LPG en vervroegingskarakteristiek

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs

LPG en vervroegingskarakteristiek

Berichtdoor K0ENIE » di 31 jan, 2017 12:03

Ik vroeg mij af in hoeverre Trionic (5) de onstekings-maps aanpast (adaption) bij rijden op LPG. De klopvastheid is immers groter en de snelheid van het vlamfront ook.
Afbeelding
Zoals deze afbeelding laat zien zijn de verschillen niet gering, globaal 10 graden negatief bij lage toeren en 8 graden positief bij hoge toerentallen.
Het verbaasd mij dan ook dat geen enkel modern lpg systeem hier iets mee doet (voor zover ik weet).
Avatar gebruiker
K0ENIE
Geregistreerd lid
 
Berichten: 140
Geregistreerd: di 17 nov, 2015 22:22

Re: LPG en vervroegingskarakteristiek

Berichtdoor RoccoH » wo 01 feb, 2017 9:34

Voor zover ik weet regelt een LPG systeem alleen maar brandstof en niet ontsteking. Het luistert naar de ECU van de auto om te weten hoeveel brandstof gevraagd wordt, en levert dan de daarbij horende hoeveelheid LPG af.

Trionic past binnen de adaptatiewaarden wel de ontsteking aan hoor, daarom heb je bij betere brandstof (98/101 octaan) meer vermogen.
Avatar gebruiker
RoccoH
Donateur 2015
Donateur 2015
 
Berichten: 4638
Geregistreerd: za 03 jul, 2004 22:03
Woonplaats: Maarn

Re: LPG en vervroegingskarakteristiek

Berichtdoor K0ENIE » wo 01 feb, 2017 10:10

"Het verbaasd mij dan ook dat geen enkel modern lpg systeem hier iets mee doet (voor zover ik weet)."


Hiermee bedoel ik het ontstekingstijdstip ;-)
Avatar gebruiker
K0ENIE
Geregistreerd lid
 
Berichten: 140
Geregistreerd: di 17 nov, 2015 22:22

Re: LPG en vervroegingskarakteristiek

Berichtdoor turbopilot » wo 01 feb, 2017 11:32

Iemand ervaring met vroeger zetten bij H blok carburateur :?:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.
Avatar gebruiker
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018
 
Berichten: 12147
Geregistreerd: za 07 aug, 2010 23:26

Re: LPG en vervroegingskarakteristiek

Berichtdoor 9000-95 » wo 01 feb, 2017 22:20

is veel mee te winnen en mappen kan je zelf aanpassen in T5suite. Ik heb bij lage toeren/belastingen wat meer voorontsteking gegeven en dat geeft merkbaar meer koppel onderin en onder de streep een halve liter per 100km minder verbruik. Extra verlaten bovenin heb ik niet gedaan, ten eerste zijn de Saab mappen vrij conservatief en ten tweede heeft lpg een veel hoger oktaangehalte. De knock counters doen vrijwel niets op lpg. Op euro 95 heb ik wel wat meer knocks nu maar daar rij ik normaal hooguit 500 meter per dag op met koude motor :mrgreen:

Ik heb zo uit het hoofd een graad of 10 max extra vervroegd onderin, zeker niet de grens opgezocht. Er is vast nog veel meer uit te halen als je aan de gang gaat met een egt meter en de auto adapt functie.
9000 Beverly automaat Prins VSI
9000-95
Geregistreerd lid
 
Berichten: 2944
Geregistreerd: do 17 apr, 2008 10:47

Re: LPG en vervroegingskarakteristiek

Berichtdoor K0ENIE » do 02 feb, 2017 9:23

Heel interressant! Met de auto-adapt bedoel je autotune?
EGT meter en breedband lambda heb ik in huis.
Ik moet eerst zorgen dat de 9000 perfect loopt op gas, volgende week maar even een afspraak maken met diana-autoservice. De tankmeter ledjes doen het ook niet en de pomp hoor ik af en toe nu de achterbank weggeklapt is.
Dan hoop ik dat iemand mij met het mappen helpen kan opdat ik ervaring kan opdoen voor het fine-tunen van mijn Daf-project.
Avatar gebruiker
K0ENIE
Geregistreerd lid
 
Berichten: 140
Geregistreerd: di 17 nov, 2015 22:22

Re: LPG en vervroegingskarakteristiek

Berichtdoor elvirisimo » wo 10 jan, 2018 13:34

Inmiddels zijn we er bijna 12 manden verder. Ik ben benieuwd of er nog voortgang geboekt is. :-)
'06 9-3 1.8t SE Linear Business: standaard (nog) op lpg
'70 99 : 2.0 B motor, turbo APC,SA interieur
Avatar gebruiker
elvirisimo
Geregistreerd lid
 
Berichten: 1134
Geregistreerd: di 19 sep, 2006 21:51
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Re: LPG en vervroegingskarakteristiek

Berichtdoor K0ENIE » wo 10 jan, 2018 17:45

Het project rijdt nu al weer enkele duizenden kilometers, er zijn nog wat kleine modificaties te doen alvorens ik m aanbied om op een rollenbank te laten tunen door iemand die er (wel) verstand van heeft :)
Wordt vervolgd dus!
Avatar gebruiker
K0ENIE
Geregistreerd lid
 
Berichten: 140
Geregistreerd: di 17 nov, 2015 22:22

Re: LPG en vervroegingskarakteristiek

Berichtdoor 93Rookie » wo 10 jan, 2018 18:08

Hai Koenie,

Het verbaasd mij dan ook dat geen enkel modern lpg systeem hier iets mee doet (voor zover ik weet)

Kwam vandaag vanwege de Milieu activisten in actie op:
http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f=22&t=149510&start=15
en zo ook weer op een LPG deskundige:
http://www.ecomixnl.nl/over-ecomix.html
Misschien een belletje of emailtje waard?
Of heb je de antwoorden al?

Groet R :-S+ :-S+ kie
Avatar gebruiker
93Rookie
Donateur 2017 + 2018
Donateur 2017 + 2018
 
Berichten: 290
Geregistreerd: do 23 apr, 2015 13:04

Re: LPG en vervroegingskarakteristiek

Berichtdoor K0ENIE » wo 10 jan, 2018 18:56

Het inmengen van LPG bij een diesel was ik mee bekend, ook heel interessant maar het ontstekingsverhaal is wel weer heel anders dus geen antwoord op mijn vraag. Ik sprak iemand van Vialle hierover en die zei dat de LPG ECU zich niet MAG bemoeien met het ontstekingstijdstip ivm de geldigheid van de Euronorm. Weer die burocratie dus...
Avatar gebruiker
K0ENIE
Geregistreerd lid
 
Berichten: 140
Geregistreerd: di 17 nov, 2015 22:22

Re: LPG en vervroegingskarakteristiek

Berichtdoor elvirisimo » vr 12 jan, 2018 11:04

@Koenie

Kan je wat info nog hierover delen? B.V. Wat je precies hebt gedaan en wat zijn je (voorlopige) ervaringen hiermee?
'06 9-3 1.8t SE Linear Business: standaard (nog) op lpg
'70 99 : 2.0 B motor, turbo APC,SA interieur
Avatar gebruiker
elvirisimo
Geregistreerd lid
 
Berichten: 1134
Geregistreerd: di 19 sep, 2006 21:51
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Re: LPG en vervroegingskarakteristiek

Berichtdoor K0ENIE » vr 12 jan, 2018 12:41

Avatar gebruiker
K0ENIE
Geregistreerd lid
 
Berichten: 140
Geregistreerd: di 17 nov, 2015 22:22

Re: LPG en vervroegingskarakteristiek

Berichtdoor elvirisimo » zo 28 jan, 2018 11:00

Respect :-)
'06 9-3 1.8t SE Linear Business: standaard (nog) op lpg
'70 99 : 2.0 B motor, turbo APC,SA interieur
Avatar gebruiker
elvirisimo
Geregistreerd lid
 
Berichten: 1134
Geregistreerd: di 19 sep, 2006 21:51
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs


Keer terug naar LPG

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten