Vialle lpxi

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ted raket
Geregistreerd lid
Berichten: 328
Lid geworden op: ma 18 sep, 2006 19:08

Vialle lpxi

Bericht door Ted raket » zo 07 okt, 2012 15:55

Wie weet wat het lpxi systeem precies doet.
Volgens de website van Vialle is het een software aanpassing speciaal voor motoren met zachtere kleppen.
zie ook: http://www.vialle.nl/producten/lpxi.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik vind de beschrijving nogal cryptisch. Op een Griekse site heb ik in ieder geval wel gevonden dat XI staat voor eXtra Injectie.
Maar ja, wat wordt er extra geïnjecteerd, benzine of lpg ?
Sent from my Thinkpad using a keyboard and a Mouse !
(No live animals are hurt during this operation)

9-5 SE 2.0 estate 2000
mod 6 plus, ATE Powerdisc, Aero intake, Aero snorkel, Vogels VGI lpg met benzine koeling
Historie: Volvo 850 GLT 1992, Saab 900 TURBO 8v 1987

robertw

Re: Vialle lpxi

Bericht door robertw » zo 07 okt, 2012 17:01

zoals de beschrijving aangeeft; het betreft een software matige oplossing, ik denk dat ze een mix van benzine en lpg inspuiten.. denk ik..

/rw

Gebruikersavatar
Ted raket
Geregistreerd lid
Berichten: 328
Lid geworden op: ma 18 sep, 2006 19:08

Re: Vialle lpxi

Bericht door Ted raket » za 13 okt, 2012 17:32

Heeft iemand anders nog wat info.
Sent from my Thinkpad using a keyboard and a Mouse !
(No live animals are hurt during this operation)

9-5 SE 2.0 estate 2000
mod 6 plus, ATE Powerdisc, Aero intake, Aero snorkel, Vogels VGI lpg met benzine koeling
Historie: Volvo 850 GLT 1992, Saab 900 TURBO 8v 1987

Gebruikersavatar
benno
Geregistreerd lid
Berichten: 483
Lid geworden op: vr 13 apr, 2007 19:58
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Vialle lpxi

Bericht door benno » za 13 okt, 2012 21:37

Ted raket schreef:Heeft iemand anders nog wat info.
Even met ze bellen en navraag doen ?
Don't drive faster than your guardian angel can fly
Saab Cabrio Vector 2.0 LPG-G3 2003

Gebruikersavatar
Ted raket
Geregistreerd lid
Berichten: 328
Lid geworden op: ma 18 sep, 2006 19:08

Re: Vialle lpxi

Bericht door Ted raket » do 31 okt, 2013 10:42

Waarschijnlijk gevonden. Het is gewoon benzine injectie onder bepaalde belasting. Iets wat ik met mijn Vogels VGI zelf kan instellen.
LPE-7
Opvallend dat de benzine-injectoren bij het bestaande LPi systeem niet worden niet afgesloten, maar gewoon worden aangestuurd. De aansturing verloopt bij LPG-loop echter over een weerstand, waardoor de stroomsterkte voor de benzine-injector te laag is om de naald van de injector van zijn zitting te krijgen. Hij zal dan dus niet injecteren, maar het motormanagement meet geen defect en zal dus geen foutcode genereren.
Vanwege deze eigenschap is het LPi-systeem een goede basis voor het nieuwe LPE-7-systeem, dat is ontwikkeld om auto’s met zachtere klepzittingen toch op LPG te kunnen ombouwen, zonder de cilinderkop te voorzien van harde klepzittingen. Daartoe heeft het nieuwe LPE-7-systeem een andere computer, die door behalve een hogere ip-waarde (waterbestendigheid) ook sneller werkt en meer programmeermogelijkheden kent. Dat opende weg naar een two-fuel systeem. Bij dit systeem schakelt de LPi-computer afhankelijk van de belasting en de temperatuur af en toe terug op benzine, zodat het motormanagement van de auto de benzine-injectoren even kan aansturen. Zo kan de klepzetel als het nodig is toch profiteren van de smerende en koelende werking van de benzine, zodat de zetels heel blijven. Inmiddels heeft Vialle het nieuwe systeem ook in de praktijk geprobeerd, er is een duurtest gedaan met een Mitsubishi Mivec 2.4 motor, die met conventionele lpg-installaties nog wel eens last van indalende klepzetels had. Met de LPE-7 installatie zijn er zowel bij rijden als bij officiële KST-testen op de rollenbank geen problemen geconstateerd.
Voor het volledige artikel Zie:

http://www.automotive-werkplaats.nl/tec ... klepzetels" onclick="window.open(this.href);return false;
Sent from my Thinkpad using a keyboard and a Mouse !
(No live animals are hurt during this operation)

9-5 SE 2.0 estate 2000
mod 6 plus, ATE Powerdisc, Aero intake, Aero snorkel, Vogels VGI lpg met benzine koeling
Historie: Volvo 850 GLT 1992, Saab 900 TURBO 8v 1987

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 2542
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Vialle lpxi

Bericht door Tubbe » za 02 nov, 2013 23:58

Grappig, ik had die vraag sinds vrijdag ook. Omschrijving op de website van vialle is echt te summier voor woorden. Thanx
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired met zwart half leder/220k....
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue met beige leder/LPi/gereden van 105k-450k+/T7-suited Stage LPG 200 pk & turbometer, (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
odin1899
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 3774
Lid geworden op: wo 19 mei, 2010 21:12
Regio: Noorwegen

Re: Vialle lpxi

Bericht door odin1899 » zo 03 nov, 2013 15:20

Ted raket schreef:Het is gewoon benzine injectie onder bepaalde belasting. Iets wat ik met mijn Vogels VGI zelf kan instellen.
Interessant. Hoe stel je dat in bij Vogels VGI? LPG ECU aan de laptop hangen?
1 fiets in werkende staat - een paar NSB treinen
9000 CSE Jubileum '97 LPG
Ex: 9000 CSE '97 - 9000 CSE '98 - Daihatsu Charade '84 RHD (verkocht) - 96 (gesloopt) - 99 '70 (verkocht) - 96 (geruild) - 96 '79 Kermit (verkocht)

Gebruikersavatar
Ted raket
Geregistreerd lid
Berichten: 328
Lid geworden op: ma 18 sep, 2006 19:08

Re: Vialle lpxi

Bericht door Ted raket » zo 03 nov, 2013 20:16

Je lpg inbouwer kan dat eenvoudig doen zonder tussenkomst van de fabrikant. De VGI computer is volledig te configureren. Je kan het ook zelf doen, maar verdiep je dan wel eerst in de materie en lees alle documentatie goed door. Een gedegen technische achtergrond kan ook geen kwaad.
De interface kan je bestellen voor 69 Euro bij:
http://www.luccio.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
De software en documentatie is ook bij Lucio te downloaden.
Ik heb ingesteld dat boven de 2000 toeren en 12 ms inspuittijd overgeschakeld wordt op benzine. Hier merk je helemaal niets van, omdat het over en terug schakelen volledig sequentieel gaat. Omdat de benzine injectoren ook aangestuurd worden door de lpg computer zou je bij wijze van spreken per slag kunnen bepalen of er benzine of lpg ingespoten moet worden. Mijn benzine verbruik is op deze wijze 1:100 bij een lpg verbruik van 1:10,5. Hangt natuurlijk af van de rijstijl.
Sent from my Thinkpad using a keyboard and a Mouse !
(No live animals are hurt during this operation)

9-5 SE 2.0 estate 2000
mod 6 plus, ATE Powerdisc, Aero intake, Aero snorkel, Vogels VGI lpg met benzine koeling
Historie: Volvo 850 GLT 1992, Saab 900 TURBO 8v 1987

Gebruikersavatar
odin1899
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 3774
Lid geworden op: wo 19 mei, 2010 21:12
Regio: Noorwegen

Re: Vialle lpxi

Bericht door odin1899 » zo 03 nov, 2013 20:53

Is dit met de MP48 ECU? Zie je het ook op je LED/knop unit dat benzine gebruikt wordt bij hogere belasting?

(De interface had ik ook al bij Luccio gevonden en de software is ook bij Vogels zelf te downloaden).
1 fiets in werkende staat - een paar NSB treinen
9000 CSE Jubileum '97 LPG
Ex: 9000 CSE '97 - 9000 CSE '98 - Daihatsu Charade '84 RHD (verkocht) - 96 (gesloopt) - 99 '70 (verkocht) - 96 (geruild) - 96 '79 Kermit (verkocht)

Gebruikersavatar
Ted raket
Geregistreerd lid
Berichten: 328
Lid geworden op: ma 18 sep, 2006 19:08

Re: Vialle lpxi

Bericht door Ted raket » zo 03 nov, 2013 21:29

Op mijn VGI zit de aeb2001nc computer:
http://www.aeb.it/products/injections/2001nc" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar zou ook met de MP48 ecu moeten werken.
Het ledje blijft gewoon op lpg staan, omdat dat de brandstof voorkeur keuze blijft. Met de laptop gekoppeld tijdens het rijden kun je wel zien dat er wordt overgeschakeld.
Sent from my Thinkpad using a keyboard and a Mouse !
(No live animals are hurt during this operation)

9-5 SE 2.0 estate 2000
mod 6 plus, ATE Powerdisc, Aero intake, Aero snorkel, Vogels VGI lpg met benzine koeling
Historie: Volvo 850 GLT 1992, Saab 900 TURBO 8v 1987

Plaats reactie