Beste LPG installatie voor 2.8T V6

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Gebruikersavatar
DionHPT
Geregistreerd lid
Berichten: 2569
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Beste LPG installatie voor 2.8T V6

Bericht door DionHPT » ma 27 feb, 2017 21:10

Man man...

Ik gok dat er ineens heel veel V6én gaan omgebouwd worden.

Als dat maar goed gaat :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '09 DionHPT 340 pk / 520 nm
BMW 318is '89 B204 DionHPT 265 pk / 390 nm
Mevr HPT: Clio RS '15 DionHPT 235 pk / 350 nm

Gebruikersavatar
davidjoost
Geregistreerd lid
Berichten: 6003
Lid geworden op: za 15 mei, 2004 16:52
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Beste LPG installatie voor 2.8T V6

Bericht door davidjoost » ma 10 jul, 2017 16:08

Update inbouw LPG-installatie (grotendeels gekopieerd uit het Leden-gedeelte, maar het mag van mij ook openbaar vindbaar zijn):

Na een tijdje afwezigheid (druk i.v.m. nieuwe baan) hierbij dan de grote update over de LPG-installatie die is ingebouwd bij Boertien. De keuze viel op Boertien om 3 redenen:
1. Zij ondersteunen mijn keuze voor Vialle LPi (waar veel andere vaste adressen van mij inmiddels Prins adviseren)
2. Zij hebben de scherpste inbouwprijs neergelegd (2.150 euro)
3. Ze hebben een uitstekende reputatie/veel goede referenties

Reden dat andere gasinbouwers op Prins zijn overgegaan is de betere ondersteuning vanuit de fabrikant, Vialle is al een paar keer bijna op de fles gegaan en heeft z'n personeel flink ingekrompen. Desalniettemin blijf ik vloeibare inspuiting superieure techniek vinden t.o.v. dampgas, vandaar mijn keuze voor Vialle. Aangename verrassing is dat Vialle 5 jaar garantie op de installatie geeft.

De LPG-inbouw heb ik gecombineerd met twee preventieve onderhoudsdingen die er toch al aan zaten te komen:
1. 6 nieuwe bougies, die volgens het schema bij 240.000 km moeten worden vervangen (om de 120k)
2. 6 nieuwe bobines, preventief, omdat deze na de 2 ton vaak stuk gaan bij de V6... Uiteindelijk voor 300 euro 6 NGK's gevonden en besteld op internet.

De nieuwe bougies en bobines zijn kosteloos gemonteerd door Boertien! De gasinbouwer was zo vriendelijk mij middels foto's via Whatsapp op de hoogte te houden over de inbouw. Erg leuk om te volgen! Uiteindelijk heb ik de lpg-schakelaar redelijk 'onzichtbaar' weggewerkt in de bekerhouder in de middentunnel. Het design van de ronde aluminium knop met blauwe LED-jes past in mijn ogen niet in het ergonomisch groen verlichte Saab-dashboard.

Afbeelding

Gaten boren in het inlaatspruitstuk:
Afbeelding

Oude bougies:
Afbeelding

Motorblok zonder spruitstuk met nieuwe NGK bobines:
Afbeelding

Bekabeling met isolatiemateriaal:
Afbeelding

LPG-ringtank (Bruto 67 liter, netto 53,6 liter dus effectief rijd je 50 liter leeg)
Afbeelding

Gasdop in kleur meegespoten:
Afbeelding

Motorblok met de gas-injectoren erop:
Afbeelding

Detailfoto's van een van de injectoren:
Afbeelding
Afbeelding

Helaas blijkt de lak op de gasdop niet heel duurzaam, deze bladdert af bij gebruik van de hogedrukspuit... Ziet er door mijn eigen toedoen niet zo netjes meer uit nu. :oops:

Omdat ik er toch was, direct maar even de Airco laten checken en afvullen, bleek ook nodig!
Afbeelding

Eindresultaat:
Afbeelding

Hoe rijdt mijn Caab nu op LPG?!

De eerste indruk was: supergoed! De tuning bleek geen probleem te zijn i.c.m. witte injectoren was er zelfs nog 20% marge over voor toekomstige vermogensstijgingen. Wat ook direct opviel: na tuning sloeg de turbodrukmeter tot het 2e rode streepje uit (ongeveer 450 Nm) en nu met nieuwe bougies/bobines + LPG piekt het turbodrukmetertje soms zelfs tot op het derde rode streepje. De turbodrukmeter in deze auto is eigenlijk een koppelmeter en zodra ik de 3.000 tpm passeer zie ik de meter soms van het tweede naar derde rode streepje uitslaan, wat neerkomt op tegen de 500 Nm koppel!! Laten we het er maar op houden dat het onderhoud aan de ontsteking de grootste bijdrage heeft geleverd aan deze 'winst' en dat het rijden op LPG daarvoor zeker geen belemmering vormt.

Afbeelding

Echter... In de eerste weken ervoer ik toch af en toe bij hele lichte deellast een hinderlijk hikje. Alsof de motor zich even verslikte of inhield. Shit! :| Toch iets niet helemaal goed gegaan? Verder startte de Saab wat moeizamer dan eerst. Dus contact opgenomen met Boertien en uiteindelijk teruggegaan. Om een lang verhaal kort te maken: het was voor Boertien een aardige zoektocht om de oorzaak van het hikje boven water te krijgen. Er werd onder andere gedacht aan een verkeerde elektrode afstand van de bougies, ik heb het gasklephuis nog laten reinigen, de slangetjes op de motor gecheckt op vaccuümlekken... Het hielp allemaal niets! Uiteindelijk heeft Boertien de oorzaak gevonden: de ontstekingsvolgorde op LPG is aangepast en sindsdien geen enkel hikje meer gevoeld! :D

De LPG-installatie is ingebouwd bij 214.000 km en inmiddels zit ik op 227.000 km en ben ik nog steeds zéér te spreken over de rijeigenschappen. Ik voel/merk geen verschil tussen LPG en benzine. Het enige wat soms stoort is het wat langere/moeizame starten, wat normaal schijnt te zijn bij (sommige) LPG-auto's. Er kan namelijk aan het einde van een lange rit wat LPG-damp achterblijven in de inlaat. Gevolg is dat de motor bij een koude start (altijd op benzine) iets te rijk loopt met een restant LPG erbij. Het is de ene keer erger dan de andere keer. Het probleem werd minder toen Boertien de software heeft aangepast die de inlaat schoonblaast, volgens mij met een hogere pompdruk bij stationair.

Verbruik valt me trouwens erg mee, voor een 300 pk sterke V6:
Op 17 inch: 1 op 8,5 tot 1 op 9
Op 18 inch: 1 op 7,2 tot 7,8

Daarbij moet ik aantekenen dat ik ook best wel wat file rijdt op een rit van 25 km van huis naar werk.

Het tankt toch wel plezierig:
Afbeelding

Voor tussen de 50 en 60 cent per liter:
Afbeelding

Natuurlijk ging de kont ook een beetje inzakken door de zware gastank. Uiteindelijk heb ik op aanraden van Michel (van Saab Utrecht) HD-veren laten plaatsen i.c.m. hulpveren. Dat gaf ook de gewenste rijhoogte en nu heeft de Caab weer de juiste stance.

Afbeelding

Inmiddels ben ik ook naar Zwitserland geweest met de Caab en op die rit heeft 'ie zich uitstekend gehouden. Ik ben er héél blij mee en erg tevreden over de prestaties en het verbruik! :O: De service van Boertien is trouwens ook top! Zeker de ritjes naar Emmen waard...

Afbeelding
2005 Saab 9-3 Cabrio 2.8 V6 Turbo Aero (stage 1 DionHPT)
1999 Volvo S80 T6 'Bi-Fuel' - verkocht
1990 Saab 9000 CD 2.0 T16 - verkocht

Gebruikersavatar
1.9TiD
Geregistreerd lid
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 28 dec, 2016 23:15
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Beste LPG installatie voor 2.8T V6

Bericht door 1.9TiD » ma 10 jul, 2017 16:21

Wauw! Hoeveel vermogen heb je nu?
Vind dit wel een dikke combi hoor. Zo'n mooie 6-cilinder op gas en cabrio. :D
9-3 sport estate - 1.9 TiD Vector - automaat - DionHPT stage 1

Gebruikersavatar
davidjoost
Geregistreerd lid
Berichten: 6003
Lid geworden op: za 15 mei, 2004 16:52
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Beste LPG installatie voor 2.8T V6

Bericht door davidjoost » ma 10 jul, 2017 16:24

DionHPT die de software heeft geschreven schat 'm op 290 pk en 450 Nm... :twisted:
2005 Saab 9-3 Cabrio 2.8 V6 Turbo Aero (stage 1 DionHPT)
1999 Volvo S80 T6 'Bi-Fuel' - verkocht
1990 Saab 9000 CD 2.0 T16 - verkocht

Plaats reactie