Maar weer eens een ronde ABS

1978-1993
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 212
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21
Regio: Noorwegen

Maar weer eens een ronde ABS

Bericht door mvm9ck » za 28 jul, 2018 19:59

Helaas, ik heb een abonnement op met name ABS problemen. Een week voor de keuring ging gisteren het Anti-Lock lampje zomaar aan en het gaat niet meer uit.

- Geen remolie lekkage zoals de vorige keer
- De enige code die zich laat uitlezen is 4444 - geen opgeslagen foutcodes, "fault-free system".
- Alle ABS zekeringen zijn heel
- Heb de connector en de Ecu contacten ingespoten met contactspray

Blijft over volgens de Townsend Imports documentatie ofwel een slecht contact ergens, ofwel de diagnostische plug die kortsluiting maakt, ofwel de ABS Ecu zelf (of het ABS lampje maar dat geloof ik niet zo - knippert prima bij het uitlezen). De Ecu zit er pas 10 jaar in, destijds gebruikt gekocht bij Elferink nadat de originele was overleden (en nog een paar zaken meer) omdat een geachte collega de plus en min verkeerd om op zijn accu had gezet bij het gebruik van startkabels.

Is er ook een simpele multi-meetmethode, bv weerstand meten op de ABS contacten in de zekeringsbox, die laat zien of de Ecu weer overleden is of niet? Hoe meet je of de relais nog goed zijn?

Bij voorbaat dank voor de input want op ook maar enige deskundigheid van de garage hoef ik niet te rekenen. Die zien het lampje dat blijft branden en keuren hem af.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________

Gebruikersavatar
Ruud 9.3
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 1065
Lid geworden op: wo 03 jan, 2007 19:46

Re: Maar weer eens een ronde ABS

Bericht door Ruud 9.3 » za 28 jul, 2018 20:44

Je kunt de contacten op de remcilinder doormeten, daar zitten ook elektrische kleppen in.
Met name de contacten die massa moeten geven aan de kleppen werken soms na jaren niet meer goed maar de ECU meet die werking wel door.
De massa verloopt standaard via de remcilinder naar het chassis.
Een draad vanaf de massa contacten rechtstreeks aan het chassis werkt dan goed.
Sedan 9.3 2007, Cabrio 9.3 SE 2002, Sedan 9000i CC 1987, Volvo S60 2018
projecten: 900 T8 1983, 900i 1985

ex Cabrio 900S Aero T5 1993, Sedan 9000i CSE 1994, Sedan 9000i CD 1990

Rijk zijn zit tussen de oren, niet in je portemonnee

Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 212
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21
Regio: Noorwegen

Re: Maar weer eens een ronde ABS

Bericht door mvm9ck » za 28 jul, 2018 20:59

Mijn dank voor de snelle reactie, het klinkt of het best eens zou kunnen.

Ik zal alleen eerst uit moeten vinden waar die contacten dan zitten, per wiel neem ik aan. Als ik in de Bentley kijk zie ik niks over electrische bedrading en massapunten. Geen idee waarnaar ik moet zoeken.

Dit kon wel eens lang gaan duren, laat ik hem dan maar eens binnen gaan zetten, voor morgen is er regen voorspeld.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________

Gebruikersavatar
Ruud 9.3
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 1065
Lid geworden op: wo 03 jan, 2007 19:46

Re: Maar weer eens een ronde ABS

Bericht door Ruud 9.3 » za 28 jul, 2018 21:04

nee, de contacten zitten daar waar er een stekker zit op de hoofdremcilinder, onder de motorkap.
Sedan 9.3 2007, Cabrio 9.3 SE 2002, Sedan 9000i CC 1987, Volvo S60 2018
projecten: 900 T8 1983, 900i 1985

ex Cabrio 900S Aero T5 1993, Sedan 9000i CSE 1994, Sedan 9000i CD 1990

Rijk zijn zit tussen de oren, niet in je portemonnee

Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 212
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21
Regio: Noorwegen

Re: Maar weer eens een ronde ABS

Bericht door mvm9ck » za 28 jul, 2018 21:15

Ahh dat snap ik wel, die stekker heb ik zien zitten.

Hoe meet ik of er (te weinig) massa is? Dit is geen dagelijkse kost voor mij helaas.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________

Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 212
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21
Regio: Noorwegen

Re: Maar weer eens een ronde ABS

Bericht door mvm9ck » zo 29 jul, 2018 0:22

Iemand was zo aardig om het volgende in mijn skype te plakken....

Zet de meter op stand "ohm" en stop de meetsnoeren in de juiste aansluitingen op de meter.
Meestal is zijn dat COM en V, ohm, mA

Als je nu de 2 meetpennen tegen elkaar drukt moet de meter 0 ohm aanwijzen; een doorverbinding zonder weerstand dus.
Als je nu, met de meter in die stand, een draad doormeet moet er ook 0 ohm, of een heel kleine getalswaarde aangegeven worden.

Zet je 1 pen op het massapunt van bijv een lamp en de andere pen op het frame van de motor, dan moet ook 0 ohm of een heel lage waarde aangegeven worden.
Geeft de meter een hoge waarde aan, bijv. 10 ohm (slechte massaverbinding., dan is er iets niet goed, net als wanneer de meter oneindig aangeeft (= geen massaverbinding)
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________

Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 212
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21
Regio: Noorwegen

Re: Maar weer eens een ronde ABS

Bericht door mvm9ck » zo 29 jul, 2018 17:25

De master cylinder / ABS unit heeft 2 stekkers: een 2-polige en een 4-polige. De 2 polige laat uitslag zien, de 4-polige doet niks, blijft 1. Heb de contacten ingespoten met contactspray.

Ik heb geprobeerd een meting te krijgen van de unit. Hij blijft op 1 staan, ongeacht waar op de master remcylinder ik ga staan met de ene kontaktpen. Dat betekent dan geen massa?

Waar zou die massadraad vanaf het chassis dan evt aan bevestigd kunnen worden?
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________

Gebruikersavatar
brinky
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 19582
Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: Maar weer eens een ronde ABS

Bericht door brinky » zo 29 jul, 2018 17:27

Per mei 2018 is voor de APK een ABS-lampje geen probleem meer, toch?
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '96 9000 2.0t CSE LPG-G3
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie

Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 212
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21
Regio: Noorwegen

Re: Maar weer eens een ronde ABS

Bericht door mvm9ck » zo 29 jul, 2018 18:03

In Noorwegen wel - ABS / SRS / you name it, als het er op zit moet het werken. Zo niet: afkeur....
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________

Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 212
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21
Regio: Noorwegen

Re: Maar weer eens een ronde ABS

Bericht door mvm9ck » zo 29 jul, 2018 19:11

Waarempel - het werkt weer. Wat het nou geweest is weet ik niet zeker maar het kan zijn dat de contactspray op de master remcylinder-stekkers het klusje geklaard heeft.

En..... ik blijk een reserve ABS controller te hebben. Omdat ik toch bezig was heb ik voor de grap de oude (waavan de *Nederlandse* garage beweerde dat die overleden was) er aan gezet. Starten.... lampje uit. Die controller werkt dus gewoon, hoera! Nu slaap ik beter, nog een paar reserve ABS relais op de kop tikken en ik kan er weer jaren tegen. Het is tenminste ergens goed voor geweest deze ronde ABS.

Iedereen bedankt voor de input, de focus op de master brake cylinder van Ruud 9-3 was een goed idee.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________

Gebruikersavatar
Ruud 9.3
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 1065
Lid geworden op: wo 03 jan, 2007 19:46

Re: Maar weer eens een ronde ABS

Bericht door Ruud 9.3 » zo 29 jul, 2018 19:13

Succes met de APK en veel veilige kilometers.
Sedan 9.3 2007, Cabrio 9.3 SE 2002, Sedan 9000i CC 1987, Volvo S60 2018
projecten: 900 T8 1983, 900i 1985

ex Cabrio 900S Aero T5 1993, Sedan 9000i CSE 1994, Sedan 9000i CD 1990

Rijk zijn zit tussen de oren, niet in je portemonnee

Plaats reactie