Radeloos (random misfires, stotteren)

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs

Re: Radeloos (random misfires, stotteren)

Berichtdoor 9000-95 » do 13 jul, 2017 11:22

eens met Tanisha, je lpg ecu is niet goed ingeregeld. Daardoor moet trionic teveel adapteren en krijg je allerlei ellende.

Simpele test: lees je lambda signaal uit en schakel heen en weer tussen lpg en benzine. Doe dat zowel stationair als onder (constante) belasting, bv terwijl je 120 op de cruise rijdt op een vlakke weg.
Als de lpg correctiefactor goed is geprogrammeerd zie je dan niet of nauwelijks een afwijking in het lambda signaal bij het omschakelen, hooguit één of twee golfjes mogen missen voor de lambda weer gaat pendelen.

Maar als je lambda na omschakeling de arme of rijke hoek in vliegt en het seconden duurt voor er weer beweging in komt, dan begin eerst maar eens met dat recht te trekken. Naar de lpg boer, laptop met Vialle software eraan en tijdens het rijden de correctie factor aanpassen tot de omschakeling naadloos verloopt zonder sprongen in lambda, short term fuel trims en inspuit tijden.
9000 Beverly automaat Prins VSI
9000-95
Geregistreerd lid
 
Berichten: 2870
Geregistreerd: do 17 apr, 2008 10:47

Re: Radeloos (random misfires, stotteren)

Berichtdoor ReinO » do 13 jul, 2017 13:10

bij mij gaf ie gewoon een foutcode aan.
En regelt natuurlijk een verkeerd mengsel omdat ie het niet doet.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
http://s1232.photobucket.com/albums/ff379/ReinR/
9-5 estate Aero, MY01.
Avatar gebruiker
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
 
Berichten: 11526
Geregistreerd: di 03 mei, 2011 6:07
Woonplaats: Lelystad

Re: Radeloos (random misfires, stotteren)

Berichtdoor lemf » do 13 jul, 2017 13:12

Bedankt voor de reacties!

De ECU is vervangen voor een andere in de tijd dat de uitstroommondjes nog niet waren vervangen dus wellicht is die correctiefactor niet goed gezet en zoog hij teveel valse lucht aan waardoor hij nu te rijk staat op LPG.

Ik krijg morgen een nieuwe lambdasonde binnen(zit er in ieder geval al 100k km in en waarschijnlijk meer) en gezien hij na schakelen van benzine naar gas niet meer wilde pendelen wellicht ook een deel van het probleem.

Daarna maar weer naar de gasboer en hopen dat hij wil helpen... De laatste keer voordat ik de uitstroommondjes heb vervangen had hij ook al rondgereden en gekeken naar ontstekingstijden, wat toen in orde zou zijn.

ReinO schreef:bij mij gaf ie gewoon een foutcode aan.
En regelt natuurlijk een verkeerd mengsel omdat ie het niet doet.

De enige foutmelding die ik krijg zijn misfires(P0300)
lemf
Geregistreerd lid
 
Berichten: 93
Geregistreerd: di 21 aug, 2012 8:27

Re: Radeloos (random misfires, stotteren)

Berichtdoor lemf » vr 14 jul, 2017 16:29

Lambdasonde vandaag vervangen, deze schakelt veel sneller naar closed loop, ook stationair. Motor loopt wat soepeler bij gas geven.
De reden dat de vorige lambdasonde een hoge output gaf tijdens het rijden is waarschijnlijk de ECU die de motor beschermt en deze in open loop rijk laat lopen. Hij hoeft dus niet stuk te zijn, maar ik zie wel dat de nieuwe sneller lijkt te reageren.

Ook meteen wat rondjes gereden met de computer er aan en jawel, +8% na een motor ECU reset en zodra LPG volledig overschakelt(ledje brand groen) duikt de trim naar -16%, dit al stationair. bij 2000 toeren gebeurt hetzelfde.


Helaas is het voorlopig niet opgelost: de LPG specialisten in de buurt hebben het dermate druk dat ik pas eind Augustus terecht kan :shock: . Dat wordt dus elke dag de motor ECU resetten om te kunnen starten..

Ondertussen heb ik wel de software van Vialle en een RS232 <-> USB kabel valt ook wel te regelen.

Ik neem aan dat jullie onderstaande grafiek bedoelen die aangepast moet worden? En dan op stabiel toerental onder last draaien totdat de fueltrim stabiel(+/- 8%) blijft bij omschakelen?


Afbeelding
lemf
Geregistreerd lid
 
Berichten: 93
Geregistreerd: di 21 aug, 2012 8:27

Re: Radeloos (random misfires, stotteren)

Berichtdoor brinky » vr 14 jul, 2017 16:55

Je kunt ook stationair laten lopen en kijken naar de injectietijd van benzine... deze moet nauwelijks wijzigen als je overschakelt.
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '96 9000 2.0t CSE LPG-G3
Saab Service Ommen - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie
Avatar gebruiker
brinky
Donateur 2014
Donateur 2014
 
Berichten: 19468
Geregistreerd: do 21 aug, 2003 13:38
Woonplaats: Ommen

Re: Radeloos (random misfires, stotteren)

Berichtdoor lemf » vr 14 jul, 2017 19:16

brinky schreef:Je kunt ook stationair laten lopen en kijken naar de injectietijd van benzine... deze moet nauwelijks wijzigen als je overschakelt.

Goede suggestie! Helaas gaat het feestje niet door.
Ik blijk een LPE 6.4 te hebben, hierdoor kan ik wel met de LPI diagnostics tool er naar kijken maar niet met de liquidsi tool(hierboven) dingen aanpassen.

De diagnostics tool laat wel interessante dingen zien:

Afbeelding
Injectors: "Vialle 20 White" -> Bij mij zitten er 4 gele injectoren in
De Kalibratie firmware die er in zit is wel voor deze auto en motor


Injector tijden zijn inderdaad compleet verkeerd(motor op 2000 toeren, ben in dit plaatje net overgeschakeld van benzine naar LPG):
Afbeelding

Dit is ook nog een leuke:
Afbeelding
De pomp is nieuw en de LPG druk is 5 bar bij stationair. Hoort dat niet 10 bar te zijn?

Afbeelding


Kan de LPG drukregelaar niet toevallig kapot zijn en teveel druk geven waardoor er minder ingespoten wordt?


[edit]

Weer wat aparts. Het werkt weer! Maar waarom?

De melding van lage LPG druk zetten mij aan het denken.. Om alles uit te sluiten heb ik de kabel erbij gepakt die ik in het verleden heb gemaakt om analoog de pompdruk te meten tijdens het rijden. 1.8 tot 1.9 volt. Flink optrekken: gierende turbo, perfect. Overschakelen.. perfect. Nog eens terug naar LPG, 10 minuten rijden, terug naar benzine.. perfect.

De diagnosesoftware kan de LPG druk dus blijkbaar niet goed meten/weergeven en de ECU geeft hierdoor een foutmelding??
Ik heb nu dus weer een perfect ritje achter de rug en als ik naar de injector tijden kijk komen deze heel erg overeen. Zit er dan stiekem een kabelbreuk of rotte connector ergens?
lemf
Geregistreerd lid
 
Berichten: 93
Geregistreerd: di 21 aug, 2012 8:27

Re: Radeloos (random misfires, stotteren)

Berichtdoor marijn dekker » za 15 jul, 2017 22:54

Probeer diana auto service eens. Romio heet de beste man. Komt gewoon bij jou thuis. Heeft mij al een aantal keer goed geholpen

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
2002 9-3 2.0t zwart lpg g3
2000 9-3 2.0t T5 automaat stage 1 morello red verkocht
Renault scenic 2003 1,6 16v lpg g3 verkocht
2001 9-3 2.0t lpg g3 zwart verkocht
1999 9-3 2.0i laser red verkocht
marijn dekker
Donateur 2014
Donateur 2014
 
Berichten: 460
Geregistreerd: ma 13 mei, 2013 11:30
Woonplaats: Tienray

Re: Radeloos (random misfires, stotteren)

Berichtdoor tanisha » za 15 jul, 2017 23:10

Die oranje injectoren zijn de voorlopers van de donkerbruine injectoren die komen dus niet overeen met de software op je lpi ECU.

Die oranje lpi injectoren ben ik één keer eerder tegen gekomen op een 9-5 Aero en waren op maat gemaakt voor een gasinbouwer ik kan mij alleen niet meer herinneren welke dus ik denk dat je het daar in mag gaan zoeken.
9-5 2.3T biopower arc estate midnight blue
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!
Avatar gebruiker
tanisha
Geregistreerd lid
 
Berichten: 12355
Geregistreerd: ma 19 maart, 2007 3:06
Woonplaats: lemmer friesland

Re: Radeloos (random misfires, stotteren)

Berichtdoor ReinO » zo 16 jul, 2017 6:38

mooi instrument maar wel voor deskundigen, dat zal wel vaker zijn nut hebben ook voor anderen. Heb je die 'diagnose voor de injectoren' ook bekeken?
En tja wanneer de verkeerde injectoren zijn gemeld.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
http://s1232.photobucket.com/albums/ff379/ReinR/
9-5 estate Aero, MY01.
Avatar gebruiker
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
 
Berichten: 11526
Geregistreerd: di 03 mei, 2011 6:07
Woonplaats: Lelystad

Re: Radeloos (random misfires, stotteren)

Berichtdoor lemf » zo 16 jul, 2017 12:27

marijn dekker schreef:Probeer diana auto service eens. Romio heet de beste man. Komt gewoon bij jou thuis. Heeft mij al een aantal keer goed geholpen

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk

Romio heeft mijn pomp twee jaar geleden vervangen, slechte gereviseerde pomp want die was alweer defect(lagers waren vastgelopen), tank nooit helemaal leeg gereden maar dat geloofde hij niet. Dus toen maar naar de specialist gegaan en voor 400 euro een nieuwe pomp laten plaatsen waar ik zo'n beetje levenslange garantie op krijg(tot 100k km mag hij niet kapot). Romio heeft aangegeven niet verder te kunnen helpen met de installatie omdat hij alleen pompen vervangt.

tanisha schreef:Die oranje injectoren zijn de voorlopers van de donkerbruine injectoren die komen dus niet overeen met de software op je lpi ECU.

Die oranje lpi injectoren ben ik één keer eerder tegen gekomen op een 9-5 Aero en waren op maat gemaakt voor een gasinbouwer ik kan mij alleen niet meer herinneren welke dus ik denk dat je het daar in mag gaan zoeken.

Gele en witte injectoren zijn naar mijn weten standaard te koop? Gele met laagste inspuitvolume. Als hij te weinig zou injecteren doordat hij op een hoger volume injector staat afgesteld zou ik verwachten dat de inspuittijden omhoog gaan. Maar hij injecteert teveel.

Ik kan het wel fout hebben hoor, als ik google dan ziet volgens webshops een witte injector er zo uit:
Afbeelding
Zo zien die van mij er ook uit, ik zou toch zeggen dat dit een gele kleur is :lol:


ReinO schreef:mooi instrument maar wel voor deskundigen, dat zal wel vaker zijn nut hebben ook voor anderen. Heb je die 'diagnose voor de injectoren' ook bekeken?
En tja wanneer de verkeerde injectoren zijn gemeld.

Ontzettend mooie tool! Alleen zonder dealer code beperkt want je kan alleen testen en niets instellen, helaas. Wel ontzettend leerzaam wat er allemaal gebeurt en hoe het werkt!
Ik ga Maandag een kabeltje maken om de vialle ecu met bluetooth uit te kunnen lezen tijdens het rijden.

Dat de vialle ECU aangeeft dat de LPG druksensor uitgang 0.7volt is(toevallig is dat een diode drop bij open circuit) zit mij niet helemaal lekker want(handleiding vialle):
De LPE houdt bij het bepalen van de inspuittijd rekening met veranderlijke signalen zoals accuspanning en LPG druk. Bij een lagere accuspanning is de aanspreekvertraging groter en dus de injectoropbrengst kleiner. De elektrische aanstuurtijd moet dus verlengd worden om dezelfde opbrengst te krijgen. In geval van bijvoorbeeld een hogere LPG druk zal de LPG opbrengst ook hoger zijn en dus de injectietijd korter kunnen worden. Maar door de hogere druk wordt de aanspreektijd langer.

Oftewel: als de Vialle ECU denkt dat de druk 5 bar is(0.7/0.9Volt) terwijl deze in werkelijkheid 10 bar is(1.7/1.9Volt), zal hij twee keer zo veel inspuiten in de cilinders én op een ander punt de injectoren openen. Wat uiteraard resulteert in een veel te rijk mengsel. Aangezien ik de sensor al tijdens het rijden gecontroleerd heb, is het of de software die het niet goed weergeeft, of er is een kabelbreuk/slecht contact naar de vialle ECU.. Wat intermitted gedrag zou verklaren.

Nieuwe hypothese en we rechercheren weer rustig door :)
lemf
Geregistreerd lid
 
Berichten: 93
Geregistreerd: di 21 aug, 2012 8:27

Re: Radeloos (random misfires, stotteren)

Berichtdoor tanisha » di 18 jul, 2017 9:34

Als je die van het plaatje hebt dan heb je de correcte witte injectoren!
9-5 2.3T biopower arc estate midnight blue
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!
Avatar gebruiker
tanisha
Geregistreerd lid
 
Berichten: 12355
Geregistreerd: ma 19 maart, 2007 3:06
Woonplaats: lemmer friesland

Re: Radeloos (random misfires, stotteren)

Berichtdoor lemf » di 18 jul, 2017 22:48

tanisha schreef:Als je die van het plaatje hebt dan heb je de correcte witte injectoren!

Goed om te weten, bedankt!

Ik ben redelijk goed gestemd vandaag. Wat blijkt? De hypothese hierboven klopt! Er zit een kabelbreuk tussen de sensor uitgang en de LPE. De LPE meet simpelweg de helft van de benodigde druk(zwevende ingang) en verdubbelt hiermee de injectietijd.

Door de kabels een beetje te bewegen kon ik niet met zekerheid uitvinden welke kabel vanaf de LPE een breuk had en heb ik de complete kabelboom moeten lostrekken(lees: de kilometers plakkerige tape verwijderen). Morgen een nieuwe connector bestellen(ben geen fan van solderen in een motorruimte..) en een paar rollen tape om alles weer vast te zetten.

Wat zal die lekker gaan rijden sinds jaren(probleem bestaat al intermitted 1.5 jaar). :O:
Wel heel bijzonder dat twee LPG specialisten dit dan niet is opgevallen..(en waarschijnlijk was het een combinatie van lekke pijpjes en kabelbreuk)

Deze connector dus:
Afbeelding
lemf
Geregistreerd lid
 
Berichten: 93
Geregistreerd: di 21 aug, 2012 8:27

Re: Radeloos (random misfires, stotteren)

Berichtdoor ReinO » wo 19 jul, 2017 5:28

kabelbreuken zijn ook lastig en gaan nogal eens geleidelijk. Hopelijk is dit het en is er geen 2e probleem.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
http://s1232.photobucket.com/albums/ff379/ReinR/
9-5 estate Aero, MY01.
Avatar gebruiker
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
 
Berichten: 11526
Geregistreerd: di 03 mei, 2011 6:07
Woonplaats: Lelystad

Re: Radeloos (random misfires, stotteren)

Berichtdoor lemf » wo 19 jul, 2017 21:58

Hij doet het hoor!!

Complete sensor kabel en connector vervangen tot aan de LPE.
De LPG druk staat weer mooi op 12 Bar.

Fueltrim onder last varieert volgens de ECU bij schakelen tussen benzine en gas en weer terug +/-3% met heel af en toe een uitschieter naar 5%.
Ditzelfde zie je op de LPE terugkomen: +1 tot -4% als ik onder last overschakel. Stationair -1%. Overschakelen van benzine naar LPG gaat vrijwel onopgemerkt.

LPE past de injector tijden dus aan afhankelijk van de input(temperatuur, accuspanning, LPG druk)

De auto heeft net een heel mooie en snelle rit achter de rug. :D En wat is een 1.8t snel als hij niet in limb mode draait. :O: éindelijk!!

Er zat nog een foutmelding in de ECU(O2 sensor signaal reageert niet, P0134) dus wellicht is er nog een kabel rot want hij pendelt verder wel. Voorlopig rij ik nog even met de laptop er naast om te zien of alle waarden stabiel blijven.


Ontzettend bedankt voor jullie hulp! De steekwoorden en suggesties hier en daar zorgden voor een goede motivatie om het eindelijk eens op te lossen..
Mocht iemand zelf problemen hebben en/of wil zijn Vialle LPE uitlezen: ik moest een minimum aantal connectoren bestellen dus heb nog speciale onderdelen over om diagnosekabels te maken(bluetooth/USB naar keus).
lemf
Geregistreerd lid
 
Berichten: 93
Geregistreerd: di 21 aug, 2012 8:27

Re: Radeloos (random misfires, stotteren)

Berichtdoor ReinO » do 20 jul, 2017 6:26

en jij bedankt voor het delen van deze info. Wel veel gedoe met in elk het einde van de ellende in zicht. Wellicht nog een nieuwe sonde.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04.18T.
http://s1232.photobucket.com/albums/ff379/ReinR/
9-5 estate Aero, MY01.
Avatar gebruiker
ReinO
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
 
Berichten: 11526
Geregistreerd: di 03 mei, 2011 6:07
Woonplaats: Lelystad

Vorige

Keer terug naar LPG

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: halle86 en 3 gasten