Technische vraag: mysterieuze kabel (k-jet+LPG)

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Technische vraag: mysterieuze kabel (k-jet+LPG)

Bericht door silvandam » wo 21 jan, 2026 0:59

Mijn 900 GLE kocht ik met de mededeling dat de k-jetronic gereviseerd is, maar dat de motor enkel op LPG loopt.

Op een zeker moment wilde de warme motor niet starten op LPG en viel mijn oog op deze hendel:

Afbeelding

Met de moed der wanhoop trok ik aan de hendel, en ja hoor… Met deze hendel aangetrokken, sloeg de motor direct aan, maar bleef deze niet lopen. De truc bleek om de motor te starten met de hendel aangetrokken, om deze vervolgens direct terug te duwen.

Ik prutste lekker verder en achterhaalde dat de auto prima op benzine loopt, wanneer de kabel is uitgetrokken. Wanneer ik de kabel indruk, loopt ‘ie niet op benzine, maar ruikt ‘ie wel sterk naar benzine.

Dan rijst toch de vraag: “wat doet die kabel?”. Wel, hij loopt naar de spinnenkop:
Afbeelding

Ik kan er met mijn boerenverstand niet bij wat deze kabel doet. Iemand een idee?

K0ENIE
Geregistreerd lid

Re: Technische vraag: mysterieuze kabel (k-jet+LPG)

Bericht door K0ENIE » wo 21 jan, 2026 8:26

De hoeveelheid lucht wordt mechanisch gemeten om zo de juiste hoeveelheid benzine in te spuiten. Met LPG is dit niet nodig en om schade te voorkomen met een backfire (dat gebeurd als de LPG tank leeg raakt) staat de klep vol open.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » wo 21 jan, 2026 9:57

Bij mijn 900i werd destijds de luchtklep opengetrokken door het vacuümsysteem. Een kabel vertrok van zo’n rubberen balg die centraal tegen het schutbord in de motorruimte hing. Aan de as van de luchtklep was aan de buitenkant een hefboom gemaakt, waar de kabel aan vastgemaakt was. Omdat dit systeem niet altijd werkte (soms slecht starten, backfires, klep krom) had ik een tweede kabel parallel over de eerste gemonteerd en die kon ik manueel bedienen vanaf dezelfde plaats als bij jou auto. Hiermee waren mijn startproblemen opgelost.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » vr 23 jan, 2026 9:55

Beste Sil, volgens mij lees jij je eigen topics niet. :-S+

viewtopic.php?f=23&t=171837&start=600

Nog even een aanvulling op die klep, alleen met die kabel is het eigenlijk niet lekker, je moet als je het goed wilt doen.
Ook een afsluiter/ kortsluitleiding mogelijk maken tussen aanvoer- en retourleiding om de benzinedruk van het systeem af te krijgen.
En natuurlijk de benzinepomp uitschakelen.

Beste vind ik persoonlijk om het klepje eraf te halen, zeker als het injectiesysteem nog goed werkt, 1 dikke klap / backfire en de boel is krom en dan loopt het nooit meer fijn.

Oja nog een tip, maak je luchtfilterhuis goed schoon van olieresten , ook onder het bodemdekseltje, geeft iets minder kans dat je de boel in de fik steekt met een backfire.

En als je op benzine kunt rijden en je hebt niks te doen.
viewtopic.php?f=47&t=169763
Tip les 1 bij k-jectronic , als het werkt, blijf overal vanaf. :wink:

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door silvandam » vr 23 jan, 2026 10:57

Natuurlijk lees ik mijn topic! :lol:

Ik las alleen nog niets over deze aanpassing en vroeg mij af wat het doel hiervan is.

Jij zou voor de zekerheid alsnog de luchtweger/klep verwijderen, turbopilot?

Ik vrees dat ik maar naar je moet luisteren, want volgens mij zijn er weinig die zoveel kilometers in een Saab op LPG hebben gereden als jij.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » vr 23 jan, 2026 20:05

Als hij het nu nog goed doet op benzine, zou ik het ronde dekseltje eruit halen.
Die leg je in de saab met een schroevendraaier voor de slangklem voor die zwarte toeter op de spinnekop en pijpsleutel 10 mm
Om het klepje weer terug te zetten mocht je zonder lpg komen te staan.

Die luchtweger van de injectie wil bij stationeer niet omhoog vandaar dat hij niet wil starten of stationeer wil lopen.
En al helemaal niet als de brandstofpomp druk heeft opgebouwd .

Voordeel van injectiemotor op lpg, langere en grotere inlaatkanaal.
Met de juiste venturi kan het best wel hard lopen.

Ik had ooit eens een 900 met B motor, knetter afgevlakte kop met turbo Kleppen , snelste standaard nokkenas uit een EMS .
Ding liep 200 op de teller.

Eigenlijk moet je weten hoeveel liter lpg je kunt tanken.
Aantal Liters vermenigvuldig je met 10 en weet je ongeveer hoeveel km je kunt rijden . ( 1 op 10 moet kunnen)
Rijden doe je op de dagteller.

Probleem van lpg tanken, steeds minder pompen waar je terecht kunt (onbemand mag niet).
Ga je ergens na toe, tank dan ergens voor aankomst. ‘S avonds tanken gaat niet gemakkelijk. Vandaar ook die app.

Ik rij met de lpg auto’s nooit op benzine , ook niet bij -10 ik start ook altijd gewoon op lpg
( op contact, psssssssssssssssst ploek en starten)

In DE is ook redelijk te tanken als je van de snelweg af bent.
Daarvoor is die andere app, waarbij ik meestal even het tankstation bel of je er kunt tanken.

Oja, bij erge kou, starten en even laten lopen voordat je gaat rijden, bij direct gassen is je verdamper nog koud en dat kan nog wel eens een storing geven.

Dan is nog de vraag of de verdamper en koelwaterleidingen goed zijn aangesloten.
Doe je de kachel nu vol aan en bevriest jou verdamper dan zit het fout
Viest je verdamper in de zomer met volle belasting ( caravan , zware aanhanger) dan zit het ook fout.

Goede koelvloeistof in het systeem is ook wel handig , maar het valt en staat met de juiste aansluitingen van de waterslangen.

Benzine uitschakelen voor de APK kan ook, krijg je wel de melding rijdt maar op 1 brandstof. Maar scheelt ook weer een boel ander gezeur :D

Plaats reactie