KdFi en LPG in een 900

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » wo 27 jan, 2010 18:21

Ik zag dat je overzee zo'n rail voor €10 dollar per voet kan regelen. Zeg nou dat je twee voet (±60cm) nodig hebt voor zo'n exercitie.
We bestellen een paar meter van die rail, we bestellen wat stukkies aluminium, we gaan een middagje passen en meten op een 8v-inlaatspruit, we kopen een paar FPR's...

idee?

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 27 jan, 2010 18:26

Sounds good... alleen FPR kopen? Ik heb nog wel wat liggen, dacht een 3 bar exemplaar te gebruiken. Had eigenlijk het idee dat daar niet veel mis mee is, en origineel.

Die inkoop van fuelrail voor 10 euro per 30 cm zie ik wel zitten, dat is 4x zo goedkoop als waar ik het tot nu toe voor zag. Zootje nippels kopen (een doos) en wat stukkies alu idd.

Denk dat het vooral belangrijk is WELKE injectoren er gebruikt gaan worden, benzine injectoren dus. Een 8v heeft enorm lange nozzles aan de originele injectoren, dus daar moet iets op verzonnen worden. Wellicht iets van het spruitstuk afhalen en er uitsparingen in frezen oid? De injectoren die ik tot nu toe voorbij heb zien komen zijn geen van alle lang genoeg ben ik bang.

richardh
Geregistreerd lid

Bericht door richardh » do 28 jan, 2010 20:21

Die rail van $10/foot komt een bult verzendkosten overheen. $88,50 om precies te zijn. Jeroen B verkoopt ze niet voor niets voor €80/60cm incl nippels.
Nippels zijn de kosten niet, ik zou (en doe) M14 slangnippels nemen. Ik ben nu alleen nog even op zoek naar iemand met een roltap (geen snijtap want je hebt niet genoeg vlees met een gat van 1/2") M14x1,5. Anders koop ik ergens zo'n ding.
De boor heb ik in bestelling, samen met 2 voet rail (daarom weet ik dat de verzendkosten best hoog zijn). Ik ben van plan een stuk van 34 cm voor mezelf te gebruiken, meer is niet nodig. Blijft over 26 cm, niet genoeg voor een complete tweede rail, maar wel door midden te delen tot 2x13 cm. Elk stuk komt dan boven 2 injectors. Stukje slang er tussen en voilá. Resumé, ik heb straks voor één van u een bruikbare rail (mits het gatboren in één keer goed gaat).
Qua injectors, de injectors van een VAG 1.8T motor hebben een lange schacht, deze zijn bruikbaar. Ik heb mazzel gehad met een aanbieding op m'plaats, iemand bood 4 injectors aan van zijn seat cupra '02. Deze zijn precies goed qua flowrate enzo. (Bosch 0280155927)

Zie ook een paar fotootjes die ik gemaakt heb voor mijn projectverslag:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

groet, Richard

richardh
Geregistreerd lid

Bericht door richardh » do 28 jan, 2010 20:54

Hoe ver ben ik?

Ik ga voor het aanpassen van een triggerwheel op een aircopoelie. De poelie heb ik, het wheel inmiddels ook. Voor het passen heb ik even een krukaspoelie te leen. Zondag breng ik deze naar mijn draai-en frees adresje zodat het wheel netjes gecentreerd wordt. Waarom niet het vliegwiel? Simpel, ik kan mijn auto niet een weekje missen.
Ik heb ook een tekening gemaakt van een stop die in plaats van de ontsteking moet komen, deze wordt dan ook gemaakt. Hierop kan ik dan mooi een disbobine op bouten met hergebruik van bougiekabels.
Ik heb ook al een benzinedrukregelaar, 3 bar lijkt me eerst voldoende.
Tevens heb ik zaterdag bij Koos een trekhaak en een luchtfilterhuis opgehaald, immers met de k-jet verdwijnt ook het luchtfilter. Voor het passen en meten heb ik een extra inlaatspruitstuk (en voor de foto's). Morgen krijg ik een gasklephuis met potmeter-opnemer. O ja, ik heb ook al een uitlaatbocht voor een lambdasonde, maar ik twijfel of ik deze wel ga gebruiken. Bosch schrijft nl voor dat de sonde minimaal 10 graden rechtop gemonteerd moet worden en standaard zit ie op z'n kop en ook vrij dicht tegen de turbo.
Alle kdfi spullen ga ik verder van Jeroen B betrekken, als ik alles er in geschroefd heb ga ik naar hem voor het inregelen en afregelen. Kost wat, maar dan is het ook goed. Ik ga niet direct voor het goedkoopste in dit project omdat ik het goed en veilig wil hebben. Alleen al een moderne gasinstallatie kost rond de 2000 euro, daar blijf ik nog wel fors onder. Omdat mijn auto echt nog in bijna nieuwstaat is en ik er veel in rijd, vind ik het geen gekke investering. Wel ben ik zeer aangenaam verrast door de hulp en de spulletjes die ik al zo her en der van jullie gekregen heb, dat maakt het een errug leuk project om mee bezig te zijn. Ik hoop door o.a. mijn ervaringen te posten hiervoor wat terug te doen.
Als alle puur mechanische aanpassingen klaar zijn (eerst nog beugel maken voor krukas opnemer) dan ga ik verder met het elektrisch schema. Ben o.a. nog even aan het uitzoeken of ik de lpg meter straks rechtstreeks op de bezinemeter kan aansluiten. Ook nog even kijken of een paar onderdelen die in het schema staan ook op de auto zitten.
O ja, morgen bij krukbas langs voor eerste maal kleppen stellen. Een goede nulbeurt is absoluut noodzakelijk als begin.
Resumé: denkwerk is deels gedaan, mechanisch aardig op de rails, schema nog maken en dan spullen kopen en er in schroeven.

groet, Richard

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » za 30 jan, 2010 21:50

Ter info: Jeroen B meldde dat de wideband lambdasonde +/- 60cm van de turbo af gemonteerd moet worden ivm levensduur.

Ga je trouwens voor alleen LPG of blijft de auto ook geschikt voor benzine?

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » za 30 jan, 2010 23:47

richardh schreef:Ik ga voor het aanpassen van een triggerwheel op een aircopoelie.
Zit de airco poelie binnen het rubber in de krukaspoelie? Volgens mij wel he? Ons werd namelijk afgeraden iets met de krukaspoelie te doen ivm het dempingsrubber, dat levert fouten op in het signaal. Dus die oplossing is prima zolang de airco poelie in het middelste metalen deel vastzit, en niet buiten het dempingsrubber. Logica zegt mij dat dit waarschijnlijk wel het geval is :idea:

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » zo 31 jan, 2010 0:25

fouten in het signaal is misschien een beetje overdreven, ik zou het onnauwkeurigheid willen noemen. Jeroen B vertelde dat kdfi het versnellen en decelereren van de krukas (onder invloed van arbeid en compressie tijdens de slag) kan registreren en door het een trillingsdemper tussen de krukas een triggerwheel te zetten/hebben, wordt de registratie onnauwkeuriger.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » zo 31 jan, 2010 0:30

Maar de mountingpoints van de aircopoulie zitten toch aan de binnentkant van de krukaspoulie? Dus rechtstreeks op de krukas... geen rubber verbinding.

richardh
Geregistreerd lid

Bericht door richardh » zo 31 jan, 2010 11:20

De aircopoelie zit aan het hart van de krukaspoelie. Er zit dus geen rubber tussen het triggerwheel en de krukas.

elvirisimo
Geregistreerd lid

Bericht door elvirisimo » ma 01 feb, 2010 14:57

even voor de duidelijkheid ! :)

kan ik nog mee doen met de "making off" de fuell-rail actie? Want straks zal ik het ook nodig hebben.

Inmiddels heb ik wel een lpg tank gescoord met 67R01.

richardh
Geregistreerd lid

Bericht door richardh » ma 01 feb, 2010 21:11

Naar mijn weten is er nog niet echt sprake van een "actie". Ik ben gewoon begonnen aan het project omdat ik asap op lpg wil rijden op een fatsoenlijke manier. Ik houd de goegementee alhier op de hoogt e van mijn vorderingen omdat ik hiermee voorkom dat ik grote fouten maak en natuurlijk om jullie op de goede weg te houden/helpen/brengen.
Zoals ik al schreef heb ik waarschijnlijk een fuelrail "over", de eerste die zich meldt mag hem overnemen. (onder voorbehoud; eerst de beer nog ff schieten)

groet, Richard

elvirisimo
Geregistreerd lid

Bericht door elvirisimo » di 02 feb, 2010 12:15

Ik heb de fuel-rail nodig - dus aangemeld bij deze :)

richardh
Geregistreerd lid

Bericht door richardh » wo 03 feb, 2010 23:10

kent u dat gevoel............

....dat je als 10 jarig jongetje had als je een nieuwe lego-doos kreeg maar pas morgen mee mocht spelen, ná school?

Dat heb ik nu weer, 30 jaar later,........mijn spulletjes zijn terug van de draaiert!

Dit zat er in de doos:

Afbeelding

En dit kan je er mee qua triggerwheel-op-poelie-oplossing:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

(Brinky: dit was je airco-poelie)
Pas als de beugel met opnemer gemaakt is dan las ik het wiel met twee propjes op de juiste plek vast.

En dit komt in de plaats van de ontsteking, moet nog wel 3 gaten boren:

Afbeelding
Afbeelding

Heb ik gelijk een mooi plekje voor de DIS bobine.

Tot slot had ik mezelf een "ding" aangeschaft waardoor ik de moderne standaard benzinedrukregelaars van Bosch kan gebruiken, ik moest alleen nog een mooi plekje voor montage verzinnen. Aangezien mijn fuelrail niet groot genoeg is om hem direct op te schroeven heb ik mijn draaiert gevraagd een verloopding te maken zodat ik het brandstofding in één van de 3 losse M8 boutgaten van het blok kan zetten. Gaat wel mooi staan denk ik zo.

Afbeelding
Afbeelding

Goed, zijn jullie weer bijgekletst. Ik hoop dat morgen het pakje uit de us komt met daarin de fuelrail en boor.

groet, Richard

voor de financiëel geïnteresseerden: werk inclusief materiaal €70,-

Aerosmit
Geregistreerd lid

Bericht door Aerosmit » wo 03 feb, 2010 23:30

he die heb ik nog nooit gezien, een adapter voor nieuwe fpr's. kost zoiets?

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » wo 03 feb, 2010 23:32

Dude, goed bezig! Het doet mij een genoegen m'n oude aircopoulie zo te zien. :lol:

Plaats reactie