Kopersgids Saab 900 Classic (aankooptips)

1978-1993

Kopersgids Saab 900 Classic (aankooptips)

Berichtdoor Ewout » do 30 aug, 2007 21:56

Uitgangspunt van deze kopersgids is om (zo) uitputtend (mogelijk) te zijn wat betreft specifieke 900-classic-aandachtspunten; niet wat betreft algemene aankooptips en trivialiteiten. Heb je een vraag over of naar aanleiding van deze gids, stel deze dan via Afbeelding, zodat ook andere aspirant-kopers er iets aan hebben. Heb je een vraag over aanschaf van een specifieke Saab die je op het oog hebt, open dan een Afbeelding, zodat deze aankoopgids niet verstoord wordt.

************************************************************

### SAABFORUM AANVAARDT GEEN AANSPRAKELIJKHEID VOOR DE INHOUD VAN DEZE KOPERGIDS (en Falcon ook niet) ###

Afbeelding

Je wilt een Saab 900 classic kopen. Gefeliciteerd met je uitstekende smaak! Saabs 900 zijn niet alleen fenomenaal mooi en tijdloos, maar tevens erg degelijk. Bij goed onderhoud kunnen ze makkelijk 20 jaar in het dagelijks verkeer gebruikt worden.

Op het SAABforum zijn al vaak vragen gesteld over waar je op moet letten bij de aanschaf van zo’n classic. Daarom hebben we een overzicht gemaakt van wat er zoal de revue is gepasseerd, zonder algemene aankooptips (voor willekeurig welke auto) te benoemen. We gaan er vanuit dat je weet hoe je een gebruikte auto moet kopen, maar vestigen graag de aandacht op zaken die voor de aanschaf van een Saab 900 van extra belang zijn.

Afbeelding

Onderhoudshistorie
De belangrijkste, maar moeilijkst op te volgen raad is: koop indien mogelijk een auto met een (liefst complete) onderhoudshistorie, zoals ingevuld dealer-serviceplan of rekeningen van onderhoud en reparaties. Bij een Saab betaalt zich dit terug! Zolang de auto aantoonbaar goed onderhouden is hoeven hoge kilometerstanden (300.000) geen probleem te zijn (hoge kilometerstanden zijn immers niet onlogisch bij auto’s van meer dan 15 jaar oud). Anderzijds zijn auto’s zonder kostenhistorie niet per se slecht, zolang je goed weet waar je op moet letten. Neem het zekere voor het onzekere en controleer de historie bij de onderhoudsadressen.

Afbeelding

Koppakking
Let op tekenen van water- of olielekkage vanuit de cilinderkop. Controleer daarnaast de uitlaatgassen, ook bij gas geven: witte rook (meer dan op basis van het seizoen verwacht mag worden) kan duiden op lekkage. Laat de motor ook stationair een tijd draaien; hij mag niet warm lopen. Saabs 900 hebben van zichzelf wel de neiging vrij heet te worden, maar de temperatuurmeter mag niet boven ¾ van de schaal komen. Het vervangen van een lekke koppakking kost zomaar een uur of tien en mogelijk kostbare onderdelen en derhalve veel geld.

Zie voor een indruk: http://www.users.paston.co.uk/wright//headgr.htm

Afbeelding

Versnellingsbak / aandrijving
Een belangrijk aandachtspunt, met name bij Saabs Turbo, is de versnellingsbak. Zowel automaatbakken als handbakken verschillen van exemplaar tot exemplaar zeer in levensduur, afhankelijk van hoe ze behandeld zijn. De combinatie Turbo met automaat heeft de minst florissante reputatie. Als zeer algemene richtlijn kan je tegen versnellingsbakreparaties aanlopen tussen de 200.000 en 300.000 km. Een versnellingsbak (laten vervangen) is duur.

Zie voor losse (gereviseerde) exemplaren o.a.: http://www.elferink.nl/nieuwdeel.php?M=4&O=3

Voor het vervangen of repareren van een versnellingsbak moet de motor worden gedemonteerd.

Let op bijgeluiden van motor en aandrijflijn (huilend pignonaslager in de versnellingsbak bij rijden in vierde/vijfde versnelling is een klassiekertje), ga er vanuit dat zaken kapot/versleten zijn tenzij het tegendeel aannemelijk gemaakt kan worden (rekeningen van onderhoud/reparatie/revisie).

Andere tekenen van problemen zijn het niet kunnen inschakelen, een moeilijk in te schakelen specifiek verzet, een huilend geluid bij rijden in 3 of 5 en een versnelling die eruit springt, met name bij achteruit rijden. Rij ook een keer goed hard achteruit en laat het gas abrupt los. De versnelling mag er niet uit springen en de auto mag niet blokkeren. Als een versnelling eruit springt (bij de 900 vaak de eerste en de achteruit) dan kan dit enkel en alleen aan de bak liggen. Als de motor los ligt (bijv. gebroken motorsteun) dan heb je ook andere problemen: gebonk en trillen bij remmen op de voorwielen. Ook zou je het dan bij de andere versnellingen merken, met name bij terugschakelen van de 3 naar de 2. Wat betreft de versnellingspook: als dit laatste het geval is krijg je hem vooral moeilijk in een versnelling: hij wipt er niet uit als ie er eenmaal in zit.

Het moeilijk in kunnen schakelen kan ook aan de schakelpookafstelling liggen (en dan dus niet aan de bak zelf). Je hebt dan geen bijgeluiden, maar krijgt de pook simpelweg niet in de juiste positie.

Test ook of de veertjes nog in de versnellingsbak zitten. Deze houden de pook in het midden in de neutraal. Je kan rijden zonder maar daar moet je aan wennen.

De vroegere 4-bak (vrij zeldzaam op een 900) is robuuster, maar de 5-bak wordt over het algemeen fijner gevonden. Overigens zitten daar ook nog verschillen tussen (lange of korte overbrenging). De bakken zelf hebben vanaf een bepaald jaar ('87) allemaal dezelfde verhoudingen en eindreductie, alleen de primaire overbrenging verschilt (het derde cijfer achter GM...). Er zijn twee verschillende soorten bij de latere bouwjaren, de GM55x04/6/8 en de GM45x12/14, waarbij de '06' bij de eerste en '12' bij de tweede de evolutieversie aangeeft die vanaf '89 werd gebruikt (sterker pignonaslager en nog een heel aantal andere verbeteringen) en '08' respectievelijk '14' staat voor de versie vanaf '91 (bredere [=sterkere] tandwielen in de bak).

Hoewel er wast detailverschillen zijn kun je in het algemeen stellen dat de bakken vanaf '89 een stuk beter zijn dan hun voorgangers, en die vanaf '91 nog weer beter.

Bij een aantal modellen kan de versnellingsbakolie met een peilstok aan de rechterzijde van de motor worden gepeild. Laat deze mogelijkheid niet onbenut om je een beeld te vormen van het gepleegde onderhoud.

Afbeelding

Stuurhuis
Het stuurhuis van de Saab 900 wil nog wel eens gaan lekken. Revisie is duur. Het stuur moet soepel en vloeiend rondgaan, bij haperende beweging gaan twijfelen. Controleer ook het peil van de stuurbekrachtigingsolie (alleen speciale Saab olie).

Afbeelding

Stuurbekrachtiging
Via de onderzijde van de auto kan je het stuurbekrachtigingshuis op lekkage controleren. Lekkage komt vaak voor bij de aansluitingen van de olieslangen op de pomp. Koppelingen aandraaien verhelpt soms al de lekkage. Bij lekkage voelt het sturen zwaarder aan of het gaat gepaard met geluid. Een licht pompend geluid is simpelweg een functionerende bekrachtigingspomp.

Het sturen moet licht gaan. Gaat het sturen in beginsel zwaar en bij opwarmende motor steeds beter, dan duidt dit op een bekrachtigingspomp die aan het eind van zijn levensduur zit. Voel ook of er voelbaar speling in het stuurwiel zit.

Kijk ook of er bovenop het stuurhuis, waar de as naar het stuurwiel er uit komt, geen lekkage zit.

Afbeelding

Remmen
Remsystemen tot modeljaar 1987 willen nog wel eens "klakken" als je achteruit rijdt. Dit klakken komt voort uit een lichte speling op de klauwen wat te denken kan geven maar niet zorgwekkend is. Op dezelfde modellen zit de handrem op de voorwielen, waar het systeem later verbeterd werd en op de achterwielen zat.

Saabs 900 hebben rondom schrijfremmen.

Afbeelding

Turbo
Turbocompressoren hebben eveneens een zeer uiteenlopende levensduur. Heel algemeen geschat kan je uitgaan van een levensduur van 180.000 km. Vroegere oliegekoelde turbo’s (op de 900 8-kleppers) zijn slijtagegevoeliger dan de latere watergekoelde exemplaren, maar dat hangt uiteraard af van de wijze waarop ze behandeld zijn. Realiseer je dat een auto met turbo doorgaans meer voor zijn kiezen heeft gekregen dan een ongeblazen exemplaar.

Zeker oliegekoelde turbo’s hebben een afkoelperiode nodig na intensief gebruik, iets dat samenhangt met de wijze waarop de auto is behandeld. Ook turbo’s zijn duur om te vervangen. Aan onderdelen ga ja snel richting de € 700.

Als de auto opvallend blauwe rook produceert kan dit duiden op turboproblemen.

Zie voor losse (gereviseerde) exemplaren o.a.: http://www.elferink.nl/nieuwdeel.php?M=4&O=3

Afbeelding

Distributieketting
De distributieketting zit aan de schutbordzijde van het motorcompartiment. Luister naar ratelende geluiden, met name bij een koude motor. In principe kan de ketting bij normaal onderhoud en respectvol gebruik net zo lang mee gaan als de motor zelf (en dat is dus erg lang!). Wanneer hier vervanging nodig is, doe je er goed aan de rest van de motor/bak/aandrijflijn met een vergrootglas te bekijken. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld hoorbare klepstoters die na het warmlopen niet stil worden. Let op: beide zijn indicatief voor slordig onderhoud of respectloze behandeling van de techniek.

De ketting kan met gemonteerde motor vervangen worden, maar aanbevolen (door Saab) is het gelijktijdig vervangen van de geleiders, hetgeen wel degelijk demontage van het motorblok vereist.

Zie voor een indruk: http://www.saabcentral.com/techhelp/c90 ... _chain.php

Afbeelding

Uitlaatsysteem
Een compleet uitlaatsysteem vervangen is kostbaar, zorg dus dat je je een beeld hebt gevormd van de staat van het uitlaatsysteem (dit is onmogelijk zonder hefbrug). Speur het hele systeem af naar scheuren, met name bij het uitlaatspruitstuk (zeer gevoelig bij 8v-turbomotoren). Het gietijzeren uitlaatspruitstuk is moeilijk te lassen en nieuw bijzonder duur (reken op ca. € 400).

Afbeelding

Olie en water
Controleer niet alleen het oliepeil, maar ook de samenstelling ervan. Kijk of er (geen) mayonaiseachtige substantie aanwezig is. Dit duit mogelijk op water in de olie (lekke koppakking).

Controleer het koelwater (expansievat zit vlak voor het bestuurdersportier) op oliesporen (duidt mogelijk op koppakkingprobleem).

Afbeelding

Koppeling
Een koppeling die nagenoeg direct aangrijpt bij het op laten komen van het pedaal kan duiden op ofwel lucht in het hydraulische systeem (ontluchten) of een revisiebehoefte van een van beide koppelingscilinders. Dit is overkomelijk. Een minder waarschijnlijke oorzaak is slijtage in de pedaalbevestiging zelf, waardoor speling ontstaat. In het minst gunstige geval is de koppeling aan vervanging toe.
`
Een versleten koppelingsplaat merk je als je wegrijdt en 'm dan in een te hoge versnelling zet (van 1 naar 3 of 4 bijvoorbeeld). Als de motor gaat bokken is het goed, als-ie toeren gaat maken slipt de handel en heb je goede kans dat je frictieplaat aan vervanging toe is. Of zet hem voorzichtig met de voorwielen tegen een stoeprand en probeer die op te rijden. Als het lukt of de motor slaat af zal het nog wel goed zijn. Als het niet lukt en hij klimt in toeren: versleten.

Een versleten hulpcilinder merk je wel met het schakelen; tandenpoetsen in alle versnellingen en langzaam wegrijden bij het stoplicht terwijl je de koppeling toch echt ingedrukt hebt.

Een hoofdcilinder die hemelen is merk je wel in de weerstand van het pedaal. Als het te makkelijk gaat in combinatie met wat tandengepoets en/of moeilijk in de versnelling krijgen weet je dat je aan de beurt bent.

Afbeelding

Homokineet, fuseekogels en aandrijfklossen
Rijd de auto met volledige stuuruitslag (zowel naar links als naar rechts) een rondje. Als een klikkend of klonkend geluid hoorbaar wijst dit op versleten fuseekogels. Niet duur; wel meteen laten verrichten.

Een versleten homokineet herken je meestal bij een tikkend geluid in snelle bochten (bijvoorbeeld op en afritten van snelwegen, grotere rotondes) en dan vaak alleen bij meer gas geven (niet bij gas vasthouden of afremmen). Deze kwaal kun je een poosje mee rijden en reparatie kost rond de € 300 bij een specialist.

Versleten aandrijfklossen komen ook nog wel eens voor; een dure reparatie, vooral te herkennen bij versnelling boven de 100 kilometer per uur als een trilling in de aandrijflijn (doe vooral niet voorzichtig, in één keer gaspedaal vloeren! Wel bij een warme motor natuurlijk). Vervelend is dat je die klossen niet meer nieuw kunt aanschaffen. Dit is eveneens een kwaal waar je een poosje mee kunt rijden, al wordt de aandrijflijn wel zwaarder belast (door de onbalans).

Afbeelding

Wiellagers
Als je de mogelijkheid hebt de wiellagers te controleren, doe dat dan. Hoewel het geen dure reparatie betreft leidt een defect wiellager tot ongelijkmatige bandslijtage en een mindere wegligging.

Afbeelding

Veren en schokbrekers
Met name de achterveren hebben de neiging om te gaan doorhangen, zeker als de auto geregeld als trekkend voortuig is gebruikt of veel beladen is. De auto mag niet achterover hangen.

Afbeelding

Verwarming
Controleer of de verwarming werkt (een Saab-verwarming moet goed heet kunnen worden!) en of er geen lekkagesporen zijn bij de voetruimte van de bestuurder. Dit laatste duidt op een defecte kachelkraan. Controleer ook of je alle functies van het verwarmingssysteem kunt benutten (de centrale draaiknoppen).

Afbeelding

Airconditioning
Een aantal Saabs 900 is uitgerust met een airconditioner. Controleer of de lucht echt koud wordt; vaak is de aircopomp defect (deze zit aan de schutbordkant midden op het blok). Bij reparatie moeten deze oude R12-systemen dan vaak worden omgezet naar het wel legale R134a; een dure aangelegenheid.

Afbeelding

Hemelbekleding
Een veelvoorkomend, maar moeilijk te verhelpen probleem is een hangende hemelbekleding. Een goede reparatie daarvan vergt inventiviteit of het verwijderen en behandelen van de hemel. Het originele materiaal is niet goedkoop.

Doe-het-zelvers zie ook: http://uk.geocities.com/saab99tips/Inte ... lining.htm
Voor ervaringen zoek op SAABforum op trefwoord ‘hemel’

Afbeelding

Kilometerstand
Controleer of beredeneer of de kilometerstand juist is. Denk aan een berekening van het gemiddelde jaarkilometrage (wel/niet logisch), afgesleten pedalen, slijtage van de (lederen) bekleding, doorgezakte of vervormde stoelen, etc. Exemplaren uit Italië staan bekend om hun veelal incorrecte tellerstanden.

Afbeelding

Verwarmde stoelen
Alle Saabs 900 beschikken fabrieks-af over verwarmde stoelen, die nogal eens de geest geven. Vaak is de oorzaak een gebroken verwarmingselement onder de stoel (tussen zitting en bekleding), hetgeen demontage van de stoel vergt in geval van reparatie.

Voor een indruk: http://quasimotors.com/heated_seat_repair.htm

Afbeelding

Starten
‘Starten en lopen’ is op veel Saabs 900 van toepassing. Over het 8v-model wordt nog wel eens het tegendeel bewezen. Er doen ook de verhalen de ronde dat een 8v met katalysator wat dat betreft niet de beste combi is, maar dan vooral met een turbo. Zelf uitproberen werkt uiteraard het best.

Afbeelding

Radiateur
Controleer de radiateur op leksporen en algehele conditie. Kijk ook even naar de massakabels die linksvoor onder de radiateur zitten (die willen nog wel eens verrot zijn en dat geeft lastige klachten)

Afbeelding

Elektrische ramen
Niet zelden werken de elektrische ramen matig (het meest zichtbaar bij sluiten) of niet. Controleer dit! Vaak zit het probleem in de raammotor. Dit kan een enkele keer door smering, maar meestal pas door vervanging verholpen worden. Dit is zelf goed te doen (motoren kosten nieuw rond € 70 p.s.). Bij een cabriolet is het niet werken van de raambediening problematischer in verband met openen en sluiten van de cabriokap.

Afbeelding

Verkrijgbaarheid onderdelen
Onderdelen voor de Saab 900 zijn over het algemeen nog ruimschoots verkrijgbaar en niet zelden uitwisselbaar met Saabs 90 of 99. Wel zitten er tussen diverse bouwjaren nog wel eens verschillen, waar de delen ogenschijnlijk identiek zijn.

Afbeelding

Carrosserie en roest
Saabs 900 mogen dan wel zeer solide gebouwde auto's zijn, de 'jongste' exemplaren zijn inmiddels wel veertien jaar oud. Kijk daarom vooral heel goed naar de staat van de carrosserie (roest aan de binnenkant van de portieren, aan de wielkuipranden, aan de zijkanten van de motorkap waar vaak een 'SAAB' of 'turbo' embleem zit kun je direct zien). Heel geniepig en alleen goed te bekijken op een brug is roest in de dragende gedeelten van de motorruimte waar de aandrijfassen doorheen lopen. Vergevorderde roestschade is in alle redelijkheid vaak een enkele reis sloop.

Ook kunnen aeroskirts en spatbordverbreders een hoop ellende verbergen. Roest aan de binnenkanten van de portieren en de spatbordranden is bij Saabs 900 van vóór 1989/90 zo'n beetje standaard en daarna zeker niet ondenkbeeldig. Exemplaren uit warme landen hebben minder last van roest (maar vaak weer meer van uitgedroogde rubbers en lakverwering).

Voor het gemak nog enkele kenmerkende roestplekken:

- Voorzijde bij de aandrijfassen;
- Lekbakken aan de voorzijde onder de motorkap;
- Kofferbak (onder de bekleding);
- Draagbaken ter plaatse van de bevestigingspunten voorste wieldraagarmen;
- Kokerbalk van bovenste schokdemperbevestiging achteras;
- Chassisbalk ter plaatse van voetenruimte. Kijk onder het tapijt of de geluidwerende bekleding op de vloer opbolt. Als dit zo is dan is de vloer boven deze balk doorgeroest;
- Wielkastranden onder de sierstrip. Voel zo goed mogelijk met je vingers onder deze randen;
- Onderzijde binnenspatscherm aan de voorzijde;
- Buitenzijde A-stijl bij geopende deur;
- Dorpelbalk bij de kriksteunen;
- Onder de ruitrubbers voor en achter;
- Rond een eventueel opendak;
- Bij de achterste raamstijlen;
- Randen motorkap, met name de punten die bij de A-stijl uitkomen (binnenzijde controleren);
- Doorvoer van de aandrijfassen in die wielbakken - gebied ruim inspecteren;
- Buitenzijde tankklepje;
- Onderkanten van de deuren (onder afdekrubbers). Controleer bij een ogenschijnlijk roestvrije deur zeker ook de plekken waar het deurrubber de hoek omgaat, onderaan (kan doorgeroest zijn zonder dat dit zichtbaar is zonder rubber opzij te duwen). Je kunt dit even opzij schuiven, MET BELEID (anders scheur je het rubber uit) Aan de buitenkant van de deur de achterkant onder nauwkeurig inspecteren. Bubbels hier betekenen roest van binnenuit, en de felsrand achter-onder. Roest op deze plek betekent een forser roestprobleem van binnen uit.

Afbeelding

Uitvoeringen en motorvarianten

Carrosserievarianten:
2-deurs sedan (sedan coupé met kofferbak dus);
2-deurs cabriolet = onthoofde 2-deurs sedan;
3-deurs hatchback, combi coupé (met schuine kont, de klassieker);
4-deurs sedan (met kofferbak dus);
5-deurs hatchback, combi coupé (opera ruitjes in C-stijl) .

Types:
900 GL - carburateur 8-kleps 2.0 motor 100 pk (basismodel, vaak kaal uitgevoerd)
900 GLS - dubbele carburateurs 8-kleps motor 110 pk
900 GLE/GLI/EMS - injectie 8-kleps 2.0 motor 118 pk
900c - carburateur 8-kleps 2.0 motor 100 pk (basismodel, vaak kaal uitgevoerd)
900i - injectie, zowel 8-kleps 2.0 ltr 118 pk (zonder katalysator; 110 met) alsmede 16-kleppers 2.0 128pk en 2.1 ltr motor 140pk
900s - Low Pressure Turbomotor 16v 2.0 ltr 146pk (wordt ook wel als EP aangeduid in België en Italië)
900 Turbo - Full pressure turbomotor, geleverd in zowel 8v 2.0 ltr (155pk zonder kat/140pk mét kat) en als 16v 2.0ltr (175 pk zonder kat/165pk mét kat)
900 T16s - 3-deurs 900 Turbo 16v met aeropakket en verder opties zoals leren bekleding, alles elektrisch (cv, schuifdak, ramen, spiegels), cruise control en sportchassis (verlaagd)
Aero - sportpakket wat zichtbaar is aan de 10-delige aeroskirts rondom, de lichtmetalen 15" driespaaks aerovelgen (bij lpt vaak 'geschoept'/asymetrisch). Vaak in combi met leren bekleding, alles elektrisch (cv, schuifdak, ramen, spiegels), cruise control en verlaagd sportchassis. Maar niet altijd!

Motorvarianten:
B201 - 2.0litre (1985cc), 4-cilinder met zg. sohc (99, 90, C900)
B202 - 2.0litre, 4-cylinder engine with zgn. dohc (C900, vroegere 9000)
B201C - 2.0 8v, carburateur (99, 90, C900)
B201I - 2.0 8v, fuel injection (99LE, 90, C900i)
B201S - 2.0 8v, turbo, 145bhp (C900 T8 ) ?
B202I - 2.0 16v, fuel injection, 115bhp (C900i, 9000i)
B202S - 2.0 LPT, 150bhp (C900 LPT)
B202L - 2.0 FPT, 175 / 185 bhp (C900 T16)
B212I - 2.1l 16v, fuel injection (C900i, specifieke markten)

Wat betreft bovengenoemde motorvarianten: Een 8 klepper haalt bij lagere toerentallen al een betere vullingsgraad en levert dan ook al vanaf lager toerentallen al behoorlijk trekkracht. Een 16 klepper haalt bij hogere toerentallen een optimale vullingsgraad, en houdt dus duidelijk langer meer trekkracht. Je moet ervan houden om je motor hoge toerentallen te laten draaien als je eens flink wil opschieten.....

De 16-klepper is een wat modernere motor met een wat minder storingsgevoelig injectiesysteem waarvoor ook makkelijker onderhoudskennis en delen te vinden zijn. De 16 kleppen hebben hydraulische klepstoters en hoeven dus niet meer gesteld te worden.

De T16 (FPT) heeft ten opzicht van het S (LPT) motorblok als extra: een intercooler, APC (Automatic Performance Control) en twee tandwielen van de primaire kettingoverbrenging. De LPT-motor wordt doorgaans soepeler gevonden, waar de FPT-motor pas rond de 3.000 toeren echt gaat presteren. In Duitsland is er overigens een certificaat waarmee Saab Deutschland tegenover TüV, verzekering e.d. verklaart dat een 900S lpt waarin achteraf APC, intercooler en langere primaire overbrenging zijn gemonteerd, technisch als exact gelijk aan een T16 moet worden beschouwd. Zichtbaar verschil is de turbodrukmeter op het instrumentenpaneel, die enkel op de FPT is geleverd (maar instrumentenpanelen zijn vervangbaar…).

Het verschil in prestaties tussen de 900S, de 900 Turbo 16S en de 900 Turbo 16S GT vind je hieronder:

Saab 900S
introductie oktober 1991
einde september 1993

MOTOR
aantal cilinders 4
kleppen per cilinder 4
cilinderinhoud 1985 cm3
boring x slag 90,0 x 78,0 mm
compressieverh. 9,0:1
max. vermogen 107 kW (146 pk)
5600tpm
max. koppel 205 Nm
3800tpm
brandstofsysteem multipoint injectie
klepbediening dohc
turbo ja
katalysator geregeld

PRESTATIES
topsnelheid 190 km/h
acceleratie 0-100 km/h 11,0 s
verbruik gecombineerd 9,9 l/100km

Saab 900 Turbo 16S
introductie januari 1987
einde september 1993

MOTOR
aantal cilinders 4
kleppen per cilinder 4
cilinderinhoud 1985 cm3
boring x slag 90,0 x 78,0 mm
compressieverh. 9,0:1
max. vermogen 118 kW (160 pk)
5500tpm
max. koppel 255 Nm
2800tpm
brandstofsysteem multipoint injectie
klepbediening dohc
turbo ja
katalysator geregeld

PRESTATIES
topsnelheid 205 km/h
acceleratie 0-100 km/h 9,6 s
verbruik gecombineerd 10,2 l/100km

Saab 900 Turbo 16S GT
introductie januari 1993
einde februari 1994

MOTOR
aantal cilinders 4
kleppen per cilinder 4
cilinderinhoud 1985 cm3
boring x slag 90,0 x 78,0 mm
compressieverh. 9,0:1
max. vermogen 136 kW (185 pk)
5500tpm
max. koppel 273 Nm
2800tpm
brandstofsysteem multipoint injectie
klepbediening dohc
turbo ja
katalysator geregeld

PRESTATIES
topsnelheid 220 km/h
acceleratie 0-100 km/h 8,7 s
verbruik gecombineerd 10,1 l/100km


Door beide versies (LPT en FPT) zelf te rijden ervaar je het verschil het best en kan je bepalen wat je prettig vindt.

Gebruikte turbocompressoren:

Garrett T03
1981: B motor, externe wastegate, grotere turbine;
1981-82 H motor, zonder APC, grotere turbine;
1983-1987 (T8 ): .48 turbine, trim 40 compressor;
1988-89 (T8 ): als boven, maar watergekoeld huis;
1984-87 (T16): .48 turbine, trim 45 compressor;
1988-89 (T16): als boven, maar watergekoeld huis.

Mitsubishi TE05-12B
1990-93 op alle T16 en LPT modellen.

Verkrijgbare velgen:
Een lijst van velgen met plaatjes voor de Saab 900/9000 vindt je hier: http://www.forum-auto.de/technik_felgen.htm

En hier: http://jpowell.tripod.com/saab-wheels/

Modeljaren:
De Saab 900 is geproduceerd van 1978/1979 tot 1993/1994. Het model is een aantal keer gewijzigd, waarbij veranderingen in het uiterlijk (facelift v/a ’87), de remmen (v/a ’88), de versnellingsbak (v/a ’89 en ’91) en de turbo (v/a ’90) het meest kenmerkend zijn.

Afbeelding

Chassisnummers
Voor een goed begrip van de betekenis van chassisnummers, kijk eens op:
http://www.forum-auto.de/technik_fahrg.htm

Op http://www.saabnet.ru/vin.html kan je het chassisnummer van de beoogde Saab invoeren om te bekijken om wat voor auto het exact handelt (en om te controleren of dit klopt met wat je aantreft). Je vindt het chassisnummer onder de bodemplaat in de kofferruimte.

Controleer aan de hand van chassisnummer, uiterlijke kenmerken of kentekennummer of het (niet) om een gestolen Saab 900 gaat. Kijk bijvoorbeeld op http://www.gestolenauto.nl/ of raadpleeg Google.

Afbeelding

Cabriodak
Een cabriodak moet soepel, gelijkmatig (niet hokkerig) en snel openen en sluiten. Luister naar bijgeluiden. Controleer ook de kap zelf op scheuren en slijtageplekken. Het vervangen van een cabriodak of het dakmechanisme is kostbaar.

Afbeelding

Aanschafprijs
Over de aanschafprijs van een Saab 900 is generaliserend niet veel te zeggen. Reken jezelf niet (te snel) rijk onder de € 1.000,-. Tussen de € 1.500,- en € 3.000,- kan je een heel behoorlijke classic kopen. Gaat de prijs richting of over de € 5.000,-, dan moet er wel wat moois voor je deur komen te staan. Turbo’s hebben doorgaans een hogere marktwaarde dan ongeblazen Saabs 900.

Afbeelding

Gebruikskosten
Een goede tweedehands auto is doorgaans goedkoper dan een nieuwe. Als je een harde, nette 900 classic koopt met up-to-date onderhoud kun je in principe de kosten goed in de hand houden. Denkend aan de keuzemogelijkheid die het model biedt (carburateur, injectie, turbo) geldt het veelgehoorde credo: hoe minder erop zit hoe minder er stuk kan gaan!

Een goede en leuke manier om de gebruikskosten in de hand te houden is natuurlijk zelf het gereedschap ter hand nemen. De Bentley Manual is een veel gelauwerde reparatiehandleiding.

Afbeelding

Restwaarde
De restwaarde is natuurlijk een schommelende variabele. Over het algemeen geldt dat de driedeurs combi coupé’s gewilder zijn dan 2-, 4- en 5-deurs versies. De latere turbo- en aero-modellen zijn doorgaans gewilde versies. Met bijzondere opties kan je jezelf wat restwaarde betreft niet snel rijk rekenen.

Afbeelding

Import
Er kleeft een stigma aan alle uit Italië geïmporteerde classics. Kilometerstanden kunnen er legaal worden teruggedraaid en deze auto’s vergen dus een grondige inspectie.

Doordat de 900 classic zo geliefd is in Nederland - zeker enkele jaren geleden was er sprake van een hype - zijn en waren de prijzen ervan enorm. Zeker de latere topexemplaren. Import uit Italië was en is hierdoor nog steeds een aantrekkelijke optie voor een aantal Saab-specialisten en -handelaren. Vele mooie classics in Nederland hebben dus hun oorsprong, naast Zweden, in Italië liggen. Tot zover is daar niets mis mee.

Zoals vaker in de autowereld is niet alles zuivere koffie. Tussen de Italianen die Nederland binnenkwamen, zaten ook slechte auto's. Natuurlijk wordt elke Italiaan met hetzelfde positieve verhaal verkocht. Maar niet elke roestvrije en prachtig opgepoetste Italiaan is een schoolvoorbeeld. Er zaten ook auto's tussen die wel afgereden, slecht onderhouden en roestig waren. Maar bovenal zijn er gevallen bekend, waarbij kilometerstanden zeer hoogstwaarschijnlijk waren teruggedraaid. En dat is de definitieve doodslag geweest voor het imago van ex-Italianen. Want deze auto's hebben altijd van die lage kilometerstanden. Alsof Italiaanse Saab-rijders nooit meer dan, pak 'm beet 10.000 km per jaar zouden rijden. En het vervelende is dat dergelijke praktijken niet te controleren zijn. Een italiaanse variant op NAP bestaat niet en een onderhoudsboekje is zo vervalst.

Goed, het slechte imago van ex-Italianen is een feit. Of het helemaal terecht is, is een tweede. Maar het is aan te raden om als koper zeer op je hoede te zijn bij de aanschaf ervan.

Voor meer informatie over importeren zie de Handleiding importeren.

Afbeelding

Tot slot
Bovenstaande punten geven een indicatie van waar je zoal op moet letten. Bedenk wel dat de Saab 900 classic inmiddels een ‘oude’ auto is. Je kunt derhalve nooit een perfect exemplaar verwachten. Het gaat om twee dingen: 1) zijn de gebreken in de prijs verwerkt (m.a.w. is de prijs-/kwaliteitverhouding goed) en 2) zijn de gebreken makkelijk of tegen niet al te hoge kosten (permanent) te verhelpen?

Een auto aanschaffen betekent: kosten gaan maken. Zoals een SAABforumlid het al eens omschreef: “Is een Saab 900 een verstandige keuze? Nee, het heeft met emotie te maken”. Op het SAABforum vind je genoeg ervaringen en verhalen over specifieke onderwerpen of delen van de auto. Zoek eens met de zoekfunctie en je zult een stuk wijzer worden!

Afbeelding

Links:

Voor duits-lezenden:
http://forum-auto.de/beratung.htm

Voor engels-lezenden:
http://www.thesaabsite.com/900old/900&79to94faqs.htm
http://www.900aero.com/
http://www.trollhattansaab.net/archives/

Edited by Falcon
Laatst bijgewerkt door Ewout op ma 01 sep, 2008 22:11, in totaal 3 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Ewout
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
 
Berichten: 7307
Geregistreerd: do 19 apr, 2007 20:45
Woonplaats: Overveen NH

Berichtdoor JanWessel » do 30 aug, 2007 22:51

Heel erg goed stuk dit, was al een lange tijd nodig, maar dan toch nu eindelijk :) Goed werk Falcon, lijvig stuk!

Over remmen zou je wat uitgebreider kunnen zijn, maar wellicht ten overvloede:

Remsysteem van de Saab 900 is voor 1987 met de handremmen op de voorwielen en die remmen zijn wat beruchter omdat ze sneller vast gaan zitten en lastiger te stellen zijn.

In 1987 zijn de turbo's met geventileerde schijven geleverd, maar nog wel op het oude systeem.

Na 1988 is het allemaal geventileerd voor en de handrem zit dan achter. (is aanbevelenswaardig) Vanaf 1989 is de ABS geïntroduceerd.

Mogelijke problemen lokaliseren:

Check visueel op lekkage, pedaal moet met motor uit na een aantal keren pompen 'hard' worden. Bij starten moet het bedaal een beetje wegzakken.
Kijk ook in het vaatje voor de remvloeistof deze moet mooi helder zijn.
Wanneer mogelijk: even de remslangen nalopen; als je maximaal naar links en rechts stuurt zie je ze aan de voorkant in de wielkast zitten, aan de achterkant zitten ze aan de achterzijde van de remklauwen.

Tijdens afremmen mag het pedaal niet langzaam inzakken; dit duidt lekkage of versleten cups in de hoofdremcilinder.

Bij rijden: kies een lange rechte weg zonder verkeer en rem af terwijl je het stuur los laat. De wagen zou in een rechte lijn moeten afremmen.

Trillen bij het remmen zou duiden op kromme schijven.

Wagen opkrikken en wielen ronddraaien: wielen moeien mooi rond lopen, de schijf mag een beetje aanlopen maar het wiel moet niet voelbaar afgeremd worden.
Repro SAAB Sport & Rally stickers? Hier kijken.

MY88 900 T16S - MY86 900 T8 SA - MY83 900 T8 - MY97 9000 Anni 'Ital-Aero'- voormalig Intsaabpooier
Avatar gebruiker
JanWessel
Geregistreerd lid
 
Berichten: 9246
Geregistreerd: di 18 okt, 2005 17:28
Woonplaats: Westerkwartier

Berichtdoor Menno » vr 31 aug, 2007 8:31

Eindelijk eens rustig gelezen: uitstekend!

Paar opmerkingen:

"Controleer de radiateur op leksporen en algehele conditie. Kijk ook even naar de massakabels die linksvoor onder de radiateur zitten (die willen nog wel eens verrot zijn en dat geeft lastige klachten)"

Je bedoelt massapunt nr 1, rechtsvoor?

"Controleer het koelwater (expansievat zit vlak voor het bestuurdersportier) op oliesporen (duidt mogelijk op koppakkingprobleem)."

Eventueel verduidelijken met: grijzige aanslag aan de binnenzijde. Andere soorten aanslag (drab, geel, etc) hoeven niet op koppakkingsproblemen te wijzen.

@Waxle: Remsysteem van de Saab 900 is in '88 gewijzigd, niet 87. Falcon zit goed.

Misschien een idee om op een gegeven moment onder de meeste 'problemen' een linkje te leggen naar reparatietips?
99 '83 Arvid
99 '75 Zwarte Bastaard
9000 2.3T '92
Avatar gebruiker
Menno
Geregistreerd lid
 
Berichten: 8598
Geregistreerd: do 26 jul, 2007 16:00
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Ewout » vr 31 aug, 2007 9:45

Jongens, alles leuk en aardig, maar de concept-kopersgids was er nu juist voor dergelijke opmerkingen. Aangezien het daar inmiddels stil was, heb ik de definitieve nu geplaatst.

Ik zal e.e.a. aanpassen en opnieuw een gids plaatsen, die dan sticky kan worden. Dus graag nu alle opmerkingen...

Als er in het vervolg opmerkingen zijn, stuur dan even een PB'tje, dan kan ik het origineel aanpassen. :idea:
Avatar gebruiker
Ewout
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
 
Berichten: 7307
Geregistreerd: do 19 apr, 2007 20:45
Woonplaats: Overveen NH

Berichtdoor Sander » vr 31 aug, 2007 18:06

wij (moderators) zullen na de aanpassingen de toegevoegde commentaren weer verwijderen. Geef even aan met een bericht als de aanpassingen gedaan zijn.

Zo moet ie 'clean' blijven.

Sander
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Huisregels van Saabforum.nl
Steun het SAABFORUM, doneer!
Avatar gebruiker
Sander
Forum Admin
 
Berichten: 6749
Geregistreerd: do 08 mei, 2003 11:08
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor bergra » vr 31 aug, 2007 23:28

Jullie zijn goed bezig zo .
Vooral doorgaan .

Groet rudolf
Ik had een saab 900 T8 uit 1985.
Nu een citoën Xsara break uit juli 2003.
En een vito uit 2008.

Erg gelukkig met de huidige eengezins woning en tuin.
Maar zou graag een garage hebben of een Bedrijfs hal voor erbij.
Avatar gebruiker
bergra
Geregistreerd lid
 
Berichten: 653
Geregistreerd: za 07 jan, 2006 22:52
Woonplaats: Zuid holland

Berichtdoor RoccoH » di 04 sep, 2007 21:07

waxle schreef:...
Over remmen zou je wat uitgebreider kunnen zijn, maar wellicht ten overvloede:

Remsysteem van de Saab 900 is voor 1987 met de handremmen op de voorwielen en die remmen zijn wat beruchter omdat ze sneller vast gaan zitten en lastiger te stellen zijn.

In 1987 zijn de turbo's met geventileerde schijven geleverd, maar nog wel op het oude systeem.

Na 1988 is het allemaal geventileerd voor en de handrem zit dan achter. (is aanbevelenswaardig) Vanaf 1989 is de ABS geïntroduceerd.
...


ABS is in eerste instantie een (dure) optie, vanaf M92 echter standaard.
Avatar gebruiker
RoccoH
Donateur 2015
Donateur 2015
 
Berichten: 4509
Geregistreerd: za 03 jul, 2004 22:03
Woonplaats: Maarn

Berichtdoor plafundum » wo 05 sep, 2007 0:25

RoccoH schreef:
ABS is in eerste instantie een (dure) optie, vanaf M92 echter standaard.

Was dat niet eerder? Mijn vorige i16 had het ook en daar was het echt niet als optie opgezet. Eerste tenaamstelling 28-10-1991. Of is dat MY92?

EDIT: Oeps, sorry voor het vervuilen
Check ignition and may gods love be with you...
Ex 900c LPG, 900i16 LPG, 900S FPT. Nu Lancia Delta 1.4t.
Avatar gebruiker
plafundum
Geregistreerd lid
 
Berichten: 1613
Geregistreerd: zo 03 sep, 2006 23:34
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor RoccoH » wo 05 sep, 2007 12:28

plafundum schreef:
RoccoH schreef:
ABS is in eerste instantie een (dure) optie, vanaf M92 echter standaard.

Was dat niet eerder? Mijn vorige i16 had het ook en daar was het echt niet als optie opgezet. Eerste tenaamstelling 28-10-1991. Of is dat MY92?

EDIT: Oeps, sorry voor het vervuilen


een bepaald modeljaar begint ergens rond augustus/september van het jaar daarvoor. Jouw vorige 900i is dus inderdaad M92.

Is het niet handig om het modeljaar-gebeuren ook in de kopersgids te beschrijven?
Avatar gebruiker
RoccoH
Donateur 2015
Donateur 2015
 
Berichten: 4509
Geregistreerd: za 03 jul, 2004 22:03
Woonplaats: Maarn

Berichtdoor Reyer » wo 05 sep, 2007 22:50

Falcon,

Goed gedaan!

Over de koppeling wil de volgende suggestie doen.

Een versleten koppelingsplaat heeft tot gevolg dat de vingers van de diafragmaveer minder haaks op de hulpcilinder komen te staan waardoor het intrappen van het pedaal in het eerste deel van het traject zwaarder aanvoelt dan de rest van het traject. Als dit vesrschijnsel zich voordoet dan duidt dat dus op een (nagenoeg) versleten plaat.
SAAB 9-3 T SE 2002
vanaf 1984 alleen nog maar SAAB gereden:
900 GLs, 900i, 900i, 9000CS, SAAB 900 S 16V lpt 1991
BMW R80 1985 met s-kuipje, zuigers en cilinders vervangen door 1000cc Siebenrock
Honda CX500 1980 (in onderdelen verkocht)
Avatar gebruiker
Reyer
Geregistreerd lid
 
Berichten: 940
Geregistreerd: ma 11 apr, 2005 16:23
Woonplaats: Breukelen

Berichtdoor veenaalt » za 08 sep, 2007 15:18

Falcon.

Prima idee en goed gedaan!!
Zeer uitgebreid.
Jong geleerd .........
Avatar gebruiker
veenaalt
Donateur 2014 + 2016 + 2017
Donateur 2014 + 2016 + 2017
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: di 15 maart, 2005 17:56

Berichtdoor walter820 » za 22 sep, 2007 19:57

Ik ben vandaag naar eentje weest kijken . Het is een 900i 16v '92; ik veronderstel dat dit een 128pk versie is.
Bedankt voor de handige gids hierboven, echt een grote hulp. Ik heb echter tevergeefs gezocht naar de zetelverwarming die er standaard zou moeten op zitten. Waar kan ik die schakelaars vinden?
Avatar gebruiker
walter820
Geregistreerd lid
 
Berichten: 484
Geregistreerd: za 15 sep, 2007 13:58
Woonplaats: Gent ( B )

Berichtdoor dasdaas » za 22 sep, 2007 20:07

een 92-er heeft geen stoelverwarmingsschakelaar meer, maar in plaats daarvan een koplamphoogteverstelingsschakelaar (mooie scrabblewoorden :wink: )

die stoelverwarming verwarmt dus gewoon automatisch mee
Turbo spins, bullshit ends

album
www.retroll.nl
Avatar gebruiker
dasdaas
Geregistreerd lid
 
Berichten: 3112
Geregistreerd: vr 30 jul, 2004 23:39
Woonplaats: Hulst

Berichtdoor walter820 » za 22 sep, 2007 20:36

walter820 schreef:Ik ben vandaag naar eentje weest kijken . Het is een 900i 16v '92; ik veronderstel dat dit een 128pk versie is.
Bedankt voor de handige gids hierboven, echt een grote hulp. Ik heb echter tevergeefs gezocht naar de zetelverwarming die er standaard zou moeten op zitten. Waar kan ik die schakelaars vinden?


Is dit een turboloze motor?
Avatar gebruiker
walter820
Geregistreerd lid
 
Berichten: 484
Geregistreerd: za 15 sep, 2007 13:58
Woonplaats: Gent ( B )

Berichtdoor dasdaas » za 22 sep, 2007 20:37

walter820 schreef:
walter820 schreef:Ik ben vandaag naar eentje weest kijken . Het is een 900i 16v '92; ik veronderstel dat dit een 128pk versie is.
Bedankt voor de handige gids hierboven, echt een grote hulp. Ik heb echter tevergeefs gezocht naar de zetelverwarming die er standaard zou moeten op zitten. Waar kan ik die schakelaars vinden?


Is dit een turboloze motor?


ja dus
Turbo spins, bullshit ends

album
www.retroll.nl
Avatar gebruiker
dasdaas
Geregistreerd lid
 
Berichten: 3112
Geregistreerd: vr 30 jul, 2004 23:39
Woonplaats: Hulst

Volgende

Keer terug naar 900 Classic

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: pieter TS en 16 gasten