Ergens in het jaartje 2016 heb ik bij PartsForSaabs nieuwe veren gekocht: twee stuks Lesjofors achterveren en twee stuks Lesjofors "turbo" voorveren. (https://www.partsforsaabs.com/product_i ... ts_id=1909 Op het label staat overigens "ProfessionalPartsSweden", maar dat zal dan wel een submerk zijn ofzo?) De achterveren moesten er rap onder, want enigszins doorgezakt. De voorveren hebben jaren op de plank gelegen. Afgelopen februari had ik de kans om eindelijk ook de voorveren te monteren. Oude veren eruit, nieuwe veren erin, zo gepiept. Naast elkaar op de grond is duidelijk te zien dat de veren iets minder veerweg hebben dan de oude veren. Wel lijken ze wat dikker te zijn.
Maar wat schetst mijn verbazing als mijn Saab weer op de pootjes staat: voor staat hij nu hoger dan achter?! Voorkant +- 9cm van band tot wielkastrand, achterkant +- 6cm. Het lijkt nu permanent alsof ik rondrijd met een lijk achterin mijn bak...
Heeft iemand soortgelijke ervaringen? Zijn er meer mensen die de Lesjofors (ProfessionalPartsSweden?) turbo voorveren gemonteerd hebben? Ik wil dit toch wel gaan oplossen, want het is geen gezicht. Misschien maar weer de oude veren eronder? Of iets van een andere leverancier proberen wellicht?
Rijhoogte van Lesjofors turbo voorveren
- Oosthoek
- Geregistreerd lid
- Berichten: 5931
- Lid geworden op: di 30 mar, 2004 22:08
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Rijhoogte van Lesjofors turbo voorveren
900i 8v 3drs MY85 cochenille rood, sinds 2004
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart, sinds 2019
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart, sinds 2019
- Saapie
- Donateur (2x)
- Berichten: 7473
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Rijhoogte van Lesjofors turbo voorveren
Ik heb deze veren ook gehad. Ik denk dat ze nog moeten inzakken.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- op
- Donateur (4x)
- Berichten: 5000
- Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Rijhoogte van Lesjofors turbo voorveren
Een turbo is zwaarder voorin dan een i en daarom drukt ie minder in de veer. Het gewicht van de turbo, de downpipe en de intercooler drukken niet mee op de veer, die daar wel op berekend is. Grote kans dat het zo blijkt dus.
Je kan eerst eens MAD hulpveren zetten, die werken erg goed!
Je kan eerst eens MAD hulpveren zetten, die werken erg goed!
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
- Knissaw
- Geregistreerd lid
- Berichten: 175
- Lid geworden op: di 04 jul, 2017 23:46
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Rijhoogte van Lesjofors turbo voorveren
Na mijn ervaring moet een 900 eigenlijk altijd eventjes inzakken nadat deze in de lucht is geweest, kan best zijn dat ie zo lager komt te staan dan deze nu is. turbo intercooler etc. extra gewicht betwijfel ik, die extra 3 kg zal 't m niet doen.
verder dan dat, Als je al ruim 4 jaar lang op die achterveren rijd zullen die over de jaren ook wat verder ingezakt zijn. Normaliter plaats je een verenset in een keer, dan zakt alles overal tegelijkertijd in
verder dan dat, Als je al ruim 4 jaar lang op die achterveren rijd zullen die over de jaren ook wat verder ingezakt zijn. Normaliter plaats je een verenset in een keer, dan zakt alles overal tegelijkertijd in
- Oosthoek
- Geregistreerd lid
- Berichten: 5931
- Lid geworden op: di 30 mar, 2004 22:08
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Rijhoogte van Lesjofors turbo voorveren
Bevielen ze bij jou wel goed? Ze zitten er nu ruim 2 maanden onder.
Dat zou wel plausibel kunnen zijn. Wel twijfel ik aan de extra kilo's die een turbo zou hebben tov een 900i. Dat zou toch niet zoveel uit moeten maken? Op rdw vind ik bij een 8v turbo MY84 dat hij 49 kilo meer weegt dan mijn exemplaar. En dat kan natuurlijk ook nog zitten in zaken als lederen bekleding, accessoires etc. Ik ben wel benieuwd wat er allemaal extra in de neus van een turbo zit tov een i. Turbo, optionele intercooler, ... ?op schreef: ↑zo 18 apr, 2021 11:21Een turbo is zwaarder voorin dan een i en daarom drukt ie minder in de veer. Het gewicht van de turbo, de downpipe en de intercooler drukken niet mee op de veer, die daar wel op berekend is. Grote kans dat het zo blijkt dus.
Je kan eerst eens MAD hulpveren zetten, die werken erg goed!
Hulpveren heb ik in het verleden gehad, maar daar werd hij een beetje stuiterig van. Liever zonder. En met nieuwe veren had ik niet verwacht dat ik ze nodig zou hebben eigenlijk.
Bij "eventjes inzakken" kan ik me nog een dag of twee voorstellen, maar inmiddels ben ik een paar maanden verder. Dat lijkt me wel voldoende toch? Ik kan me ook nauwelijks voorstellen dat de nieuwe veren na 5 jaar (20.000 km zou veel zijn) zonder noemenswaardige baggage erin al aan het verzakken zijn eigenlijk.Knissaw schreef: ↑zo 18 apr, 2021 14:40Na mijn ervaring moet een 900 eigenlijk altijd eventjes inzakken nadat deze in de lucht is geweest, kan best zijn dat ie zo lager komt te staan dan deze nu is. turbo intercooler etc. extra gewicht betwijfel ik, die extra 3 kg zal 't m niet doen.
verder dan dat, Als je al ruim 4 jaar lang op die achterveren rijd zullen die over de jaren ook wat verder ingezakt zijn. Normaliter plaats je een verenset in een keer, dan zakt alles overal tegelijkertijd in
900i 8v 3drs MY85 cochenille rood, sinds 2004
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart, sinds 2019
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart, sinds 2019
- Oosthoek
- Geregistreerd lid
- Berichten: 5931
- Lid geworden op: di 30 mar, 2004 22:08
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Rijhoogte van Lesjofors turbo voorveren
Volgens deze thread op SaabScene zou de ophanging van een 900i significant kunnen verschillen van een 900 turbo, aldus Abbott. Een ervaren klusser die daar iets over kan zeggen?
900i 8v 3drs MY85 cochenille rood, sinds 2004
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart, sinds 2019
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart, sinds 2019
- Oosthoek
- Geregistreerd lid
- Berichten: 5931
- Lid geworden op: di 30 mar, 2004 22:08
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Rijhoogte van Lesjofors turbo voorveren
Geen anderen met ervaring op dit gebied? Ik denk dat ik maar weer original spec veren ga monteren voor normale stervelingen.
900i 8v 3drs MY85 cochenille rood, sinds 2004
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart, sinds 2019
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart, sinds 2019
- Rico1303
- Donateur (2x)
- Berichten: 365
- Lid geworden op: ma 14 nov, 2011 0:06
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: Rijhoogte van Lesjofors turbo voorveren
Heb je niet toevallig verlagings veren voor achter gekocht. En orgineel vervangende "turbo" voor veren?
Daarnaast lijkt een 900 toch altijd lager aan de achterkant? En heb je voor meer ruimte om te sturen?
Daarnaast lijkt een 900 toch altijd lager aan de achterkant? En heb je voor meer ruimte om te sturen?