lpg vs boost

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Gebruikersavatar
meshell57
Geregistreerd lid
Berichten: 240
Lid geworden op: vr 12 jul, 2013 15:46
Regio: BE - West-Vlaanderen / Flandre-Occidentale

lpg vs boost

Bericht door meshell57 » vr 12 jul, 2013 22:59

Yow,

nieuw op het forum hier :) ,

mss even voorstellen :D

Ik ben michael, 22 jaar uit brugge en rijd ( 8 maand ondertussen) met een 2003 saab 9-3 1.8t vector.
Een paar maand geleden lpg laten inbouwen , bij de inbouw zijn de grootste injectoren erin gezet (met het oog op een ev. stage 1 )

Nu een maandje geleden naar stage 1 gegaan (heb voor maptun gekozen),
De wagen rijd heel vlot op benzine/gas tot wanneer ik "echt vlot rijd" dan hikt hij op lpg ...
Er is mij gezegd geweest dat dit komt omdat de turbodruk hoger ligt dan 0.75Bar?

Ik heb de olie,alle filters en bougies vervangen (de correcte met de correcte electrode afstand) voor de tuning


Zelf heb ik er niet zoveel last van want spreek het max. vermogen nauwelijks aan ( naar het werk is 8 min rijden ) en als ik toch zot wil doen :O: dan schakel ik ff over op benzine. :mrgreen:

Mijn vraag is dus,

Hebben de rest van de lpg+200pkers dit dan ook ?
Of hoe hebben jullie (tuners/installateurs) dit euvel verholpen ?


Mvg.
'03 Saab 1.8t vector lpg stage1
'12 Triumph street triple
'99 Nissan almera
'09 Kawasaki Z750

Gebruikersavatar
postma
Donateur 2014 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 2531
Lid geworden op: zo 18 jan, 2009 11:44
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: lpg vs boost

Bericht door postma » vr 12 jul, 2013 23:07

Wat voor merk lpg zit erin? Over het hikken kan ik nog niet veel vertellen, maar misschien na de 26e wel, wat dan zit er bij mij een vialle lpg in met injectoren van 65pk per stuk. Zelf heeft mijn auto nu 220 pk.
Saab 9-3 SS 1.9Tid 2006 BSR Stage1 (sold)
Saab 9-3 estate 1.8t Automaat, Biopower 2009,14T turbo, Vialle G3( nieuwe motor bij 212k)
Citoën C1 Shine aut MY 2018 (vrouw)
Het was mijn bedoeling slapend rijk te worden maar ik kon de slaap niet vatten.

Gebruikersavatar
meshell57
Geregistreerd lid
Berichten: 240
Lid geworden op: vr 12 jul, 2013 15:46
Regio: BE - West-Vlaanderen / Flandre-Occidentale

Re: lpg vs boost

Bericht door meshell57 » za 13 jul, 2013 0:34

De installatie is van brc
'03 Saab 1.8t vector lpg stage1
'12 Triumph street triple
'99 Nissan almera
'09 Kawasaki Z750

remels75
Geregistreerd lid
Berichten: 531
Lid geworden op: di 29 dec, 2009 14:38
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: lpg vs boost

Bericht door remels75 » za 13 jul, 2013 0:46

Meest logische kandidaat voor de problemen is denk ik wel de software van de LPG installatie. Die sloft het zo te zien niet helemaal bij. Eventueel kan de motortuning aanpassen ook nog wel een oplossing bieden.

Gebruikersavatar
fozwart
Donateur 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5344
Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: lpg vs boost

Bericht door fozwart » za 13 jul, 2013 0:52

Software van de LPG aanpassen. Ik ken brc niet en weet niet of dat mogelijk is bij brc maar ook de software van je LPG installatie moet de tuning kunnen volgen.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 SS 1.8t, 2005, Hirsch

Gebruikersavatar
meshell57
Geregistreerd lid
Berichten: 240
Lid geworden op: vr 12 jul, 2013 15:46
Regio: BE - West-Vlaanderen / Flandre-Occidentale

Re: lpg vs boost

Bericht door meshell57 » za 13 jul, 2013 10:45

Is gebeurt.... hij krijgt hem niet helemaal inorde , omdat de turbodruk >0.75Bar
heeft opnieuw de computer zijn ding laten doen een test rit gedaan en proberen hem bij een tekort automatisch op benzine te laten overschakelen .... (welke wel ging maar hij hikte ook eerst nog, heeft dat dus maar gelaten ) and .... nothing


Zou mij een turbo druk meter willen aanschaffen zodat ik dit eens kan bekijken :idea:
iemand suggesties (welke van look op de standaard tellers lijken (wijzerplaat of groen licht ed.... )


nu is niet echt een groot probleem ( heb mij laten wijsmaken dat " vlot " :twisted: op lpg rijden niet zo goed voor de coulasse is)
Vind het wel vreemd dat er hier niemand anders problemen mee gehad heeft :-S+
'03 Saab 1.8t vector lpg stage1
'12 Triumph street triple
'99 Nissan almera
'09 Kawasaki Z750

9000-95
Geregistreerd lid
Berichten: 2989
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
Regio: Kies een regio:

Re: lpg vs boost

Bericht door 9000-95 » za 13 jul, 2013 10:54

als je lpg installatie niet overweg kan met 0.75 bar boost dan lijkt het mij dat je gewoon de verkeerde installatie hebt gekregen voor jouw motor. Een stage 1 gaat daar dik overheen.

Ken BRC verder niet, maar bij Prins dient er een extra map sensor gemonteerd te worden bij turbomotoren anders krijg je vergelijkbare problemen. Misschien dat er bij BRC ook zoiets mogelijk is.

Ik zou eens eens bij een andere lpg specialist gaan buurten, word je nooit dommer van :idea:
9000 Beverly automaat Prins VSI

Gebruikersavatar
meshell57
Geregistreerd lid
Berichten: 240
Lid geworden op: vr 12 jul, 2013 15:46
Regio: BE - West-Vlaanderen / Flandre-Occidentale

Re: lpg vs boost

Bericht door meshell57 » za 13 jul, 2013 11:02

9000-95 schreef:als je lpg installatie niet overweg kan met 0.75 bar boost dan lijkt het mij dat je gewoon de verkeerde installatie hebt gekregen voor jouw motor. Een stage 1 gaat daar dik overheen.

Ken BRC verder niet, maar bij Prins dient er een extra map sensor gemonteerd te worden bij turbomotoren anders krijg je vergelijkbare problemen. Misschien dat er bij BRC ook zoiets mogelijk is.

Ik zou eens eens bij een andere lpg specialist gaan buurten, word je nooit dommer van :idea:

Is idd mss geen slecht idee :mrgreen:
dat van die extra map-sensor wist ik niet ! :oops:

Anyhoe ! Bedankt voor de reacties/ suggesties!
'03 Saab 1.8t vector lpg stage1
'12 Triumph street triple
'99 Nissan almera
'09 Kawasaki Z750

Gebruikersavatar
brinky
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 19595
Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: lpg vs boost

Bericht door brinky » za 13 jul, 2013 11:30

Het is ook van belang dat je wel een verdamper hebt met turbodrukcompensatie aansluiting. Hetzelfde idee als de brandstofdrukregelaar van een benzinerail... daar zit een slangetje aan die zorgt dat de brandstofdruk mee stijgt met de turbodruk. Als dat niet gebeurt dan wordt bij hogere turbodruk en gelijkblijvende brandstofdruk het verschil tussen die 2 steeds kleiner... en hoe kleiner het druk verschil tussen brandstofrail en inlaatspruitstuk hoe lastiger de brandstof inspuit.

Op een Lpg-rail staat al niet zoveel druk... stationair zo'n 2 bar, soms zelfs minder. Laat daar eens 1 bar turbodruk overheen gaan, dan blijft er nog maar 1 bar overdruk over... en dat is niet zoveel.
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '96 9000 2.0t CSE LPG-G3
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie

Gebruikersavatar
meshell57
Geregistreerd lid
Berichten: 240
Lid geworden op: vr 12 jul, 2013 15:46
Regio: BE - West-Vlaanderen / Flandre-Occidentale

Re: lpg vs boost

Bericht door meshell57 » za 13 jul, 2013 13:17

brinky schreef:Het is ook van belang dat je wel een verdamper hebt met turbodrukcompensatie aansluiting. Hetzelfde idee als de brandstofdrukregelaar van een benzinerail... daar zit een slangetje aan die zorgt dat de brandstofdruk mee stijgt met de turbodruk. Als dat niet gebeurt dan wordt bij hogere turbodruk en gelijkblijvende brandstofdruk het verschil tussen die 2 steeds kleiner... en hoe kleiner het druk verschil tussen brandstofrail en inlaatspruitstuk hoe lastiger de brandstof inspuit.

Op een Lpg-rail staat al niet zoveel druk... stationair zo'n 2 bar, soms zelfs minder. Laat daar eens 1 bar turbodruk overheen gaan, dan blijft er nog maar 1 bar overdruk over... en dat is niet zoveel.

maw. zou de lpg de cilinder zelfs niet kunnen bereiken door te hoge weerstand( druk genereerd door de turbo) ?
zou de >0.75Bar wel kunnen verklaren?

als ik het goed begrijp ?
'03 Saab 1.8t vector lpg stage1
'12 Triumph street triple
'99 Nissan almera
'09 Kawasaki Z750

Gebruikersavatar
brinky
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 19595
Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: lpg vs boost

Bericht door brinky » za 13 jul, 2013 13:21

Precies... turbodruk stijgt -> ingespoten LPG daalt -> armer mengsel -> inhouden, missfires, etc..

Maar dit is wel erg basic hoor... als een gasboer dit niet weet dan is er iets goed mis.
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '96 9000 2.0t CSE LPG-G3
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie

Gebruikersavatar
meshell57
Geregistreerd lid
Berichten: 240
Lid geworden op: vr 12 jul, 2013 15:46
Regio: BE - West-Vlaanderen / Flandre-Occidentale

Re: lpg vs boost

Bericht door meshell57 » za 13 jul, 2013 15:32

Voor zo'n verdamper met turbodruk aansluiting best gewoon even de installateur contacteren ?

Aan de naam af te leiden wordt dan de druk rechtstreeks van de turbo dan toegevoegd aan de verdamper en zo de cilinder in geforceerd?

Leer graag over de werking van mijn wagen en is mijn eerste saab/lpg wagen :mrgreen: dus (voorlopig) complete leek :oops:
'03 Saab 1.8t vector lpg stage1
'12 Triumph street triple
'99 Nissan almera
'09 Kawasaki Z750

Gebruikersavatar
brinky
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 19595
Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: lpg vs boost

Bericht door brinky » za 13 jul, 2013 16:01

Als het goed is hoort er een slang te lopen van inlaatspruitstuk naar gasverdamper (achter het membraam).
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '96 9000 2.0t CSE LPG-G3
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid
Berichten: 10927
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
Regio: Outside Europe

Re: lpg vs boost

Bericht door 72sonett3 » za 13 jul, 2013 17:21

meshell57 schreef:... bij de inbouw zijn de grootste injectoren erin gezet
brinky schreef:... van belang dat je wel een verdamper hebt met turbodrukcompensatie aansluiting.
Maar als je het hebt over injectoren, heb je het ook over LPI neem ik aan, daar zit toch geen verdamper in?
MH
Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone12345, C5503 or SM-G900F using Tapatalk.

'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
Jubileumregister
'83 900 8v (LPG)
'?? Saab 006
'95 900SE cabrio
'99 9-3 T

Gebruikersavatar
brinky
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 19595
Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: lpg vs boost

Bericht door brinky » za 13 jul, 2013 17:36

Lezen, Martin. ;)

Brc = dampgasinjectie
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '96 9000 2.0t CSE LPG-G3
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie

Plaats reactie