Kopersgids Saab 900 Classic (aankooptips)

1978-1993
Gebruikersavatar
walter820
Geregistreerd lid
Berichten: 483
Lid geworden op: za 15 sep, 2007 13:58
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door walter820 » za 22 sep, 2007 21:05

Ok, bedankt voor de info alvast. Heb je een gedacht wat ik er mag voor geven. Qua koetswerk staat hij niet bijzonder mooi, maar de techniek lijkt goed onderhouden. Hij heeft geen opties, geen alu velg, ... Van het bouwjaar '92 ; 185000km

Gebruikersavatar
dasdaas
Geregistreerd lid
Berichten: 3126
Lid geworden op: vr 30 jul, 2004 23:39
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Bericht door dasdaas » za 22 sep, 2007 21:18

tis misschien een beetje te ver offtopic om hier over 1 auto door te gaan, beter open je een nieuw onderwerpje...

prijs is afhankelijk vd algehele staat, dus misschien dat je dan gelijk een mooie fot vd auto kunt plaatsen

daan
Turbo spins, bullshit ends

[url=http://www.saabforum.nl/modules.php?set_albumName=dasdaas&op=modload&name=gallery&file=index&include=view_album.php]album[/url]
www.retroll.nl

Gebruikersavatar
flojo
Geregistreerd lid
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 23 okt, 2005 20:58
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Kopersgids Saab 900 Classic (aankooptips)

Bericht door flojo » wo 26 sep, 2007 21:39

Beste Falcon,

Dank voor een mooi staaltje werk!
Met veel interesse gelezen.

Groet,

Fred


[
SAAB 90 ('87): verkocht
Classic SAAB 900i 16v ro(o)do(f)niet rood '90 4drs sedan (ingeruild)
Classic SAAB 900 i 16v scarabee groen '93 5drs hatchback

'Saab, for all Seasons, for Life...

Gebruikersavatar
GHIA
Geregistreerd lid
Berichten: 3537
Lid geworden op: do 30 aug, 2007 11:59
Regio: - kies een regio

Re: Kopersgids Saab 900 Classic (aankooptips)

Bericht door GHIA » ma 12 nov, 2007 13:25

Falcon schreef:Een auto aanschaffen betekent: kosten gaan maken. Zoals een SAABforumlid het al eens omschreef: “Is een Saab 900 een verstandige keuze? Nee, het heeft met emotie te maken”.
Als eerste bedankt voor de topic 'kooptips'

Ik vind het alleen jammer dat bovenstaande zin er in staat, aangezien deze zin niet correct is en de plank misslaat.

nml:

- Auto's kosten nu eenmaal geld, dit weten we ... :?
- Een auto kopen heeft altijd met emotie te maken, de emotie wordt vaak beperkt door budget en de wijze waarop de auto zijn dienst moet gaan doen.

Is een SAAB 900 per definitie een slechte keuze, NEE, zeker niet.
Dit zijn goed geconstrueerde auto's die ook tegenwoordig nog hun mannetje staan.
Oké, er zijn betere en modernere, maar niet iedereen heeft het geld en de mogelijkheid om in een Leopard te rijden.

De juiste benadering is dan ook, welke middelen een persoon heeft om een auto te kunnen onderhouden.
Niet iedereen heeft een budget van 8000 Euro en dan noch, zullen zich hier ook auto's onder bevinden die slechter scoren als een tweedehans SAAB 99 of 900 en zelfs 9000.

Op dit moment ben ik ook in het bezit van een VOLVO 440 1991 automaat en een SAAB 99 uit 1977 automaat.
Daar zit wel even 14 jaar verschil tussen, qua veiligheid zijn ze hetzelfde (neem ik aan, aangezien een 900 15% hoger scoort).
Qua comfort, verschillen ze ook niet veel, bruikbaarheid ook niet, verbruik ook niet.
Ok, trekkracht en acceleratie is van de Volvo een stuk beter.
Binnenkort moeten ze beide voor de APK en aan beide heb ik evenveel werk (2 dagen laswerk per auto, schokbrekers en een hoop klein spul).

Dus, zomaar stellen dat we hier alleen over emotie praten, dacht het niet.
Sommige typen auto's waren/zijn hun tijd ver vooruit en val nu niet voor de verkooppraatjes van autoverkopers.
Er zijn zaken verbeterd bij nieuwe auto's maar ook een hoop verslechterd en je moet geen appels met peren vergelijken, maar je moet kijken naar wat aan auto kan ik voor mijn geld krijgen.

Soms is het dan verstandiger om een jongere auto te kopen, soms kom je er achter dat een 14-25 jaar oude auto beter aan je eisen voldoet.

Liever mijn kind in een nette 99/900 van +/- 2500 euro dan in een veel nieuwere Opel Corsa of Ford Fiesta van dezelfde prijsklasse.

Afbeelding

andersson
Geregistreerd lid
Berichten: 480
Lid geworden op: do 18 okt, 2007 23:52
Regio: - kies een regio

Re: Kopersgids Saab 900 Classic (aankooptips)

Bericht door andersson » zo 18 nov, 2007 0:54

Falcon schreef:
************************************************************

### AAN DEZE KOPERSGIDS KUNNEN GEEN RECHTEN WORDEN ONTLEEND ###
haha niemand zal hier rechten aan (kunnen) ontlenen

complimenten voor de mooie gids! zeer bruikbaar!

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 11312
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Kopersgids Saab 900 Classic (aankooptips)

Bericht door Ewout » zo 25 nov, 2007 21:54

andersson schreef:
Falcon schreef:
************************************************************

### AAN DEZE KOPERSGIDS KUNNEN GEEN RECHTEN WORDEN ONTLEEND ###
haha niemand zal hier rechten aan (kunnen) ontlenen

complimenten voor de mooie gids! zeer bruikbaar!
Point taken, aangepast.

andersson
Geregistreerd lid
Berichten: 480
Lid geworden op: do 18 okt, 2007 23:52
Regio: - kies een regio

Bericht door andersson » ma 24 dec, 2007 23:31

3 puntjes:

- bij de alinea ' kilometerstand' is het denk ik relevant om het bestaan van de NAP te vermelden. In deze zogenaamde Nationale Autopas staan de kilometerstanden van de auto weergegeven, verspreid over de geschiedenis (ik meen dat de NAP vermeldingen bestaan vanaf 1998 - mits geen import na die tijd- mits enige vorm van onderhoud/ APK genoten, wat veelal wel het geval is).

Ook bij import zegt een NAP iets, immers, wanneer een auto bv. in 2001 naar Nederland is gehaald kun je in ieder geval de km. historie over de afgelopen 6/7 jaar inzien.

- Een ander puntje die het vermelden waard is: het staat er wel echter misschien niet duidelijk genoeg; de roestvorming ONDERAAN de motorkap, bij de langsdragers alwaar de motorkap over schuift. Hiet is 9 van de 10 keer roestvorming aanwezig.

- Nog een puntje, maar daar zoek ik nog even verder naar: hoe zit het met het doorblazen van de waterafvoer in de portieren? Ik heb gehoord dat dit preventief aan te bevelen is, gezien deze afvoerkanaaltjes snel verstoppen en er dan van binnenuit roest ontstaat. Je ziet immers vaak roest onderaan de portieren.

Gebruikersavatar
Marko
Geregistreerd lid
Berichten: 179
Lid geworden op: di 02 aug, 2005 12:00
Regio: NL - Provincie Limburg

Bericht door Marko » zo 11 mei, 2008 15:08

Nog een check toe te voegen: het rubber waarmee de voorruit vast zit wil nog wel eens water vasthouden, daardoor roest de rand eronder weg in de hoeken.
Dit controleer je door flink te duwen op het rubber aan de onderzijde, vooral in de hoeken. Knispergeluiden duiden op roest en narigheid..

Gebruikersavatar
Mick
Geregistreerd lid
Berichten: 181
Lid geworden op: vr 28 mei, 2004 7:31
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Mick » do 21 aug, 2008 14:52

Top info

Gebruikersavatar
richardh
Geregistreerd lid
Berichten: 399
Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 21:08
Regio: NL - Provincie Groningen

handzame samenvatting kopershandleiding

Bericht door richardh » wo 23 dec, 2009 22:23

http://spreadsheets.google.com/ccc?key= ... BRGc&hl=en


Ik heb vanuit de uitgebreide kopershandleiding een handzaam uittreksel gemaakt. Deze kan je meenemen (2 a4 tjes) en afvinken als je een auto gaat bekijken. Ik ga er vanuit dat je handleiding zoals die hier te vinden is al goed doorgenomen hebt zodat je weet wat precies bedoeld wordt met wat in de tweede kolom staat.


groet, Richard

Gebruikersavatar
Z1000Bakker
Geregistreerd lid
Berichten: 274
Lid geworden op: wo 20 jan, 2010 21:51
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Bericht door Z1000Bakker » vr 22 jan, 2010 22:53

Handige handleiding hoor. Ben me nu aan het orienteren en dus lees ik dit op het juiste moment. Thanx!!

Gebruikersavatar
RogerWilco
Geregistreerd lid
Berichten: 43
Lid geworden op: di 12 jan, 2010 19:44
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door RogerWilco » vr 19 feb, 2010 19:39

Ik wil nog toevoegen over het probleem van loshangende hemeltjes, dat deze opnieuw te bekleden zijn, kost ong 300 euro, 500 voor een met open dak erin als ik het mij goed herinner. Heb het laten doen toen ik mijn laatste 900 classic kocht in 2004. Is 5 jaar netjes gebleven. Geregeld via de garage, dus ik weet niet bij wie het precies gedaan is.
SAAB 9-3 SE 2.0lpt 2001
Voorheen 900 2.1i 1991

Gebruikersavatar
JanWessel
Geregistreerd lid
Berichten: 9263
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 17:28
Regio: NL - Provincie Groningen
Contacteer:

Bericht door JanWessel » vr 19 feb, 2010 21:44

Tegenwoordig liggen de prijzen voor het bekleden van hemeltjes een stuk lager hoor... bij Lukkien betaalde ik 4 jaar geleden €125 met open dakkie. Zelf doen is nog goedkoper.
Repro SAAB Sport & Rally stickers? Hier kijken.

MY88 900 T16S - MY86 900 T8 SA - MY83 900 T8 - MY97 9000 Anni 'Ital-Aero'- voormalig Intsaabpooier

Gebruikersavatar
Brandslang
Geregistreerd lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: zo 14 jun, 2009 16:58
Regio: NL - Provincie Overijssel

Bericht door Brandslang » ma 08 mar, 2010 18:19

Afgelopen maand nog een offerte aangevraagd bij Lukkien. Indien de schaal gedemonteerd en schoon aangeleverd werd kost het €175 voor opnieuw bekleden hemel zonder schuifdak. Voor €100 meer hoefde ik de hemelschaal niet schoon aan te leveren. Voor totaal €575 kan je de auto incl. hemel afleveren en na twee werkdagen weer ophalen met nieuw beklede hemel. C-stijlen zitten bij de genoemde prijzen inbegrepen.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.

Zielsgelukkig met:
Saab 900i 2.1 16valve, 5drs Combi Coupe, 07-05-1991 Scarabee Groen

Saab 900i 2.1 16valve, 5drs Combi Coupe, 31-07-1991 Iridium Blauw
voorzien van een Toppola uit 1983.

Gebruikersavatar
Menno
Geregistreerd lid
Berichten: 8595
Lid geworden op: do 26 jul, 2007 16:00
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Kopersgids Saab 900 Classic (aankooptips)

Bericht door Menno » wo 29 sep, 2010 19:08

Vlotte reactie
Even geen Saab

Gesloten