Lijst van Saabs op lpg met 200pk of meer (al 42 Saabs!)

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Gesloten
Marter
Geregistreerd lid

Bericht door Marter » do 08 nov, 2007 22:08

Wij hebben een Saab 9-3 SE 2.0T
Vorig jaar g3 (Vialle) in laten bouwen bij een kilometerstand van ong. 95.000.
5e injector van Abbott laten plaatsen ( ;-|+ )
Heeft > 200pk!

Marter

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » do 08 nov, 2007 23:52

@ Marter: Nog wat vragen: welk bouwjaar is die 9-3? Wat is de huidige kmstand en wat was het vermogen voor en na tuning?

David
Geregistreerd lid

Bericht door David » vr 09 nov, 2007 10:33

robert wiering schreef:bij 120 per uur loopt de motor 2.200 tpm, bij 140 2900 tpm en bij 190 4000 tpm,
Volgens mij een simpel rekensommetje om te checken:

(2900/140) x 190 = 3935 tpm ~ 4000 tpm, die verhouding lijkt dus te kloppen. Doe je hetzelfde voor:
(2900/140) x 120 kom je op 2485 tpm... 2200tpm ietsje 'onderdreven' dus :?

robert wiering
Geregistreerd lid

Bericht door robert wiering » zo 11 nov, 2007 14:55

kan natuurlijk de teller zijn die wat afwijkt, neem me niet kwalijk.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » zo 11 nov, 2007 17:01

David schreef:(2900/140) x 120 kom je op 2485 tpm... 2200tpm ietsje 'onderdreven' dus :?
zal best maar blijft nog steeds een hele lange bak... 120 bij 2400 rpm... late 900i tjes gaan rap richting de 3500 rpm met 120

Marter
Geregistreerd lid

Bericht door Marter » zo 18 nov, 2007 20:16

davidjoost schreef:@ Marter: Nog wat vragen: welk bouwjaar is die 9-3? Wat is de huidige kmstand en wat was het vermogen voor en na tuning?
Abbott getuned klinkt leuk maar is teveel van het goede!
Vermogen is origineel (205pk, MY 01-2000, een vroege T7).
Tuning moet nog (binnenkort) plaats vinden. Moet alleen mijn vrouw nog overtuigen! (dat het toch alleen om de Nm gaat en niet om de pk's) :lol:

Kilometerstand ten tijde van LPG plaatsing was (ongeveer) 95.000
Nu staan er 127.000 kilometertjes op.
De 5e injector is geplaatst op de Abbott(intake)pipe. (zou jou toch bekend voor moeten komen DJ :wink: )

Groet,
Marter

elvirisimo
Geregistreerd lid

Bericht door elvirisimo » vr 23 nov, 2007 12:06

Mijn 9000 LPG verhaal.

Het betreft een 9000 Midnight blue Anniversary 2.3 LPT uit 1997. Volgens de vorige eigenaar, is deze auto pas in jaar 2000 bij km. stand 100000 voorzien van een vialle lpi installatie. Een jaar geleden bij ongeveer 325000km op de teller is die anni "van mij geworden". Deze auto heb ik gekocht met de gedachten om het te gaan tunen. In eerste instantie heb ik een ECU van 2.3 FPT (200 pk) getransplanteerd viewtopic.php?t=18218&highlight=lpt+ecu . Ik was er erg blij mee, echter de turbo druk kon die niet houden. Om dit fixen heb ik een forge 007 gekocht en geinstalleerd viewtopic.php?t=19334&highlight=forge. Bijna vanaf begin spelde ik met de gedachte om een 3" JT downpipe te plaatsen omdat ik vond dat mijn turbo niet snel op gang kwam. Uiteindelijk een 3" JT full uitlaat met de race kat gekocht en eronder gezet. Het was een leuke upgrade zoveel voor de "show" als voor de drivability. Motor kwam hierdoor veel sneller op gang. Ik vond die auto destijds snel maar niet snel genoeg als ik het ging vergelijken met een van mijn vorige autos. Namelijk volvo v40 T4 met 200pk, deze was voornamelijk door zijn variabele turbo erg snel met accelereren. Twee keer tegen impreza een "run" gedaan en beide auto's waren even snel. Met de JT upgrade moest ik de base boost instellen en met het meten kwam ik er achter dat mijn maximale druk rond 0.6 bar was. Snel hierna de 3 weg klep met de reserve uitgewisseld en wow ik had de maximale druk van 1.1 bar en steady druk van 1.0 bar. Voor mijn gevoel heb ik een volwaardige opvolger van de T4, maar dan op LPG ;)

Wat LPG betreft. Voor mijn gevoel rijd die 9000 net zo snel op beide brandstoffen. In al die tijd heb ik er geen problemen mee gehad. Wel een paar kleine dingen die me stoorden vanaf het begin, maar ik had de tijd niet gevonden om ze te fixen. Met starten schakelt de computer pas over 5 minuten op LPG, en tijdens het rijden gebuurt het zelfde bij het overschakelen. Nadat ik de koppakking heb vervangen viewtopic.php?t=32386 is het tweede kwaaltje opgelost (kalkaanslag op de temperatuursensor in het inlaatspruitstuk) maar voor de eerste moet ik nog een keertje langs de LPG boer (behalve als iemand vialle software aan me wilt "lenen"). Voor vialle lpi installatie zeggen ze dat die onderhoudsvrij is en dat is op de lpg filter waar. Deze was bij mij erg verstopt en het was nog wonder dat er gas doorheen kon komen. Tijdens het vervangen van de koppakking ben ik er achtergekomen dat 370000km die deze motor achter zich heeft is NIET te zien aan de kop. Foto's moet ik nog even plaatsen.

elvirisimo
Geregistreerd lid

Bericht door elvirisimo » vr 23 nov, 2007 16:32

Foto van de kop - deze heeft 370000km en "ready for more"

let op - de foto is op een https site met de self-signed certificate (klik op ok)

Afbeelding

Ivo
Geregistreerd lid

de mijne kan erbij op de lijst...

Bericht door Ivo » do 17 jan, 2008 22:12

Mijn 9-3 Aero (MY2000, 129 dkm) heeft sinds een paar weken een Vialle LPG installatie, ingebouwd door Mesman. Prima service, leenauto beschikbaar, ook een lift naar Eindhoven CS was geen probleem toen een leenauto toch niet zo handig bleek.

Aanvankelijk 1 probleem: bij lange ritten, rijdend 130-140 km/u op constante snelheid, soms spontaan een flinke 'hik' in de motor. Dit bleek te maken te hebben met de vijfde injector die niet helemaal onder de juiste hoek stond, waardoor er ijsvorming optrad. Een iets andere injector, onder een andere hoek geplaatst heeft dit opgelost, als ik het goed begrepen heb.

Met de vijfde injector zou de gasinstallatie tot ongeveer 240 pk aan moeten kunnen, afhankelijk van hoe de tuning gedaan wordt. Ik overweeg om er mee naar Tholen te gaan als er weer Maptun tuningdagen zijn.

Even OT: Ik heb de Aero nog niet zo lang (half jaar) maar wat een auto! Hiervoor had ik een 9-3 lpt met Maptun Stage 1 - ook een rappe auto - maar de Aero is echt een ander verhaal. Veel strakkere auto, veel meer rijplezier. Erg blij mee en op lpg ook zeer betaalbaar.

groet,

Ivo

red&grey
Geregistreerd lid

saab 9-3 aero 2002 205 pk

Bericht door red&grey » vr 18 jan, 2008 22:48

Ik heb een saab 9-3 aero 205 pk mj 2002 (viggen bumpers) met prins installatie , werkt perfect verbruik wel +/- 14 l/100 km kmstand 130000

ook en saab 9-5 2.3 LPT 185 pk 2005, installatie vialle, via saab zelf, auto heeft een mankement, niemand weet van waar het komt, misschien door lpi, misschien niet... kmstand 49000

sandergeerts
Geregistreerd lid

deze kan er ook op

Bericht door sandergeerts » zo 20 jan, 2008 11:29

Bezit sinds 3 maanden een 9-5 3.0t V6 SE Estate uit '99. Vorige maand lpg (Vialle)laten inbouwen bij Mesman. Uitstekende service, auto rijdt geweldig. Ik heb zes injectoren, inbouw was daardoor niet goedkoop, 2450 euro. Mooi op plaats van het reservewiel, 72 liter tank, het middengedeelte van de laadvloer komt iets (1 cm) omhoog, met rubber bagagemat zie je dat niet eens. Km stand motor 130.000 (2e motor, vervangen in 2001). Verbruik benzine 1 op 8, op gas 1 op 7 (rij stevig door).

Eddy237
Geregistreerd lid

lijst van Saabs op lpg met 200pk of meer

Bericht door Eddy237 » za 26 jan, 2008 20:35

Hoi mede SF-ers/sters,

Nog een weekje wachten en dan.........mag ik ook op de lijst!!!

Zo blij als een aap met 7 lullen.......!!!!!!!!!!!!!!!!!

Fijn weekend, Eddy237

Psychotic
Geregistreerd lid

Bericht door Psychotic » vr 01 feb, 2008 22:41

Hey de 2e SS op de lijst

Wie:Psychotic
Wat:93 Sport Sedan 1.8t Linear 150pk standaard
Vermogen:200pk
Type installatie:Viale LPI
Bijzonderheden: Standaard 150pk nu 200, verder verlaagd met eibach om het vermogen echt goed op de weg te brengen en houden :wink:

Het was een standaard 1.8t Linear maar inmiddels uitgegroeid tot iets moois. Verder zit ik er hard aan te denken om verder te gaan d.m.v. een 5e injector. Ben al even op het forum aan het zoeken geweest maar vond de ervaringen van jou DJ niet zo snel terug. Als ik een bedrag van 500,- ben ik daar wel voor in. Momenteel loopt hij erg goed op LPG zonder verder aanpassing.

De mijne is op 160km getuned en had aanvankelijk fuelcuts op gas, is vorig jaar door hertuning verholpen. Deze week een zojuist een nieuwe LPGpomp laten plaatsen dus ik kan weer even vooruit :roll:

Nog een opmerking; op het forum heb ik nog niet gehoord/gelezen dat iemand zijn LPG-software heeft laten aanpassen. Ik heb met mijn gasboer afgesproken om de LPG-software van Vialle voor een 2T te flashen ipv de standaard software die er nu in zit. Dit zou als voordeel kunnen hebben dat de klepen betere koeling krijgen. Ook zit ik nog te denken aan Flashlube om de kop te sparen.

Ik wil er nog een open dak in en dan ben ik wel een beetje klaar (denk ik). En dan wellicht toe aan een andere? Viggen op gas hey....

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » za 02 feb, 2008 19:15

Zo, ik heb de lijst weer even geupdate. Ik realiseerde me dat ik er nu zelf ook op kon, al is het probleem met mijn turbodruk nog niet verholpen. De fabrieksopgave met de Red Box is 204pk dus als hij straks weer goed is voldoet dat om in de lijst voor te mogen komen...! 8) Uiteraard zal ik het bewijs nog een keer moeten leveren op de vermogensbank... :oops:

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » za 02 feb, 2008 19:24

Zeg DJ, vind je het zelf ook niet een beetje blaaskakerij als je jezelf erbij zet terwijl dat nog niet hard gemaakt is op die rolling road?

De problemen met jouw wagen is op dit moment ook net echt reclame voor LPG/LPi zeg maar... eerst probleem fiksen, rollenbank, verifiëren, en dan pas posten.

Gesloten