Prijs bougies 900i 1990, mei 2008?

1978-1993
Jaap900i
Donateur
Donateur

Prijs bougies 900i 1990, mei 2008?

Bericht door Jaap900i » vr 16 mei, 2008 22:09

Beste mensen,

Vandaag ook maar eens nieuwe bougies (NGK BCP5EVX) gehaald. Ik wil af van de paar klachten die ik heb: soms wisselend stationair toerental, soms onregelmatig lopen, heel soms uitvallen van de motor (1x in de file, vanmiddag in een bocht voor de deur :( ), in elk geval merkbare achteruitgang in het lekker lopen. Als het bougies vervangen (en verdeler/rotor reinigen, WD40 spuiten e.d.) onvoldoende helpt ga ik verder met kabels en vervangen rotor / verdeler.

Mijn vraag (naast aanvullende tips! :applause: ): 4 bougies van voormeld type voor € 73,39 --> € 18,35 per stuk.... is dat niet een wat straffe prijs? Er staat 'Saab' op het doosje (want van de lokale dealer), helpt het om elders kaarsjes te kopen met alleen het merk NGK van dit type?

Ben blij met snel advies, want ik heb de bon nog en wil morgen gaan schroeven.... :lol: (edit: ze rijdt op LPG, dus 0,7 mm?)

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » vr 16 mei, 2008 22:15

Dat is zeker teveel :shock: .
Ik kan me de prijs die ik betaalde niet meer herinneren, maar het zal zeker niet zo veel geweest zijn.

Misschien moet je ze gewoon bij een lokale autoshop kopen?

Ik heb ze ook op 0,6 à 0,7 mm staan bij mijn 900 (op LPG).

aZuL2001
Geregistreerd lid

Bericht door aZuL2001 » vr 16 mei, 2008 22:31

http://www.elkparts.com/product_info.ph ... cts_id/730 €6.44 p/stuk

http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ucts_id=70 €5.82 p/stuk

Waarschijnlijk is de lokale autoshop helemaal geen verkeerde suggestie.

;)

Jaap900i
Donateur
Donateur

Bericht door Jaap900i » vr 16 mei, 2008 22:40

En de 15% clubkorting haalde me nog wel over...
Gdglnde! :twisted: ;-|+ :devil_grin: :miniright: :twoguns: :AR15: :ak: ... morgenochtend het zwarte doosje inclusief alle vier plugjes maar eens bij de huisdealer :oops: onuitgepakt naar binnen werken... :blue_eek_wake:, geld terughalen en een paar honderd meter verderop dezelfde NGK-tjes halen. Bedankt beiden!

Nog iemand tips voor verder wegnemen van de Saabklachten? Anyone? :roll:

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » vr 16 mei, 2008 22:40

vind alleen dat je wel erg speciale bougies gekocht hebt. de gewone bcpr6es of de eventueel de 7es doen prima hun werk. denk niet dat je daarmee je problemen uit de wereld gaat helpen.

mijn suggestie zou zijn,
bcpr6es nemen.
nieuwe verdelerkap en rotor
eventueel nieuwe kabels en dan wel goede kwaliteit, liefst van saab.

kleppen eens stellen, elke 20.000 zeker doen op lpg.
stationair regelklep eens vervangen door een ander.

onstekingstijdstip een graadje eerder zetten

vacuumvervroeger checken of die niet lek is, die gaat nog wel eens.

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » vr 16 mei, 2008 22:42

setje 6es-jes kost ongeveer 18 euro. verdelerkapje 10 en een rotor een keer 6 euro

timo
Geregistreerd lid

Bericht door timo » vr 16 mei, 2008 22:44

Hoi

Aan de code te zien heb je ook niet de juiste bougies, al zullen deze wel passen.
NGK bp 6es is de eigenlijk de standaard bougie voor een 8 klepper met normale stift slijt wel wat harder(max20.000km) maar voldoen prima
NGK b[b]C[/b]p 6es gebruik ik altijd voor mijn i-tje op gas (16 klepper) ook hier een conventionele bougie die het prima doet en ook max 20.000km.
Maarja olie ed moet ook vervangen worden dus ook maar meteen de bougies. Rijd per jaar ongeveer 50.000km.

In beide gevallen ben je zo rond de 3 euro/stk bij de brezan klaar.
De andere bougies met platina stift gaan weliswaar langer mee vind deze toch te duur en in geval van ev slecht lopen vervang je toch altijd eerst de bougies.

De bp bougies hebben een dop 21 aansluiting
De bcp bougies hebben een dop 16 aansluiting

De bougies stel ik altijd op 0,8mm af waardoor er een beter vlamboog onstaat en de auto ook beter loopt. Start ook prima, ook bij koud weer.
Ik adviseer altijd wel om bij montage koperpasta te gebruiken, ik krijg altijd kriebels bij bougies die er droog uit komen/in gaan. aluminium op staal.

Hopelijk kun je er wat mee.

Succes

Jaap900i
Donateur
Donateur

Bericht door Jaap900i » vr 16 mei, 2008 22:49

@Bas: we posten tegelijk. Goeie tips, rotor, verdeler en kabels zitten in de planning, na het effect van nieuwe pluggen te hebben afgewacht. Bij onvoldoende effect zijn de volgende onderdelen aan de beurt. Kleppen stellen is ook een goeie, ik rijd al weer 35000 km...
- Is dat zelf te doen?
- Wat kost het om het te laten doen?
- Is het iets voor een workshop / minimeet o.l.v. een ervaren rot? Mijn i-tje stel ik graag beschikbaar! :lol: Ziet iemand dat zitten?

Jaap900i
Donateur
Donateur

Bericht door Jaap900i » vr 16 mei, 2008 22:51

timo schreef:Hoi ... Hopelijk kun je er wat mee. Succes
Bedankt Timo, hoop goed bruikbare tips! Ga aan de slag.

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » vr 16 mei, 2008 22:52

klepstelmeeting haha..

maar joh, ruil die dure bougies in voor je ze erin draait want dat zonde geld en haal ff de standaard bougies bij de Brezan, zoals Timo ook zegt, die dingen kosten weinig. platina klinkt leuk maar werkt niet in jou geval.

kleppen stellen kan iedereen zelf alleen moet je beschikken over een doos met klepstelplaatjes en een digitaal klokje voor het opmeten van de plaatjes.

ik heb alles liggen.

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » vr 16 mei, 2008 22:55

Als het je helpt, heb ik nog een doosje NGk BCP5EVX liggen. Hebben 10.000 km in mijn 900NG gezeten. Toen ik ze verving omdat ze zo'n raar ingebrand puntje hadden................... :oops:

En de dingen schijnen zo'n 40.000 km mee te gaan. Ik heb trouwens (met korting) 36,- euro voor vier nieuwe betaald. Hier in Utrecht bij Record.

succes

Hannes

Jaap900i
Donateur
Donateur

Bericht door Jaap900i » vr 16 mei, 2008 22:55

baszwolle schreef:klepstelmeeting haha..

maar joh, ruil die dure bougies in voor je ze erin draait want dat zonde geld en haal ff de standaard bougies bij de Brezan, zoals Timo ook zegt, die dingen kosten weinig. platina klinkt leuk maar werkt niet in jou geval.

kleppen stellen kan iedereen zelf alleen moet je beschikken over een doos met klepstelplaatjes en een digitaal klokje voor het opmeten van de plaatjes.

ik heb alles liggen.
Heb al die spullen zelf niet. Hoeveel tijd neemt dat in beslag? 'ik heb alles liggen' ziet er uit als een aanbieding Bas... :roll: Ik maak er graag gebruik van. Kost dat?

Bougies gaan terug.

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » vr 16 mei, 2008 22:55

pm

1.5 uur stilstand voor je kunt meten. half uurtje werk ongeveer en eventueel een nieuwe pakking.

Jaap900i
Donateur
Donateur

Bericht door Jaap900i » vr 16 mei, 2008 23:09

baszwolle schreef:klepstelmeeting haha...
Lach maar, niet elke forummer kan dat met ogen dicht en handen op de rug.... :cry: Kan voor een aantal geïnteresseerden toch leerzaam zijn om het eens te zien doen?

aZuL2001
Geregistreerd lid

Bericht door aZuL2001 » vr 16 mei, 2008 23:12

Jaap900i schreef:
baszwolle schreef:klepstelmeeting haha...
Lach maar, niet elke forummer kan dat met ogen dicht en handen op de rug.... :cry: Kan voor een aantal geïnteresseerden toch leerzaam zijn om het eens te zien doen?
Ieder zijn vak / hobby ;)

Plaats reactie