Algemene onderhoudsvragen over C900

1978-1993
Plaats reactie
Gebruikersavatar
davidd
Geregistreerd lid
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 27 mei, 2013 20:34
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Algemene onderhoudsvragen over C900

Bericht door davidd » ma 15 apr, 2019 17:17

Dag allen,

Sinds vele jaren rijd ik Saabs en volg ik het forum, sindskort weer terug in een 900 Classic. Een oudje in basisuitvoering met carburateur. Moeten wel wat dingen aan gebeuren. Zoals het vervangen van een buitenspiegel, maar moet daarvoor de gehele deurbekleding eraf of enkel het kapje aan de binnenkant? Hoe haal ik de bumpers er het makkelijkste af? Hoe stel ik de carburateur af?

De veren zijn ook op en nieuwe schokbrekers zijn daarmee ook een wens. Ik zit er over te denken hem te verlagen, maar weet niet of de 30mm van de Lesjofors veren te veel van het goede zijn. Vast heeft een van de forummers z'n auto 30mm verlaagd en heeft die foto hier op het forum?

Had een tijdje een V70 Classic en daarbij kon ik over alles Youtube-filmpjes vinden. Bij de 900 Classic is dat toch minder. Staan m'n bovenstaande vragen in de bijv. de Haynes werkplaatshandboek? Dan wordt het tijd die te bestellen!

Groet, David

Oja, ik heb een soort van antenne aan de rechterkant, maar ook de elektrische uitschuif antenne links. Waar is die rechter voor? En neem aan dat daar nog een stukje op hoort?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door davidd op ma 29 apr, 2019 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
900c Classic Odoardo Grey
$ 9-3 SS 1.8t DionHPT
† 900i Classic Forty
† 900NG 2.3 Talladega Coupé

Gebruikersavatar
theun
Donateur 2015 + 2018
Donateur 2015 + 2018
Berichten: 1988
Lid geworden op: vr 20 jul, 2007 19:56
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Algemene onderhoudsvragen over C900

Bericht door theun » ma 15 apr, 2019 17:33

Dag David,

Kapje van de spiegel moet lukken met het deurpaneel erop, als is het makkelijker met eraf. Er zit een plastic plugje wat makkelijk afbreekt namelijk.

Die extra antennevoet heeft lijkt mij geen functie. Het zou me niet verbazen als je een later uit Zweden geïmporteerde auto hebt. Daar reden ze vaak met twee antennes rond in die jaren, ik vermoed voor de looks...

Leuk, weer een Classic-rijder erbij! Heb je nog een paar foto’s??
www.saabhistoricrallyteam.nl

Saab 99GL 4-deurs 1984
Saab 900i 5-deurs 1993
Saab 9-3 Sport Sedan 2008

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 5667
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Algemene onderhoudsvragen over C900

Bericht door reiernumans » ma 15 apr, 2019 17:39

theun schreef:
ma 15 apr, 2019 17:33
Die extra antennevoet heeft lijkt mij geen functie. Het zou me niet verbazen als je een later uit Zweden geïmporteerde auto hebt. Daar reden ze vaak met twee antennes rond in die jaren, ik vermoed voor de looks...
Was dat geen originele antenne uitbreidingsset voor een betere radio ontvangst? Of wellicht voor een bakkie? :lol:

Wbt onderstel; dat komt heel persoonlijk. De meeste 900's die nu nog met originele veren en dempers rondrijden staan voor heel hoog en achter heel laag. Ik zou als dat bij jou het geval is beginnen met nieuwe 'normale' schokdempers (Originele bruine zijn nog/weer leverbaar bijvoorbeeld, zoals ze nu als het goed is ook op jouw auto zitten, maar een Sachs gasdemper of Bilstein B4 is ook een goed alternatief) en nieuwe achterveren. Dan staat de auto in ieder geval weer recht en heb je een uitgangspunt van hoe een 900 hoort te rijden.

Voor verlaging zijn er ook diverse opties, van budget tot wat meer aan de prijs. In mijn ervaring rijdt echt elke 900 anders, ondanks dat dezelfde veren en dempers gemonteerd zijn. Zelfs de 'stance' is nog weleens anders. Zeker bij een 8v carburateur auto, die een stuk lichter op de neus is dan een 16v turbo met airco, kan het zijn dat de voorkant na verlaging wat hoger staat dan de achterkant..
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
davidd
Geregistreerd lid
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 27 mei, 2013 20:34
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Algemene onderhoudsvragen over C900

Bericht door davidd » ma 15 apr, 2019 18:15

Dank voor jullie verduidelijkingen Theun en Reier! Ga in stapjes aan de slag met de vering, dan zie ik vanzelf waar we op uit komen. Zijspiegel ga ik vervangen met het gehele deurpaneel eraf. Als we het doen, doen we het wel goed.

Zit nog een soort van plakker voor een antenne op de achterruit, dus denk dat de vorige eigenaar gek was op verkeersinformatie ofzo?

Foto volgen spoedig, na een dag kleien en waxen kwam er een zanderige regenbui langs en kan ik opnieuw gaan wassen.

Andere vraag, zijn er wel eens 'klusbijeenkomsten' of zoiets?
900c Classic Odoardo Grey
$ 9-3 SS 1.8t DionHPT
† 900i Classic Forty
† 900NG 2.3 Talladega Coupé

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 5667
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Algemene onderhoudsvragen over C900

Bericht door reiernumans » ma 15 apr, 2019 20:32

Of zat er wellicht een hypermoderne radio met DAB+ in?
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
davidd
Geregistreerd lid
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 27 mei, 2013 20:34
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Algemene onderhoudsvragen over C900

Bericht door davidd » di 16 apr, 2019 15:02

Dat zou zomaar kunnen. Als je geen elektrische ramen, schuifdak, toerenteller of wat dan ook neemt. Is DAB+ best een logische optie :wink:

Hier heb ik enkele afbeeldingen geplaatst voor nu;
viewtopic.php?f=23&t=26417&p=1810873#p1810873
900c Classic Odoardo Grey
$ 9-3 SS 1.8t DionHPT
† 900i Classic Forty
† 900NG 2.3 Talladega Coupé

Gebruikersavatar
Sonab
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 2374
Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45

Re: Algemene onderhoudsvragen over C900

Bericht door Sonab » di 16 apr, 2019 15:34

Met nieuwe schokdempers, rubbertjes en evt een setje stabi's rijd je auto al heel anders.
Verlagen kan altijd nog, maar met zo'n leuke originele carb-900 kan ik me voorstellen dat je daar niet aan begint.
Als dat weer rijdt zoals het fabrieks af reed, zul je zien: het is al perfect!
SAAB. Karakter op wielen.
Saab 900 T16 Red Arrow 1988
Saab 900i 5 drs 1989, rood (gesloopt)
Saab 9000 CSE 1996, blauw (sold)
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw (sold)
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit (sold)
Saab 9000 CSE 1995, rood (sold)
Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!

Gebruikersavatar
davidd
Geregistreerd lid
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 27 mei, 2013 20:34
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Algemene onderhoudsvragen over C900

Bericht door davidd » di 16 apr, 2019 16:13

Sonab schreef:
di 16 apr, 2019 15:34
Met nieuwe schokdempers, rubbertjes en evt een setje stabi's rijd je auto al heel anders.
Verlagen kan altijd nog, maar met zo'n leuke originele carb-900 kan ik me voorstellen dat je daar niet aan begint.
Als dat weer rijdt zoals het fabrieks af reed, zul je zien: het is al perfect!
Dat hoop ik! Bedoel je met Stabi's, gehele nieuwe stabilisatorstangen of nieuwe bussen (van bijv. Powerflex)?
900c Classic Odoardo Grey
$ 9-3 SS 1.8t DionHPT
† 900i Classic Forty
† 900NG 2.3 Talladega Coupé

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 5667
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Algemene onderhoudsvragen over C900

Bericht door reiernumans » di 16 apr, 2019 16:26

Als het goed is heeft jouw auto nu helemaal geen stabilisatorstangen, maar is de bodem er wel op voorbereid gezien het bouwjaar. Saab heeft de stabilisatorstangen ontwikkeld voor turbomodellen, helpt enorm met de stabiliteit op snelheid en overhellen in bochten. Vooral de achterste stabi is belangrijk, voor doet minder. Ik heb destijds op mijn 900 GLS een complete set gemonteerd met PU bussen rondom, was echt een giga verschil. Zeker met standaard veren en nieuwe schokdempers rondom. Werd er een veel frissere auto van, maar was stukken minder stug dan mijn huidige verlaagde 900 T16.
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
davidd
Geregistreerd lid
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 27 mei, 2013 20:34
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Algemene onderhoudsvragen over C900

Bericht door davidd » di 16 apr, 2019 16:56

reiernumans schreef:
di 16 apr, 2019 16:26
Als het goed is heeft jouw auto nu helemaal geen stabilisatorstangen, maar is de bodem er wel op voorbereid gezien het bouwjaar. Saab heeft de stabilisatorstangen ontwikkeld voor turbomodellen, helpt enorm met de stabiliteit op snelheid en overhellen in bochten. Vooral de achterste stabi is belangrijk, voor doet minder. Ik heb destijds op mijn 900 GLS een complete set gemonteerd met PU bussen rondom, was echt een giga verschil. Zeker met standaard veren en nieuwe schokdempers rondom. Werd er een veel frissere auto van, maar was stukken minder stug dan mijn huidige verlaagde 900 T16.
Dat is nuttige informatie. Zo leer ik weer wat bij. Een van mijn overwegingen voor sportveren was het overhellen, maar dat kan hiermee goed opgelost worden. Ik ga me er in verdiepen!
900c Classic Odoardo Grey
$ 9-3 SS 1.8t DionHPT
† 900i Classic Forty
† 900NG 2.3 Talladega Coupé

Gebruikersavatar
davidd
Geregistreerd lid
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 27 mei, 2013 20:34
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Correcte grille c900?

Bericht door davidd » ma 29 apr, 2019 16:33

Mijn C900 heeft een grille als onderstaand. Niet echt chroom, niet echt zwart. Het lijkt me dat hij origineel wel chroom was, maar dit eraf gesleten is door de jaren. Of heeft Saab door de jaren ook een grille geleverd in deze "matmetalen" kleur?

Afbeelding
900c Classic Odoardo Grey
$ 9-3 SS 1.8t DionHPT
† 900i Classic Forty
† 900NG 2.3 Talladega Coupé

Gebruikersavatar
Marius0404
Geregistreerd lid
Berichten: 3722
Lid geworden op: do 22 dec, 2005 11:01
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Algemene onderhoudsvragen over C900

Bericht door Marius0404 » ma 29 apr, 2019 18:02

op een standaard Saab kon het natuurlijk niet teveel glimmen :wink:
inderdaad, mat, ook mooi (net als je wagen)
95'74
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9-5Aero Estate'02

Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71

Gebruikersavatar
S@@bman
Geregistreerd lid
Berichten: 13080
Lid geworden op: vr 01 jul, 2005 19:04

Re: Algemene onderhoudsvragen over C900

Bericht door S@@bman » ma 29 apr, 2019 18:06

Je kunt de grill uit elkaar halen (zwarte en grijze gedeelte).
Vervolgens spuiten met een spuitbusje en matte vernis erop en je kunt er weer jaren tegen.
Saab 900c (2d) 1986
Saab 900 GLs (5d) 1979
Saab 99 GL (4d) 1982
Saab 9-3 Estate 2007

Gebruikersavatar
davidd
Geregistreerd lid
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 27 mei, 2013 20:34
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Algemene onderhoudsvragen over C900

Bericht door davidd » ma 29 apr, 2019 19:09

Dank Marius en S@@bman! Misschien moet ik een keer een chromen grille lenen via het forum om te zien wat ik mooier vind. De matte grille heeft z'n charme, maar met de chromen raampezen is een chromen versie misschien ook wel mooi... keuzes!
900c Classic Odoardo Grey
$ 9-3 SS 1.8t DionHPT
† 900i Classic Forty
† 900NG 2.3 Talladega Coupé

Gebruikersavatar
davidd
Geregistreerd lid
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 27 mei, 2013 20:34
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Algemene onderhoudsvragen over C900

Bericht door davidd » za 04 mei, 2019 14:33

reiernumans schreef:
ma 15 apr, 2019 17:39
theun schreef:
ma 15 apr, 2019 17:33
Die extra antennevoet heeft lijkt mij geen functie. Het zou me niet verbazen als je een later uit Zweden geïmporteerde auto hebt. Daar reden ze vaak met twee antennes rond in die jaren, ik vermoed voor de looks...
Was dat geen originele antenne uitbreidingsset voor een betere radio ontvangst? Of wellicht voor een bakkie? :lol:
Soms moet je eerst in je achterbak kijken voordat je het internet afstruint naar een antenne. De vraag van het doel blijft, want de radio is niet beter geworden. De looks wel...

Afbeelding
900c Classic Odoardo Grey
$ 9-3 SS 1.8t DionHPT
† 900i Classic Forty
† 900NG 2.3 Talladega Coupé

Plaats reactie