Prins VSI + Valvecare 9-5 2.3t aut 1997 foto's inbouw

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Garrett
Lid van verdienste

Prins VSI + Valvecare 9-5 2.3t aut 1997 foto's inbouw

Bericht door Garrett » za 04 sep, 2010 13:09

Sommigen verklaren me voor gek om bij een 13 jaar oude auto met 2,5 ton op de teller nog eens 2.000e stuk te slaan voor een nieuwe LPG-installatie, maar ik heb er het volste vertrouwen in dat ik bij deze auto nog minstens 100.000km bij op kan zetten.

De keuze is gevallen op een Prins installatie. Voor meerdere redenen:
-Hogere PK injectoren (voor eventueel toekomstige ombouw naar een andere auto of het tunen van deze)
-Installateur om de hoek
-Goede prijs

En last but not least, en of het nu van de baan is of niet: Het spook rond lekkende Vialle-injectoren en pompdefecten waart nog steeds rond. Dat samen met een onduidelijke toekomst voor Vialle heeft me doen besluiten voor Prins te kiezen.

De installatie is een VSI met Valvecare. Dus injectie + verdamper met een kleppensmeermiddel. De afspraak was een zo groot mogelijke tank. Dat is toch niet helemaal doorgekomen, want er zit een 52 liter tank in. Ik kan een paar maanden rijden en bij de eerste controlebeurt aangeven of ik een grotere tank wil. Dan wordt die kostenloos verwisseld.
De inbouw is gedaan door A.G.S. in Olen. Zij zijn de Belgische importeur van Prins LPG.

Hieronder de foto's van de installatie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bubba
Geregistreerd lid

Re: Prins VSI + Valvecare 9-5 2.3t aut 1997 foto's inbouw

Bericht door Bubba » za 04 sep, 2010 13:32

Tja, zoals gewoonlijk een keurig nette install. Heel veel plezier ermee; na ruim 4 jaar heb ik nog steeds het voldane gevoel van een goede beslissing. Ook die valvecare oplossing ziet er strak uit!

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » za 04 sep, 2010 14:10

Yep, ziet er inderdaad netjes uit. Het flesje ValveCare zit trouwens op de foto rechtsvoor, voor de accu.

Overigens schijn ik met deze installatie moeiteloos naar 300pk te kunnen gaan. Niet dat ik dat zie gebeuren in deze auto, maar bubba ik had begrepen dat jij twee verdampers hebt moeten monteren?

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » za 04 sep, 2010 16:55

Moeten is een groot woord, maar praktisch gezien heb je al grotere injectoren nodig (die gele gaan tot max. 65PK/cyl). Geeft dus inclusief maximale tolerantie ongeveer 270PK, dus goed voor maximaal stage1. 300PK ga je alleen redden met meer aanbod, dus een 2e verdamper (dikkere aanvoerleidingen vanaf de tank zijn niet nodig. Dit had ErnstH wel laten doen, uit voorzorg). De Prins installatie is dusdanig intelligent dat er continu vraag en aanbod wordt vergeleken en verdeeld over beide verdampers. Dat geeft een meer constant aanbod van brandstof voor de toch al grotere injectoren. Met deze setup kan ik theoretisch naar 320-330 PK gaan zonder verdere aanpassingen, maar ik betwijfel dat een beetje. Voorlopig kan ik dus vooruit.

De plaatjes (mijn flashlube links achteraan bij de carterontluchting; wat je rechtsvoor ziet met die slangetjes eraan is een extra MAP-sensor i.v.m. de hoge boost t.o.v. de gasdruk):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » za 04 sep, 2010 17:04

PS als je een grotere tank wilt kunnen we eventueel ruilen ;). Mijne heeft 85l

Afbeelding

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » za 04 sep, 2010 17:17

:lol: 85 liter... Heb je de 80% vulling er nog in zitten? Anders heb je bijna diesel-actieradius...

Ik heb heel erg getwijfeld over een cilindrische tank, omdat ik actieradius het belangrijkste vind. Maar de tank komt net iets te hoog zodat het skiluik niet meer te gebruiken is, en dat was een vereiste voor me.

Het maakt me niet uit hoe hoog de vloer komt, als ik maar veel km's kan rijden. Voor die 2 tot 4 weken vakantie per jaar ga ik niet de overige 48 weken met een lage actieradius klooien. Maar ivm wintersport was het kunnen gebruiken van het skiluik wel een pré... Dus ruilen, nee dank je ;)

Heb ik ook zo'n 2e MAP-sensor? [dummie-modus uit]

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » za 04 sep, 2010 19:15

Ach er is nog zo'n 10cm bruikbaar van het luik; handig voor bouwmaterialen, bezemstelen e.d. ;)
Was ook maar een geintje; met mijn max 1:8 is 52 liter (netto 41) veel te weinig. Ik kan nu 71 liter tanken; goed voor zo'n 500-550km gemiddeld. Met een volle benzinetank brengt me dat zo'n 1250 km weg :)...

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » za 04 sep, 2010 19:41

Inderdaad, 41 liter is echt te weinig. Ik weet het verbruik nog niet op LPG maar als dat net zo is als op benzine kom ik ongeveer 430 kilometer op een tank. En dat is te weinig, omdat ik ongeveer 600km per week doe.
Met een 67liter tank (54 liter netto) kom ik dan weer 560 kilometer ver, en dat komt al meer in de buurt. Vaker dan 1 keer per week tanken wil ik echt niet.

Ik kan deze kleine tank ook op 100% vullen laten zetten, en dan kom ik bijna aan de netto inhoud van een bruto 67liter tank. Kun je nagaan als de 67 liter tank op 100% afvullen gezet wordt 8)

Dus ik weet het nog niet, maar dat 41 liter te weinig is weet ik sowieso op voorhand.

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » za 04 sep, 2010 19:54

Reken maar op 15-20% meerverbruik. Dat is ongeveer het energiewaarde verschil tussen een volume gas en benzine.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » zo 05 sep, 2010 14:17

Ik kom met mijn 67 liter tank ongeveer op 480-500km. Aangezien ik op een normale werkdag 250km rijd, tank ik iedere anderhalve dag, want 2 dagen haal ik vaak net niet helemaal. Tja, als je toch al anderhalf uur rijdt, maakt die 10 minuten tanken niet zoveel meer uit.

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » ma 06 sep, 2010 9:42

Ik ben gisteren op en neer naar Apeldoorn gereden... Flink doorgereden op de snelweg, maar niet heel gek gedaan (140 - 150). Na 320km was de tank leeg :shock:

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » ma 06 sep, 2010 10:09

300 a 320Km, da's voor mij ook de normale actieradius met de 9-5
Zelfde tank denk ik, netto +/- 42liter

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » ma 06 sep, 2010 18:03

Flèche Rouge schreef:Ik ben gisteren op en neer naar Apeldoorn gereden... Flink doorgereden op de snelweg, maar niet heel gek gedaan (140 - 150). Na 320km was de tank leeg :shock:
Wel een fijne weg verder, die A50. Alleen tussen Nijmegen en Arnhem even wat minder. Verder kun je lekker doorrijden!

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » ma 06 sep, 2010 21:31

Dat klopt inderdaad.. En ik kan het niet vaak genoeg zeggen, die ring Eindhoven is zo'n lekker stuk snelweg geworden...!

Overigens is de aansluiting A50 --> A12 zo'n lekkere bocht om eens flink doorheen te jakkeren. Toen ik nog in Nijmegen woonde pakte ik die vaak nog eens mee tijdens een stukje toeren.

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » di 07 sep, 2010 7:21

:) is ook mijn favoriet... Ideale lijn en dan toch 120 er door (bij het uitkomen net niet naar rechts worden gedrukt door de G-krachten) :twisted:

Plaats reactie