De Witte Gasbak

1978-1993
Gebruikersavatar
Joopyboy
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 842
Lid geworden op: wo 16 feb, 2011 14:51
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: De Witte Gasbak

Bericht door Joopyboy » wo 04 dec, 2019 17:28

Mooi dat je nu weet wat het was (en dat mijn luchtmassameter je heeft mogen helpen met het zoeken naar de oorzaak).
Veel rijplezier verder :O:
900i 16v ('92), nocturne blauw metallic
95 V4 ('73), toreador rood (R2-B)

Pruttel
Geregistreerd lid
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 10 apr, 2019 14:44
Regio: Kies een regio:

Re: De Witte Gasbak

Bericht door Pruttel » wo 26 feb, 2020 14:40

Update:
Vier nieuwe KYB Excel-G dempers liggen klaar, alsmede een setje HD achterveren om de tank op te vangen. Laatste tijd hangt de auto steeds verder door, volgend weekend pak ik dat gelijk met motoroliewissel en bakoliewissel. Inmiddels al de 2 ton gepasseerd. As we speak staat er 200458 km op de odometer. Met dit schema kom ik aan de 40.000 km/jaar, dus de hogere mrb op gas is al dubbel en dwars terugverdient!

Dan nog een vraag: weet iemand welke aansluiting op de ECU de continuvoeding is? Mijn ECU zit rechtsvoor in de cabine, bij de voetenbak. Het betreft een Bosch LH 2.4 systeem. Ik wil er graag een relais tussen zetten dat ik schakel met het contactslot, om zodoende de ECU bij elke start te resetten. De huidige ECU leert namelijk slecht in en gaat foutief adapteren na een tijdje, wat het rommelig lopen en uitvallen verklaart.
Saab 900i 5Drs Cirrus wit (153B)

Ik vernaggel niets tijdens het reparen; ik maak het gewoon al vast los zodat de specialist er makkelijker bij kan :D

Pruttel
Geregistreerd lid
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 10 apr, 2019 14:44
Regio: Kies een regio:

Re: De Witte Gasbak

Bericht door Pruttel » di 24 mar, 2020 23:14

Wederom tijd voor een update, omdat we dankzij de corona-crisis tegen wil en dank wat tijd overhouden voor de hobby.

Twee weekenden geleden zijn de nieuwe schokdempers onder de auto gekomen i.c.m. nieuwe HD achterveren. Wat een verschil! De auto rijdt merkbaar strakker, is iets stugger en trekt ook minder op de snelweg. Daarnaast is de kont niet meer doorgezakt, maar staat de auto netjes horizontaal. Ik kan eindelijk weer mensen meenemen zonder overal aan te lopen :). Ik heb ook nog stabilisatorstang rubbers besteld, maar nog geen tijd/brug gehad om deze te monteren. Komt eraan dus.

Helaas is er ook weer het nodige om te vervangen de komende tijd. Het kleppendeksel zweet nogal, dus een nieuwe pakking staat in bestelling. Daarnaast vermoed ik nog steeds dat ik ergens een vacuümlek heb, want het blijft een beetje rommelen stationair (iets wat mijn vorige 900i totaal niet deed). Dus ik heb ook een inlaatpakking besteld, die moet er t.z.t. ook in. Dan is het ook weer tijd voor nieuwe olie + filter. Ook staan de zomerbandjes op 15" cross spokes er weer onder, ik zie het geen winter meer worden.

En natuurlijk ook even de obligate plaatjes van een fijn voorjaarsritje op de Ooijsedijk. Zoals te zien zit er geen spoiler meer op de auto; deze was gekit en kwam los. Heb sindsdien het nog niet aangedurft deze te kitten en schroeven vind ik al helemaal wat tricky (men creëert immers nieuwe kansen voor roestplekken). Deze kale-saab-look bevalt me overigens ook best prima.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kortom, op naar de volgende 20.000 km op LPG. Dit karretje gaat nog wel even door.
Saab 900i 5Drs Cirrus wit (153B)

Ik vernaggel niets tijdens het reparen; ik maak het gewoon al vast los zodat de specialist er makkelijker bij kan :D

Gebruikersavatar
vel0city
Geregistreerd lid
Berichten: 132
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Witte Gasbak

Bericht door vel0city » di 24 mar, 2020 23:49

Wat staan cross-spokes toch mooi op een Classic, ik zou ze bijna zelf onder m'n eigen 5-deurs willen zetten... :wink:

Waar zweet het kleppendeksel precies? Mijne zweette/lekte een beetje rond de ontekingsverdeler, een nieuw ringetje erin en dat was verholpen, de oude was zo plat als een pannenkoek en zo hard als een baksteen. Is makkelijk te doen zonder het hele deksel te hoeven lichten.

Voor het vacuümlek zou ik ook kijken of alle slangen nog heel zijn en goed vast zitten. Ik had het probleem ook maar dan met m'n ventilatie selectieknop die niks meer deed, bleek de kleppendeksel ontluchting niet helemaal in z'n gaatje te zitten waardoor er veel minder vacuüm werd gezogen... Teruggeduwd en alles werkt weer zoals het hoort :D Tenzij je dat natuurlijk al hebt gedaan en dat alles het niet is :)

Pruttel
Geregistreerd lid
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 10 apr, 2019 14:44
Regio: Kies een regio:

Re: De Witte Gasbak

Bericht door Pruttel » do 26 mar, 2020 15:08

vel0city schreef:
di 24 mar, 2020 23:49
Wat staan cross-spokes toch mooi op een Classic, ik zou ze bijna zelf onder m'n eigen 5-deurs willen zetten... :wink:

Waar zweet het kleppendeksel precies? Mijne zweette/lekte een beetje rond de ontekingsverdeler, een nieuw ringetje erin en dat was verholpen, de oude was zo plat als een pannenkoek en zo hard als een baksteen. Is makkelijk te doen zonder het hele deksel te hoeven lichten.

Voor het vacuümlek zou ik ook kijken of alle slangen nog heel zijn en goed vast zitten. Ik had het probleem ook maar dan met m'n ventilatie selectieknop die niks meer deed, bleek de kleppendeksel ontluchting niet helemaal in z'n gaatje te zitten waardoor er veel minder vacuüm werd gezogen... Teruggeduwd en alles werkt weer zoals het hoort :D Tenzij je dat natuurlijk al hebt gedaan en dat alles het niet is :)
De kleppendekselpakking zweette op meerdere plaatsen, waardoor de kop wat vettig werd. Ik heb het één en ander eerst goed schoongemaakt en gisteravond een nieuwe pakking ertussen gezet. De 'halve maantjes' die op de kopse kanten in het verlengde van de nokkenassen liggen heb ik met een beetje extra vloeibare pakking aangevuld. Lijkt vooralsnog helemaal dicht te zijn, eerst maar een paar honderd kilometers aankijken.

Motor ziet er verder echt keurig netjes uit. Wordt wel weer tijd om de olie te wisselen, die is wat donker geworden. Gelukkig vervuilt LPG de olie niet zo snel.

Afbeelding
Saab 900i 5Drs Cirrus wit (153B)

Ik vernaggel niets tijdens het reparen; ik maak het gewoon al vast los zodat de specialist er makkelijker bij kan :D

Plaats reactie