Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
-
brinky
- Donateur

Bericht
door brinky » zo 11 okt, 2009 22:26
Wat is dit nou eigenlijk voor een geval?
Geen stroomverdeler, Di-cassette, oliekoeler nog net links op de foto zichtbaar, een mega recirculerende dumpvalve. Waarom recirculerend? Ik zie de mapsensor aan het schutbord zitten...
Is dit nou Trionic op een T8? Zo ja dan mis ik wel de AIC.
En bougiekabels aan een DI-cassette... gaat dat werken? Ik heb weleens gelezen dat de vonk te sterk was en dit al snel door gaat slaan.
-
Rhinobirds
- Geregistreerd lid
Bericht
door Rhinobirds » zo 11 okt, 2009 22:53
Tsja, ik heb even zitten zoeken want heb dat plaatje ergens op het net gevonden maar weet niet meer waar...
Hier in topic op
saabcentral met een link naar de betreffende auto op garagenet. Wie googled er even verder?
-
elvirisimo
- Geregistreerd lid
Bericht
door elvirisimo » zo 11 okt, 2009 22:57
Ik denk dat Rhinobirds meer van weet - tenminste waar de foto van komt (project)
Ik zou gokken met volgende antwoorden:
DI heb ik vaker gezien met de bougiekabels. Ik zie ook geen AIC, maar ik vraag me of T5 de AIC kan detecteren en of er fout wordt gemeld. Je kan nog altijd megasquirt zonder AIC gebruiken. Gewoon stationeerschroef of met de positie van vlinderklep regelen. Niet de mooiste oplossing maar het kan wel - lijkt me.
Het kan ook zijn dat deze nog niet af is. Ik zie ook geen bougiekabels.
IAT sensor is er ook maar of het trionic of megasquirt is dat kan ik even van de foto niet zien.
-
brinky
- Donateur

Bericht
door brinky » zo 11 okt, 2009 23:07
Heb niet het hele draadje op SC doorgelezen.. maar begrijp eruit dat het T5 is.
Kunnen jullie me nog 1 keertje uitleggen waarom jullie niet switchen naar een 16v kop? Dan heb je een kop die beter flowt en heb je een inlaatspruitstuk waar zo de injectoren voor KDFi in passen. Geen kleppen stellen meer... Ik zie alleen maar voordelen.
-
elvirisimo
- Geregistreerd lid
Bericht
door elvirisimo » zo 11 okt, 2009 23:57
Voor kleppen stellen heb je wel een punt. Maar die auto zal rond 5K a 10K per jaar rijden. Wat flow en vermogen betreft - mijn doel is 200 pk en daar heb ik geen t16 kop nodig. En ik wil voor mij zelf en anderen laten zien dat zo'n oude T8 met een moderne motormanagement ook mee kan met de moderne motoren qua prestaties en verbruik. Je kan ook een 2.3 van 9000 erin bouwen en dan even de motorkap gaan zagen etc.
Het is net hoe ver wil je gaan in de verbeteringen - vernieuwingen.
-
elvirisimo
- Geregistreerd lid
Bericht
door elvirisimo » ma 12 okt, 2009 0:01
Net een mailtje van Jeroen gekregen.
Code: Selecteer alles
Hoi,
De meeste projecten zijn langlopend. Kennelijk vooral bij Saab (en
Porsche). Van die hoek zie ik niet veel projecten komen of afgerond
worden. Wel jammer, Saab heeft erg mooie motoren gemaakt en nog eens
modulair ook (alles lijkt op eljaar te passen?).
Concepten zijn gelukkig al uitgewerkt dus het zijn geen experimenten
maar bewezen en werkende techniek.
Als je genoeg gegadigden kan vinden dan (zeg 10-15 man) dan wil ik wel
een keer een Saab only cursus organiseren. Normaal kost het 50 euro
per deelnemer. Dan geef ik 10 euro korting per deelnemer aangesloten
bij het forum / saab club. Max 20 man.
Pols maar eens of er belangstelling is, dan prikken we een datum op
een zaterdag of op een avond. Een avond is eigenlijk te kort, zeker
als mensen een eind moeten rijden.
Ik kan een hoop laten zien en zelfs voor de mensen die nooit een
ombouw zullen ondernemen is de techniek leuk om te ervaren en zal er
meer begrip komen voor het duistere zwarte kastje en over de gedraging
van de motor in het algemeen.
Jeroen
willen we een saab only uitleg in form van een cursus hebben dan zullen we met wat meer mensen moeten oprukken. Lijkt me leuke optie. Denk even over na en meld je hier. Anders wordt het cursus met "niet saab-siten"en of langs gaan en praten/kopen.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Bericht
door Sapphire » ma 12 okt, 2009 0:05
Waar en wat houdt deze cursus precies in? Gaat het over Tuning van Saabs oid? If so heb ik wel interesse voor een 'lezing', of 40 euro teveel is voor zoiets, is dan natuurlijk een discutabel punt.... dat moet iedereen zelf maar bepalen.
-
elvirisimo
- Geregistreerd lid
Bericht
door elvirisimo » ma 12 okt, 2009 0:41
van de bs-site
Code: Selecteer alles
Inhoud
De basisonderwerpen die in de cursus behandeld zullen worden:
* Sensoren
* Actuatoren
* VE table
* AFR Target table
* Lambda-regeling
* Ignition timing table
* Tuning en afstelling
* De software en tools
* Brandstofomschakeling (Bi-Fuel)
* Programmeerbare outputs
* Extra Inputs
Dit doen wij met behulp van een demo-board met een KdFi dat wij onlangs hebben uitgebreid met een aktieve bobine, LPG omschakeling, EGT en programmeerbare uitgangen. Indien mogelijk zullen wij ook een auto die door ons is aangepast laten zien.
Dit en dan toegespitst op saab t8/t16 specifieke kenmerken.
Op zich heb je gelijk - Is 40 euro te veel voor een paar uurtjes cursus motormanagement moet iedereen voor zich beantwoorden. Maar het is en blijft meest "donkere" onderwerp voor de meeste techneuten/hobbyisten onder ons.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Bericht
door Sapphire » ma 12 okt, 2009 0:56
Ik ben wel benieuwd wat ze ons te vertellen hebben. Voor goede kennis heb ik wel wat geld over, zeker omdat het aantal mensen met échte tuning kennis hier op het forum makkelijk op 2 handen te tellen is.
Wanneer zou het (kunnen) gaan plaatsvinden?

-
elvirisimo
- Geregistreerd lid
Bericht
door elvirisimo » ma 12 okt, 2009 23:35
zullen we beginnen eerst met de pool, om te kijken hoeveel saab enthousiasten aan willen mee doen.
Voor dat ga ik de tuning sub-forum gebruiken
DONE
viewtopic.php?p=769275#769275
-
elvirisimo
- Geregistreerd lid
Bericht
door elvirisimo » wo 14 okt, 2009 0:14
@brinky
Je 16V kop transplantatie waar ik deel tegen was zou wel de fuel-rail probleem oplossen. Denk dat het goedkoper is om 16V kop te regelen dan de fuel-rail "verzinnen" voor T8.
Ik laat het nog bezinken

-
kawaman
- Geregistreerd lid
Bericht
door kawaman » wo 14 okt, 2009 13:30
elvirisimo schreef:@brinky
Je 16V kop transplantatie waar ik deel tegen was zou wel de fuel-rail probleem oplossen. Denk dat het goedkoper is om 16V kop te regelen dan de fuel-rail "verzinnen" voor T8.
Ik laat het nog bezinken

denk ik ook.... ik zou voor een T16 gaan... heb ik ook gedaan.
kost +- 50 a 100euro zo een simpel kopje....van die eerste gewone B202 16kleppers.
grtz
-
brinky
- Donateur

Bericht
door brinky » wo 14 okt, 2009 13:32
Kop, ketting, kettingeleiders en 2 nokkenastandwielen en dan ben je er wel. Voordeel: je hebt ook meteen een verse koppakking en distributie.
-
elvirisimo
- Geregistreerd lid
Bericht
door elvirisimo » wo 14 okt, 2009 13:48
Ik heb al een T8 (compleet incl. bak) uit 87 voor dit project staan.
Het is veel makkelijker om gewoon T16 transplantatie te doen. Dus volledig motor (liefst met nwe pakking en chek-up).
Duh - in dat geval moet ik weer gaan zoeken.
Lijkt alsof ik nog iemand moet inhuren voor transplantatie en kdfi/lpg als ik het in een weekend wil gaan doen. Dat zal een lange weekend worden

-
Sapphire
- Donateur (7x)

Bericht
door Sapphire » wo 14 okt, 2009 15:08
Wat je ook kan doen is een T8 onderblok nemen en daar een 16v kop op zetten. Heb je iets andere compressie, maar dat is geen enorm punt. Desnoods laat je de T8 zuigers iets afdraaien.