Vialle LPI in Saab 93 Turbo hapert onder 2000 toeren

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bibi
Geregistreerd lid
Berichten: 348
Lid geworden op: ma 07 feb, 2005 18:00
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Vialle LPI in Saab 93 Turbo hapert onder 2000 toeren

Bericht door Bibi » vr 28 aug, 2020 17:09

De laatste weken rijd mijn saab 93 turbo niet meer soepel op LPG.

Diagnose:
Op benzine rijd de saab soepel
Wel opvallend dat bij koude start (standaard op benzine) de motor wel aanslaat maar dan vlak daarna in toeren zakt tot uitval motor. Optrekken (toeren maken) helpt niet, dan staat de saab stil. Start daarna weer en kan ik wegrijden.

Op LPG rijd de saab boven de 2500 toeren redelijk goed (zonder knallende uitlaat of stotende/inhoudende saab).
Laat ik het gas los en zak de toeren onder de 2500 dan hoor ik de uitlaat knallen en de saab stotteren/inhouden.
Rem ik af op de motor (dus afremmen door terug te schakelen in versnelling met toeren boven de 2500) dan heb ik hier geen last van.
Stationair draaien voor een verkeerslicht is spannend of ie afslaat. Een beetje gas blijven geven werkt.


Al gedaan:
Bougies vervangen met de juiste electrode afstand;
Andere lambda-sonde
LPG Injectoren zijn goed te horen en lekken niet

Wat kan ik nog meer controleren en/of vervangen?


Bibi

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 2916
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Vialle LPI in Saab 93 Turbo hapert onder 2000 toeren

Bericht door Tubbe » vr 28 aug, 2020 22:33

klinkt een beetje alsof de pomp (die op verschillende snelheden kan draaien) niet meer genoeg druk geeft bij lage toerentallen. Heb je al geluisterd hoe het daarbinnen klinkt? Gewoon door je oor op de tank te leggen...
Als het metaalachtig kraakt dan weet je al genoeg.
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Harrie1971
Geregistreerd lid
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 01 apr, 2015 22:13
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Vialle LPI in Saab 93 Turbo hapert onder 2000 toeren

Bericht door Harrie1971 » zo 30 aug, 2020 22:12

Ik ben geen specialist, maar hobbyist. Ik probeer logisch te redeneren. Hierbij mijn poging.
Knallen in uitlaat is onverbrand mengsel. Als je geen gas geeft mag er geen benzine of lpg in de verbrandingskamers komen. Dus er lekt iets door. Een injector dus. Bij knallen zowel op benzine als lpg wijst dat dus naar een benzine injector. Je kan ze ultrasoon laten reinigen of vervangen. Ik zou tegelijk ook nieuwe lpg verdampings/injectiepijpjes plaatsen omdat je er dan makkelijk bij kan en ze hebben niet het eeuwige leven. De motor gaat dan stotteren bij opnieuw gasgeven na gas los.
9-3 SE anniversery coupe zwart lpg 2001

Gebruikersavatar
elvirisimo
Geregistreerd lid
Berichten: 1143
Lid geworden op: di 19 sep, 2006 21:51
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Vialle LPI in Saab 93 Turbo hapert onder 2000 toeren

Bericht door elvirisimo » vr 11 sep, 2020 11:40

Ik zou de injectoronderbreker stekker checken op corrosie.
'06 9-3 1.8t SE Linear Business: standaard (nog) op lpg
'70 99 : 2.0 B motor, turbo APC,SA interieur

Orphy
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2778
Lid geworden op: za 19 jan, 2013 0:42
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Vialle LPI in Saab 93 Turbo hapert onder 2000 toeren

Bericht door Orphy » vr 11 sep, 2020 21:37

Ik gok op de pomp die je aan het voorbereiden is op dat wat gaat komen.
Saab 9-3 Aero coupé automaat.
Daily Frans lease gebakje.
Saab 9-3 Aero Hazelnut coupé automaat in parts.

Op zoek naar een Aero interieur, bodykit of velgen voor je 9-3 of 9-5? Stuur een PB!

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 14767
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Vialle LPI in Saab 93 Turbo hapert onder 2000 toeren

Bericht door ReinO » za 12 sep, 2020 7:48

idd: ding heeft 2 standen en de stand bij lage toeren is de 1e verdachte. Was al gevraagd:
maakt ie veel lawaai? hoeveel km heeft ie gedaan inmiddels?
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Bibi
Geregistreerd lid
Berichten: 348
Lid geworden op: ma 07 feb, 2005 18:00
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Vialle LPI in Saab 93 Turbo hapert onder 2000 toeren

Bericht door Bibi » di 15 sep, 2020 11:40

De saab heeft ruim 400.000 km gelopen. Ik weet niet of de pomp/tank al eens vervangen is.
Naast het geknetter in de uitlaat bij gaslos in elke versnelling (toeren boven 2000) is ook mijn koude start raar. De saab slaat aan, draait even toeren en valt dan stil. Daarna weer start en dan wel stationair (op benzine).
Warme start is een drama op benzine. Moet 3 keer een poging wagen en dan draait ie gewoon na de derde keer.

Aan de pomp hoor ik niks raars. Bij kontakt aan hoor ik de relais aan de tank (of klep) gewoon haar geluid maken.

Romio heeft 5 maanden geleden de computer vervangen (systeem wilde niet meer op gas rijden). Dit zal geen nieuwe computer zijn geweest en ik hoorde hem moppelen dat het niet de exacte kopie was van de kapotte maar de saab reed er wel op. Helaas was ik niet alert genoeg om de oude computer op te eisen. Hij heeft deze meegenomen.
Ik wil nog even proberen om de relais in de computer te vervangen. Er schijnen er 2 in te zitten deze zijn makkelijk te vervangen.


https://www.motor-talk.de/forum/aktion/ ... tId=725234

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 2916
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Vialle LPI in Saab 93 Turbo hapert onder 2000 toeren

Bericht door Tubbe » di 15 sep, 2020 14:57

Waarom schakel je Romio niet weer in?

Klinkt alsof er iets mis gaat met de afstelling aangezien hij op benzine slecht loopt als er een combi met lpg is.

Rijdt de auto wel normaal en oké als je de lpg er af gooit? Dus niet meer opstarten met pompdruk (een van de stekkers in de motorruimte moet dan los (groene en paarse draad?) en je maakt ook de ingaande gasleiding van het gasbron los zodat er geen druk op staat. Dan loopt ie compleet op benzine. Het lijkt me zaak om te checken of de adaptatie dan normaal is.
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Plaats reactie