Of de APC terugregeld bij 5000 toeren door pingel weet je pas zeker met een pingelled
KdFi en LPG in een 900
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Re: KdFi en LPG in een 900
@Sapphire: Tijdens de cursus hebben we ook al de APC-discussie gehad (vergeten?
). Jeroen maakte onderscheid tussen high speed knock en low speed knock. Low speed prima te detecteren door een klopsensor, high speed niet en dat is nou juist de klop die je blok sloopt.
Of de APC terugregeld bij 5000 toeren door pingel weet je pas zeker met een pingelled
-
richardh
- Geregistreerd lid
Mag ik de heren medesleutelaars opmerkzaam maken op deze site: http://wbo2.com/lsu/position.htm Gaat over de plaatsing van de wideband sensor.
grt, Richard
grt, Richard
-
richardh
- Geregistreerd lid
zoek op atp-vvw-108
De draad is 1/2" npt, let op dit is niet hetzelfde als 1/2" gasdraad. NPT is tapered, dwz taps. Diegene die het adapterstukje voor me gedraaid heeft, heeft er meen ik M24 oid op getapt om het makkelijk pas te maken. Je kan ook een fuelrail nemen waar ie min of meer direct in past, draad zal je zelf moeten tappen. Het is mij niet gelukt om goedkoop aan een 1/2" NPT tap te komen.
grt, Ries
De draad is 1/2" npt, let op dit is niet hetzelfde als 1/2" gasdraad. NPT is tapered, dwz taps. Diegene die het adapterstukje voor me gedraaid heeft, heeft er meen ik M24 oid op getapt om het makkelijk pas te maken. Je kan ook een fuelrail nemen waar ie min of meer direct in past, draad zal je zelf moeten tappen. Het is mij niet gelukt om goedkoop aan een 1/2" NPT tap te komen.
grt, Ries
-
richardh
- Geregistreerd lid
Even een poll tussendoor: Wie is er allemaal (serieus) met een "kdfi in t8" project bezig en hoe ver ben je?
-
maikel_tiel
- Geregistreerd lid
Ik wil binnenkort die cursus gaan doen en dan mijn nieuwe turbo blokje er van gaan voorzien.
Heb nu een bosch blokje en die turbo is lucas, lees extra kosten, dan heb ik het KDFI er al een deel uit...en ik rij op LPG
Heb nu een bosch blokje en die turbo is lucas, lees extra kosten, dan heb ik het KDFI er al een deel uit...en ik rij op LPG
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Ik ben wel serieus ermee bezig maar dan met een 8-klepper carb motor in plaats van turbo (voorzover ik weet ben ik tot nu toe de enige). Wordt dus injectie straks, zowel benzine als dampgas. Er komt een inlaatspruitstuk van een T8 op met een B212 gasklephuis (of wellicht Lucas gasklephuis, net wat makkelijker is om in te regelen).richardh schreef:Even een poll tussendoor: Wie is er allemaal (serieus) met een "kdfi in t8" project bezig en hoe ver ben je?
Heb van de week mijn inlaatspruitstuk aangepast hiervoor, onder andere de schachten wat uitgeboord (uiteraard heel precies) om de injectoren nog net wat dieper te laten liggen. Hiervoor heb ik een normale 18mm MC2 boor gebruikt en met een wat groteren de hoeken afgerond en vervolgens alles netjes glad gemaakt met de dremel zodat de o-ringen heel blijven bij montage. De injectoren zijn Audi TT 1.8 injectoren geschikt tot 179 pk (voorlopig zat dus). Volgende stap is een fuelrail maken waar ik nu mee bezig ben om te bemachtigen voor een normale prijs. Verder heb ik een gastank, frame en banden liggen welke binnenkort in de auto zullen gaan waarna een verdamper en gasleiding zullen worden gemonteerd. Als dat gedaan is ga ik me verdiepen in het wideband lambda verhaal en aansluiten en programmeren van KDFI. Ook moet ik nog een krukassensor ontwerpen, wat waarschijnlijk een sensor in het voorste motordeksel met een 36-1 wiel achter het vliegwiel gaat worden. Ik wil met dit project mijn 8v'tje zo goed mogelijk laten rijden op gas en benzine waarbij ik streef naar minimaal 100 wielpk op beide brandstoffen. Als alles klaar is gaat de auto dus op de rollenbank, maar dat zal nog wel even duren.
Hier wat plaatjes:
Na het boren (op de achtergrond het gasklephuisje). De houten balk is exact onder de goede hoek gezaagd en compenseert de hoek waaronder de injectoren staan ten opzichte van het montagevlak.

Resultaat:

-
Thom
- Donateur

Wat is eigenlijk precies de reden om voor KdFi te kiezen in combinatie met LPG? Sinds eind vorig jaar zijn er standaard LPI systemen op de markt die de signalen van het benzinesysteem gebruiken. Lambda aansturing is niet per se nodig. Deze week wordt er 1 ingebouwd bij een classic 900 hier in de buurt. Volgens de LPG-inbouwer geschikt voor alle (getunede) Saabs met electronische injectie (geen T8 dus). Zal best zijn grenzen hebben maar boven de (zeg) 250 PK komen de meesten toch niet.
-
maikel_tiel
- Geregistreerd lid
Voor mij is de reden dat ik het leuk vind om het geheel 100% voor elkaar te krijgen met iets anders dan standaard.
Dat ik een ombouw ga doen met een Lucas blokje in een bosch auto en dan de kosten toch al behoorlijk oplopen.
En ik hierdoor een leuk projectje heb om mij dieper in de materie te verdiepen...
Dat ik een ombouw ga doen met een Lucas blokje in een bosch auto en dan de kosten toch al behoorlijk oplopen.
En ik hierdoor een leuk projectje heb om mij dieper in de materie te verdiepen...
-
Sapphire
- Donateur (7x)

@Thom: de reden is voor mij vooral omdat ik een control freak ben en ik vind een volgsysteem als LPi persoonlijk niet mooi genoeg. Ook is een 99 zo goed als niet voorbereid voor LPi dus het is maar de vraag wat meer werk is (tenzij het systeem een carb kan volgen
). Daarnaast gaat het mij vooral om de fun van het bouwen, want voor een carb motor is KDFI redelijk overrated en een simpele verdamperinstallatie voor LPG voldoet ook wel redelijk. Maar ik heb straks hopelijk wel een van de mooist lopende B201c blokjes van NL. Op benzine kunnen rijden vind ik wel een must ivm buitenland en dat kan met KDFI prachtig out of the box door standaard bifuel ondersteuning. Daarnaast kost mijn installatie straks een stuk minder dan LPi in laten bouwen en ik weet ook zeker dat het netter gebeurt, ik hou er absoluut niet van om een derde aan mijn auto te laten sleutelen ondanks het zeker geen concoursexemplaar is. Ik heb nog nooit een LPG installatie gezien waarvan ik dacht, dat had ik zelf niet netter gekund. (En ja ik weet dat het een scheve vergelijking is om een dhz installatie te vergelijken met het laten inbouwen van LPi
).
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Elk 'piggyback' LPi-systeem heeft één heel groot nadeel: het is piggyback. Dat wil zeggen dat de te verwerken signalen altijd zo goed zijn als dat het originele systeem is.
Het originele injectiesysteem van een classic 900 is op zijn jongst een jaar of 16 oud en de gebruikte computer stamt meestal al uit begin jaren 80.
KDFi voorziet in één systeem met één set sensoren, die twee brandstoffen kan aansturen met twee verschillende maps en daar ook nog een bijpassende ontstekingsmap kan geven. Da's mooi want LPG mag meer voorontsteking hebben en heeft sowieso een andere ontstekingscurve.
Als je KDFi installeert, kun je van te voren veel meer mogelijke storings-oorzaken wegnemen (oude bobines, ontstekings-units, ECU's, LMM's, ect), zodat de storingen die er zijn, ook direct uit te lezen zijn via de ECU. Dat uitlezen kan bij een Lucas of een Bosch ECU ook wel, maar dan mag je een EEPROM-brandertje meenemen.
Kortweg: betere prestaties, meer controle, meer fijnafstelling en directe uitleesmogelijkheden.
...en het is nog leuk ook
Het originele injectiesysteem van een classic 900 is op zijn jongst een jaar of 16 oud en de gebruikte computer stamt meestal al uit begin jaren 80.
KDFi voorziet in één systeem met één set sensoren, die twee brandstoffen kan aansturen met twee verschillende maps en daar ook nog een bijpassende ontstekingsmap kan geven. Da's mooi want LPG mag meer voorontsteking hebben en heeft sowieso een andere ontstekingscurve.
Als je KDFi installeert, kun je van te voren veel meer mogelijke storings-oorzaken wegnemen (oude bobines, ontstekings-units, ECU's, LMM's, ect), zodat de storingen die er zijn, ook direct uit te lezen zijn via de ECU. Dat uitlezen kan bij een Lucas of een Bosch ECU ook wel, maar dan mag je een EEPROM-brandertje meenemen.
Kortweg: betere prestaties, meer controle, meer fijnafstelling en directe uitleesmogelijkheden.
...en het is nog leuk ook
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Nog even op de poll insteken: ja, ik ben serieus bezig met restaureren, maar nog niet aan het blok/injectie toegekomen. Wel een LPG-tank met R01-keur in de pocket, maar de rest van de onderdelen moeten er nog komen. Ik wil proberen om het 60-2 patroon uit te laten frezen in het vliegwiel met de sensor in de backplate van het vliegwiel. Een interessant ding dat voor een T5.5-conversie ook nog wel es handig kan zijn.
-
richardh
- Geregistreerd lid
Hmm..ik denk dat ik de tank als onderbouw niet gekeurd krijg. Daarom eerst maar in de kofferbak inbouwen. Helaas zit er geen appendagekast op. Heeft iemand nog een appendagekast met nummer 67R010367 liggen? Tank is merk stako.(67R010400)
grt, Ries
grt, Ries
-
JanWessel
- Geregistreerd lid
Onderbouw wordt inderdaad niet goedgekeurd. Heb er al eens een belrondje over gedaan bij een paar belangrijke LPG-inbouwers. Heeft te maken met de minimale hoogte die een onderbouwtank heeft ten opzichte van de weg...