The oil pump must be primed

1978-1993
Plaats reactie
Gebruikersavatar
frummeltje
Donateur 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 52
Lid geworden op: di 03 mar, 2009 18:15
Regio: NL - Provincie Overijssel

The oil pump must be primed

Bericht door frummeltje » vr 19 apr, 2019 17:57

Heb vandaag de oliepomp eraf gehaald, schoongemaakt en met een nieuwe o-ring en keerring weer gemonteerd.
Lezend in de Bentley manual zie ik in 220-2: " Remove the filter housing from the cilinder block. Then fill the oil pump pressure cavity with clean engine oil to prime the pump".
Het nut hiervan is me volstrekt duidelijk. Maar heeft iemand hier ervaring mee want dat drukhuis van het filter is niet echt handig te bereiken bovendien zitten er ook nog leidingen aan.
Op fixmysaab.com http://www.fixmysaab.com/900_repair/cra ... p?nsteps=5
zie ik dat een aantal keren met de startmotor wordt rondgedraaid met de bobine kabel los. Ik heb de as waar de keerring op loopt overigens ruim ingesmeerd met vet.
--------------NU------------------------------
SAAB 900 T16 FPT Cabrio 1991 - (Rood)
SAAB 900 T16 FPT Cabrio 1989 - (Rood)
----------Gereden----------------------------
SAAB 9-5 Aero Estate 2007
SAAB 99 GL 1982
SAAB 9-5 2.3T SE 2001

pieter TS
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 222
Lid geworden op: do 11 dec, 2008 14:01
Regio: Kies een regio:
Contacteer:

Re: The oil pump must be primed

Bericht door pieter TS » vr 19 apr, 2019 22:04

Het helpt de oliepomp met het aanzuigen vanuit het carter. Het duurt minder lang voordat hij olie aangezogen heeft.
Saab 900 t16 1984
Saab 900 t16 1985
Saab 9-3 2.0 t
Saab 9-5 2002 Estate
Saab 9000 Aero 2.0

Gebruikersavatar
frummeltje
Donateur 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 52
Lid geworden op: di 03 mar, 2009 18:15
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: The oil pump must be primed

Bericht door frummeltje » za 20 apr, 2019 16:48

Dank je Pieter. Het doel was me wel duidelijk. De handigste manier niet.

Uiteindelijk maar de fixmysaab methode gevolgd. Lijkt goed te gaan.

Bovenste bout van het pomp huis was helaas geen zeskant meer, om die los te krijgen moest ik nogal wat items verwijderen.

--------------NU------------------------------
SAAB 900 T16 FPT Cabrio 1991 - (Rood)
SAAB 900 T16 FPT Cabrio 1989 - (Rood)
----------Gereden----------------------------
SAAB 9-5 Aero Estate 2007
SAAB 99 GL 1982
SAAB 9-5 2.3T SE 2001

Gebruikersavatar
Paul99
Geregistreerd lid
Berichten: 7393
Lid geworden op: di 13 jul, 2004 12:12
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: The oil pump must be primed

Bericht door Paul99 » ma 22 apr, 2019 15:37

Zuurvrije vaseline
99T '80 karmijn rood, roestoratie
99GL '83 cirrus wit, daily runner
900S '92 *RIP* aka blackfire
900i 16v Forty '90 *RIP* Le Mans blauw
9-3 sport estate '06 jet black

Plaats reactie