Mijn saab 900 '85

1978-1993
Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Mijn saab 900 '85

Bericht door vel0city » zo 28 jun, 2020 20:11

Niet echt. Bak in z'n drie zetten, met een palletje de pook blokkeren en dan rubber eruit en nieuwe erin. Kan in een kwartiertje gedaan zijn :D Dan eerst kijken of de versnellingen nu beter zijn in te leggen voordat je gaat lopen afstellen. Anders weet je niet wat nou de oorzaak is geweest en het scheelt je weer werk :)

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10014
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Mijn saab 900 '85

Bericht door Vyv » zo 28 jun, 2020 20:18

Je kan ook zomaar 2u aan het prullen zijn als dat tapse palletje muurvast blijkt te zitten... ;-|+

Jirster
Geregistreerd lid
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 15 mar, 2019 11:55
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Mijn saab 900 '85

Bericht door Jirster » zo 28 jun, 2020 22:17

vel0city schreef:
zo 28 jun, 2020 20:11
Niet echt. Bak in z'n drie zetten, met een palletje de pook blokkeren en dan rubber eruit en nieuwe erin. Kan in een kwartiertje gedaan zijn :D Dan eerst kijken of de versnellingen nu beter zijn in te leggen voordat je gaat lopen afstellen. Anders weet je niet wat nou de oorzaak is geweest en het scheelt je weer werk :)
Top, klinkt niet zo lastig. Ik ben benieuwd!
Vyv schreef:
zo 28 jun, 2020 20:18
Je kan ook zomaar 2u aan het prullen zijn als dat tapse palletje muurvast blijkt te zitten... ;-|+
Haha oeps! Hoop dat ik hem makkelijk los krijg!
Saab 900GL 1985 kersenrood

Gebruikersavatar
gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Mijn saab 900 '85

Bericht door gertram » ma 29 jun, 2020 7:17

MY85 heeft nog het oude ronde schakelrubber. Is geen nieuwe voor te krijgen maar gaat ook nooit kapot.
Origineel Nederlands kenteken, mooie auto!
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.

Jirster
Geregistreerd lid
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 15 mar, 2019 11:55
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Mijn saab 900 '85

Bericht door Jirster » ma 29 jun, 2020 10:01

gertram schreef:
ma 29 jun, 2020 7:17
MY85 heeft nog het oude ronde schakelrubber. Is geen nieuwe voor te krijgen maar gaat ook nooit kapot.
Origineel Nederlands kenteken, mooie auto!
Aha, ja dan kan ik lang zoeken... Thanks!
Dan ga ik als eerst de motorsteunen vervangen.
Saab 900GL 1985 kersenrood

Gebruikersavatar
veenaalt
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 1937
Lid geworden op: di 15 mar, 2005 17:56
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Mijn saab 900 '85

Bericht door veenaalt » ma 29 jun, 2020 13:50

Laat dan even weten of het goed helpt motorsteunen vervangen.
Heb hier hetzelfde.
Jong geleerd .........

Jirster
Geregistreerd lid
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 15 mar, 2019 11:55
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Mijn saab 900 '85

Bericht door Jirster » ma 29 jun, 2020 14:19

veenaalt schreef:
ma 29 jun, 2020 13:50
Laat dan even weten of het goed helpt motorsteunen vervangen.
Heb hier hetzelfde.
Jep is goed, ik ga morgen de voorste motorsteun ophalen en dan van de week monteren, geen flauw idee hoe lang ik er mee bezig ben. Als het probleem nog niet weg is na het vervangen ga ik kijken of ik links en rechts ook nog kan vervangen.
Saab 900GL 1985 kersenrood

Jirster
Geregistreerd lid
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 15 mar, 2019 11:55
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Mijn saab 900 '85

Bericht door Jirster » di 30 jun, 2020 14:29

vanochtend de motorsteun opgehaald bij R&D en de afgelopen 2 uur geprobeerd die bout los te krijgen maar die zit echt muurvast. Kruipolie ingesmeerd nu en dat ga ik de komende dagen ook doen en dan van het weekend weer proberen, als die dan nog steeds vastzit ga ik het proberen met een brander.
Ook erg lastig om veel kracht te zetten op de bout aangezien je niet erg veel ruimte hebt.
Iemand nog tips over hoe die bout los te krijgen?
Saab 900GL 1985 kersenrood

Jirster
Geregistreerd lid
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 15 mar, 2019 11:55
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Mijn saab 900 '85

Bericht door Jirster » wo 01 jul, 2020 12:47

Ik had geen zin om te wachten dus vanochtend nog maar een keer geprobeerd en met bruut geweld uiteindelijk dat rotding losgekregen. Best simpel klusje eigenlijk:
Bout los, motorblok opkrikken, oude eruit en de nieuwe erin en dan weer laten zakken. De bout wel lekker dik met kopervet ingesmeerd zodat als die nog een keer mos moet dat hij dan iets makkelijker losgaat. De oude steun die eruit kwam was losgekomen van zijn metalen hulsel en volgens mij nog origineel. Het werd dus wel tijd om te vervangen :lol:

Tijdens het rijden een heel erg grote verbetering, de auto trilt veel minder bij het optrekken, gas geven en afremmen. Erg blij mee! Het probleem is alleen nog niet helemaal opgelost, het is wel een stuk beter. Ik vermoed dat links en rechts ook redelijk versleten zijn maar die zien er een stuk lastiger uit om te vervangen dus ik moet nog even kijken of en wanneer ik dat wil doen. Voor nu in ieder geval erg blij dat het een stuk beter is. De auto gaat nu ook makkelijker in zijn 5 en achteruit maar 1 en 2 heeft hij nog affentoe moeite mee, ik denk dat dat aan de afstelling ligt want het voelt niet als een probleem in de bak zelf. Binnenkort ga ik dus denk ik het mechanisme afstellen.
Saab 900GL 1985 kersenrood

Jirster
Geregistreerd lid
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 15 mar, 2019 11:55
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Mijn saab 900 '85

Bericht door Jirster » di 07 jul, 2020 16:16

HELP!!
ik heb vanmiddag een nieuwe brabdstofpomp gemonteerd aangezien de oude lekte. Alles deed het perfect en er lekte niks maar nu reed ik net een testrit en na ongeveer 20km sloeg die af tijdens het rijden.
Leidingen gecheckt en er komt geen brandstof uit de pomp. Is de pomp kapot? Of heb ik iets verkeerd gedaan? Iemand ervaringen?
Saab 900GL 1985 kersenrood

Gebruikersavatar
gj.stegeman
Donateur
Donateur
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 21:26
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Mijn saab 900 '85 HELP BRANDSTOFPOMP?

Bericht door gj.stegeman » di 07 jul, 2020 16:49

Slangetje losgeschoten in de pomp zelf.
Is alleen de pomp vervangen of het geheel?

Jirster
Geregistreerd lid
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 15 mar, 2019 11:55
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Mijn saab 900 '85 HELP BRANDSTOFPOMP?

Bericht door Jirster » di 07 jul, 2020 17:05

Is een mechanische pomp op het blok btw :!:
Alles zat er nog goed op, ik denk dat het nokje zelf is losgekomen in het blok.
Net de oude er weer op gedaan en hij deed het eeer even, je voelde het pompje ook tikken maar daarna niet meer en even later viel die weer uit. Vanavond naar huis slepen en dan kleppendeksel eraf on goed te kunnen kijken.
Saab 900GL 1985 kersenrood

Jirster
Geregistreerd lid
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 15 mar, 2019 11:55
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Mijn saab 900 '85

Bericht door Jirster » wo 15 jul, 2020 16:37

Vorige week het kleppendeksel eraf gehaald en even gekeken wat nou het probleem was en het plastic buisje aan het eind van het stangetje was helemaal kapot. Ik denk toch dat ik de pomp eerst niet helemaal goed heb gemonteerd:
Afbeelding
Afbeelding

Van binnen zag de motor er nog harstikke netjes uit dus dat was erg fijn on te zien. Ik heb nergens metaaldeeltjes gezien.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik heb gelijk de kleppendeksel pakking vervangen dus ook geen lekkage meer en de pomp is goed aangesloten met een nieuw stangetje met metalen omhulseltje, dus die gaat niet meer kapot.

Ook heb ik nog een meterset aangesloten:
Afbeelding

Ik moet alleen nog even een oliedrukzender vinden en die er dan inzetten. Ik was wat ongeduldig dus wel alvast maar vacuum en voltage aangesloten. Oliedrukzender komt binnenkort ook.
Saab 900GL 1985 kersenrood

Jirster
Geregistreerd lid
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 15 mar, 2019 11:55
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Mijn saab 900 '85

Bericht door Jirster » di 28 jul, 2020 13:04

Van het weekend naar Engeland geweest met de auto, dit was de eerste grote trip die ik met de auto zou maken dus best wel spannend. Genoeg gereedschappen meegenomen en de Haynes en op pas gegaan. Auto deed het heerlijk! In totaal ongeveer 1600km gereden en nooit problemen gehad. Brandstofverbruik was echt heel erg goed, met alleen maar 105-110 km/u te rijden had ik een gemiddelde van 1 op 14.7 op vlakke wegen en in Engeland op de heuvels had ik een gemiddelde van 1 op 12.8. Erg blij mee! :-D

Na de trip natuurlijk alle vloeistoffen gecheckt en erachter gekomen dat de auto op de hele trip wel wat olie heeft verbruikt. In totaal ongeveer 350ml olie verbruikt. Mijn vraag: Is dit normaal voor een oude auto met 3 ton op de teller of is dit toch echt wel aan de hoge kant? Er is nooit rook uit de uitlaat gekomen in ieder geval.

Afbeelding
Bij Dover.


Afbeelding
En de 315000 gepasseerd.
Saab 900GL 1985 kersenrood

Gebruikersavatar
gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Mijn saab 900 '85

Bericht door gertram » wo 29 jul, 2020 7:34

1 liter op 5000 km is voor een kilometerstand van 300k niet gek maar voor een Classic redelijk veel. Maar op zich niet verontrustend. Je benzineverbruik geeft aan dat de compressie nog goed is.
Het kan zijn dat de olieschraapveren wat vast zitten, bijvoorbeeld door een lange periode van stilstand. Ik gebruik tegenwoordig voor blokken die lang stil hebben gestaan Marvels Mistery Oil, afgekeken van de oude monteur Roger van Chasing Classic Cars. Bij een Classic niet zo makkelijk toe te passen omdat de cilinders onder 45 graden staan.
Auto zo ver mogelijk opkrikken aan de rechterkant zodat de cilinders rechter op staan. Bougies er uit en zuigers halverwege zetten. Marvels er in gieten tot je zeker weet dat de cilinders rondom gevuld zijn. Dag of twee laten staan, het helpt als je de krukas in de tussentijd een aantal keren een klein stukje heen en weer draait. Als het goed is de olie dan weggelekt naar het carter, zo niet afzuigen. Auto van de krik af. Met de bougies er uit motor op de startmotor een tijdje rond laten draaien om de laatste olie er uit te pompen. Als je een lambdasonde hebt herhalen nadat je er flink remmenreiniger in hebt gespoten. Bougies er weer in, olie verversen en rijden.
Tweede mogelijkheid is klepseals. Hier kun je op controleren door te gaan rijden met iemand achter je. Flink in de toeren jagen in bijvoorbeeld de derde versnelling en dan gas los. Bij slechte seals zie je dan meteen een blauwe rookwolk uit de uitlaat. Ik denk alleen dat er met 1 liter per 5000 kilometer nog niets te zien is, dan moet het erger zijn.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.

Plaats reactie