130 liter voor €150

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Gebruikersavatar
verde900
Geregistreerd lid
Berichten: 13969
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: 130 liter voor €150

Bericht door verde900 » za 29 jun, 2019 6:48

Voor het gewicht is volgens mij 'n vaste omrekening qua liters inhoud, 70ltr is 56kg
SAAB, värd varje krona.........
http://www.tannesstuga.se voor een vakantie(huis) in Skåne
En ben je daar, proef dan echt Skånse geitenkaas www.gladageten.se

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 13126
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 130 liter voor €150

Bericht door turbopilot » za 29 jun, 2019 10:55

Sta wel een lpg te tanken, een pomp verder Kun je cng tanken, ik heb altijd het idee dat dat langer duurt.klopt dat :-S+
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

Gebruikersavatar
jaap noord
Geregistreerd lid
Berichten: 2600
Lid geworden op: za 10 sep, 2011 13:34

Re: 130 liter voor €150

Bericht door jaap noord » za 29 jun, 2019 11:12

SG van benzine is 0,72
70 liter benzine is dan ongeveer 50Kg.
Ik kan max 30kg cng tanken.
De tanks zijn van kunststof.
Dus dat extra gewicht zie ik nog niet zo. Ook in onderhoud is er eigenlijk niets extra's.
Alleen bij aanschaf zijn die dingen ongeveer 3 tot 4K duurder.
SAAB 900Si 2.3 Talladega.
CAAB 900SE 2.0T

Gebruikersavatar
jaap noord
Geregistreerd lid
Berichten: 2600
Lid geworden op: za 10 sep, 2011 13:34

Re: 130 liter voor €150

Bericht door jaap noord » za 29 jun, 2019 11:14

turbopilot schreef:Sta wel een lpg te tanken, een pomp verder Kun je cng tanken, ik heb altijd het idee dat dat langer duurt.klopt dat :-S+
Dat klopt inderdaad, tanken duurt iets langer. Gaat ook onder hoge druk, iets van 210 bar ongeveer. De compressor heeft iets langer werk.
SAAB 900Si 2.3 Talladega.
CAAB 900SE 2.0T

collega
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 1045
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 17:41
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: 130 liter voor €150

Bericht door collega » za 29 jun, 2019 11:15

jaap noord schreef:
za 29 jun, 2019 11:12
Alleen bij aanschaf zijn die dingen ongeveer 3 tot 4K duurder.
Duurder dan LPG, of dan benzine?
Nu: 9-5 Aero Maptun Stage 1 violet amethyst 2001/2016: 160K

Vroeger:
900T16S '87 200k, '87 58K en 900 2.1 55K(sold)
900 T16S cabrio '87 163k (sold)
9000 CS 200k, LPT 55K (sold)
9000 Aero 100k (sold)
9-5 3.0V6 200k en Aero 170K (sold)

totaal 1.361.000 km Saab

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur 2016 + 2019
Donateur 2016 + 2019
Berichten: 2491
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: 130 liter voor €150

Bericht door Tubbe » za 29 jun, 2019 12:13

tanks zijn bij mijn weten gewoon staal, en daarmee werkt CNG net zo gewichtverhogend als LPG. Per auto dus binnen de gewichtklasse of een hoger. Viel bij een Fiat Punto minder fijn uit. Voor ondernemers wordt het gestimuleerd maar voor particulieren heb ik niet per se voordeel gezien. Daarbij is het in Nederland veel beperkter te tanken dan LPG of CNG in duitsland bijvoorbeeld. Met de beperkte range is dat wel echt iets om rekening mee te houden. Je rijdt tenslotte LPG of CNG ook omdat je veel kilometers voordelig wilt afleggen.

De tanks worden wel degelijk elke 4 jaar verplicht gekeurd (niet 10 jaar). Dat is een extra eis ten opzichte van LPG en daarmee verplicht extra kosten voor de installatie.
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired met zwart half leder/220k....
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue met beige leder/LPi/gereden van 105k-450k+/T7-suited Stage LPG 200 pk & turbometer, (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
jaap noord
Geregistreerd lid
Berichten: 2600
Lid geworden op: za 10 sep, 2011 13:34

Re: 130 liter voor €150

Bericht door jaap noord » za 29 jun, 2019 12:18

De cng versie was ongeveer 3,5 K duurder, maar ik weet niet meer in welk vergelijk. Volgens mij met een diesel. Het gaat hier om een vw caddy met cng af fabriek. Ik heb toen gekeken naar het max trek gewicht, en deze uitvoering mocht het meeste trekken van alle uitvoeringen. Tis een 2.0 liter turboloze motor, en mag er (uit m'n hoofd) ongeveer 2 ton achter hangen. Moet wel eerlijk zijn dat toen ik hem kocht er ook nog milieu subsidie op zat, en zakelijk, dus was toen nog goedkoper dan een diesel.
Ook hier worden de centjes geteld.
SAAB 900Si 2.3 Talladega.
CAAB 900SE 2.0T

sprankel
Geregistreerd lid
Berichten: 828
Lid geworden op: za 26 sep, 2009 17:59

Re: 130 liter voor €150

Bericht door sprankel » wo 10 jul, 2019 12:00

CNG is een stap achteruit tegenover LPG

-CNG word als gas vorm opgeslagen waardoor de tank een veel hogere werkdruk moet hebben, 200 bar in plaats van 7.5 bar wat als resultaat heeft dat de tanks veel zwaarder zijn, de ophanging moet dus mee aangepast worden (wat ombouw duur maakt) maar het extra gewicht maakt dat de uitstoot niet lager ligt dan op LPG in tegenstelling tot wat men laat uitschijnen.

-CNG heeft een explosiegrens van 5 tot 15%, LPG 2,2 tot 9.5%, benzine 0.6 tot 8%. Gezien de motoren ontworpen zijn om op benzine te rijden, LPG gaat iets lastiger worden omdat de LEL op 2.2 ligt ipv 0.6, CNG is nog lastiger gezien de LEL naar 5% gaat.

-CNG word uit de grond gehaald waar brutaan en propaan een bijproduct is van zowel ontginning als het raffineren van ruwe aardolie. Propaan en brutaan is dus afval wat in hedendaagse tijden wel gebruikt word om elektriciteit mee te produceren in plaats van het gewoon af te fakkelen. Het is echter veel efficiënter om erop te rijden, op LPG rijden en aardgas gewoon in de grond laten zitten is het meest logische om te doen.

-Een van de grote voordelen van CNG is dat het uit de fabriek komt, geen ombouw achteraf en dus niet meer dat kastje muur verhaal tussen garage en LPG installateur. Echter de garages kennen niets van CNG of LPG, er zijn garages die hun CNG wagens die ze zelf verkopen achter de rug van hun klanten naar LPG specialisten brengen omdat ze er zelf niet aan uitgeraken. De techniek voor CNG is overigens dezelfde als die van LPG, heel veel LPG injectoren kunnen bijvoorbeeld zonder aanpassing ook CNG inspuiten.

-CNG is duurder in brandstofprijs exclusief taksen of accijnzen.

-Rijden op CNG is in tegenstelling zoals men het nu verkoopt allesbehalve nieuw en bestaat al sinds er op LPG gereden word. Met name regio's die rijk aan aardgas zijn maar arm aan aardolie en dus ook propaan/brutaan zijn populair om op CNG te rijden. Waarom krijg je nu dan plots hier premies om op CNG te rijden? Omdat de afzetmarkt voor aardgas in elkaar aan het zakken is.

Gebruikersavatar
jaap noord
Geregistreerd lid
Berichten: 2600
Lid geworden op: za 10 sep, 2011 13:34

Re: 130 liter voor €150

Bericht door jaap noord » wo 10 jul, 2019 12:32

De 4 tanks die tussen het chassis zitten zijn gezamenlijk lichter dan 1 gastank, dus dat" gewicht" verhaal van jou gaat niet op.
Motoren "af" fabriek zijn speciaal gebouwd voor gas, dus andere kop, andere kleppen, klepzittingen,etc. Dus niet zomaar een benzine motor geschikt voor gas. Onderhoud is niet veel anders dan een andere motor, in mijn geval is dat Century, daar lopen gespecialiseerde cng jongens rond, met verstand van zaken. Duurder aan de pomp, kwestie van rekenen, €1,10 per kg. Subsidie was er vanaf het begin, volgens mij is het er nu af en valt en cng installatie onder G5 belastingtechnisch.
Blijft nog steeds een keuze om te overwegen.
SAAB 900Si 2.3 Talladega.
CAAB 900SE 2.0T

sprankel
Geregistreerd lid
Berichten: 828
Lid geworden op: za 26 sep, 2009 17:59

Re: 130 liter voor €150

Bericht door sprankel » wo 10 jul, 2019 17:33

Ik zal het anders stellen, als een CNG tank net als een LPG tank uit metaal gemaakt word, dan zijn ze veel zwaarder.
ALs die 4 tanks van je lichter zijn de een LPG tank dan zijn ze niet uit metaal maar speciaal composiet materiaal dat verstevigd is maar dat maakt dat die tanks een veelvoud duurder wat voor ombouw op hetzelfde neerkomt, het is enorm duur.

Prijs aan de pomp, dan zit je weer met lokale taksen en accijnzen, een kg CNG komt +/- overeen met 1.5L benzine. Als ik jou 1.10 euro omreken zal dat neerkomen op 0.73 per liter, gezien er vrij veel taks op LPG staan in Nederland zal dat verschil niet hoog zijn.

Feitelijk komt het erop neer dat het grote voordeel van CNG moet komen dat fabrikanten het af fabriek leveren maar dat kan perfect voor LPG ook.

Gebruikersavatar
web
Donateur 2018 + 2019
Donateur 2018 + 2019
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: 130 liter voor €150

Bericht door web » wo 10 jul, 2019 18:04

Beleidsmakers zijn geen technici, dat blijkt maar weer.

LPG kan ook prima in lichte composiet tanks, zelfs veel beter dan CNG dankzij de veel lagere druk, alleen doordat LPG om onduidelijke redenen vooral in Nederland en Belgie uit de mode is (in Duitsland is juist een opmars aan de gang), worden die niet of nauwelijks gekeurd voor LPG in voertuigen.

Voor de BBQ kun je al jaren superlichte LPG tankjes krijgen (Benegas light), alleen daar mag je niet op rijden.

Of dat affakkelen verhaal nog opgaat weet ik niet hoor. In heel wat landen wordt inmiddels flink LPG gereden, dus of dat allemaal nog steeds op afvalgas gaat?
MY00 9-3 2.0t SE Cabrio - B204E Stage 1, vialle lpi
MY01 9-3 2.0T SE - Aero look, Aero power - TE KOOP, nieuwe APK !
MY04 9-5 2.0 Estate Linear - B205E, TD04, Vialle LPI, Stage 1 @ 205pk.

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 13126
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 130 liter voor €150

Bericht door turbopilot » wo 10 jul, 2019 18:41

Verbaas mij dat de lpg prijzen zo laag blijven, gisteren aan de snelweg zelfs € 0,569 / liter bij bp station
Lijkt er bijna op dat er een overschot is :-S+

En ik haalde met een oudje zelfs 1 op 13,7 :wow:

Valt mij op trouwens, is met zo’n oude vialle gasverdamper ( ik hebben er nog 1 met zo’n verdamper) en die lopen heel gemakkelijk boven de 1 op 11/12
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

Gebruikersavatar
op
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 3948
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: 130 liter voor €150

Bericht door op » wo 10 jul, 2019 20:23

van de week 53,9 cent per liter bij de Haan in Maartensdijk
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi
9-5 Griffin Estate 2001

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 13126
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 130 liter voor €150

Bericht door turbopilot » wo 10 jul, 2019 21:37

Vandaag hier in dorp al €0,549.
Gaat helemaal de goede kant op :D
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

Gebruikersavatar
web
Donateur 2018 + 2019
Donateur 2018 + 2019
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: 130 liter voor €150

Bericht door web » do 11 jul, 2019 14:16

Het is zomer, dat schijnt verschil te maken omdat LPG ook voor verwarming gebruikt wordt in sommige gebieden.
MY00 9-3 2.0t SE Cabrio - B204E Stage 1, vialle lpi
MY01 9-3 2.0T SE - Aero look, Aero power - TE KOOP, nieuwe APK !
MY04 9-5 2.0 Estate Linear - B205E, TD04, Vialle LPI, Stage 1 @ 205pk.

Plaats reactie