Inhouden en stotteren op LPG, T7 LPG3 Vialle (slotje)

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Inhouden en stotteren op LPG, T7 LPG3 Vialle

Bericht door Thieuke » wo 11 mar, 2015 12:06

Waarschijnlijk zitten de injectoren aan de onderkant en dan moeten de het inlaatspruitstuk er inderdaad af.

Qua kosten moet je denken aan:
- 4 injectoren a +/- € 90,00 per stuk
- inlaatspruitstukpakking (tientjeswerk).
- rubberen o-ringen (paar euro)
- inspuitmondjes (tientjeswerk)
- uren.

Ik heb het nu een paar keer zelf gedaan en ben dan alles bij elkaar toch een uur of 4 a 5 voor uit en inbouwen

sprankel
Geregistreerd lid

Bericht door sprankel » do 12 mar, 2015 1:38

Voor je het inlaatspruitstuk los haalt wat zijn de juiste klachten wat het starten betreft?
compressie al is gemeten? De kop van een T7 kan wel tegen LPG maar zal er hoe dan ook door slijten.
Gezien ook de melding lage accu spanning batterij en dynamo doorgemeten?

Het is juist dat die injectoren vervangen meteen een vrij prijzige zaak word van rond de 600 euro dus dan zou ik heel zeker willen zijn in jouw plaats voor ik dit laat doen.

GJ 9-3
Geregistreerd lid

Bericht door GJ 9-3 » do 12 mar, 2015 11:02

De accu is enkele maanden geleden al vervangen. Die code was dus oud.

Wat heeft de kop en compressie met sec het starten te maken vraag ik mij af?

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » do 12 mar, 2015 12:30

als de kleppen te ver ingeslagen raken gaan ze lekken. Geeft compressie verlies, met slecht starten en vaak wat rommelig plofferig stationair lopen als gevolg. Merk je in eerste instantie alleen met koude motor. Of dit het geval is kan je aantonen met een compressiemeting. Als je lpg er al meer dan een ton in ligt zou het best eens zover kunnen zijn met een T7.

Als de gasinjectoren lekken krijg je dat je erg lang moet doorstarten voor hij aanslaat, vooral als de auto half warm is en net een tijdje (uren) stil staat. Als check kan je de lpg installatie platleggen (zekering eruit) en een tijdje alleen op benzine rijden. Start hij dan wel goed dan weet je waar het probleem te zoeken.

toniboy
Geregistreerd lid

Bericht door toniboy » vr 13 mar, 2015 20:44

GJ 9-3 schreef:Hij is gerepareerd en rijdt weer prima! Mijn Saab bleek al een jaar of 2 een steeds mindere werking van die LPG-pomp te hebben. Als ik nu het volle vermogen aanspreek doet ie dat zonder te stotteren, eerder stotterde hij altijd wel op een gegeven moment. Ik dacht dat dat lag aan het feit dat de injectoren het vermogen van ruim 200 pk / 340 Nm net niet trokken, maar dat blijkt nu dus al die tijd aan de LPG-pomp gelegen te hebben :roll: .

Overigens is de rekening van euro 509,00 inclusief euro 32,28 voor een volle tank LPG en euro 75,00 voor een nieuwe Vialle LPI cartridge PTC. Dus sec de LPG-pomp vervanging bedroeg euro 400,00. Prima service en prijs verder hoor! Al is het altijd jammer dit soort kosten. Maar de LPG-pomp blijkt 200.000 of 325.000 km (weet niet zeker of de eerste of vorige eigenaar er LPG in heeft gezet) volgehouden te hebben, en dat is behoorlijk meer dan het gemiddelde van 150.000 tot 200.000 km, zoals ik me heb laten vertellen.

Daarnaast is diagnose gesteld dat het wat trage starten hoogstwaarschijnlijk aan lekkende LPG injectoren ligt. Weet iemand van jullie of het spruitstuk er dan af moet van mijn T7 en wat de kosten hiervan ongeveer zullen zijn?
Als je hem uitzet , en 5 minuten wacht, start die dan ook slecht? Zo nee, dat is je brandstofdrukregelaar van je benzine lek.
Als die die voor de rest goed loopt op gas en benzine, dan zou ik eerst maar de drukregelaar vervangen. ( ik spreek uit ervaring) . Vervangen en hij starten weer als een tierelier. Ik zelf heb nooit een lekkende injector meegemaakt in de ruim 20 jaar dat ik lpg rijd.

GJ 9-3
Geregistreerd lid

Bericht door GJ 9-3 » za 14 mar, 2015 9:44

Na 5 minuten is het nog ok inderdaad. Na een uur is het minder. En de volgende ochtend is het weer een stuk beter, maar dan duurt het wel nog iets langer en klinkt het alsof ie van ver de brandstof moet halen, komt traag op gang dan. Maar waar zit de benzinedrukregelaar en wat zijn de vervangingskosten ongeveer?

toniboy
Geregistreerd lid

Bericht door toniboy » za 14 mar, 2015 11:40

brandstofdrukregelaar zit bovenop je brandstofrail van je benzine injectoren .

kosten rond de 50 euro

Afbeelding

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 14 mar, 2015 12:28

als die inwendig lek is dan zeikt de benzine je inlaatspruitstuk in en loopt hij als een natte dweil. Ook op lpg want dan krijgt hij dubbelop. Dus als de auto verder goed loopt zou ik het daar niet in zoeken.

toniboy
Geregistreerd lid

Bericht door toniboy » za 14 mar, 2015 22:01

9000-95 schreef:als die inwendig lek is dan zeikt de benzine je inlaatspruitstuk in en loopt hij als een natte dweil. Ook op lpg want dan krijgt hij dubbelop. Dus als de auto verder goed loopt zou ik het daar niet in zoeken.
Dat hoeft niet! Ik heb het ook gehad, steeds slechter starten, andere drukregelaar en starten weer als vanouds.
Brandstofdruk zakt weg in de brandstofrail. Dus brandstofpomp moet eerst druk opbouwen in de rail, voor dat die aanslaat..

Is in geval goedkoper dan een Lpg injector tervangen!

Maar de keuze mag de vraagsteller maken.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » za 14 mar, 2015 22:29

Volgens mij heeft toni gelijk omdat het afsluitrelais 'dubbelop' verhindert.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 15 mar, 2015 11:32

afsluitrelais sluit de benzineinjectoren af, maar als er dan via een andere weg (lekke drukregelaar bv) toch benzine bij de motor kan komen helpt dat niet veel. De pomp blijft immers gewoon lopen.
In het geval van toniboy was de regelaar kennelijk niet lek naar de drukaansluiting maar naar de retour, dan houdt hij inderdaad de druk niet vast. Heb het zelf nog nooit meegemaakt, maar dan klopt het verhaal inderdaad wel. Kan je overigens simpel testen door het contact een paar keer aan en uit te zetten voor je start, dan loopt de pomp telkens keer een paar seconden zodat de druk alvast weer wordt opgebouwd.

GJ 9-3
Geregistreerd lid

Bericht door GJ 9-3 » ma 16 mar, 2015 16:01

De SAAB stond net een uur of 2 stil, dus normaal start ie dan traag. Nu eerst 3x op contact gezet (zonder te starten). Ik hoorde de benzinepomp duidelijk werken. Hij startte sneller dan ik verwachtte. Ik zal dit de a.s. dagen vaker doen.

GJ 9-3
Geregistreerd lid

Bericht door GJ 9-3 » di 17 mar, 2015 20:32

Ik verdenk toch ook die brandstofdrukregelaar. Weet iemand van jullie wat vervanging daarvan ongeveer kost?

toniboy
Geregistreerd lid

Bericht door toniboy » di 17 mar, 2015 21:56

GJ 9-3 schreef:Ik verdenk toch ook die brandstofdrukregelaar. Weet iemand van jullie wat vervanging daarvan ongeveer kost?
Zie mijn vorige reactie, en is makkeljk zelf te doen.
viewtopic.php?f=51&t=144831&p=1602314#p1601307

GJ 9-3
Geregistreerd lid

Bericht door GJ 9-3 » wo 18 mar, 2015 17:44

En hoe kom ik dan bij de brandstofdrukregelaar? Kun je die gewoon zien? En is het dan de oude eraf (slangetjes afkoppelen) en de nieuwe erop (en slangetjes afkoppelen)? Of is het meer te doen?

Plaats reactie