KdFi en LPG in een 900

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
Aerosmit
Geregistreerd lid

Re: KdFi en LPG in een 900

Bericht door Aerosmit » wo 29 sep, 2010 13:56

en tegenover (180 gr) de 2 missende even wat extra gewicht meetekenen,is de boel weer in balans

Rhinobirds
Geregistreerd lid

Bericht door Rhinobirds » wo 29 sep, 2010 13:58

Als je je vliegwiel afdraait komt die toch niet dichter op je motor te zitten? dan moet dat geen probleem zijn, verzonken bouten zou ik ook gebruiken.

Voor trionic wil je definitieve positie van de sensor nog kunnen afstellen lijkt me (binnen een paar graden), met kdfi kun je achteraf in de software aanpassen wat de exact de positie is van het wiel is tov de sensor.Eventueel sleufgaten in het triggerwheel maken zodat je die ook binnen een paar graden nog kunt verschuiven?

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » wo 29 sep, 2010 14:03

Jeroen Bosma gebruikt een ander type sensor. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen per sé voor een 9000 sensor wil of kan gaan. Ford sensor is ook iets goedkoper dan die van een 9000…

Ik weet het zo net nog niet wb. dat monteren op het vliegwiel. Als je toch al gaat verzinken, dan is het toch veel goedkoper om dat vliegwiel naar een CNC'er te brengen? Eerst afdraaien en daarna een zooi gleuven erin verspanen. Ben je in één keer klaar, zonder allerlei onderdelen op je vliegwiel die gebalanceerd moeten worden enzo.

Vliegwiel afdraaien gebeurt meestal door materiaal aan de achterzijde weg te nemen, maar niet helemaal. Alleen dicht om de as.

Aerosmit
Geregistreerd lid

Bericht door Aerosmit » wo 29 sep, 2010 17:03

persoonlijk lijkt het me makkelijker een kitje te maken. niets afdraaien dus plug and play.

ring laten snijden die ongeveer in balans is met 3 punten waar ie aan het vliegwiel vast zit.
kun jezelf de positie bepalen op het vliegwiel en gat boren in de motorplaat naar gelang soort sensor.

eventueel sneufgaten in de bevestigingspunten van de triggerwiel zodat je nog wat kunt stellen. staat ie goed dan boor je een gaatje en verpen je hem.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 29 sep, 2010 17:52

JanWessel schreef:Jeroen Bosma gebruikt een ander type sensor. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen per sé voor een 9000 sensor wil of kan gaan. Ford sensor is ook iets goedkoper dan die van een 9000
Ik gebruik die 9000 sensor omdat ik die toevallig al nieuw heb liggen. Aangezien deze van Bosch is zal het wel werken gezien in de handleiding van KDFI staat dat standaard Bosch sensoren voorgeprogrammeerd zijn. Uberhaupt moet het met dit ding wel aan de praat te krijgen zijn.

CNC'en van het vliegwiel vind ik juist minder handig, heb liever een kitje dat demontabel is zodat je nog wat kunt stellen. Met CNC'en zit je meteen er aan vast.. Maar zo ieder z'n kijk op de zaken, prima juist als iedereen het anders doet.

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » wo 29 sep, 2010 21:17

Krukas schreef:en tegenover (180 gr) de 2 missende even wat extra gewicht meetekenen,is de boel weer in balans
sneufgaten in de bevestigingspunten van de triggerwiel zodat je nog wat kunt stellen
Zet mij er ook maar op voor 1 stuks. Als de prijs goed is 2.

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » wo 29 sep, 2010 23:07

Dat laat zien dat er meerdere mensen mee bezig zijn en er nog niet echt hapklare oplossingen zijn. Ik dacht eerder aan het door BS uitgeboorde vliegwiel maar als dat weken op zich moet laten wachten is dat ook niet echt prettig. Ik wil eigenlijk wel klaar zijn aan het einde van het jaar.

Daarnaast is het fijn dat je een triggerwheel op een ander vliegwiel kunt zetten. Handig als er met je vliegwiel iets gebeurd, ze kunnen verkleuren door hitte van de koppelingsplaat en ik heb ook al wel eens beschadigde tanden gezien door een inslaand rondsel.

richardh
Geregistreerd lid

Bericht door richardh » do 30 sep, 2010 20:57

Uit de mail van Matt:

Hi Richard,

Not sure why you are using or thinking of using MS it just won't work as well as
Trionic 5.5, it's more expensive and will need lots
of extras to make it do fuel, ignition, boost and knock control the way Trionic does
it.

Check out my mate thread on Saab Central he was using MS not Trionic 5.5

http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=119367" onclick="window.open(this.href);return false;

Anyway (this is for a 60-2 wheel) I wish I had a cad as I have been asked more than
a few times;-}

I am happy to share with you what I did.

Basically as you know we need 60-2 wheel so 60 gaps and 60 teeth (to start with) and
we have 360 degrees (then we remove two more
teeth).

So (60 gaps plus 60 teeth = 120) (120 divided 360 degrees = 3 degrees)

(60+60 = 120/360 = 3)

That's all you need to make enough cuts for the teeth and gaps (you just need to
join every other two cuts to remove the piece that
makes the gap) does that make sense?

So now you should have something that has 60 teeth and 60 gaps so now you just
remove two more teeth to leave 58 which give's you
the 60-2.

Because we are using degrees you can make it as big or small as you, and it will
always work out correct!

Now here's what I did next, I took the calculation above and made a drawing
(attached) which I sent to a water jet company asking if
it made sense and would they make it? Obviously they said yes and did it.

NOTE

The sizes in the diagram WILL NOT WORK it wont give you enough room to mount the
crank sensor (to near to the block)

There is VERY LITTLE SPACE behind the flywheel, I needed to get the back of the
flywheel skimmed down to make room.

If I Knew Then What I Know Now

There is plenty of material on the back of the flywheel, and if I did this again I
would have the slots cut into the flywheel.

(Again this is for T5!)

At TDC your sensor needs to be centred in the 20th gap after the big slot (you
probably now that)

To mount the sensor where I did you need to centre the 6th gap at TDC then at the
20th gap the sensor would be in the ally plate
under the starter motor.

Since I wrote this I have had a Saab 9000 2.3 flywheel cut as above picture attached.

Hope all this helps in some way

Regards
Matt

bijbehorende plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » vr 01 okt, 2010 9:44

Grappig, da's precies het idee wat ik in mijn hoofd had.

De hamvraag: kan KdFi ook iets met een 60-2 patroon met de sensor 20 tanden voor het gat op TDC?
In dat geval is het een kwestie van vliegwielen verzamelen, backplates verzamelen en een inkoopactie starten.

Iedereen die dan wel T5.5 dan wel KdFi op zijn blokkie wil knuppen kan dan meedoen.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » vr 01 okt, 2010 9:51

Haha, was jij niet naar de KDFI-cursus geweest? Snurkend in de collegebanken? ;)

Bij mijn weten kun je KDFi instellen waar de sensor zit tov het open punt in de ring.

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » vr 01 okt, 2010 9:55

Ik was te druk bezig met propjes gooien.

Afijn, in dat geval kunnen we één ontwerp maken voor de backplate. Scheelt weer.
Is er noodzaak voor lobgaten en een sensorbevestiging die daar in past? Welke sensor gaan we als uitgangspunt nemen?

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » vr 01 okt, 2010 12:30

Ik gebruik Bosch sensoren:
a) omdat Saab die ook veelal gebruikt (zo hou je het enigszins origineel, plus sensoren zijn makkelijk te vinden voor weinig in slopers - veel heb ik gewoon al in huis, dat scheelt zo weer 100 euries aan nieuwe aftermarket sensoren)
b) omdat KDFI standaard ondersteuning biedt voor veel Bosch sensoren en je dus niet zelf hoeft te gaan kalibreren (je kunt ook een sensor doormeten en dit in kdfi inleren, maar zulks is niet mijn favoriete werk).

Mijn lijstje:
TPS sensor 900 2.1i (+TB)
IAT C900 16v of 9000
idle valve 3draads bosch
MAP sensor 9000
CLT C900/9000

Zijn allemaal standaard bosch sensoren die standaard aanwezig zijn of geleverd op andere saab modellen, kun je zo hergebruiken, kost het niks extra. Enige sensor die ik nog moet kopen is de bosch wideband lambda en wellicht een knock sensor (even kijken hoe ik dat aanpak nog).

Overigens was ik al van plan om een inkoopactie op te zetten voor de triggers, ben al druk aan het tekenen geweest wat nu bijna klaar is. Dan heb ik een bestand dat direct geschikt is voor CNC apparatuur, wat het hopelijk goedkoper maakt (je kunt het ook met potlood en papier aanleveren, maar dan berekenen ze ook nog de CAD/CAM kosten).

Ik kom binnenkort met een update als ik wat offertes heb mbt de kosten per unit bij bepaalde aantallen. Als er mensen een 36-1 wiel willen kan ik dat ook tekenen, ik vraag nog even na bij diverse bedrijven of het meer kost als ik een paar 36-1 erbij laat maken vs. enkel 60-2.

Aerosmit
Geregistreerd lid

Bericht door Aerosmit » vr 01 okt, 2010 13:43

@shappire.

check de ruimte achter vliegwiel als deze op de motor zit. Ik heb een keer met Windekind zitten denken en loeren achter het v.wiel voor iets soortgeijks en we waren er nog niet gerust op of er ruimte was.

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » vr 01 okt, 2010 14:17

Was Krukbas zegt. Ik vind dat gefreesde vliegwiel een hele mooie en elegante oplossing… lijkt me wijs om daarop in te zetten.
KdFi kan ook op 60-2, dus het zou onnodig zijn om een 36-1 te gaan tekenen (neemt niet weg dat het mag, maar het is meer werk en duurder)

Tenslotte, waarom een externe MAP-sensor? De MAP-sensor zit bij KdFi toch al op het bord zelf?

Rhinobirds
Geregistreerd lid

Bericht door Rhinobirds » vr 01 okt, 2010 14:29

ik ga ook voor het frezen (of boren) in de achterkant van het vliegwiel, heb hier ook nog wel een tweetal vliegwielen los liggen (ik dacht allebij non-turbo)

voordat we kunnen bepalen waar de sleuven/gaten in het vliegwiel moeten gaan komen, moeten we dus eerst na gaan denken hoe de sensor te monteren. Je kunt dat gat onder de startmotor gebruiken (en dan zit je redelijk vast met de positie, ik zou dan ook gebruik maken van de 2 tapeinde in het blok als we een beugel maken) of zelf een gat boren in de alu plaat maar dan heb je een kleine kans je er met boren een paar graden naast zit.

als je een externe MAP sensor gebruikt kun je de MAP sensor aan boord van kdfi inzetten voor barometrische correctie?

Plaats reactie