De Witte Gasbak

1978-1993
Pruttel
Geregistreerd lid
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 10 apr, 2019 14:44
Regio: Kies een regio:

De Witte Gasbak

Bericht door Pruttel » vr 20 sep, 2019 16:24

Hallo allemaal,

Al kort na aanschaf van mijn vorige 900i Classic (waarvan ik hier op het forum al een post had lopen in de voorstelrubriek) begon het toch te kriebelen: het was een auto die weliswaar bloedmooi was, maar ook briefjes van 50 zou gaan eten voor ontbijt als ik haar weer netjes wilde maken. Vandaar de zoektocht naar een vervanger! In eerste instantie had ik mijn zinnen gezet op het vinden van een goede 900S, maar met een beperkt budget is het een sinecure om een goede te vinden. Al vrij vroeg in het proces kwam ik mijn huidige auto tegen en via een mede-forummer kwamen we op bezoek om een rondje te rijden. Mooie auto, LPG-G3, ziet er goed uit en geeft technisch veel vertrouwen. Maar ja, geen turbo... Overigens had de auto lange tijd op het forum te koop gestaan, dus het merendeel zal haar gelijk herkennen.

Na het bezichtigen van een tweetal 900S'jes die voor redelijk geld werden aangeboden maar duidelijk werk nodig hadden heb ik eieren voor mijn geld gekozen: ik ga op gas rijden! Voor een (weliswaar bijna afgestudeerd) student is het vooralsnog verstandiger om vooral wat betaalbaarder te rijden, zeker met mijn 25.000 km per jaar. Inmiddels zijn we al meer dan een volle maand verder en heb ik al vele kilometers gemaakt (is op gas rijden nu zo goedkoop, of ga je meer rijden omdat het zo goedkoop is?).

Waar hebben we nu mee te maken? Het gaat om een 1991 Saab 900 2.0i, welke tot 2015 heeft rondgereden in Zweden. Na invoer is een Vogels LPG installatie ingebouwd met een 100L tank in de kofferbak. De auto heeft op moment van schrijven net geen 185.000 km gelopen.

Enfin, afgelopen weekend is de auto voor wat onderhoud bij Heijnes langsgeweest en heeft ze wat broodnodige liefde gekregen. Zo zijn de riemen vervangen, de bussen op de dynamo vervangen, de asklossen omgedraaid inclusief nieuwe o-ringen en keerringen (auto trilde bij optrekken), is olie en filter vervangen en is de handrem afgesteld. Daarna gelijk even langs een LPG-boer in Helvoirt gereden en de installatie laten kalibreren. Voorheen hield de auto bovenin redelijk in en ik had zelf bij het eerder vervangen van de bougies al vastgesteld dat de auto redelijk arm liep.

Voorlopig wil ik met de auto vooral kilometers blijven maken en haar netjes houden. Dat betekent o.a. dat ik de her en der aanwezige vliegroest ga behandelen voordat er problemen kunnen ontstaan, dat er binnenkort de winterbanden ondergaan en dat er met liefde voor de auto gezorgd blijft worden. Ook loop ik rond met het idee om op een gegeven moment gewoon het spruitstuk, turbo en uitlaat tegen het blok te plakken en de LPG daarop te laten afstellen, zodat de droom van een 900 turbo toch werkelijkheid wordt.

Tevens heb ik afgelopen week een actieve sub en nieuwe front speakers gekocht, de reeds aanwezige Rockford Fosgate 10 cm's gaan in de kofferruimte op de originele plek. Aan de voorzijde zijn 10 cm coaxiale speakers van Morel gekomen. Van de sub ben ik even de merknaam kwijt, maar daar kom ik later nog wel op.

Dan nog even een tweetal fotootjes


Afbeelding
Afbeelding
Saab 900i 5Drs Cirrus wit (153B)

Ik vernaggel niets tijdens het reparen; ik maak het gewoon al vast los zodat de specialist er makkelijker bij kan :D

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 5951
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Witte Gasbak

Bericht door reiernumans » vr 20 sep, 2019 16:27

Ziet er goed uit, klinkt alsof je er heerlijk km's mee kunt gaan maken zo. Keep the shiny side up! :O:
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Pruttel
Geregistreerd lid
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 10 apr, 2019 14:44
Regio: Kies een regio:

Re: De Witte Gasbak

Bericht door Pruttel » vr 20 sep, 2019 16:41

[..]

Dat is wel de bedoeling Reier! Gelukkig is het echt een nette basis! Hoe staat het bij jouw bakkie, problemen al verholpen?
Saab 900i 5Drs Cirrus wit (153B)

Ik vernaggel niets tijdens het reparen; ik maak het gewoon al vast los zodat de specialist er makkelijker bij kan :D

Gebruikersavatar
vel0city
Geregistreerd lid
Berichten: 131
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Witte Gasbak

Bericht door vel0city » vr 20 sep, 2019 17:13

Veel plezier met deze mooie witte wagen :) De combinatie velgen+kleur staat 'em zeer goed.

Gebruikersavatar
Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 29093
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Witte Gasbak

Bericht door Sapphire » vr 20 sep, 2019 20:46

Hele mooie auto, veel plezier ervan!
9000, what else?

Gebruikersavatar
veenaalt
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 1518
Lid geworden op: di 15 mar, 2005 17:56
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: De Witte Gasbak

Bericht door veenaalt » vr 20 sep, 2019 21:29

Leuke 900!
Zul je nog veel pleziervan hebben.
Wij tanken hier voor € 0,42 de liter dus......
Zeer goeie keus.
Jong geleerd .........

Pruttel
Geregistreerd lid
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 10 apr, 2019 14:44
Regio: Kies een regio:

Re: De Witte Gasbak

Bericht door Pruttel » za 28 sep, 2019 13:41

Afgelopen week heb ik me even druk gemaakt en de audio-installatie naar een hoger plan getild. Recent had ik al een Kenwood KMM-BT504DAB head-unit in de auto gezet, waarbij ik gelijk de microfoon aan de linker a-stijl heb bevestigd en de DAB-antenne op de rechter a-stijl een plekje heb gegeven. Dat was al een sprong voorwaarts t.o.v. de verouderde JVC HU die erin zat.

Afgelopen week bij een car-hifi zaak in Nijmegen een Quantum Q201a actieve sub i.c.m. met nieuwe 10 cm coaxiale speakers van Morel. Op maandagmiddag de bestuurdersstoel eruit gehaald, de oude (nog aanwezige) Parrot uit het dashboard gehaald incluis toebehoren: in verband met de warmte-ontwikkeling van de HU wil je gewoon dat er daarachter ademruimte is voor de techniek. Daarna RCA-kabel achter het dashboard en onder de tapijten door naar de voorstoel gebracht en een voedingsdraad met extra zekering (10A) naar de sub getrokken. Tevens de remote-on kabel van de HU aan de sub verbonden; de sub trekt alleen spanning als de radio ook aanstaat, anders blijft deze ook uit zodat de accu niet wordt leeggetrokken. Sub netjes onder de stoel verwerkt en de stoel weer teruggeplaatst.

Daarna netjes de coaxiale speakers in het dashboard gemonteerd, wat nogal een klusje was omdat de speakers vrij diep zijn waardoor met name het dashboard-kastje nogal in de weg zat. Uiteindelijk met wat gewring het zaakje erin gekregen, zoals vaker het geval is ;). De oude Rockford Fosgate-speakers zitten nu nog achterin, waar verbazingwekkende de kabels nog geheel intact en goed waren ondanks dat er nooit speakers zaten. Deze speakers worden op termijn vervangen voor een setje ovaal waarvoor ik een nieuwe hoedenplank van MDF zal maken.

Resultaat: een behoorlijke verbetering in het allerlaagste register. De Morel-speakers zijn een goede upgrade maar je merkt dat 10cm geen diepte kent. Hiervoor komen de ovale speakers achterin ter versterking van het middenbereik in de auto, i.c.m. een dedicated versterker via RCA. Doelstelling is niet om zo hard mogelijk de Greatest Hits of Hardcore Metal (Mastermovies-verwijzing) te luisteren, maar vooral om een strakke audio-beleving te hebben bij normale volumes.

To be continued.

PS: afgelopen weken doet de auto het af en toe raar bij stationair, waarbij ook het check engine lampje aan gaat. Met name schommelen tussen 400-1100 toeren óf tussen 1500-1900 toeren. Op zowel gas als lpg. AIC is schoongemaakt, heeft iets geholpen, maar ik vermoed de gasklep positie sensor. Logisch?
Saab 900i 5Drs Cirrus wit (153B)

Ik vernaggel niets tijdens het reparen; ik maak het gewoon al vast los zodat de specialist er makkelijker bij kan :D

Gebruikersavatar
DionHPT
Geregistreerd lid
Berichten: 2653
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: De Witte Gasbak

Bericht door DionHPT » za 28 sep, 2019 15:53

Mooie wagen! Wordt een basis voor veel plezier :)

Hij is zelfs knap van dichtbij :mrgreen: :mrgreen:
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '09 DionHPT 340 pk / 520 nm
BMW 318is '89 B204 DionHPT 265 pk / 390 nm
9-3 SS 2.8T Aero XWD '08 DionHPT 300 pk & 500 nm

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 7319
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: De Witte Gasbak

Bericht door Vyv » vr 04 okt, 2019 10:55

Pruttel schreef:
za 28 sep, 2019 13:41
...
PS: afgelopen weken doet de auto het af en toe raar bij stationair, waarbij ook het check engine lampje aan gaat. Met name schommelen tussen 400-1100 toeren óf tussen 1500-1900 toeren. Op zowel gas als lpg. AIC is schoongemaakt, heeft iets geholpen, maar ik vermoed de gasklep positie sensor. Logisch?
Kan ook je lambda sonde zijn, of koelwatertemp sensor...
Via het aantal keer knipperen van de CE zou je moeten kunnen herleiden wat de CE heeft getriggered.
'04 9-3 1.8t Cabrio. Stage1Vyv
'08 9-3 TTiD Aero Sedan
'92 c900 T5.5 Cirrus white
'93 c900 i16v Aero Lemans blue (te koop)

Pruttel
Geregistreerd lid
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 10 apr, 2019 14:44
Regio: Kies een regio:

Re: De Witte Gasbak

Bericht door Pruttel » wo 13 nov, 2019 23:34

Nog steeds houd de auto wat nare nukken en blijft onrustig lopen (misschien vraag ik er ook wel om met zo'n gebruikersnaam). Verbruik blijft wel constant rond 1 op 10 op LPG.

Ik heb onlangs de rotor, verdelerkap, bougies en bougiekabels vervangen. Bougies zijn BCP5ES, op 0,6 mm gezet. Ook met nieuwe ontstekingsonderdelen blijft de auto onrustig stationair lopen. Ik heb de codes uitgelezen, waarbij uit de codes blijkt dat het LMM, Lambasensor of een vacuümlek kan zijn. Inmiddels heb ik alle slangen gecontroleerd danwel vervangen wanneer nodig, is het EVAP-ventiel bij de tankontluchting voorin het spatbord er al uit geweest en gecheckt (doet het inderdaad maar één kant op) en heb ik met remreiniger getest of elders een lekje kon zitten. Afkoppelen van de LMM zorgt ervoor dat de auto gelijk in Limp-mode schiet, maar aankoppelen en hij loopt weer onrustig.

Compressie heb ik onlangs gemeten, weliswaar op een warme motor. Alle cilinders haalden soortgelijke druk van om en nabij 12 bar met minimale afwijking onderling, binnen drie keer rond te zijn geweest. Opbouw was ook gelijk. Die kan dus ook uitgesloten worden.

Overigens is het vooral op benzine zo dat de auto geregeld uitvalt, koud danwel warm. Op LPG loopt hij iets strakker, maar lijkt het soort van elektronisch afgeregeld dat hij constant springt tussen 1100-900-500-1100-900-500 toeren. Ik heb nog het vermoeden dat het mogelijk ook timing kan zijn, maar ik zit een beetje met de afstelling ervan te kijken. Er zit geen vacuümvervroeger op mijn verdelerhuis, dus ik ben aan het zoeken naar de juiste graden waarop ik het zooitje moet afstellen. Kent iemand zo de benodigde hoeveelheid graden? Ik heb een foto toegevoegd van verdelerhuis, waarop te zien is dat er geen vacuümaansluiting op zit.


Afbeelding

Wat blijft nog? Lambasonde? Die is in 2016 nog vervangen. Uitlaat is overigens zo lek als een mandje, maar dat is door een scheur in de middendemper. Daarnaast is ook gebeund en de kat door (een van vorige) eigenaren ertussen vandaan gekomen. Hiervoor heb ik een oplossing; er komt binnenkort een voorpijp van een b212 op, zodat kat en eindstuk van een turbo erop kunnen (recent van een sloper af kunnen krijgen). Iets meer herrie, maar nu wel enkel uit het uitlaatpijpje ipv midden onder de auto.

Wie heeft de gouden tip voor mij?
Saab 900i 5Drs Cirrus wit (153B)

Ik vernaggel niets tijdens het reparen; ik maak het gewoon al vast los zodat de specialist er makkelijker bij kan :D

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 5266
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: De Witte Gasbak

Bericht door RoccoH » do 14 nov, 2019 9:58

Er valt niks af te stellen aan jouw ontsteking, dat regelt de EZK voor je ;)

Vacuümvervroeger is dus niet nodig bij de 16V injectie modellen, daarom zit dat er ook niet op

Pruttel
Geregistreerd lid
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 10 apr, 2019 14:44
Regio: Kies een regio:

Re: De Witte Gasbak

Bericht door Pruttel » wo 04 dec, 2019 0:25

Een bloemlezing uit de rubriek: "Wie is de oetl*l van de dag?!"

Ik nomineer hierbij ondergetekende. Na talloze zoekacties, op zoek naar vacuümlekken, kapotte sensoren, slechte ontstekingsdelen of een rommelig afgestelde timing bleek de oplossing véél simpeler dan gedacht. Het loskoppelen van de accu (en daarmee resetten van de ECU) resulteerde erin dat 30 minuten later het opnieuw aansluiten van het kleinood gelijk bij het starten de auto weer strak liep. "Are you kidding me?"

Mijn lezing van het verhaal: na het sleutelen de vorige keer en het afkoppelen van de accu heb ik de auto te vroeg overgezet op gas, waardoor deze op gas is ingeleerd. Dit resulteerde erin dat de auto op benzine véél te rijk stond.

Buiten dit verheugende bericht dat de auto weer goed werkt, ook een kleine update verders. Nieuwe uitlaat zit eronder, 2.1 voorpijp naar kat en vervolg van een turbo. Geeft best wel een beetje herrie, maar bij stationair herken je toch wel de typische b202 roffel die een 900 turbo ook heeft. Smaakt naar meer...

Verder staat de auto sinds vorige week woensdag op nieuwe schoentjes; Hankook Winter i*cept RS2's in de maat 185/60/r15. De 195/65/r15 liepen aan in de wielkasten (9000-wielen) en daarom bewust voor een maatje kleiner gekozen. Staan overigens op de ouwe-wijven aero's, dus in het voorjaar kunnen de 15" cross-spokes er weer onder :).

Plannen voor nu? Doorrijden! Binnenkort weer een afspraak voor een beurt maken, de auto heeft bij mij nu 11.000 km sinds vorige beurt (begin september) gelopen. Oef...
Saab 900i 5Drs Cirrus wit (153B)

Ik vernaggel niets tijdens het reparen; ik maak het gewoon al vast los zodat de specialist er makkelijker bij kan :D

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 13899
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: De Witte Gasbak

Bericht door turbopilot » wo 04 dec, 2019 8:17

Voor de volgende bougies zou ik er BCP7ES NGK met op zoekcode 5030 in zetten, deze doe ik altijd in de turbo’s en lpg auto’s
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Sterkte allemaal .

Gebruikersavatar
Pelendur
Geregistreerd lid
Berichten: 1153
Lid geworden op: wo 22 dec, 2004 22:29
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: De Witte Gasbak

Bericht door Pelendur » wo 04 dec, 2019 8:22

Leuk topic. Ook leuk om deze classic met regelmaat aan te treffen in de omgeving van Nijmegen. Strak karretje hoor. Mocht je nog ovaal speakers zoeken? Ik heb nog Dls speakers liggen, nooit gebruikt, voor een klein prijsje.
Saab 900 Aero Turbo S CC 3d 91´
Saab 900 Turbo CC 5d 92'
Saab 9000 Aero 94'
Saab 9-5 Aero Estate 05’
Saab 9-5 Aero Estate 05’ Hirsch

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 5266
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: De Witte Gasbak

Bericht door RoccoH » wo 04 dec, 2019 9:21

De bandenmaten voor een classic 900 op 15" zijn 185/65R15 of 195/60R15.

195/65R15 loopt inderdaad aan.

Plaats reactie