Duitse benzine, motor schokt..
- Moart'n
- Geregistreerd lid
- Berichten: 58
- Lid geworden op: vr 05 mar, 2010 12:24
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Duitse benzine, motor schokt..
Hallo allemaal,
Ben afgelopen weekend in Keulen geweest en tankte op de terugweg bij Aral Super E5 (is met 5% bio-ethanol), zou vergelijkbaar moeten zijn met onze Nederlandse Super 95, sindsdien heb ik een schokkende motor... Heb een Saab 900i uit '87, die net een paar weken een grote beurt gehad incl. afstelling van de benzine-toevoer. (loopt nu wat armer dan daarvoor geloof ik) Aangezien het schokken na het tanken is begonnen denk ik dat het door de benzine komt, hebben jullie hier ook ervaring mee?
Ben afgelopen weekend in Keulen geweest en tankte op de terugweg bij Aral Super E5 (is met 5% bio-ethanol), zou vergelijkbaar moeten zijn met onze Nederlandse Super 95, sindsdien heb ik een schokkende motor... Heb een Saab 900i uit '87, die net een paar weken een grote beurt gehad incl. afstelling van de benzine-toevoer. (loopt nu wat armer dan daarvoor geloof ik) Aangezien het schokken na het tanken is begonnen denk ik dat het door de benzine komt, hebben jullie hier ook ervaring mee?
900i 2-deurs sedan, rose quartz metallic, 1987
- reiernumans
- Donateur (2x)
- Berichten: 7754
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Duitse benzine, motor schokt..
Altijd 98 tanken met zo'n oud beestje. E5 en E10 benzines (de benzines waar ze het aangeven in ieder geval) zijn vaak restpartijen die voor dumpprijzen gekocht worden, vaak van matige kwaliteit. Door ethanol (met een heel hoog octaangetal) bij te mengen kan het wel verkocht worden als 95 octaan, maar erg lekker voor je brandstofsysteem is het niet..
Ik tank met mijn 900 altijd Shell V-power of BP Ultimate. Die twee zijn beide echte 98 octaan benzines, zonder ethanol. Die 10ct per liter aan de pomp verdien je terug in verbruik en herstelkosten aan brandstofleidinkjes en dergelijke die niet van ethanol houden.
Concusie; als je om het schokken heen kan rijden (wat rustiger aan optrekken?) de tank leegrijden en volgooien met 98. En dan duimen dat het inderdaad alleen een tank rottige benzine was.
Ik tank met mijn 900 altijd Shell V-power of BP Ultimate. Die twee zijn beide echte 98 octaan benzines, zonder ethanol. Die 10ct per liter aan de pomp verdien je terug in verbruik en herstelkosten aan brandstofleidinkjes en dergelijke die niet van ethanol houden.
Concusie; als je om het schokken heen kan rijden (wat rustiger aan optrekken?) de tank leegrijden en volgooien met 98. En dan duimen dat het inderdaad alleen een tank rottige benzine was.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
- edwardk
- Geregistreerd lid
- Berichten: 10543
- Lid geworden op: do 08 dec, 2005 21:49
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Duitse benzine, motor schokt..
,mooi verhaal.reiernumans schreef: ↑di 11 sep, 2018 14:23Altijd 98 tanken met zo'n oud beestje. E5 en E10 benzines (de benzines waar ze het aangeven in ieder geval) zijn vaak restpartijen die voor dumpprijzen gekocht worden, vaak van matige kwaliteit. Door ethanol (met een heel hoog octaangetal) bij te mengen kan het wel verkocht worden als 95 octaan
Saab always has been for someone who wants something safe, solid and a little different
"Why drive a car when you can pilot " a Saab 9⁵ SS 2.0 t 185Pk /270Nm // 9⁵ SC Vector 2.3 t
+SSHC (Saab Self Healing Capability)
De saab 9000 is toch mooi de beste saab ooit gemaakt.
"Why drive a car when you can pilot " a Saab 9⁵ SS 2.0 t 185Pk /270Nm // 9⁵ SC Vector 2.3 t
+SSHC (Saab Self Healing Capability)
De saab 9000 is toch mooi de beste saab ooit gemaakt.
- RoelandV
- Geregistreerd lid
- Berichten: 12719
- Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
- Regio: - kies een regio
Re: Duitse benzine, motor schokt..
Als ik het goed begrijp dan wordt er bij onze oosterburen niet alleen gesjoemeld met dieselauto's maar ook met benzine.
Keep on smiling!
- edwardk
- Geregistreerd lid
- Berichten: 10543
- Lid geworden op: do 08 dec, 2005 21:49
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Duitse benzine, motor schokt..
Nou ik denk dat dat wel meevalt, en het rijdt eender als op de Nederlandse Euro, E10 is alleen 30€ct/ltr voordeliger.
Als ik het goed heb zijn de saabs vanaf midden jaren '80 al E10 proof.
Als ik het goed heb zijn de saabs vanaf midden jaren '80 al E10 proof.
Saab always has been for someone who wants something safe, solid and a little different
"Why drive a car when you can pilot " a Saab 9⁵ SS 2.0 t 185Pk /270Nm // 9⁵ SC Vector 2.3 t
+SSHC (Saab Self Healing Capability)
De saab 9000 is toch mooi de beste saab ooit gemaakt.
"Why drive a car when you can pilot " a Saab 9⁵ SS 2.0 t 185Pk /270Nm // 9⁵ SC Vector 2.3 t
+SSHC (Saab Self Healing Capability)
De saab 9000 is toch mooi de beste saab ooit gemaakt.
- busy
- Donateur (4x)
- Berichten: 4169
- Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Duitse benzine, motor schokt..
Je kunt een saab idd gewoon op E10 laten rijden.
SAAB 9-3 5-deurs 2.0. Lpt 2002, Hazelnut
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs
SAAB HobbyClub Amersfoort
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs
SAAB HobbyClub Amersfoort
- brinky
- Donateur
- Berichten: 19970
- Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
- Regio: NL - Provincie Overijssel
- Contacteer:
Re: Duitse benzine, motor schokt..
Moderne Saabs wel, maar bij een carburateurtje is dat wel een iets ander verhaal...
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '99 Saab 9-3 Viggen cabrio - '00 Saab 9-5 3.0t V6 LPG - '65 Saab 96 tweetakt
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie
- Cornelius
- Donateur (10x)
- Berichten: 1235
- Lid geworden op: za 16 aug, 2008 11:55
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Duitse benzine, motor schokt..
Heb je al weer een keer met euro 98 gereden?
mijn 900 had pas (toevallig ook in Duitsland) ongelofelijk de bokkepruik op.
Maar dat lag aan de ontstekingsverdeler/vacuumvervroeger die aan revisie toe was.
(symptomen: bij constante belasting geen probleem, bij optrekken of heuvel op begon de motor te schokken.
Door vaker terug te schakelen kon ik het een beetje omzeilen en ben zo weer thuisgekomen)
Heb je een vacuumvervroeger of BDP-sensor? (sorry, weet niet van elk bouwjaar hoe de onsteking precies is uitgevoerd)
mijn 900 had pas (toevallig ook in Duitsland) ongelofelijk de bokkepruik op.
Maar dat lag aan de ontstekingsverdeler/vacuumvervroeger die aan revisie toe was.
(symptomen: bij constante belasting geen probleem, bij optrekken of heuvel op begon de motor te schokken.
Door vaker terug te schakelen kon ik het een beetje omzeilen en ben zo weer thuisgekomen)
Heb je een vacuumvervroeger of BDP-sensor? (sorry, weet niet van elk bouwjaar hoe de onsteking precies is uitgevoerd)
900S 1993
- reiernumans
- Donateur (2x)
- Berichten: 7754
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Duitse benzine, motor schokt..
Het kán wel, maar of je er nou goed aan doet.. In mijn ervaring (met een classic turbo) rijdt 'ie op 98 een stuk fijner, sneller, en zuiniger dan op andere benzines.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
- Knissaw
- Geregistreerd lid
- Berichten: 175
- Lid geworden op: di 04 jul, 2017 23:46
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Duitse benzine, motor schokt..
Toch ook zuiniger ja?reiernumans schreef: ↑do 13 sep, 2018 21:53Het kán wel, maar of je er nou goed aan doet.. In mijn ervaring (met een classic turbo) rijdt 'ie op 98 een stuk fijner, sneller, en zuiniger dan op andere benzines.
Wat is jouw gemiddeld verbruik dan ongeveer op 98
- reiernumans
- Donateur (2x)
- Berichten: 7754
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Duitse benzine, motor schokt..
M'n record is een krappe 1 op 12.5, onzuinigste tank was nèt onder de 1 op 10. Meestal zit ik op ruim 1 op 11, gemeten over de afgelopen 9000km. Enige manier om het verbruik echt de grond in te boren is OVERAL vol gas heen gaan (maar dat lukt je nooit een tank lang) of 160+ op de teller aanhouden.. Zelfs m'n tank benzine van de worstenbroodjes rit afgelopen zondag was 1 op 11, en dat was flink doorrijden heen, heel veel BOOOOOOOST pulls tijdens de rit en 140 op de cruise terug.
En dat terwijl ik vrijwel dagelijks de APC meter richting het rood krijg
En dat terwijl ik vrijwel dagelijks de APC meter richting het rood krijg
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
- Mariacci
- Donateur (2x)
- Berichten: 310
- Lid geworden op: wo 24 apr, 2013 21:13
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Duitse benzine, motor schokt..
topicstarter heeft een 'i'tje. Mijn ondervinding is dat het niet zoveel uitmaakt of ik Shell 95 tank of 98. Heb een tijdje om de beurt getankt, geen merkbaar verschil in verbruik of rijeigenschappen. Ook met 98 wordt het geen monster helaasreiernumans schreef: ↑do 13 sep, 2018 21:53Het kán wel, maar of je er nou goed aan doet.. In mijn ervaring (met een classic turbo) rijdt 'ie op 98 een stuk fijner, sneller, en zuiniger dan op andere benzines.
E10 gooi ik er voor de zekerheid niet in. Ook niet in m'n 9-3 trouwens.
900 classic 5-deurs / 9-5NG
Voorheen: 3x 900 classic cabrio / 3x 9-5 Estate Aero / 9-3 Estate V6 Aero Hirsch
Voorheen: 3x 900 classic cabrio / 3x 9-5 Estate Aero / 9-3 Estate V6 Aero Hirsch
- bruises
- Donateur (2x)
- Berichten: 395
- Lid geworden op: za 21 jan, 2006 13:04
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Duitse benzine, motor schokt..
ik zou andere oorzaken nog niet uitsluiten, maar inderdaad eerst de huidige tank leegrijden, echt zo leeg mogelijk als je aandurft, desnoods met een 5 liter reservetankje tijdelijk in de achterbak. en dan weer lekker tanken wat je in Nederland altijd tankt (iig zonder e5/e10)
Ik heb met een drietal autos (allemaal "klaar" voor e5/e10 volgens de documentatie) hetzelfde gehad en het was bij alledrie huilen.....af dat nou kwam doordat de benzine voor bijmenging al van slechte kwaliteit was of dat het echt door de ethanol kwam weet ik niet, maar ervaringen met bijgemengde meuk zijn tot zover slecht geweest
Je kan sowieso even al je vacuum- en luchtslangen even nalopen, want de klachten die ik had na het tanken van ethanolbenzine deden me erg denken aan valse lucht. Dan kan je dat in ieder geval al maar uitegesloten hebben
succes
Ik heb met een drietal autos (allemaal "klaar" voor e5/e10 volgens de documentatie) hetzelfde gehad en het was bij alledrie huilen.....af dat nou kwam doordat de benzine voor bijmenging al van slechte kwaliteit was of dat het echt door de ethanol kwam weet ik niet, maar ervaringen met bijgemengde meuk zijn tot zover slecht geweest
Je kan sowieso even al je vacuum- en luchtslangen even nalopen, want de klachten die ik had na het tanken van ethanolbenzine deden me erg denken aan valse lucht. Dan kan je dat in ieder geval al maar uitegesloten hebben
succes
BAAS neem een racecar neem een SAAB
9-5 estate (2005)
900 caab (1988)
Sonnet II (1968) [project #1]
Sonnet III (1973) [project #2]
99 (1984) [project #3]
99 (1982) [werd total loss gereden]
900i (1984) [verkocht]
9-5 estate (2005)
900 caab (1988)
Sonnet II (1968) [project #1]
Sonnet III (1973) [project #2]
99 (1984) [project #3]
99 (1982) [werd total loss gereden]
900i (1984) [verkocht]
- Funky Dude
- Geregistreerd lid
- Berichten: 6767
- Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Duitse benzine, motor schokt..
Waarom blijven doorsukkelen tot de tank bijna leeg is? Bij ongeveer halfleeg volgooien met 98 zal al een hoop verbetering brengen.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 120
- Lid geworden op: zo 12 okt, 2008 22:50
- Regio: NL - Provincie Limburg
Re: Duitse benzine, motor schokt..
Snap ik ook niet zo goed... Alles wat je er nu bovenop gaat tanken zorgt er alleen maar voor dat het 'E' gehalte omlaag gaat. Als dat inderdaad het probleem is, los je het dan deels op.