gereden 9-7X

2005-2012
Gebruikersavatar
sjoerdk
Geregistreerd lid
Berichten: 18765
Lid geworden op: di 20 sep, 2005 15:04
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Bericht door sjoerdk » wo 12 sep, 2007 18:00

Dat bedoel ik!

Gebruikersavatar
jwaterink
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 8527
Lid geworden op: vr 17 mar, 2006 19:06
Regio: Kies een regio:

Bericht door jwaterink » wo 12 sep, 2007 20:35

Ding heeft 1 zwaar nadeel echter. Bij die plank rijstijl rijd die op lpg 1 op 2.5 :shock: .

Met aanhanger 2 ton beladen kon er met een 50 liter gastank net 120 kilometer worden gereden.
Inbouwactiviteiten beëindigd ivm bedrijfsovername

Gebruikersavatar
N2024
Geregistreerd lid
Berichten: 4284
Lid geworden op: za 04 jun, 2005 15:14
Regio: NL - Provincie Zeeland
Contacteer:

Bericht door N2024 » do 13 sep, 2007 0:51

jwaterink schreef:
sjoerdk schreef:Komt niet vooruit? :shock: Voor zo'n enorm slagschip met een zescilinderlijn vond ik 'm nog behoorlijk vlot aanvoelen!
Ahum, ik ben nog niemand tegengekomen die mij in de trailbak (4.2LTZ)bij kon houden bij de verkeerslichten. Ook de duitse diesels moeten het afleggen tegen dat geweld.
Sorry, maar mijn 9-3 estate is echt vinniger en vlotter. Ik heb slechts 195pk, maar ik denk dat het gewicht nogal verschilt waardoor de auto veel vlotter rijdt.
9-3 caab 1.9tid 2010
9-7X 5.3 trolblazer 2007
Coupe Fiat 20VT 1997
Ex van de Trol (95V4) ;-(+

Gebruikersavatar
N2024
Geregistreerd lid
Berichten: 4284
Lid geworden op: za 04 jun, 2005 15:14
Regio: NL - Provincie Zeeland
Contacteer:

Bericht door N2024 » do 13 sep, 2007 15:18

Denk dat ik al weet waar het verschil in "vinnigheid" in zit. Mijn auto geeft ook bij lage toerentallen al veel trekkracht. Bij de 9-7 waar ik nu mee rijd moet je veel langer wachten voordat hij "aangrijpt".
9-3 caab 1.9tid 2010
9-7X 5.3 trolblazer 2007
Coupe Fiat 20VT 1997
Ex van de Trol (95V4) ;-(+

Gebruikersavatar
sjoerdk
Geregistreerd lid
Berichten: 18765
Lid geworden op: di 20 sep, 2005 15:04
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Bericht door sjoerdk » do 13 sep, 2007 18:11

Dat is vrij eenvoudig te verklaren, jou 9-3 1.8t Hirsch Sport Estate weegt 1.470 kg, de 9-7X 4.2i 2.140 kg, voor die omvang met de 'basis' motor is de 9-7X echt behoorlijk pittig!

De 5.3i V8 zal jou 9-3 waarschijnlijk voorbijsnellen, 0-100 tijd in 7.8 seconden, tussenacceleraties zijn dankzij de de 300 pk en 447 Nm sterke achtcilinder helemaal kinderspel :shock:

En ja, de 1.8t Hirsch heeft bij lage toerentallen al z'n maximale koppel beschikbaar, bij de 9-7X 4.2i komt het koppel een stuk later vrij.

Gebruikersavatar
taaffert
Geregistreerd lid
Berichten: 15375
Lid geworden op: wo 29 dec, 2004 20:21
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Bericht door taaffert » zo 23 sep, 2007 13:13

Het is ook gevoel dat meespeelt, met de 9-7X gaat versnellen zo gemakkelijk dat je niet eens doorhebt dat je versnelt, of je nu in de 4.2i of de 5.3i rijdt.
Een 5.3i rijdt overigens wel beduidend lekkerder dan de 4.2i.
'92 900 S 5drs Saabientje (sold!)
'93 900 S 2drs cabrio Caabbert (sold!)

Gebruikersavatar
jwaterink
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 8527
Lid geworden op: vr 17 mar, 2006 19:06
Regio: Kies een regio:

Bericht door jwaterink » zo 23 sep, 2007 13:34

taaffert schreef: Een 5.3i rijdt overigens wel beduidend lekkerder dan de 4.2i.
Ongetwijfeld, V8 sound doet al veel, maar

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/PERFORMA ... enameZWDVW

Dit doet ook al wonderen voor de 4.2.

Ding heeft echter 1 nadeel. Bij vol wegtrekken met aanhanger wil hij nog wel eens een Check Engine melding geven bij rijden op lpg. Maar dat is te verwachten, we zitten inmiddels boven de 50 pk per injector.
Inbouwactiviteiten beëindigd ivm bedrijfsovername

RobvH
Geregistreerd lid
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 24 jun, 2005 9:29
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door RobvH » ma 24 sep, 2007 8:44

Werkt zo'n chip van 7,5 dollar echt?

Grt

Rob

Gebruikersavatar
jwaterink
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 8527
Lid geworden op: vr 17 mar, 2006 19:06
Regio: Kies een regio:

Bericht door jwaterink » ma 24 sep, 2007 11:40

Euhm wat erin zit koste 30 dollar ex verzendkosten, dus geen ene drol.

Accu kabel eraf, chip eruit, chip erin accu er weer op en voila.

We hebben echter geen flauw idee of hij nu nog door door de CO test komt voor de apk, maar dat merken we april volgend jaar wel.
Inbouwactiviteiten beëindigd ivm bedrijfsovername

Gebruikersavatar
verde900
Geregistreerd lid
Berichten: 14197
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Zweden
Contacteer:

Bericht door verde900 » ma 24 sep, 2007 11:48

jwaterink schreef:Euhm wat erin zit koste 30 dollar ex verzendkosten, dus geen ene drol.

Accu kabel eraf, chip eruit, chip erin accu er weer op en voila.

We hebben echter geen flauw idee of hij nu nog door door de CO test komt voor de apk, maar dat merken we april volgend jaar wel.
Dat is dan ook precies wat 9-7X rijders doorgaans niets uitmaakt, en wat een 9-7X ook niet tot een "SAAB uit overtuiging" maakt, ik verwacht dat het doek voor een 9-7X ook wel gaat vallen door de "slurptax"
SAAB, värd varje krona.........
http://www.tannesstuga.se voor een vakantie(huis) in Skåne

RobvH
Geregistreerd lid
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 24 jun, 2005 9:29
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door RobvH » ma 24 sep, 2007 15:08

jwaterink schreef:Euhm wat erin zit koste 30 dollar ex verzendkosten, dus geen ene drol.

Accu kabel eraf, chip eruit, chip erin accu er weer op en voila.

We hebben echter geen flauw idee of hij nu nog door door de CO test komt voor de apk, maar dat merken we april volgend jaar wel.
Tsjee..... Dat is inderdaad geen geld.
En echt merkbaar meer vermogen?
En het brandstofverbruik? Meer? Gelijk? Minder?

Grt

Rob

Gebruikersavatar
verde900
Geregistreerd lid
Berichten: 14197
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Zweden
Contacteer:

Bericht door verde900 » di 25 sep, 2007 12:57

Even zitten cijferen, bij een maximale fiscaal onbelaste CO2 uitstoot van 240gr/km gaat een 9-7X 5.3 met een feitelijke uitstoot van 363 gr/km (bij een extra belasting per gram CO2 van € 110,--) een BPM verhoging oplopen van € 13.530,-- daar bovenop komt vanwege het G-label nog eens € 1.600,--, hebben we het toch over totale verhoging van € 15.130,--
Een 9-7X 5.3 gaat dan ineens van € 69.990,-- naar € 85.120,-- (waar een 4.2 met zijn 398gr/km een verhoging van € 18.980,-- voor zijn kiezen gaat krijgen en door deze maatregel ineens zelfs iets duurder wordt dan een 5.3)
SAAB, värd varje krona.........
http://www.tannesstuga.se voor een vakantie(huis) in Skåne

Gebruikersavatar
jwaterink
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 8527
Lid geworden op: vr 17 mar, 2006 19:06
Regio: Kies een regio:

Bericht door jwaterink » di 25 sep, 2007 15:07

RobvH schreef:
Tsjee..... Dat is inderdaad geen geld.
En echt merkbaar meer vermogen?
En het brandstofverbruik? Meer? Gelijk? Minder?

Grt

Rob
Was ook echt geen geld. Vermogen is duidelijk aanwezig, komt nu met een minigraver erachter beduidend beter op gang vanaf stilstand. Als het geheel nog rollend is merk je er eigenlijk niets van.

Verbruik, tja ding zuipt als een tijger verchil hebben we eigenlijk niet
Inbouwactiviteiten beëindigd ivm bedrijfsovername

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 13022
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Bericht door Henk-Jan » ma 15 okt, 2007 10:57

verde900 schreef:Even zitten cijferen, bij een maximale fiscaal onbelaste CO2 uitstoot van 240gr/km gaat een 9-7X 5.3 met een feitelijke uitstoot van 363 gr/km (bij een extra belasting per gram CO2 van € 110,--) een BPM verhoging oplopen van € 13.530,-- daar bovenop komt vanwege het G-label nog eens € 1.600,--, hebben we het toch over totale verhoging van € 15.130,--
En wat gaat een XC90 V8 of X5 4.8i kosten?
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab-rijden ook zo fijn...

Heden: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Te koop in NL(?): Toyota Celica Liftback AT160 (MY87) 2014 - ...
Het begin: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013

Gebruikersavatar
verde900
Geregistreerd lid
Berichten: 14197
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Zweden
Contacteer:

Bericht door verde900 » ma 15 okt, 2007 11:03

Henk-Jan schreef:
verde900 schreef:Even zitten cijferen, bij een maximale fiscaal onbelaste CO2 uitstoot van 240gr/km gaat een 9-7X 5.3 met een feitelijke uitstoot van 363 gr/km (bij een extra belasting per gram CO2 van € 110,--) een BPM verhoging oplopen van € 13.530,-- daar bovenop komt vanwege het G-label nog eens € 1.600,--, hebben we het toch over totale verhoging van € 15.130,--
En wat gaat een XC90 V8 of X5 4.8i kosten?
Volvo XC90 V8 +/+ € 8.700,-- (met 322gr CO2/km)
BMW 4.8 V8 +/+ € 6.660,-- (met 286gr CO2/km)
M klasse 350 +/+ € 10.290.-- (met 319gr CO2/km)
Audi Q7 4.2 FSI +/+ € 11.060,-- (met 326 gr CO2/km)
SAAB, värd varje krona.........
http://www.tannesstuga.se voor een vakantie(huis) in Skåne

Plaats reactie