KdFi en LPG in een 900

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: KdFi en LPG in een 900

Bericht door Sapphire » vr 16 jul, 2010 10:16

Maar wat ik me nou afvraag hè... Onderbouw op zich is nog altijd niet verboden. Dus als ik nou verhogingsveren er onder zet waardoor de bodemspeling 30 cm is, zou het dan wel gaan?

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » vr 16 jul, 2010 10:27

Zou misschien een ideetje kunnen zijn, maar hoe denk je dat op te lossen aan de voorkant?? :roll:
Want vergeet niet, wanneer je (veel) meer bodemspeling wilt hebben/maken dan heb je (vaak) ook langere aandrijfassen nodig, omdat de tripode(, voor de mensen die niet weten wat ik daarmee bedoel: Noem dat onderdeel voor het gemak maar even het onderdeel aan de aandrijfas dat de homokinetische koppeling vormt aan de kant voor de versnellingsbak,) verder naar buiten komt en er een kans gaat ontstaan dat wanneer het een en ander uitveert de aandrijfassen uit elkaar vallen. :idea:

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » vr 16 jul, 2010 12:16

Een classic verhogen voor 30cm bodemspeling en daarbij compenseren voor het hogere gewicht van een gastank... mwoah.
Áls het technisch al lukt ben je al je comfort kwijt en het ziet er ook nog eens niet uit...

Rhinobirds
Geregistreerd lid

Bericht door Rhinobirds » vr 16 jul, 2010 12:58

hoeveel ruimte zit er momenteel tussen de tank en het wegdek? hoeveel cm kom je tekort? met een tweetal springspacers per veer moet je iets van 5cm hoogte erbij kunnen pakken?

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » vr 16 jul, 2010 15:25

5 cm is een boel hoor... zeker met het gewicht van een tank erbij.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » vr 16 jul, 2010 16:30

Het ging mij niet om de uitvoering, maar om de theorie. Alleen voor de keuring hè... dus alleen ff voor een dagje knoepers van achterveren er onder en vervolgens weer Saab veren. Het zal wel weer een gevaarlijke illegale truc zijn, maar er zijn zat classics die met onderbouw rondrijden en ik weet wel gevaarlijkere dingen, zoals een door en door rotte auto op vrijdagmiddag om 16.50 laten keuren bij APK Achmed.

Lennart.
Geregistreerd lid

Bericht door Lennart. » vr 16 jul, 2010 17:44

dan zet je er toch gewoon van die airlift balgjes in ? ik rij hier dagelijks mee, die pomp je dan op komt ie helemaal omhoog!
enigste waarmee je zit id dat je schokbrekers de hoogte beperken.

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » za 17 jul, 2010 13:13

Volgens mij kun je het beste gewoon de wagen keuren met een gewone tank en daarna naar wens ombouwen naar een onderbouw. Classic 900's met onderbouw komen immers nog steeds door de APK met onderbouw, de minimale maat van 30cm is slechts een nieuwe regeling voor de LPG-keuring van de RDW.

richardh
Geregistreerd lid

Bericht door richardh » zo 18 jul, 2010 13:56

JW, dat was ik ook van plan, echter van de tank ontbreekt de appendagekast. Die staat wel met nummer op de tankbrief, vandaar dat ik op zoek ben naar een appendagekast. Gelukkig zijn die redelijk standaard, stako gebruikt ze dacht ik nu nog. Eventueel tijdelijk, na om- naar onderbouw, kan ie weer terug.
Andere optie is een cpl. tank lenen/huren etc. voor de keuring.

grt, Richard

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 18 jul, 2010 14:16

Ik begrijp dat het via een omweg mogelijk is, maar dan moet je dus wel gaten boren in je auto hetgeen ik zonde vind. Zeker als ht zo'n mooi bewaarde van Richard of gerestaureerde van janwessel betreft...

De eis is overigens 2 cm, ik overdreef expres want ht lijkt mij dat als het ruim 20cm is dat ze niet kunnen klagen?

windekind
Donateur
Donateur

Bericht door windekind » zo 18 jul, 2010 15:25

Als je toch maar tijdelijk (alleen voor de keuring) de lpg-tank op de kofferbakvloer moet plaatsen kan je ter voorkoming van gaten boren het tankframe met dubbelzijdig tape op de vloer zetten. Bouten zaag je door en plak je vast met carrosseriekit. Beetje zwarte tectyl of zo erop en niemand die het door heeft. Om alleen heen en weer naar de keuring te rijden moet dit voldoen. Kan je thuis gelijk de onderbouwtank monteren en is het weer veilig. :D

richardh
Geregistreerd lid

Bericht door richardh » zo 18 jul, 2010 18:57

Ik had een ander idee, de tank nl in de kofferbak precies op dezelfde plaats als er onder. Boutgaten kunnen dan geherbruikt worden :-).
Dan de combivuller gebruiken, daardoor hoeft er maar één gat in de bodem; bij tank boven voor de ontluchter en bij tank onder voor de vulslang.

Mits ik natuurlijk van iemand zijn stako appendagekast mag lenen!

grt, Richard

richardh
Geregistreerd lid

Bericht door richardh » ma 23 aug, 2010 20:59

Hoi meelezers

Change of plans. Ik krijg de onderbouwoplossing niet gekeurd. Ook een losse appendagekast kon ik niet makkelijk krijgen (wel tegen duur geld). Dus maar een andere (70L) tank opgesnort voor 75 eur. Die ben ik gewoon achter de achterbank aan het inbouwen. Later e.e.a. evt maar ombouwen.
Helaas kwam ik er achter dat ter hoogte van de afwatergaatjes aan het eind van de wielkasten er op beide plekken wat roest zit. Dit maar eerst verhelpen. (foto's volgen)
Ik zit te denken aan een buitenvuller achter de kentekenplaat, iemand daar ervaring mee?

grt, Richard

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » ma 23 aug, 2010 21:17

Zon klapplaat vind ik maar niks. Een combi vuller à la Pierke is honderd keer chiquer.

richardh
Geregistreerd lid

Bericht door richardh » di 24 aug, 2010 19:43

waarde vriend, als ik een duovuller op de kop kon tikken dan deed ik dat wel :-)

evt andere (tijdelijke, totdat de duovuller op de markt komt) oplossing is het onder de bumper monteren van een vuller

grt, r

Plaats reactie