electriciteitsproblemen 1983 T8

1978-1993
Plaats reactie
Gebruikersavatar
paul_cci
Geregistreerd lid
Berichten: 363
Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 23:23
Regio: NL - Provincie Zeeland
Contacteer:

electriciteitsproblemen 1983 T8

Bericht door paul_cci » ma 12 apr, 2010 11:40

Er zijn onlangs een aantal mogelijk totaal niet of misschien wel juist wel gerelateerde elektriciteitsproblemen opgetreden. We hebben recent een nieuwe massadraad getrokken, want die was behoorlijk gaar dus misschien hebben een aantal elektische onderdelen iets meer spanning voor de kiezen gekregen dan dat ze gewend waren.

1/ Richtingaanwijzer rechtsvoor werkt niet meer. Tot voor een week geleden nog wel, nu ineens niet meer: lampje was oeroud, en zat zo moervast dat bij het uitdraaien het glas kapotging en de metalen basis bleef zitten: de basis voorzichtig en zonder schade met een tangetje verwijderd.
Nieuw lampje erin, en ...... niets. Het parkeerlampje werkt wel. (maar daar zat zowel links als rechtsvoor een schamele 5 wat in terwijl daar 21w in hoort volgens het boekje...)

Heb met ingeschakelde alarmlichten geprobeerd met aanduwen, friemelen, maar niets, zelfs geen zwak gloeitje van de draad...

Ik heb zelfs de hele unit eraf geschroefd, en tijdelijk even aangesloten op de stekker van de unit aan de andere kant, om uit te sluiten dat de unit zelf kapot is. Toen gingen beide lampjes heel zwak branden (knipperen) :?: :?: en als ik het parkeerlichtje eruit haalde, deed het knipperlichtje ineens helemaal niks meer. Maar, dit kan natuurlijk ook het gevolg zijn van dat de stroomdraden op andere plekken in de stekkers voor links zitten, dus het lijkt mij meer een bevestiging dat de unit verder op zich wel stroom correct doorgeeft aan beide lampjes, want als het een slecht contact was, dan zou het knipperlichtlampje ook hier helemaal geen stroom hebben gekregen.

Wat kan hier aan de hand zijn? Kabelprobleem? Stekkerprobleem? Zekering?

2/ Centrale vergrendeling: tot voor kort werkte die OK, alleen doet hij sinds een week of twee helemaal niets meer! Alsof hij totaal geen stroom krijgt. Geen klik of niks. Het pinnentje in de deur bedient de CV unit wel correct, en de unit wordt ook ingedrukt en uitgetrokken, maar er wordt geen signaal geproduceerd.
In een 83-iger zit geen centrale unit onder het knieschot, dus de CV unit in de bestuurdersdeur zorgt voor de aansturing. Is deze unit gaar? Zit er ergens een zekering tussen, hoe kan ik dit beste controleren, want het is erg moeilijk om die unit uit de deur te peuteren: het 'haakje' van de deurpen zit andersom door het ringetje van de CV unit heen, dus ik kan de unit niet 45 graden kantelen om hem los te haken... Is er een andere manier om hem eruit te krijgen? Als ik de stekker doormeet, moet ik dan geen continu stroom meten?

Als die unit zelf kapot, is er nog aan te komen aan zulke units, want zijn die niet anders dan de volgende jaren?
9-5 2.3T estate, 2000, Automaat, Zwart
99 GL 5 speed, 4 deurs, 1984, Blauw
900 Turbo Lux, 1983, zwart
9-3 Aero 2.8 V6 Convertible, 2006 (RHD) (sold)
9-5 Estate 3.0t Vector, 2001, Hazelnut metallic (sold)
99 GL 5 speed, 1982 (sold)
900 EMS, 1981, zwart (RHD - Ierland) (sold)

Gebruikersavatar
gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: electriciteitsproblemen 1983 T8

Bericht door gertram » ma 12 apr, 2010 13:50

Zou voor de richtingaanwijzer maar eens grondig aan de gang gaan met een multimeter. Het lijkt er op dat je massa niet in orde is en hij daardoor massa door je stadslicht heen trekt.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.

Gebruikersavatar
paul_cci
Geregistreerd lid
Berichten: 363
Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 23:23
Regio: NL - Provincie Zeeland
Contacteer:

Re: electriciteitsproblemen 1983 T8

Bericht door paul_cci » di 13 apr, 2010 14:02

Kleine update:

1/ ik meet op de stekker van de richtingaanwijzer rechts op de pool voor de richtingwijzer (de blauw-witte draad) tussen de 0,3 en 0,9 volt bij ingeschakelde alarm lichten, da's dus niet eens voldoende om de lamp een gloeitje te geven, terwijl ik op dezelfde blauw witte pool van de stekker aan de andere kant iets van een 9v doorkrijg, schommelend natuurlijk omdat het knipperlicht aan en uit gaat.

Het probleem zit dus niet in lichtunit of de stekker, maar ergens verderop in de draad....
Weet iemand hoe die draden lopen? Ik neem aan vanaf het relais onder het knieschot, als één kabel naar voren, en vervolgens een aftakking naar de andere lamp? Omdat knipperlichten achter en linksvoor wel werken, moet het probleem dus ergens zitten vanaf de kabel van links naar rechts....


2/ Wat betreft de CV, meet ik helemaal geen stroom op de stekker van CV unit in de deur, terwijl daar volgens mij toch continu 13v op moet staan? Waar trekt de deur zijn continu stroom vandaan?
9-5 2.3T estate, 2000, Automaat, Zwart
99 GL 5 speed, 4 deurs, 1984, Blauw
900 Turbo Lux, 1983, zwart
9-3 Aero 2.8 V6 Convertible, 2006 (RHD) (sold)
9-5 Estate 3.0t Vector, 2001, Hazelnut metallic (sold)
99 GL 5 speed, 1982 (sold)
900 EMS, 1981, zwart (RHD - Ierland) (sold)

Plaats reactie