KdFi en LPG in een 900

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
kawaman
Geregistreerd lid

Bericht door kawaman » di 20 okt, 2009 23:11

brinky schreef:
Sapphire schreef:Wat je ook kan doen is een T8 onderblok nemen en daar een 16v kop op zetten.
Volgens mij hadden we het daar al over... ;)
Heb je iets andere compressie, maar dat is geen enorm punt.
Heeel klein beetje hoger... en de wagen gaat op LPG rijden - dus da's perfect!
Desnoods laat je de T8 zuigers iets afdraaien.
Zou ik niet aan beginnen.

HAHA ... Volgens mij e ... ik heb al een T8 naar T16 ombouw gedaan...
en neem het van mij aan. het BRENGT NIET OP!
als je toch moet reviseren... en meestal is dit het geval ...
kan je better een ander onderblok zoeken.

ik heb er 1 liggen met 160 000km draaid perfect. voor 150euro is het van u. B202 turbo... 16Valve natuurlijk.

edit iets te snel gelezen.

voor lpg kan je zelfs een I motor met 10/1 compressie gebruiken daar een turbo op, 1.2bar turbodruk en iets minder vooronsteking en gaan....

wel e ... ik rijdt sinds vandaag op LPG ... en ik moet zeggen... ik heb rond gereden met de laptop ernaast.
en ik pas mijn inspuit map (VE map) en ontstekings map
aan voor mijn lpg... en * de bezine... die moet enkel de motor nog op gang slingeren... voor de rest ist op gas te doen.
en rijdt ik op benzine... tja das dan pech die moet de 2 a 5 graden meer vooronsteking maar verdragen of gaan pingelen.... tja dan schakelt hij maar lekker over op KNOCK inspuitmap... en minder turbodruk

tzal mij een worst wezen...deze staat toch nog voor bezine geprogrammeerd en het is toch maar voor tot aan de eerste pomp te rijden.
als ik met T5 lage impedantie injectoren kon aansturen op een eenvoudig manier ... dan stak er geen bezine injectoren meer in mijn wagen maar 8witte LPG injectoren en een joekel van een tank.
en dan kon ik mappen op gas... lang leve de gaaaas... :twisted:
LPI en turbo... lekker goedkoop en gaan.

richardh
Geregistreerd lid

Bericht door richardh » di 26 jan, 2010 19:14

Heeft een van u toevallig de boor van ross al aangeschaft? Of überhaupt al een rail gemaakt/laten maken?

Richard

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 26 jan, 2010 19:59

Wat bedoel je met de boor van ross?

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 26 jan, 2010 20:01

Richard, niet dat ik weet. Ik heb em niet in elk geval.

@Sapphire: lees het draadje anders eens door... you might learn a thing or two. ;)

Afbeelding

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 26 jan, 2010 20:05

Ah, sorry. Ik heb het draadje wel geheel gelezen, maar was alweer een tijdje geleden. Het muntje viel niet meteen en op google vond ik ook niks, vandaar dat ik het maar even vroeg :oops:

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 26 jan, 2010 20:37

Edit: ik heb het topic even gelezen, en ik denk dat het op zich goed mogelijk is om de fuelrails zelf te maken.

Als we aan geschikte fuelrail kunnen komen (en dan liefst iets goedkoper dan 80 euro voor 60 cm), dan zie ik het wel zitten om de mijne zelf te maken. Steuntjes er aan lassen moet ook wel lukken, enige dat ik dan nodig heb is een flesje Argon gas, want met Argon/Co2 mix kan je niet zo lekker Alu lassen.

Het is dan het interessantst prijstechnisch om met z'n allen een doosje banjobouten (of hoe heten die dingen) te kopen en ze meteen op maat te tappen.

Enige wat er dan aangeschaft moet worden qua gereedschap is de boor, daar kan je niet omheen denk ik. Omdat de verloopjes recht zijn gaat in stappen boren met 3 verschillende dikte boren en een aanslag nemen niet werken, tenzij de rechte overgang niet belangrijk is.

Het is ook misschien mogelijk om een normale metaalboor af te draaien in 2 stappen, maar dat is ook niet iets waar ik om sta te springen... denk dat de boor dan niet meer scherp is, hoewel de getoonde boor er ook uitziet als een afgedraaid exemplaar. Anyway, zo'n boor dat lijkt mij wel een nuttige investering als er genoeg mensen geinteresseerd zijn.

Ik heb hier een kolomboormachine waarmee je exact recht kunt boren en indien nodig ook met aanslag zodat alle gaten exact even diep zijn. Als er interesse voor is kan ik uitzoeken wat dit zou gaan kosten per fuelrail. Het mooiste is dan een flinke lengte te kopen, genoeg voor ons allemaal en die op maat te maken.

Ik wil de fuelrails dan wel maken voor iedereen die interesse heeft, op voorwaarde dat ik er een tekening bij krijg met de maten exact aangegeven. Dan krijg ik er achteraf geen gezeur mee als het niet past, want ik hou me dan strikt aan de opgegeven maten uiteraard. :) Als je mij niet vertrouwt mag je uiteraard ook zelf komen kijken/helpen.

Ik stel voor dat iedereen die geïnteresseerd is hierin even een reactie achterlaat hier. Dan kan ik kijken of het de moeite loont voor mij om $130 te investeren in zo'n boor, al ga ik eerst kijken of afdraaien ook kan.

Dan komt er bij elke door mij gemaakte fuelrail dus een bedragje (bijv. 5 of 10 euro) voor de boor zodat hij zich wel terugbetaalt. Ik reken dan per fuelrail ook een symbolisch bedrag voor de tijd/moeite, denk hierbij aan 10 euro per fuelrail.

Mocht iemand een beter idee hebben dan hoor ik het graag.

Aerosmit
Geregistreerd lid

Bericht door Aerosmit » di 26 jan, 2010 20:56

een 16v fuelrail heeft toch dezelfde afstanden tussen de injectors van een 8v, zoiets kun je dan toch ook toepassen en een steuntje op de inlaat lassen.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 26 jan, 2010 20:58

Heb jij een TIG, Sapphire? Vraag me af of het wel goed komt zo...

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 26 jan, 2010 20:59

Is dat wel zo? De inlaatpoorten zitten bij en 16v gelijkmatig verdeeld en bij een 8v per 2 uit het midden. Het gaat hier dus om de fuelrail voor de 8v, 16v is niet zo'n probleem denk ik... maar die kunnen ook gemaakt worden naar voorbeeld/tekening.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 26 jan, 2010 21:01

brinky schreef:Heb jij een TIG, Sapphire? Vraag me af of het wel goed komt zo...
Nee ik heb een MIG/MAG. En daarmee kan je ook alu lassen (MAG). TIG is wel nog mooier natuurlijk. Kan ook zonder steuntjes gemaakt worden zodat je die zelf er aan kunt lassen als je mij niet vertrouwt.
Zoals ik al zei: als iemand een beter idee heeft hoor ik het graag ;)

Aerosmit
Geregistreerd lid

Bericht door Aerosmit » di 26 jan, 2010 21:04

je hebt gelijk, zie nu dat de 8v anders gepos. zijn.

mig/mag lassen en alu kan wel maar is geen feest denk ik. ander gas moet je gebruiken en een andere rol erin en meen ook een teflon binnenmantel in je slangenpakket.

hier is wel een tig ac.

richardh
Geregistreerd lid

Bericht door richardh » di 26 jan, 2010 21:09

Beter idee niet nee. Wel heb ik vlak voordat je je berichtje plaatstje bij meneer ross een boor en 2 voet (dat zijn de kosten dan ook niet meer) rail besteld. Wel een flinke rib uit mijn lijf (hoewel, de visacard is van mijn vrouw). Reden om toch (fors) te investeren is dat ik voor dingen waar benzine met 3 á 4 bar op staat liever geen consessies doe aan veiligheid door zelf met boortjes te klooien. Zeker ook omdat ik daar onvoldoende ervaring mee heb. Ben wel handig maar geen machinebankwerker.
Ik ben best wel bereid om mijn nieuwe speetje te delen, ik heb tenslotte al een heleboel hulp en zelfs spullen gekregen van jullie voor mijn project. Laten we als ik de boel binnen heb eens afspreken. (Ik zoek bijv. nog iemand met een 3/8 npt tap en mooie opgelaste pootjes zijn ook nooit weg)

groet, Richard

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 26 jan, 2010 21:10

Oke, naja als jij tegen vergoeding de steuntjes kan/wilt lassen dan is het nog mooier.. want ik zit er niet echt op te wachten om idd ander gasfles te gaan kopen e.d.

Was ook maar een wilde gedachtengang van mij, beste is natuurlijk TIG lassen met alu.

Het gaten boren kan ik in elk geval doen indien gewenst. Kost dan alleen een bijdrage aan de boor, aan een stuk fuelrail afzagen en daar een paar gaten in boren hoef ik niks te verdienen.

Aerosmit
Geregistreerd lid

Bericht door Aerosmit » di 26 jan, 2010 21:13

als er gelast moet worden dan hoor ik het wel.

wel tegen gebruikskosten want die verbruiksmiddelen zijn niet voor niets.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 26 jan, 2010 21:14

richardh schreef:Ik zoek bijv. nog iemand met een 3/8 npt tap
Ik zal morgen ff kijken of ik een 3/8 npt in het assortiment heb, denk haast van wel.

Afdraaien van een boor is verder niet zo onveilig, weinig interessante aanpassing. Heb het vermoeden dat die boor van ross ook zo gemaakt is. Kwestie van de goede maten weten en dat stop ik dan op school in de CNC draaibank, die werkt op 1/100 mm nauwkeurig en is computergestuurd, moet goedgaan dus :lol: Maar je hebt de boor reeds gekocht dus weer een zorg minder 8)

Plaats reactie