Welke bougies 9000 aero?

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
scandi
Donateur
Donateur

Welke bougies 9000 aero?

Bericht door scandi » vr 05 okt, 2012 22:31

Ik heb in mijn 9000 Aero 235pk bougies van het type NGK BCPR7ES-11
Ik laat deze week LPG inbouwen, maar vraag mij nu af welke bougies ik het beste kan plaatsen.
Via de NGK site kwam ik uit op Iridium bougies, type BCPR7EIX-11
De gasbouwer geeft aan NGK Iridium IX3-H7

Heeft iemand tips/ervaringen?

9000-95
Donateur
Donateur

Re: Welke bougies 9000 aero?

Bericht door 9000-95 » za 06 okt, 2012 11:00

vergeet bij een Saab alle goed bedoelde bougieadviezen van je gasinbouwer. Gewoon de originele NGK's erin die je nu ook hebt en niks anders, BCPR7ES-11 dus. Het DI systeem is erg nerveus als het gaat om het soort bougies, omdat de bougies ook als sensor gebruikt worden (meting knock en verbranding). Het DI systeem is specifiek ontwikkeld voor gebruik met de BCPR7ES en die voldoen ook op lpg meer dan uitstekend. Ik rij er al jaren mee zonder enig probleem, om de 15000 km vervangen en da's alles.

Dikke kans dat het met van die dure iridium dingen zelfs slechter gaat lopen. Als het bougies zonder ingebouwde weerstand zijn of bougies met inductieve weerstand betreft dan is zelfs heel goed mogelijk dat je DI het loodje legt. Ver van weg blijven dus.

Voor lpg kan je wel overwegen de electrodeafstand terug te brengen van 1.1 naar 1.0 of 0.9 mm, loopt vaak net wat mooier. En als je verder gaat tunen kan je overwegen over te stappen op de BCPR8ES, die is iets kouder. Maar voor een originele Aero zal dat waarschijnlijk niet nodig zijn, kwestie van na een paar duizend km de bougies eens bekijken.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » za 06 okt, 2012 13:18

Ik rijd ook gewoon op de 7-tjes. In mijn getunede Aero op LPG
NA 15.000 km opnieuw afstellen en na 30.000 vervang ik ze.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » zo 07 okt, 2012 11:33

Gewoon de bougies gebruiken die je nu gebruikt. Bij mijn 9000 2,0i op gas gebruik ik die (wel 6-jes meen ik, zou ik na moeten kijken) ook naar tevredenheid. Idd zet ik afhankelijk van het service-interval de electrodenafstand 0,1 - 0,15 mm krapper en dat scheelt merkbaar. Vervangingsinterval van de bougies van een 9000 met DI is 60000 maar dat is aan de ruime kant, met 1 maal tussentijds bijstellen vind ik wel dat bij ca 50000 km -opeens merkbaar aan startgedrag en motorloop- het beste eraf is waarna ze vervangen worden.
Ben al 25 jaar zeer tevreden gebruiker van NGK en ND bougies, overwegend bij het rijden op gas in diverse auto's en met de normale voorgeschreven bougies. Toen kwam een speciale (en duurdere!) NGK lijn voor bougies van gasauto's. Heb vorig jaar aan de hand daarvan een discussie opgestart met de klaarblijkelijk helaas uiterst gebrekkig geworden klantenservice van NGK (ene René) en oa de technische kennis aldaar reikt gewoon niet ver genoeg om aan te kunnen geven waarom de speciale bougies nu beter zouden zijn, er werden zelfs onwaarheden verkondigd. Daarnaast kon men kennelijk niet meer nagaan welke NGK bougies er in m'n Saab 92 horen, bedroevend slecht allemaal.
Zal nog eens contact opnemen met een buitenlandse geleding, misschien gaat het daar beter...

Plaats reactie