Boordcomputer en LPG (9000 Anniversery)

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
Doesbrand
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Utrecht

Boordcomputer en LPG (9000 Anniversery)

Bericht door Doesbrand » di 23 mar, 2021 10:08

Dag allemaal, sinds een paar weken zit er een Prins VSI-2 installatie in mijn 1997 Saab 9000 anniversery (2.3 blok). Directe inspuiting via 4 injectoren, 54 liter ringtank (netto vulling ca 48 liter - vulbeveiliging op 90% laten zetten). Ik rijd ca 1:9 op LPG en dat valt me reuze mee (benzine 1:11)
Ingebouwd door LPG Verkerk in Bunnik, prima gedaan.

In de 9000 zit een boordcomputer die o.a. het gemiddelde en het actuele verbruik kan aangeven, plus de te verwachten actieradius. Rijdend op benzine zie je die actieradius bijgewerkt worden (als je je rit in de stad begon en dan de snelweg opdraait neemt de actieradius toe). Dat is natuurlijk anders bij rijden op LPG, want de benzinevoorraad daalt nauwelijks (allen bij koude start enkele km's).
Rijdend op LPG wordt het actuele verbruik op LPG (in liters/100 km) nog steeds wel accuraat weergegeven; dat vond ik een aangename verrassing. Vraag uit interesse: waar haalt de boordcomputer de gegevens vandaan om dat te meten, en hoe kan dat dan samenwerken met deze Prins installatie?

Frans, die tegenwoordig lachend aan de pomp staat.

K0ENIE
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Boordcomputer en LPG (9000 Anniversery)

Bericht door K0ENIE » di 23 mar, 2021 19:24

De EDU tapt het signaal af van 1 benzine-injector en berekend zo het verbruik. Daar elke LPG injectie ook het signaal van de benzine-injectoren gebruikt om de LPG injectoren te sturen zal de EDU (bij benadering) op LPG het juiste verbruik weergeven. In liters bevat LPG minder energie (en in kilo's juist meer) en dat wordt door de Prins computer omgerekend om de LPG aan te sturen.
Directe injectie is overigens heel wat anders.
Saab 9000 st2 550.000 km- Daf 55 Turbo Trionic LPi - Dacia 1304 1.6i

Plaats reactie