De verlichting in het midden van het plafond en bij de achteruitkijkspiegel werkt niet, en volgens mij die bij de achter luidsprekertjes ook niet. Alle lampjes OK, ik meet nergens spanning. Waar zou oorzaak kunnen liggen? Is er een centraal punt van waaruit de lampjes worden aangestuurd?
Interieurverlichting
-
Rutger77
- Geregistreerd lid
Interieurverlichting
Heren, de vraag van vandaag
:
De verlichting in het midden van het plafond en bij de achteruitkijkspiegel werkt niet, en volgens mij die bij de achter luidsprekertjes ook niet. Alle lampjes OK, ik meet nergens spanning. Waar zou oorzaak kunnen liggen? Is er een centraal punt van waaruit de lampjes worden aangestuurd?
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
Re: Interieurverlichting
Begin eens om naar de zekering van de interieurverlichting te kijken. 
-
Rutger77
- Geregistreerd lid
Die was ik idd vergeten (De900C-GAS schreef:Begin eens om naar de zekering van de interieurverlichting te kijken.
1. check zekering
2. check spanning bij de lamp
3. check aarding bij de lamp
4. check deurschakelaars + aarding
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
De spanning gaat rechtstreeks vanaf de zekering, via een gele draad en een van de stekkers tussen de zekeringskast en het interieur in, dan achterlangs het dashboard, via het middelste gedeelte van het dashboard, min of meer langs het gaspedaal en dan via de vloer naar de middenconsole, dan vanaf een van de stekkertjes bij het lampje van de middenconsole verder onder de vloerbedekking door om dan schuin naar links af te buigen onder de achterbankzitting en vervolgens via het binnenspatbord naar boven, om min of meer bij de speaker de C-stijl in te gaan alwaar een stekker zit en daar wordt de stroom verdeeld naar de bagageruimteverlichting en dan gaat de gele draad verder naar het lampje in het midden van het dak en het lampje bij de spiegel en de regeling van het aan en uitzetten gebeurt door de massa via een schakelaar, hetzij via de schakelaar op de middenconsole of de deurcontacten, al of niet in combinatie met een binnenlichtvertrager, in en uit te schakelen en het bagegeruimtelampje werkt via een schakelaar op het lampje zelf en daar wordt dat ook geregeld door de massa te schakelen met de carrosserie. 
Veel succes met het oplossen van de storing.
Veel succes met het oplossen van de storing.
-
Rutger77
- Geregistreerd lid
Inmiddels werkt het lampje in de baggageruimte
, en blijkbaar werken ook de deurschakelaars (ik hoor het relais onder de achterbank klikken als ik deurschakelaar indruk). Helaas nog geen spanning gemeten bij lampje in het hemeltje.
Mag ik dan de conclusie trekken dat er iets mis is met:
- het spanningsdraadje tussen baggageruimtelamp en het hemeltje, of;
- de massa aansluiting bij baggageruimtelamp
Mag ik dan de conclusie trekken dat er iets mis is met:
- het spanningsdraadje tussen baggageruimtelamp en het hemeltje, of;
- de massa aansluiting bij baggageruimtelamp
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
Dan heb je zelfs een behoorlijk grote kans dat het stekkertje bij de linker C-stijl (ooit eens) niet (goed) vastgemaakt is.
Werkt het lampje bij het contactslot wel?
Werkt het lampje bij het contactslot wel?
-
Rutger77
- Geregistreerd lid
Nee volgens mij niet! Zit daar ook niet een aarding? (hoort die niet altijd te branden als je de koplampen aan zet?)De900C-GAS schreef:Werkt het lampje bij het contactslot wel?
Elektro is echt niet mijn ding zeg...
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
Daar in de buurt, maar meer als het ware aan de achterkant van de handremhendel, zit inderdaad een massapunt, maar hoe heb je de spanning bij de lampen zelf gemeten??
Mocht je dat gedaan hebben met 'de pennen' van een spanningzoeker op beide aansluitingen van het lampje, dan zou je ook eens kunnen overwegen om een van 'de pennen' op bijvoorbeeld een niet gelakte schroef te houden en de andere op de eerder genoemde draad.
Mocht je dat gedaan hebben met 'de pennen' van een spanningzoeker op beide aansluitingen van het lampje, dan zou je ook eens kunnen overwegen om een van 'de pennen' op bijvoorbeeld een niet gelakte schroef te houden en de andere op de eerder genoemde draad.
-
Rutger77
- Geregistreerd lid
Inderdaad! Moet toch werken?!De900C-GAS schreef:Mocht je dat gedaan hebben met 'de pennen' van een spanningzoeker op beide aansluitingen van het lampje
Zal morgen ook de middenconsole er ff uitwippen. Na fixen van de cruisecontrol (was ook ff puzzelen!) ligt interieur toch nog overhoop.
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
Neen, dat hoeft dus niet te werken, want wanneer je geen massa hebt, werkt het lampje niet en wanneer je het op de andere manier doet, zoals ik in het vorige berichtje schreef, sluit je de mogelijkheid van een massaprobleem uit, maar ik zou in jouw geval hoe dan ook eerst een naar het stekkertje gaan kijken bij de linker C-stijl, want die is echt het makkelijkste te controleren en daarvoor hoef je in feite alleen maar de bekleding van de linker wielkast in de bagageruimte voor een klein gedeelte weg te halen en dan je hand door een gat te steken en kun je gelijk zien of het stekkertje wel of niet goed op elkaar gedrukt zit. 
-
Rutger77
- Geregistreerd lid
En inderdaad! Heb lampjes in hemeltje en aan achteruitkijkspiegel ff gemeten zoals jij aangaf, en heb gewoon 12V bij de lampDe900C-GAS schreef:Neen, dat hoeft dus niet te werken, want wanneer je geen massa hebt, werkt het lampje niet en wanneer je het op de andere manier doet, zoals ik in het vorige berichtje schreef, sluit je de mogelijkheid van een massaprobleem uit, maar ik zou in jouw geval hoe dan ook eerst een naar het stekkertje gaan kijken bij de linker C-stijl, want die is echt het makkelijkste te controleren en daarvoor hoef je in feite alleen maar de bekleding van de linker wielkast in de bagageruimte voor een klein gedeelte weg te halen en dan je hand door een gat te steken en kun je gelijk zien of het stekkertje wel of niet goed op elkaar gedrukt zit.
In de C-stijl vind ik 2 dikke stekkers met een hele zooi draden eraan. Zit de massa aansluiting in een van die twee stekkers?!
Ga morgen denk ik sowieso ff de middenconsole eruit wippen. Het lampje bij het contactslot doet het namelijk ook niet. Wellicht dan logisch dat het massaprobleem bij dat punt net achter de handrem zit
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
Je bent al weer een stapje verder, de massa wordt geregeld door de schakelaar op de middenconsole en aan die schakelaar zitten 3 draden, een zwarte, die ligt aan massa, een bruin/zwarte, die gaat naar de deurcontacten en een blauwe draad en dat is de geregelde massa en gaat naar het lampje bij het contactslot, die in het midden van de hemelbekleding en het lampje achter de spiegel. 
-
Rutger77
- Geregistreerd lid
Aha! De dichte mist begint op te trekken. Het kan dus zomaar zijn dat die zwarte draad die aan die schakelaar zit los zit of slecht contact maakt?! Ik duik meteen nog ff de garage in, nou wil ik het weten ook!!De900C-GAS schreef:Je bent al weer een stapje verder, de massa wordt geregeld door de schakelaar op de middenconsole en aan die schakelaar zitten 3 draden, een zwarte, die ligt aan massa, een bruin/zwarte, die gaat naar de deurcontacten en een blauwe draad en dat is de geregelde massa en gaat naar het lampje bij het contactslot, die in het midden van de hemelbekleding en het lampje achter de spiegel.
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
En wat te denken van de schakelaar zelf?? 
Verbind eens de baluwe draad, wat mij betreft met een stukje andere draad/ijzerdraad/2fittingschrevendraaiers/of wat dan ook eens met massa en kijk dan eens of
de 3 genoemde lampjes gaan branden en wanneer dat het geval is, dan is het of de schakelaar op de middenconsole of het massadraadje dat geen verbinding, om welke reden(en) dan ook, maakt met massa.
Verbind eens de baluwe draad, wat mij betreft met een stukje andere draad/ijzerdraad/2fittingschrevendraaiers/of wat dan ook eens met massa en kijk dan eens of
de 3 genoemde lampjes gaan branden en wanneer dat het geval is, dan is het of de schakelaar op de middenconsole of het massadraadje dat geen verbinding, om welke reden(en) dan ook, maakt met massa.
-
Rutger77
- Geregistreerd lid
En opnieuw raak! Schakelaar bleek van binnen enorm vuil en gecorrodeerd te zijn. Heb hem zo ver kunnen schoonmaken dat alleen de stand 2 werkt (permanent branden), stand 1 werkt nog niet (deuren open = licht aan). De deurschakelaars laten wel het relais onder de achterbank klikken, dus neem ik aan dat dat gedeelte werkt.De900C-GAS schreef:En wat te denken van de schakelaar zelf??
Dus: ff checken of Elferink nog een interieurschakelaar in de aanbieding heeft.
Arjen aka die man uit de stad aan de Maas met twee bruggen, bedankt!