2e hands lpg instaltie overzetten

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
Gastonw
Geregistreerd lid

2e hands lpg instaltie overzetten

Bericht door Gastonw » wo 24 aug, 2011 10:30

Hallo,

Ik ben in het bezit van een Caab Turbo uit 1986 en zou hier graag gas in inbouwen. Heeft iemand ervaring met het overzetten van een instalatie vanuit een sloopauto en is er voor de turbo bijv een speciale instalatie nodig. Hoe is het verder bij de Rdw geergeld. ik hoor graag.

sjak
Geregistreerd lid

Re: 2e hands lpg instaltie overzetten

Bericht door sjak » wo 24 aug, 2011 12:25

Er is geen regel die eist, dat de installatie nieuw moet zijn, als het maar volgens de voorschriften gemonteerd is. Je moet dan naar de RDW voor keuring van de gasinstallatie.

Wel moet je opletten, dat de hogedrukdelen (zeg maar alles van vulnippel t/m verdamper) voorzien is van de juiste keurmerk, beginnend met 67R01. Keurmerken met 67R00 zijn te oud.

Tank mag max. 10 jaar oud zijn, en moet voorzien zijn van tankcertificaat (is eventueel te downloaden van de site van vogels). Afhankelijk van tankinhoud moeten ook de montagebanden/beugels certificaat hebben.

Vulslang mag max 1 jaar oud zijn, die kan je net zo goed nieuw kopen (kost ca 3 tientjes).

Hogedrukleiding is tegenwoordig ook als flexibele leiding te koop, wat het leggen toch een stuk prettiger maakt. De hogedrukleiding zou ik zeker niet overzetten van de sloper, ivm kans op vouwen, beschadigingen e.d., en nieuwe 8mm leiding is verrekte stug, pokkeklus om onder de auto te vouwen.

Leg de vraag ook voor aan de RDW zou ik zeggen, dan heb je de meest actuele info.

Overigens, laat je niks wijsmaken door verkopers van gebruikte installaties dat het een koopje zou zijn, een nieuwe installatie begint bij ca 600 euro voor de onderdelen voor simpel systeem. Daarnaast kan bij veel verdampers na langer droogstaan de pakking aan de waterkant bros worden waardoor deze gaat lekken, of is bv membraam dichtgeblubberd met sludge, in beide gevallen is revisie of vervanging nodig.

Gastonw
Geregistreerd lid

Bericht door Gastonw » do 25 aug, 2011 15:32

Dank je voor de info,

Heb als het goed is een oud gebakje voor de sloop gekocht op LGP uit 1992. Is een 2.0 I

Zal een kijken wat ik ervan kan gebruiken maar de tank en vulslang dus al niet.

sjak
Geregistreerd lid

Bericht door sjak » do 25 aug, 2011 15:36

Als het uit 92 is: bijna niks waarschijnlijk omdat de keurmerken niet meer OK zijn. Zo uit het hoofd is 67R01 er pas vanaf ca. 2004 gekomen.

Of je moet zwart op gas gaan rijden, maar dat zou ik niet doen, kan je bij iedere APK de boel eruit halen, bij controle kan je aanslag van de fiscus krijgen + boete, bij ongeval kan je verzekering zich terugtrekken omdat voertuig niet is zoals omschreven in de polis, enz enz enz.

Het kromme is: je kan de boel wel probleemloos overzetten naar een wagen die al gas op kenteken heeft :mrgreen:

Henk TB
Geregistreerd lid

Bericht door Henk TB » do 25 aug, 2011 16:20

of ff checken wanneer er gas is ingebouwd, misschien is dat na 02 gebeurd :mrgreen:

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » do 25 aug, 2011 18:14

Edit: zie dat het een turbo betreft....

Gastonw
Geregistreerd lid

Bericht door Gastonw » vr 26 aug, 2011 8:48

Waar die in gebouwd moet worden wel, ga ik op problemen stuiten?

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » vr 26 aug, 2011 9:32

Problemen? wellicht. doordat je niet meer uitsluitend op onderdruk rijd maar ook op overdruk.
Er moet dan gekompenseerd gaan worden. Zijn vast wel mensen hier dit dit kunnen uitleggen. Maar je gaat hier extra hardware voor nodig hebben.

sjak
Geregistreerd lid

Bericht door sjak » vr 26 aug, 2011 10:34

(R)ed schreef:Maar je gaat hier extra hardware voor nodig hebben.
Dat ligt aan het type verdamper, bij sommige merken (bv Impco, en sommige Italiaanse spulletjes, ff de nam kwijt) kan je gewoon een belanslijntje trekken tussen de mixer en de verdamper zodat beiden dezelfde referentiedruk hebben.

Gastonw
Geregistreerd lid

Bericht door Gastonw » vr 26 aug, 2011 19:33

Wellicht een stomme vraag maar ik had voor de Saab alleen amerikanen en die lopen altijd op gas. Gat in de carb boren slang er aan en hoppa. Lopen dan wel 1 op 2 en daar wordt je tegenwoordig niet blij van. Tevens kun je om de 2000km alles weer lekker opnieuw afstellen.

Nu dus gelukkig een auto met wat fijnere techniek en hopelijk een beter verbuik. Kan iemand mij iets meer uitleggen over dat balanslijntje of electronica die extra nodig zijn van een 2,0I naar een 2.0I turbo

xsp1x
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door xsp1x » vr 26 aug, 2011 19:45

Beste ik heb nog een ringtank voor in het reservewiel liggen voor 5 tientjes mag je ze hebben is voor zover ik weet van 2006 .

Rudi

mag je ze gratis zelf demonteren lol :lol:

sjak
Geregistreerd lid

Bericht door sjak » vr 26 aug, 2011 22:48

Gastonw schreef:Wellicht een stomme vraag maar ik had voor de Saab alleen amerikanen en die lopen altijd op gas. Gat in de carb boren slang er aan en hoppa.
Dat is de lompe redneck-methode, op die manier krijg je geen goede menging en valt zowel verbruik als vermogen tegen. Als je fatsoenlijk materiaal gebruikt (dus goede verdamper/mixer-combo ipv spud in) en goed afstelt (ook ontstekingscurve veranderen) kan je ook met een bigblock 1 op 5 rijden op gas en evengoed beestachtig vermogen.

Gastonw
Geregistreerd lid

Bericht door Gastonw » vr 26 aug, 2011 23:28

xsp1x schreef:Beste ik heb nog een ringtank voor in het reservewiel liggen voor 5 tientjes mag je ze hebben is voor zover ik weet van 2006 .

Rudi

mag je ze gratis zelf demonteren lol :lol:
lijkt me wel wat, kom ik effe op terug

Gastonw
Geregistreerd lid

Bericht door Gastonw » ma 29 aug, 2011 17:43

sjak schreef:
(R)ed schreef:Maar je gaat hier extra hardware voor nodig hebben.
Dat ligt aan het type verdamper, bij sommige merken (bv Impco, en sommige Italiaanse spulletjes, ff de nam kwijt) kan je gewoon een belanslijntje trekken tussen de mixer en de verdamper zodat beiden dezelfde referentiedruk hebben.

Het gaat om een stako Insalatie uit 2002, heb je heri ervaring mee.

sjak
Geregistreerd lid

Bericht door sjak » ma 29 aug, 2011 20:42

Nee, Stako heb ik geen ervaring mee. Ineens wel weer de naam van dat andere goedje terug: paar jaar terug een keer een setje van 2 Lovato turbo verdampers en een Technocarb-mixer gehad, setje was goed om tot ca 550pk te voeden (kwam van een 327 met Paxton af)

Als je het typenummer van de verdamper hebt, dan kan je vaak nog wel wat meer info vinden, bv over wat voor boost deze eventueel aankan, welke mengstukken erbij horen, enz.

Plaats reactie