De Talladega-rode Duivel: '92 Saab 900i 2.1

1978-1993
vel0city
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

De Talladega-rode Duivel: '92 Saab 900i 2.1

Bericht door vel0city » zo 11 aug, 2019 22:30

Het is dan zover. Na heel veel advertenties bekeken te hebben, een vakantie ertussendoor (waarin ook weer een aantal auto's met potentie verdwenen van de Autoscout/Marktplaats-lijsten), doen-we-het-wel-of-doen-we-het-niet, wat kleine discussies met het thuisfront ("zo'n oud barrel als eerste auto, waar begin je aan?") dan toch de knoop doorgehakt: we doen het. Sinds vandaag ben ik de trotse eigenaar van een Talladega-rode 5-deurs Saab 900i 2.1 :D

Voor er foto's komen, een kleine historie van onze auto in kwestie. Deze 900 begon zijn leven op 7 Augustus 1992 (volgens de RDW de eerste toelatingsdatum) in Zweden. Daar heeft deze auto zonder gekkigheden 15 jaar kilometers gemaakt alvorens aan de kant te worden gezet met koppelingsproblemen. Vervolgens zijn de details een beetje wazig voor mij, maar het kwam er op neer dat de eerste eigenaar overleed en zijn vrouw het kluswerk niet meer wilde doen en dus de auto te koop zette (nog steeds met een defecte koppeling). De vorige eigenaar (ook een Saab liefhebber) heeft de auto gekocht in een niet-rijvaardige staat en heeft de auto naar Nederland gehaald om hem vervolgens in z'n vrije tijd weer op te lappen. En er ging nogal wat nieuw spul in. Nieuwe koppeling (met drukgroep en hulpcilinder), nieuwe kleppendeksel- en uitslaatspruitstuk pakking, nieuwe rotor+bougies, nieuwe (gereviseerde) brandstofpomp, nieuwe radiateur, nieuwe remslangen, nieuwe achterveren, nieuwe gasveren (voor de achterklep), nieuwe banden rondom, noem het op. Op naar de keuring, helemaal mooi doorheen gekomen en toen rijden en verder opknappen. Maar toen kwam er een nieuwe 900 binnen en werden drie auto's toch te veel (er wordt ook nog in een Saab 95 gereden. Nee, niet een 9-5, een 95), dus mocht deze het nest verlaten.

Zodoende kwam ik hem op het oog. Eerst niet in de kleurstelling die ik zocht (ik zocht naar een blauwe 5-deurs) maar dat ik de advertentie in het klein zag onder een andere Marktplaats-advertentie dacht ik toch, huh, ik kijk wel eens voor de lol. Ik dacht, na een vlugge blik geworpen te hebben op de eerste foto, dat het een 3-deurs was. Mooi, maar niet waar ik naar zocht. Maar verrek, hij heeft wel 5 deuren. En er zitten goede foto's bij (incl. van de onderzijde) en het ziet er netjes uit. En er zit een goede tekst bij ook! Nou wordt het toch wel heeeeel interessant :shock:

En zo geschiedde. Afgelopen vrijdag contact opgenomen, vanochtend (zondag 11-8-2019) de auto bekeken en gereden en al vrij snel besloten: ik wil 'em. Postkantoortje gezocht (vind er maar eens een die open is op zondagochtend, toevallig een Bruna die nog geen 5 minuten eerder open ging), auto overgedragen en na de vorige eigenaar weer naar zijn werk gebracht te hebben de ~70 km naar huis gereden. De manier van rijden van deze Saab was al duidelijk geworden bij de proefrit, maar met deze kilometers werd het gevoel alleen maar beter en het rijdt allemaal voortreffelijk. Heerlijk soepel, genoeg pit in het blok (er zit een niet-standaard luchtfilter op waardoor het blok iets makkelijker zou moeten ademen, ben de naam ervan even vergeten) en hij is echt stil tot ongeveer de 120 km/u, met dank aan de Primair 7 handbak die onder het blok hangt (standaard bij de 2.1 motor). Tenminste, bij constante snelheid. Als je flink doorkachelt en hoger in de toeren komt brult het blok heerlijk :D Bij aankomst thuis even volgetankt (zat voor de helft vol maar wil even kijken wat ik zelf met mijn (redelijk rustige) rijstijl ongeveer haal, de vorige eigenaar zou er rond de 1:14 mee hebben gereden) en de auto even in de wasbox schoongespoten (zat vol met zandvlekken van de buien van de afgelopen dagen) waar de auto even goed van opknapte. Nu staat 'ie voor mijn huis te glimmen naast m'n ma's Astra waar ik sinds ik m'n rijbewijs heb (5 jaar inmiddels, een week na m'n 18e verjaardag rijbewijs gehaald) in heb gereden.

Ik heb de auto voornamelijk voor woon/werkverkeer (ik draai ploegendiensten en om half 7 in de ochtend beginnen is een beetje kiele-kiele met het OV vanaf m'n huis), om zo nu en dan eens vrienden mee rond te rijden van/naar restaurants/feestjes (vooral hierom op zoek naar een 5-deurs) en om gewoon lekker aan te klussen op een vrije dag. Ik had altijd al wel iets met Saabs, vooral de 90/99/900, dus om er nu zelf een te bezitten is natuurlijk hartstikke mooi. :)

Goed. Even genoeg tekst. Hier 2 foto's (de tweede is van de advertentie):
Afbeelding

Afbeelding

De velgen zijn niet origineel van deze 900 (wel origineel Saab), maar komen van een 9000 af. Ze staan wat buiten de wielkasten waardoor de auto er wat breder uit ziet, zeker van achter gezien. Ze zijn zeker niet nieuw en hebben aan de krasjes/putjes te zien al onbedoeld enkele stoepranden geknuffeld maar ik zeg dan altijd: als je hard rijdt zie jet het niet.

Back to business. Natuurlijk valt er nog het een en ander te doen aan de auto, met een oude dame zoals deze ben je eenmaal nooit "klaar". Nou is er het een en ander wat meer nodig dan het ander, dus verdeel ik de klusjes maar in twee groepen: "onderhoud" of "overig".

Voor de rubriek "onderhoud":
- twee roestplekjes aan de binnenkant van de auto hebben aandacht nodig, eentje naast het reservewiel en een plekje rechtsonder de achterbank. Het laatste plekje zit naast twee bouten die aan de buitenkant er weer uit steken dus daar komt natuurlijk stukje bij beetje vocht naar binnen en tja, vocht+staal is uiteindelijk roest. Niet heel erg, wel even behandelen. Van de vorige eigenaar de tip gekregen om dit met RX5 en RX10 te behandelen (RX5 om de roest te stoppen, RX10 om het te beschermen). Al het zwarte wat je onderop de deuren van de auto ziet is de RX10 beschermcoating en het schijnt zeer goed te werken. Niet origineel, maar ik vind het zwart wel wat hebben.
-Hier en daar zit wat vliegroest of wat bubbeltjesroest (op de achterklep twee plekjes en net achter het linker voorwiel op een vlakke paneel). Op dit moment is het allemaal zeer klein en eigenlijk nog lang niet nodig om iets aan te doen, maar het wordt wel extra in de gaten gehouden, zeker met de hefstmaanden in aantocht.
-Het palletje van de versnellingspook dat je omhoog trekt om in z'n achteruit te gaan werkt niet. Het ringetje is zonder problemen omhoog te trekken en veert vanzelf weer terug maar ook zonder dat te doen gaat de bak in z'n achteruit. Iemand een idee wat dat kan zijn? Naar z'n 5 schakelen is nogal een kunst (inmiddels een beetje aangeleerd) als je de pook in een keer opzij kan duwen voor z'n achteruit. Iets wat je niet doet boven de 0 km/u :) update: pook er even uit gehaald, het palletje dat de pook moet blokkeren als je de hendel niet omhoog trekt valt niet laag genoeg om daadwerkelijk te kunnen blokkeren. Het palletje blijft 2mm te hoog zitten. Nou weet ik nog niet of het dan het veermechanisme is die de pal weer terug forceert of het palletje zelf dat niet goed is afgesteld, dat gaan we bekijken. update 2: dit probleem is opgelost, het palletje was simpel af te stellen en doet het nu weer.
-de in drie standen instelbare stoelverwarming doet het niet. Niet echt een ramp met dit weer maar wel misschien lekker voor in de winter. Heb geen idee wat het kan zijn (knopje, maar waarschijnlijk de elektronica in de stoel, etc) dus dat gaan we maar is een keer doormeten.
-Ondanks dat er wel een thuiskomertje in de achterbak ligt is de rest van het gereedschap spoorloos verdwenen (vorige eigenaar heeft het ook nooit gehad). Geen krik, geen wieldopsleutel, niks. Dat wil ik wel weer in z'n geheel compleet hebben. Het opbergdoosje onder de bodem hangt er nog wel maar die is ook helemaal leeg. Heeft iemand toevallig een setje liggen (in ieder geval het meest noodzakelijke, krik en wieldopsleutel) of weet waar ik een complete set kan kopen (ik plaats nog wel een verzoek in de "gevraagd" sectie van dit forum)? met dank aan een mede-forumlid is dit opgelost, er komt een heel set deze kant op :)
-er zit een kleine trilling in het rechter voorwiel. Ik vermoed dat het wiel niet helemaal lekker op de aandrijfas zit door wat vervuiling op de as en in de naaf van het wiel. Even het wiel eraf, de naaf en aandrijfas goed schoonmaken, wiel er weer op, klaar. Misschien meteen linksvoor ook maar doen. Achter voelt OK. update: alle wielen zijn er even afgegaan en schoongemaakt, de grootste trillingen zijn nu echt weg.

Voor de rubriek "overig":
-de rubberen strips op de deuren ontbreken nog. Ik heb ze wel bij de auto gekregen maar ze moeten eerst even een schoonmaakbeurt krijgen, ze zijn nogal stoffig. Daarna wat dubbelzijdig tape erop en weer aan de auto vastzetten (de plastic strip achter de wielkasten heb ik ook, die zitten dan weer vast met een aantal clipjes). Gelukkig houdt het zwarte gedeelte van de deur op een mooie hoogte op om de strips op te plakken, zo zijn ze mooi de scheidingslijn tussen het originele rood en de anti-roest zwart.
-de grotendeels gave rode lak (hier en daar is 'ie wat bijgetipt) is wel tamelijk dof en vlekkerig door al het vuil en stof wat in de toplaag zit vastgekoekt. Hetzelfde geldt voor de voor- en achterruit, daar zit ook van alles op vast gekoekt en is ondanks mijn wasbeurt niet losgekomen. Tijd dus voor een grondige poets- en polijstbeurt. Gelukkig heb ik een collega op 't werk die dat ook nog doet voor erbij met goede resultaten, dus daar gaat de auto binnenkort eventjes heen. Ik zal zelf het interieur wel zo grondig mogelijk afstoffen/uitzuigen.
-Hoewel niet origineel, vind ik het wel altijd fijn als de hoedenplank meegaat met de achterklep als deze omhoog gaat. De achterklep heeft wel het grijpertje waar je de hoedenplank zelf achter kan klikken, maar ik ga kijken naar een (nette) manier om dat met een afneembaar koord te doen.
-ik wil uiteindelijk (lees, heel verre toekomst) een aftermarket cruise control inbouwen, op ongeveer dezelfde manier als recentelijk in een Saab 99 is gedaan door een forumlid (zie deze link), ook op dezelfde plek (het bakje wat er zit is nogal niet nuttig dus ik ga het niet missen). Je zit zo op de 60 km/u dat je niet echt hoort door de primair 7 bak (100 km/u onder de 2500 toeren, wie verzint het) en omdat ik voornamelijk wat langere snelwegkilometers maak is het heerlijk om even je voeten van de pedalen te kunnen halen terwijl je rustig doorzoeft.
-het Saab-Scania logo op het stuur zit niet helemaal recht (het stuur verders wel). Klein dingetje, maar je merkt het toch en vervolgens ga je er ook nog eens op letten wat het weer erger maakt. :)
-het logo op de achterklep is redelijk verweerd. Ook maar eens naar op zoek.
-een net opbergmapje opzoeken waar de autodocumenten in kunnen. Zo los in het handschoenenkastje schud het alle kanten op is inmiddels onderweg.
-de dashboard/meterverlichting is zo goed als niet aanwezig voor zover het er al op zit. Schijnt normaal te zijn, maar ik zie de meters in tunnels gewoon bijna niet (ogen zijn verders OK dus daar ligt het niet aan :wink: ). Daar ga ik nog even naar speuren hoe we dat wat feller kunnen maken. update: eerste keer in het echte donker gereden, tellers zijn gewoon goed zichtbaar. Wordt niks aan gedaan.
-de huidige uitlaat doet een beetje af aan het algemene uiterlijk van de auto. Het is een simpele ronde eindpijp die inmiddels goed in de roest zit. Daar gaat op termijn wat anders op komen. Iemand suggesties voor een enkelpijps (of misschien wel dubbelpijps) eindpijp? Het gaat dan alleen om de eindpijp voor de looks (en stiekem wel een beetje het geluid), ik hoef er niet meer vermogen uit te trekken. Hij is al rap zat voor mijn doen :)

Er is dus genoeg te doen nog, naast het standaard onderhoud. Dit draadje zal in de loop der tijd langer worden naarmate ik aan de auto werk, zo kunnen jullie forummers ook meekoekeloeren en adviezen geven waar nodig. Voor nu is het eerst even genieten van m'n eerste eigen auto :O:
Laatst gewijzigd door vel0city op za 17 aug, 2019 8:11, 7 keer totaal gewijzigd.

Alois
Geregistreerd lid
Regio: Outside Europe

Re: De nieuwe oude Rode Duivel: '92 Saab 900i 2.1

Bericht door Alois » ma 12 aug, 2019 0:07

Ik wens je veel plezier en minimum problemen met je eerste auto! :wink:

Ik herinner me 900 uit advertenties, maar het had behoorlijk wat corrosie. Een deel van de zoom (fender) ontbrak volledig. Ik wou dat je de strijd tegen corrosie won ..

Ik kijk ernaar uit om door te gaan ..

Leuke Saab 900.
SAAB 900S cabrio Le-mans blue 1993, Mini Open Classic 1997, Mini Clubman Estate 1980, MB GL 350 2012, MB R129 SL320 panoramic 1997, MB R107 380SL 1984 ,MB R107 280SL 1985, Audi R8 4.2 2007, Jaguar XJ 3.2 BRG 1996, BMW M3 e46 manual 2001, Bmw e30 325i coupe, BMW M4 Individual 2015, BMW 640xd GC 2015

vel0city
Geregistreerd lid

Bericht door vel0city » ma 12 aug, 2019 8:36

Alois schreef:
ma 12 aug, 2019 0:07
Ik wens je veel plezier en minimum problemen met je eerste auto! :wink:

Ik herinner me 900 uit advertenties, maar het had behoorlijk wat corrosie. Een deel van de zoom (fender) ontbrak volledig. Ik wou dat je de strijd tegen corrosie won ..

Ik kijk ernaar uit om door te gaan ..

Leuke Saab 900.
Dankjewel! Deze auto heeft ook de nodige roest geleden, maar het grootste deel (minus de kleine puntjes die ik benoemde) is weggehaald. Ook staat bijna de gehele onderkant van de auto in de anti-roest, maar we blijven controleren.

Saapie
Geregistreerd lid

Bericht door Saapie » ma 12 aug, 2019 8:36

Erg leuke auto. Ik zou hem wel even grondig bekijken op roest als ik jouw was. Er is altijd verborgen rot te vinden. En pak het grondig aan. RX is goed spul, maar met alleen middeltjes smeren ben je er niet. Het is slechts uitstel. Slijpen en lassen dat is beter..

Hoe is de roest weggehaald? Zijn er nieuwe delen ingelast? Of is het ingesmeerd? Wil je niet bangmaken maar ik zou bij dat laatste niet gerust zijn..
Na 10 Saabs nog eentje over: restauratie project: 900 Turbo S 16. 1992, full option, Talladega red.

vel0city
Geregistreerd lid

Bericht door vel0city » ma 12 aug, 2019 9:16

Saapie schreef:
ma 12 aug, 2019 8:36
Erg leuke auto. Ik zou hem wel even grondig bekijken op roest als ik jouw was. Er is altijd verborgen rot te vinden. En pak het grondig aan. RX is goed spul, maar met alleen middeltjes smeren ben je er niet. Het is slechts uitstel. Slijpen en lassen dat is beter..

Hoe is de roest weggehaald? Zijn er nieuwe delen ingelast? Of is het ingesmeerd? Wil je niet bangmaken maar ik zou bij dat laatste niet gerust zijn..
Roest is weggeslepen en nieuwe delen zijn waar nodig ingelast. Wat nog niet verroest was maar wel zwakke plekken zijn bij deze Saabs zijn schoon gemaakt en preventief ingesmeerd.

De auto gaat voor de herfst echt toeslaat nog een brug op voor een inspectie onderlangs en zal waar nodig van roest worden ontdaan zodat hij de winter door kan. Hetzelfde geld voor de plekjes op de achterklep, die laat ik er uit slijpen en opnieuw inlassen.

Ewout
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Contacteer:

Bericht door Ewout » ma 12 aug, 2019 9:53

Gefeliciteerd met je nieuwe classic! Leuk ding, zeldzaam intussen zo'n rode vijfdeurs. En deze heeft een leuke set velgen (ik houd er wel van), een extra sierstrip langszij en een turbolip aan de voorzijde. Inderdaad maar even fingers crossed dat het meevalt met de roest.
2008 9-5 2.3T Aero aut5, polar white (uit Duitsland)
2002 9-5 2.0t Sport Edition aut4, zilvergrijs (uit België)
1991 9000 2.3 Turbo S aut4, zwart (uit Japan)
1980 900 turbo 3 man5, karmijnrood (uit Nederland)

the fabulous flatnose register
cd / finlandia register

Saapie
Geregistreerd lid

Bericht door Saapie » ma 12 aug, 2019 10:00

Fijn te horen dat de roest al redelijk goed is aangepakt.

Inderdaad, zeldzame auto in deze kleuren uitvoering.
Na 10 Saabs nog eentje over: restauratie project: 900 Turbo S 16. 1992, full option, Talladega red.

vel0city
Geregistreerd lid

De nieuwe oude Rode Duivel: op jacht naar roest

Bericht door vel0city » di 13 aug, 2019 11:30

Goed, ik heb zojuist eventjes de eerste klusjes geklaard. Het tapijt bij de deur van de bestuurderskant zit weer redelijk goed op z'n plek (zal het later echt weer vast zetten maar nu kan het in ieder geval niet nog verder open getrokken worden), het lampje achter de spiegel (dat kennelijk ook los zat) zit weer goed vast en er zijn inmiddels wat dingen onderweg met betrekking tot veiligheid langs de weg en wat voorzieningen, zoals een compleet pechset, brandblusser en EHBO-setje maar ook een goede zaklamp, litertje koelvloeistof, mapje voor de autopapieren, etc. Voor het thuiskomertje ben ik nog aan het zoeken naar alle onderdelen zoals de schaarkrik, wielsleutel (is gelukkig een standaard dop 19), etc. Over de schaarkrik gesproken, past alleen de door Saab ontworpen schaarkrik onder het reservewiel of zal daar ook een commercieël verkrijgbaar model onder passen? Scheelt weer een zoektocht naar een originele Saab-krik.

Dan de roest. Ik heb de auto aan alles behalve de onderkant (wel alles wat onder zichtbaar was, zoals onder de deuren etc) zorgvuldig bekeken en ik moet zeggen, het is echt niet slecht! De vorige eigenaar heeft echt goed gehandeld om de roest die er zat weg te halen en vervolgens in te smeren met RX5/RX10. Zo zijn de onderranden van alle deuren knetterhard, net als de wielkastranden. Onder de motorkap is er geen roest te vinden en is er ook preventief gesmeerd met anti-roest. Onder de voorruit bij de ruitenwissermotor is er geen spatje roest te vinden, de voorruit zelf is onder de rubbers ook roestvrij. Er zit een klein beetje vliegroest onderaan de rechter b-stijl, die ga ik schoon maken en in de RX5/RX10 zetten.

De enige plekken die echt snel aandacht gaan hebben zijn de bekende asdoorgangen en de achterklep. De rechter asdoorgang is in de anti-roest gezet en ziet er van achter het wiel nog goed uit, maar de linker asdoorgang heeft de anti-roest niet gehad en zal dat nu ook niet meer krijgen. Die gaat gelast worden. Als ik de auto op een brug heb staan zal ik de rechterzijde ook grondig bekijken en dan kijken of het verstandig is dat die ook gelast wordt.
De achterklep heeft op 3 plekken roest zitten, te beginnen met twee plekken aan weerszijde van de klep, onder de logo's. Het zijn kleine plekjes die door zijn (het puilt aan de binnenzijde van de klep eruit). Geen dragende of afsluitende delen, maar ik ga ze laten aanpakken voor ze de bocht om gaan en richting de logo's kruipen. Nu zitten ze nog op een vlak stuk staal wat reparatie een stuk makkelijker maakt.
Dan plek nummer 3: onder het raamrubber. De auto heeft een nette spoiler vanuit de fabriek die het helaas ook makkelijker maakt voor vocht om zich op te hopen onder het rubber en vervolgens het metaal aan te tasten. Dat is dan ook gebeurd, rechts onder de achterruit is het metaal aan de binnenkant zichtbaar aan het roesten en hoor je het staal wat knisperen als je op het rubber drukt. Met de regen van afgelopen dagen is ook gebleken dat er minuscule hoeveelheden vocht de achterbak in lekt, dus die plek is echt door. Iemand een suggestie voor een goede lasser in Amsterdam en omstreken (richting Utrecht/Amersfoort of richting Haarlem/Alkmaar kan ook nog, ook voor de asdoorgangen)?

Hier nog wat foto's van de achterklep:

Afbeelding
Linksachter...

Afbeelding
...rechtsachter...

Afbeelding
...en onder het raamrubber. Deze is gelukkig niet onder de gehele ruit door, maar toch wel zeker voor een kwart.

vel0city
Geregistreerd lid

Re: De Rode Duivel: roestjacht geslaagd, nou moet de roest weg.

Bericht door vel0city » vr 16 aug, 2019 17:02

Vandaag de auto op een wielvrije brug gehad. Alle wielen eraf gehaald om de wielnaaf schoon te maken, daar zat aardig wat remstof en vliegroest op. Nu niet meer, de auto trilt er een stuk minder van :) Ook heb ik de versnellingspook weer werkend gekregen. Probleem was dat ik zonder het palletje op te tillen de bak in z'n achteruit kon zetten wat naar z'n 5 schakelen wat moeilijk maakte. Palletje stond 2mm te hoog. Afgesteld (moet 22mm +0.5/-0 zijn) en nu doet 'ie het weer.

Dan het gevalletje roest. Op advies van een aantal van jullie heb ik de gehele auto bespeurd op roest. Zoals eerder vermeld zit er bovenop alleen in de achterklep wat punten van aandacht, nu weet ik dat ook van de onderkant. Het resultaat? Op een grotere plek linksvoor na zit er helemaal niks. Nul. Nada, noppes. De gehele bodem, uitlaat, draagarmen, onder de bumpers, zelfs de asdoorgangen zijn knetterhard en voor een groot deel door de vorige eigenaar al in de anti-roest gezet. Wat nog niet in de anti-roest staat is ook nog helemaal gaaf. Alleen een plek linksvoor heeft zichtbare roest en zal binnenkort behandeld worden, net als de twee bevestigingsbeugels van de achterbumper. Die zijn wel nog stevig, maar bladeren langzaam af. Meer is het qua roest niet. Daar kan ik volgens mij best tevreden over zijn :D

Dan alleen nog over het trillen. Zoals eerder vermeld heb ik ook de wielen van de auto gehaald om de naven schoon te borstelen met wat scotch-brite. Dat heeft geholpen. Nou zit er alleen in de aandrijflijn (meer de versnellingsbak) een trilling, zeker in z'n 3 en 4 bij wat hogere toerentallen (3000+). Beide aandrijfassen hebben ook de geringste speling, maar alleen bij het draaien, niet in de lengterichting. Wat zou de trilling in de versnellingsbak kunnen inhouden?

Nog wat foto's:

Afbeelding
De plek linksvoor.

Afbeelding
De beugel van de achterbumper. De andere ziet er net zo uit.

Binnenkort dus maar een aantal dagen achter elkaar nemen voor de anti-roest, RX5/RX10 hebben namelijk wat inwerktijd nodig voor je de volgende laag erop kan smeren. Beide asdoorgangen zullen de behandeling krijgen, net als het plekje op de rechter b-stijl en de plekjes onder de auto. Voor morgen ben ik van plan, als het weer meezit, de sierstrips op de plakken nu ik de staat van de auto weet, dus is het nu weer even genieten van de auto :O:
Laatst gewijzigd door vel0city op za 17 aug, 2019 8:12, 2 keer totaal gewijzigd.

Saapie
Geregistreerd lid

Re: De Rode Duivel: roestjacht geslaagd, nou moet de roest weg.

Bericht door Saapie » vr 16 aug, 2019 17:38

De trilling kan uit de aandrijfklossen komen. Vervangen en je bent er vanaf.

Goed dat de roest meevalt! Fijn, want het is een prachtige auto

vel0city
Geregistreerd lid

Re: De Talladega-rode Duivel: '92 Saab 900i 2.1

Bericht door vel0city » za 17 aug, 2019 9:25

Maar zou de trilling dan niet bij elke versnelling voelbaar moeten zijn? In z'n 2 dezelfde toeren halen doet 'ie zonder veel moeite maar hetzelfde in z'n 3 en de aandrijflijn gaat echt voelbaar trillen.

Dan nog een extra plaatje van de roest van de bevestiging van de achterbumper, maar dan de linkerkant, eentje die ik kennelijk zelf niet zag maar wel op de foto heb gezet en nu echt zie hoe ver door het is :?

Afbeelding
Die is echt op sterven na dood, en m'n uitlaat hangt er ook aan :|

Nou heb ik op het internet rondgezocht naar vervangende ophangbeugels, heb er eentje gevonden op E-Bay (zie deze advertentie) maar die zien er niet hetzelfde uit als op mijn auto. Bij mij zitten beide beugels op twee plekken aan de auto vast en op een plek aan de bumper, maar als ik al beugels kan vinden zijn ze eigenlijk alleen met maar een bevestigingspunt aan de auto? Hoe zit dat?

Ewout
Contacteer:

Bericht door Ewout » za 17 aug, 2019 10:13

Trilt hij bij gelijkmatige snelheid of bij accelereren? In het laatste geval zou ik zeker de aandrijfklossen verdenken. Maar 'vierkante' banden kunnen ook behoorlijke trillingen veroorzaken, die snelheidsafhankelijk zijn (niet toerenafhankelijk vanzelfsprekend).

De roest lijkt erg mee te vallen. Ik ken weinig forummers die zich druk maken om wat roest op de bevestigingsbeugels. :wink:

P.S.: Wat hierboven werd bedoeld is dat het insmeren van de bodem ertoe leidt dat het allemaal roestvrij lijkt, maar dat niet per se hoeft te zijn of zo hoeft te blijven (zo'n smeerlaag kan ook gaan scheuren, waardoor er vocht in gaat zitten en je niet eens ziet dat er zich roest begint te vormen). Liever niet smeren en geregeld op de burg inspecteren en reinigen/behandelen dan insmeren en erop vertrouwen dat het roestvrij blijft.
2008 9-5 2.3T Aero aut5, polar white (uit Duitsland)
2002 9-5 2.0t Sport Edition aut4, zilvergrijs (uit België)
1991 9000 2.3 Turbo S aut4, zwart (uit Japan)
1980 900 turbo 3 man5, karmijnrood (uit Nederland)

the fabulous flatnose register
cd / finlandia register

vel0city
Geregistreerd lid

Bericht door vel0city » za 17 aug, 2019 10:30

Trilt alleen bij accelereren. Dan wordt het een ritje naar de specialist toe.

De bodem zelf is zoals eerder vermeld niet in z'n geheel roestvrij, vooral de plek links voor gaat een keer worden schoongemaakt en opnieuw behandeld worden. De rest is echt hard maar zal zeker geregeld worden bekeken en waar nodig worden behandeld.

Saapie
Geregistreerd lid

Bericht door Saapie » za 17 aug, 2019 17:44

Als de auto lang heeft stilgestaan kunnen het best de vierkante banden zijn, anders de klossen.

Roest kan je het beste met gekookte lijnolie insmeren. Niet met die bodem-zooi.

vel0city
Geregistreerd lid

Re: De Talladega-rode Duivel: roestjacht geslaagd, tijd om het weg te halen

Bericht door vel0city » wo 21 aug, 2019 20:18

Fotoshoot 8)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan nog wat praktische dingen: ergens volgende week tussen m'n werktijden door even olie verwisselen en de bumpersteun linksachter (de verroeste van een paar posts geleden) vervangen voor een niet-doorgerot exemplaar. Die zou vandaag binnen komen maar dat was net niet de goede versie (had geen haak voor het ophangrubber van mijn uitlaat om aan te hangen) dus die moet weer op retour naar Elferink. Nou is het alleen nog wachten op een oliefilter+carterplug-ring en dan kan de olie-transfusie plaatsvinden. Maak ik de roestplekjes op de bodem van de auto ook meteen schoon en zet ik deze in de gekookte lijnolie. En dan nog de remmerij rechtsvoor inspecteren, merkte bij het vorige bezoek aan de doe-het-zelf garage dat die remschijf een stuk warmer was dan de overige drie, dus daar loopt iets aan. Even kijken of de remblokken nog wel helemaal goed zijn, of de remklauw zelf wel naar behoren functioneert en of de remschijf zelf wel helemaal 100 is.

Plaats reactie