E10/E5 brandstof bij oudere saab’s

1978-1993
Plaats reactie
Gebruikersavatar
theun
Donateur 2015 + 2018
Donateur 2015 + 2018
Berichten: 2037
Lid geworden op: vr 20 jul, 2007 19:56
Regio: NL - Provincie Friesland

E10/E5 brandstof bij oudere saab’s

Bericht door theun » vr 17 mei, 2019 14:22

Hopende op een verzamelplaats van kennis maar weer eens een topic over brandstof. Maar dan wel gericht op voorkomende problematiek door de toevoeging van ethanol bij oudere auto’s.

Als ik het goed heb is sinds 2019 standaard 10% ethanol aan de euro 95 toegevoegd.

Vanwege pingelen op euro 95 bij mijn Saab 99 tankte ik uitsluitend octaan 98. Maar nu kreeg ik bij de 900 Classic van 1993 ook het idee dat de huidige euro 95 hem geen goed deed.
Dat idee kreeg ik om volgende redenen;
- frequent oplichten motorstoringslampje.
- na het tanken/ met volle tank opeens brandstofgeur buiten de auto. (Niet zo penetrant als bij een lekkage, maar licht)
- verminderd startgedrag bij warme motor.

Nu heb ik de laatste twee tanks op 98 gereden met de 900. Nu een ongeveer 10% lager verbruik, verminderde brandstofgeur en het niet meer oplichten van het Motorstoringslampje . Het verminderd starten bij warme motor (incidenteel) is er nog steeds.


Nu ben ik benieuwd of ik de enige ben die dit soort signalen ziet, gerelateerd aan mogelijk deze brandstof. En aan mogelijke oplossingen. Zoals wellicht bijvoorbeeld een toevoeging/ ethanolkiller gebruiken (millers oils bv). Of gewoon 98 tanken zolang het kan. Of moeten we massaal aan de lpg?

Graag verneem ik reacties. En misschien is dit topic ook wel goed om bewust te worden van de gevolgen die E10 ogenschijnlijk met zich meebrengt.
Saab 99GL 4-deurs 1984

Gebruikersavatar
Peter van den Heuvel
Geregistreerd lid
Berichten: 422
Lid geworden op: za 25 dec, 2004 16:48
Regio: Kies een regio:
Contacteer:

Re: E10/E5 brandstof bij oudere saab’s

Bericht door Peter van den Heuvel » za 18 mei, 2019 7:26

Pingelen had ik ook, ben een aantal jaren geleden overgestapt naar BP Ultimate 98 en het probleem was weg (BP Ultimate 98 bevat volgens BP geen ethanol)
Tevens een paar keer Competition 102 (Firezone) geprobeerd maar geen verschil met 98 gemerkt.

Sinds V-Power ook 98 is geworden (en ethanolvrij?) is de verkrijgbaarheid een stuk beter.
2002 9-3 se stage 1 Steel Gray (RIP)
1992 900 S cabrio Talladega Red

Gebruikersavatar
mba
Geregistreerd lid
Berichten: 2130
Lid geworden op: vr 23 jul, 2004 12:41
Regio: Kies een regio:

Re: E10/E5 brandstof bij oudere saab’s

Bericht door mba » za 18 mei, 2019 12:01

Vergeet niet dat " oudere" auto's ook wel eens afbranden door de verhoogde toevoeging van ethanol: vinden vaak de toch al oude benzineslangen niet zo " leuk". Alle slangen preventief vervangen. Dat is natuurlijk ook niet zo erg gezien het feit dat vele slangen al enige decenia oud zijn en/of zo lang mogelijk E5 tanken. Het aantal leveranciers is echter beperkt: BP Ultimate, Shell V power of Firezone. En dat zal vast wel op termijn ophouden met E5.

Gebruikersavatar
theun
Donateur 2015 + 2018
Donateur 2015 + 2018
Berichten: 2037
Lid geworden op: vr 20 jul, 2007 19:56
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: E10/E5 brandstof bij oudere saab’s

Bericht door theun » za 18 mei, 2019 17:24

Is mijn aanname juist dat bij octaan 98 geen/minder ethanol bij gemengd wordt? Of scheelt dat per ‘merk’?
Saab 99GL 4-deurs 1984

Gebruikersavatar
busy
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 2442
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: E10/E5 brandstof bij oudere saab’s

Bericht door busy » za 18 mei, 2019 17:30

Alles over brandstoffen ook voor de oudere SAAB's
[/url]https://www.anwb.nl/auto/brandstof/welk ... sel-en-lpg[/url]
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig gerestaureerd)
SAAB 9-3 SE 2.0. Lpt 5-deurs 2001 LPG
SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999

SAAB HobbyClub Amersfoort

VW Kever 1300, 1968 (te koop, volledig gerestaureerd)

Gebruikersavatar
bbelonje
Geregistreerd lid
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 15 jul, 2019 14:39
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: E10/E5 brandstof bij oudere saab’s

Bericht door bbelonje » do 10 okt, 2019 21:48

Heb ook sterk last van pingelen op de 1500V4 afstellen heeft invloed maar blijft bij optrekken erg hoorbaar aanwezig.

De volgende tank ga ik shell V power 98 proberen :arrow: ....

Welke afstelling kan het pingelen voorkomen?
Zijn er motor verbeteringen voor nodig?

Gebruikersavatar
busy
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 2442
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: E10/E5 brandstof bij oudere saab’s

Bericht door busy » do 10 okt, 2019 21:57

98 tanken en evt loodvervanger erbij doen kan het pingelen verminderen
SAAB 9-5 Estate Aero Biopower 2002 (volledig gerestaureerd)
SAAB 9-3 SE 2.0. Lpt 5-deurs 2001 LPG
SAAB 9-3 Cabrio SE 2.0. Lpt 1999

SAAB HobbyClub Amersfoort

VW Kever 1300, 1968 (te koop, volledig gerestaureerd)

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 4920
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: E10/E5 brandstof bij oudere saab’s

Bericht door Gele aero » vr 11 okt, 2019 10:22

Kreeg een nieuwsbrief van Oliehandel.nl dat zij allerlei spulletjes verkopen die de toevoeging die je systeem beschermen wanneer je E10 tankt, zie hieronder voor een linkje naar 1 zo'n product. Geen idee of het werkt, maar wellicht het proberen waard, zeker voor 6,95.
http://www.oliehandel.nl/product/e10-pe ... 50ml-89519
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Simon9-3
Geregistreerd lid
Berichten: 77
Lid geworden op: za 30 dec, 2017 2:15
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: E10/E5 brandstof bij oudere saab’s

Bericht door Simon9-3 » vr 11 okt, 2019 11:20

[...]

Komen je kosten voor een tankje brandstof (E10+additieven) op deze manier niet even hoog als wanneer je 98 tankt?
-9-3 FSP cabrio T7 2000
-900 classic T5 ombouw 1992
-9-3 LPT cabrio T5 2000

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 4920
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: E10/E5 brandstof bij oudere saab’s

Bericht door Gele aero » vr 11 okt, 2019 11:24

Denk het niet, flesje kost 8,95 en is goed voor 250 liter benzine. Dus dat is 0,0358 euro per liter, volgens mij is het prijsverschil tussen 95 en 98 groter.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Simon9-3
Geregistreerd lid
Berichten: 77
Lid geworden op: za 30 dec, 2017 2:15
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: E10/E5 brandstof bij oudere saab’s

Bericht door Simon9-3 » vr 11 okt, 2019 11:38

Het prijsverschil per liter is inderdaad groter tussen 95 en 98! Daar valt niks tussen te brengen 😂

Mijn ervaring met de 900 (ombouw T5.2)
20 liter E10 -> 200 km voor 31 euro
20 liter 98 -> 270 km voor 38 euro

Met E10 dezelfde klachten hier als anderen... meer pingelen, brandstoflucht in de wagen etc....

Per saldo ben ik per km ook nog eens goedkoper met 98 omdat hij daar echt veel zuiniger op loopt. En ja, ik heb dezelfde soort km’s gereden met een minsten even zware voet op 98 😂
-9-3 FSP cabrio T7 2000
-900 classic T5 ombouw 1992
-9-3 LPT cabrio T5 2000

Gebruikersavatar
Gårdarket
Donateur 2014 + 2016 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2018 + 2019
Berichten: 1011
Lid geworden op: di 17 apr, 2012 16:21
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: E10/E5 brandstof bij oudere saab’s

Bericht door Gårdarket » vr 11 okt, 2019 11:46

:shock: Met 20 liter lijkt mij de vergelijking niet echt representatief.
Een airco hoeft van mij niet zo nodig, ik ben van nature al cool genoeg.

Saab 99 gl, "Walnoot"
Saab 900 T16S Aero
Subaru Forester

Gebruikersavatar
Simon9-3
Geregistreerd lid
Berichten: 77
Lid geworden op: za 30 dec, 2017 2:15
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: E10/E5 brandstof bij oudere saab’s

Bericht door Simon9-3 » vr 11 okt, 2019 11:49

[...]

Zelfs met de gemiddelde 10% minder verbuik die momenteel wordt geclaimd neem ik genoegen... Vooral omdat de auto minder pingelt en minder naar brandstof ruikt 😂
-9-3 FSP cabrio T7 2000
-900 classic T5 ombouw 1992
-9-3 LPT cabrio T5 2000

Gebruikersavatar
bbelonje
Geregistreerd lid
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 15 jul, 2019 14:39
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: E10/E5 brandstof bij oudere saab’s

Bericht door bbelonje » do 17 okt, 2019 12:09

Bij Aral hebben ze ultimate een benzine met octaangetal 102, dus tank volgegooid.
Verbetert wel iets maar ben nog altijd ontevreden over het pingelen. Hoor bij halfgas optrekken nog altijd "ratelent geluid"

Net afgesteld op ontsteking, vlgs boekje 800rpm 50 dwell en 6 graden voor BDP.
Iemand advies voor andere waardes?

Heb een nieuwe carburator Weber DGAV.
Kan ik de sproeiers controleren en wat zou erin moeten zitten?

Eerst deze tank leegrijden, dan nog eens met loodvervanger, verwacht dat niet veel uitmaakt maar beter bewust testen.

Gebruikersavatar
Turbobakk
Donateur 2014 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 1662
Lid geworden op: vr 10 okt, 2003 16:04
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: E10/E5 brandstof bij oudere saab’s

Bericht door Turbobakk » do 17 okt, 2019 12:33

Als het een 32/36 DGAV is heb je hier misschien wat aan. Anders zou ik eens een afspraak maken bij Frank van Oeteren van Sweedspeed te Neer. Zet hem daar op de rollenbank en laat hem goed afstellen.

Afbeelding
Turbobakk
9-3 Turbo X 2009
Saab Sonett 1973
Saab 96 1971

Plaats reactie