Dat is geen saab

2005-2012
Gebruikersavatar
verde900
Geregistreerd lid
Berichten: 13706
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Locatie: Södra Holland/Skåne-SE
Contacteer:

Bericht door verde900 » wo 03 dec, 2008 18:10

Coby01 schreef:Uit nieuwschierigheid, hoeveel 9-7's zijn er tot nu toe verkocht? wie weet het of waar kan je het vinden?
en is het aantal op 1 of op 2 handen te tellen
in 2008 0 (cumulatief tot 10/2008)
in 2007 57
in 2006 85
in 2005 1
Er zijn in kleine gezinnen doorgaans voldoende vingers om deze aantallen bij te houden

bron: www.bovag.nl
SAAB, värd varje krona.........
http://www.tannesstuga.se voor een vakantie(huis) in Skåne
En ben je daar, proef dan echt Skånse geitenkaas www.gladageten.se

Gebruikersavatar
olavmarchand
Geregistreerd lid
Berichten: 71
Lid geworden op: za 25 okt, 2008 22:30
Locatie: Tilburg

Bericht door olavmarchand » do 05 feb, 2009 21:11

Wat is de mening van de liefhebbers over de 9-5 dan?

Ik vind zelf mijn 2003 9-5 nog wel een redelijk echte Saab, eigenlijk...

Gebruikersavatar
Nightrunn3r
Geregistreerd lid
Berichten: 58
Lid geworden op: za 21 aug, 2004 20:32
Locatie: Utrecht

Bericht door Nightrunn3r » vr 06 feb, 2009 13:37

Vanochtend ingehaald door zo'n ding op de A1. Je ziet ze niet zoveel in 'het wild'. Dus even aangehaakt. Wat me opvalt is dat de proporties bij die auto niet kloppen. Hij is heel fors, maar lijkt erg laag boven het wegdek te hangen. Je krijgt het gevoel achter een massief blok staal te rijden i.p.v. een doordacht ontwerp met mooie lijnen. Het blijft een vreemde vis in de Saabvijver.

Gebruikersavatar
carlsson
Geregistreerd lid
Berichten: 9630
Lid geworden op: do 26 feb, 2009 1:49
Locatie: linne

Bericht door carlsson » wo 11 mar, 2009 1:28

Tja, als het nog Zweeds staal was, maar het was een Saabrolet of Chevrosaab. Dus een Amerikaanse Big-Mac met een Zweeds sausje.
In Midden-Limburg rijden er enkele rond, ik heb er ook is in meegereden want de dealer had een V8 versie. Typisch Amerikaanse van buiten, maar binnen best gezellig, net of je in een reuze Saab zit, hoog op de bok.
Saabdrama: Hybris Nemesis Catharsis

Gebruikersavatar
93paul
Geregistreerd lid
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 08 jun, 2008 21:20
Locatie: Wijchen

Bericht door 93paul » do 12 mar, 2009 23:25

Mijn vader rijdt al een tijdje met een 9.7x. Ben op dit moment samen met min ouders een weekje in de sneeuw. Het rijdt op zich wel heel ontspannen. Verwacht geen flitsende accelaratie en wegligging maar wel confortabel en veel beter dan de gemiddelde Amerikaanse dweil. De vering is echt verbeterd.
Ander groot voordeel is het rijden in de sneeuw. Met mijn 9.3 coupe heb ik zwaar lopen rotzooien met kettingen en met de 9.7 tuffen we zonder problemen naar boven !

Nee het is waarschijnlijk geen SAAB in de zuiverste zin, maar wel een fijne reisauto....

Paul

Gebruikersavatar
rutgerreinier
Geregistreerd lid
Berichten: 2891
Lid geworden op: za 01 dec, 2007 21:43
Locatie: leeuwarden

Bericht door rutgerreinier » di 17 mar, 2009 10:55

big mac met zweeds sausje of zweedse gehaktballetjes met american fritessaus kan best lekker zijn.

ik vind de saab 9-7x een geweldige auto om te zien van voren heeft hij een echt saabfront! jammer dat hij in verbruik moeilijk op de weg te houden is. je kan nog beter de v8 nemen dan de l6 want de v8 schakelt de helft van de cylinders uit bij constante snelheden waardoor je verbruik mee zal vallen. maar moet er niet aan denken om met deze v8 en sleurhut 1500 km te moeten rijden ben je arm voordat je op de campif staat.

Gebruikersavatar
B.J.B.Jr.
Geregistreerd lid
Berichten: 1648
Lid geworden op: zo 21 jan, 2007 20:04
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door B.J.B.Jr. » wo 25 mar, 2009 11:47

[]Ik zeg GASTANK erin!
--> Saab 900 Classic Cabriolet 1992

Gebruikersavatar
wouterve
Geregistreerd lid
Berichten: 1032
Lid geworden op: vr 21 jul, 2006 17:10
Locatie: Amherst, MA

Bericht door wouterve » wo 25 mar, 2009 18:42

Over gastank gesproken: ik zag afgelopen week een 9-7x rondrijden in Frankrijk, midden in de stad—met een gasdop. Dat vond ik dan wel weer realistisch van de berijder ;).

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 12840
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Locatie: Ausserschwyz, Schwyz, Schwiiz

Bericht door Henk-Jan » wo 25 mar, 2009 18:48

olavmarchand schreef:Wat is de mening van de liefhebbers over de 9-5 dan?

Ik vind zelf mijn 2003 9-5 nog wel een redelijk echte Saab, eigenlijk...
Alleen de echt extremistische SAABrijders hebben volgens mij iets tegen de 9-5. Ik vind het in ieder geval een echte SAAB.
Geld maakt niet gelukkig, daarom draagt Saab-rijden daar ook zo goed aan bij.

's Weekends: 9-3 Cabrio 2.0t Design Edition (MY01) 2017 - ...
Geschorst: Toyota Celica Liftback AT160 (MY87) 2014 - ...
Mam's ex SAAB: 9000 CS 2.3i-automaat (MY92) 2006 - 2013

Gebruikersavatar
Enkhorst
Geregistreerd lid
Berichten: 648
Lid geworden op: wo 21 dec, 2005 20:50
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht door Enkhorst » zo 05 apr, 2009 12:10

Als de 9-7X niks is (volgens sommingen), wat is de opvolger 9-4X dan?
Elke SAAB die uitkomt (ook de nieuwe 9-5) maakt gebruik van gedeelde ontwerpen. Saab doet meer dan alleen badge enginering volgens mij. Het is altijd net even meer dan het origineel. Hoewel ik ernstige twijfel heb bij de SAABaru 9-2.

Misschien niet altijd en volledig SAAB dus, maar dat heeft het merk wel nog in leven gehouden. Ook na GM (laten we hopen dat de verzelfstandiging doorgaat) is samenwerking met een ander automerk onontbeerlijk om te overleven.

Gelukkig heb ik nog twee originele SAABS om van te genieten: holy smoking ones :lol:
1997 Saab 9000 CS 2.0 LPT (total loss)
2000 Saab 9-5 Estate 2.3TSE Aero AUT4 (sold)

1959 SAAB 93B de Luxe
1964 SAAB 96 Sport
2006 Saab 9-5 SportEstate 2.3TS Aero AUT5 Hirsch 300pk

Gebruikersavatar
verde900
Geregistreerd lid
Berichten: 13706
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Locatie: Södra Holland/Skåne-SE
Contacteer:

Bericht door verde900 » zo 05 apr, 2009 13:01

Enkhorst schreef:Als de 9-7X niks is (volgens sommingen), wat is de opvolger 9-4X dan?
Elke SAAB die uitkomt (ook de nieuwe 9-5) maakt gebruik van gedeelde ontwerpen. Saab doet meer dan alleen badge enginering volgens mij. Het is altijd net even meer dan het origineel. Hoewel ik ernstige twijfel heb bij de SAABaru 9-2.
Een 9-7X* staat haaks op alles waar SAAB altijd voor gestaan heeft, o.a. zorg voor milieu, veiligheid en onderscheidendheid, een 9-4X kan onmogelijk op zoveel fronten de plank ook zo misslaan.
Een Cadillac BLS is veel meer SAAB dan een SAAB 9-7X ooit zal gaan worden.

*) is cumulatief toch nog op 1 exemplaar voor heel 2008 uitgekomen, en het 1e kwartaal van 2009 ook alweer 1 exemplaar!
bron: www.bovag.nl
SAAB, värd varje krona.........
http://www.tannesstuga.se voor een vakantie(huis) in Skåne
En ben je daar, proef dan echt Skånse geitenkaas www.gladageten.se

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 12840
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Locatie: Ausserschwyz, Schwyz, Schwiiz

Bericht door Henk-Jan » zo 05 apr, 2009 13:13

Daar ben ik het mee eens. Daar komt bij dat de 9-4x 100% zelf ontworpen is door SAAB. De 9-7x is een aangepaste Trailblazer. Jij (Enkhorst) doet net alsof de 9-7x en 9-5 vergelijkbaar zijn qua achtergrond (althans, zo lijkt het voor mij, excuses), maar dat zijn ze totaal niet. De 9-5 is namelijk geen aangepaste Opel of Cadillac. De 9-3 ook niet. Je kan mij echter niet wijsmaken dat de 9-7x ook maar voor 50% door SAAB ontworpen is. De 9-2x is zelfs nog minder aangepast door SAAB dan de 9-7x, maar de 9-2x past beter bij het merk dan de 9-7x.
Geld maakt niet gelukkig, daarom draagt Saab-rijden daar ook zo goed aan bij.

's Weekends: 9-3 Cabrio 2.0t Design Edition (MY01) 2017 - ...
Geschorst: Toyota Celica Liftback AT160 (MY87) 2014 - ...
Mam's ex SAAB: 9000 CS 2.3i-automaat (MY92) 2006 - 2013

Gebruikersavatar
verde900
Geregistreerd lid
Berichten: 13706
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Locatie: Södra Holland/Skåne-SE
Contacteer:

Bericht door verde900 » zo 05 apr, 2009 13:18

Henk-Jan schreef:De 9-2x is zelfs nog minder aangepast door SAAB dan de 9-7x, maar de 9-2x past beter bij het merk dan de 9-7x.
Daar ben ik het idd mee eens, deze had misschien veel te weinig specifieke SAAB aanpassingen, maar een innovatieve turbo boxer met awd en een "dik" V4 geluid had zomaar een SAAB kunnen zijn, Subaru paste veel beter bij de core values van het fenomeen SAAB als om het even welk Amerikaans merk.
SAAB, värd varje krona.........
http://www.tannesstuga.se voor een vakantie(huis) in Skåne
En ben je daar, proef dan echt Skånse geitenkaas www.gladageten.se

Gebruikersavatar
Enkhorst
Geregistreerd lid
Berichten: 648
Lid geworden op: wo 21 dec, 2005 20:50
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht door Enkhorst » zo 05 apr, 2009 23:17

Ik weet niet hoor. Het milieu-aspect had ik nog niet bedacht en dat vind ik op zich wel een steekhoudende. Hoewel mijn 9-5 rijdt nog altijd gemiddeld 1:10 bij een voorzichtige voet.....en de uitstoot behoort ook al niet tot het A-label (eerder E of F).

Die 9-4 is gelijktijdig met/als de cadillac SRX ontwikkeld, dus een volledig SAAB product ... In hoeverre er sprake is van badge enginering van SAAB naar Cadillac en andersom? ... wie het WEET mag het zeggen.

De 9-3 staat toch echt niet op een puur SAAB-platform, ook al is de BLS badge enginering van SAAB naar Cadillac.

Kortom: Ieder zijn mening, maar volgens mij is nu de norm aan het verschuiven van volledig SAAB naar niet volledig SAAB, maar toch nog meer SAAB dan het andere model .... Ik denk dat - net als bij vele andere merken - nu eenmaal veel componenten worden gedeeld. Als dit bepalend is voor de puurheid van een merk, dan zijn weinig merken meer puur.
Voor mij zijn het aantal "vreemde" componenten niet de maatstaf. Een SAAB geeft je gewoon een ander gevoel dan dat het een cadillac is ..... misschien ook omdat de buitenwereld er zo naar kijkt. En misschien ook omdat een SAAB net even dat andere biedt, wat je niet in gelijke mate bij andere merken vindt. Eigenlijk kom ik tot de conclusie: het is emotie :wink:
1997 Saab 9000 CS 2.0 LPT (total loss)
2000 Saab 9-5 Estate 2.3TSE Aero AUT4 (sold)

1959 SAAB 93B de Luxe
1964 SAAB 96 Sport
2006 Saab 9-5 SportEstate 2.3TS Aero AUT5 Hirsch 300pk

ivo 71
In memoriam †
Berichten: 5709
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 17:29

Bericht door ivo 71 » zo 05 apr, 2009 23:55

Enkhorst schreef:
Hoewel ik ernstige twijfel heb bij de SAABaru 9-2
Een Subsaab misschien :lol: ?

Ivo
De gustibus non est disputandum. Ergo: 9000 CSE FPT. Citius et fortius.

Plaats reactie