Stuurhuis vervangen omdat het lekt! SAAB 900 T8 82'

1978-1993
Plaats reactie
autosleutel
Geregistreerd lid
Regio: BE - West-Vlaanderen / Flandre-Occidentale

Stuurhuis vervangen omdat het lekt! SAAB 900 T8 82'

Bericht door autosleutel » di 24 jul, 2018 16:31

Hallo, Ik ben gestart met het vervangen van mijn stuurhuis!

Ik volg het werkplaatshandboek min of meer: Ik heb de auto op 2 paaltjes staan
Aan het deel waar de control valve zit komen 2 leidingen toe (retour en aanvoer van hydraulische olie komende van de pomp, bevestigt met een 16 en een 18).
Ik ben erin gelukt eentje los te maken van bovenaf(ging vrij vlot met een buisje en een 16, maar de 18 moer kan ik niet bij zowel van boven als beneden, helemaal niets ruimte om mijn sleutel te plaatsen (een ratel steeksluitel/leidingsleutel die kan ratelen zou misschien wel helpen maar die heb ik niet). Ik heb dan maar de 18 leiding ( ik refereer naar de sleutelmaat van de moer) die richting pomp loopt aan de pomp zelf losgemaakt, deze hangt nu ook los onderaan de auto zodat het stuurhuis loszit op 3 bouten na. (2 bouten waarmee het stuurhuis aan het chassis vastzit, en 1 clamping bout die heet als volgt, "steering column universal joint clamping bolt".

Deze laatste weet ik niet hoe aan beginnen, op de foto's zie ik ook vaak dat de motor eruit is en er veel ruimte is... het is toch mogelijk met de motor erin????

Airco leidingen lossen kan misschien meer plaats opleveren... iemand die mij een sleutel kan aanraden waarmee het zeker gaat? (het is echt krap :cry: )

foto van de wagen
Afbeelding
foto van de pomp waarvan ik de aanvoerleiding heb losgemaakt (middelste) die overeenstemt met de 18 die ik niet loskrijg aan de control valve (volgens werkplaatsHB moet deze los aan de controlvalve maar deze mag blijven zitten volgens mij, zo krijg ik er hem ook wel uit)
Afbeelding

foto van de clamping bolt die klemt op de universeel koppeling (als de bout los is, kan ik het bovenste deel van de koppeling omhoog schuiven?
Afbeelding

JanWessel
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Groningen
Contacteer:

Re: Stuurhuis vervangen omdat het lekt! SAAB 900 T8 82'

Bericht door JanWessel » di 24 jul, 2018 17:43

Je kunt de leidingen het beste aan de kant van de pomp lossen, dan komen ze mee met het verwijderen van het stuurhuis. Verder moet je de bout aan de kruiskoppeling van de stuurstang (laatste foto) losmaken.

Stuurkogels lossen en uit de fuseehuizen tikken en dan beide stuurhuisbouten losmaken. Als het stuurhuis helemaal los is, moet je 'm eerst richting de bijrijderskant door het gat in de carrosserie steken, en 'm dan daarna een kwartslag naar voren draaien zodat het controlvalve van het stuurhuis niet meer in de weg zit. Vervolgens, zodra de spoorstang met stuurkogel vrij hangt onder de auto, het stuurhuis met de stuurkogel aan de bestuurderskant naar beneden laten zakken zodra je 'm vrij hebt.

Het klopt verder wat je zegt: het is een kutklus die je eigenlijk het beste op een brug zou moeten doen. De aanwezigheid van een aircopully helpt ook weinig...
Repro SAAB Sport & Rally stickers? Hier kijken.

MY88 900 T16S - MY86 900 T8 SA - MY83 900 T8 - MY97 9000 Anni 'Ital-Aero'- voormalig Intsaabpooier

RoccoH
Donateur 2015 + 2019
Donateur 2015 + 2019
Regio: NL - Provincie Utrecht

Bericht door RoccoH » di 24 jul, 2018 19:45

Ik meen mij te herinneren dat je die bout van de kruiskoppeling het beste van binnenuit kan los maken, dus even onder het stuur kruipen en rubber stuurasafdichting verwijderen zodat je erbij kan.

Heb je wel het echte Saab werkplaatshandboek?!? want dat staat daar gewoon in beschreven.

Nog een tip: http://townsendimports.com/Web/suspensi ... ck_900.htm

autosleutel
Geregistreerd lid

Bericht door autosleutel » vr 27 jul, 2018 0:39

Dank voor de tip! Ik heb ze ondertussen losgekregen, het enige dat mij nog rest zijn de 2 x 19 bouten te lossen die het stuurhuis vasthouden aan het chassis.
De "echte" werkplaatshandboeken die heb ik niet, maar wel een manual die ik verkregen heb in digitale vorm, ook van SAAB, niet Bentley of iets anders...

Overmorgen werk ik verder, hopelijk loopt alles verder vlot :)

turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Regio: NL - Provincie Overijssel

Bericht door turbopilot » vr 27 jul, 2018 5:15

Zijn de rubbers in stuurhuis nog goed ? zag bij elferink nieuwe staan,
Ben eigenlijk wel benieuwd naar ervaring met nieuwe rubbers.

Afbeelding

https://elferink.nl/Nieuw/Saab/900_-93/ ... rtNr/12743
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

autosleutel
Geregistreerd lid

Bericht door autosleutel » za 28 jul, 2018 1:07

De rubbers lijken me nog goed (zijn niet beenhard, maar wel aan de harde kant ), is wel een (niet gereviseerd) stuurhuis van 83' heb het aangekocht voor de prijs van een revisiesetje, als deze lekt (wat ik echt zou betreuren) dan reviseer ik de originele (maar dit is wel een heel andere klus 8) )

De 2 x 19 zitten wel redelijk vast (60Nm - 80Nm lees ik in de manual), ik ga mijn luchtpistool erbij moeten halen, liggend op mijn rug kan ik niet genoeg kracht zetten
Ik raad iedereen aan deze klus te doen m.b.v. een brug :!:

autosleutel
Geregistreerd lid

Bericht door autosleutel » za 04 aug, 2018 2:07

Eindelijk, het stuurhuis is vervangen en met succes, ik zie geen lekken en alles blijft droog!
Ik heb meteen de doorgangen van de spoorstangen opgekuist, geen roest of narigheden (buiten wat zand en kiezels na 36 jaar rijden met TRX, echte keiwerpers moet ik denken :? ), maar de bescherm-rutex is wel aan de randen vanonder en rondom weg door de vettige boel (hydraulische olie is ook een beetje corrossief heb ik is gelezen?) Kan ik dit gewoon ontvetten en rutex overspuiten of gebruiken jullie hiervoor andere middelen alvorens over te gaan naar rutex?

Hopelijk gaat dit stuurhuis even mee!
Het volgende zijn de remmen losmaken en opkuisen, misschien start ik maar even en restauratietopic want heb ook nog een 4 tal roestplekjes te verwerken (2 kofferbak links en rechts bij afvoer, 1 spatbord linksvoor intern best lelijk maar niet op dragend gedeelte) Zal even wat foto's posten in een komend restauratietopic.

Dank voor jullie advies!

Jeroen van 't Hul
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Overijssel

Bericht door Jeroen van 't Hul » za 04 aug, 2018 18:22

Mooi werk! Zelf twee keer zonder brug gedaan, eerst zonder motor dus simpel. Maar bleek lek gereviseerd door mijzelf :-P+ :-P+ tweede revisie poging tot op heden succesvol, lekvrij en soepel. Maar nu weet ik wel hoe het moet :mrgreen:
Montage met motor erin lastiger maar was met twee uurtjes gefixt!! Als je het al een keer hebt gedaan gaat het snel sneller :D

Revisie setje monteren is wel next level, kunt het héél makkelijk verprutsen en sommige stuurhuizen zijn anders, dus past de boel niet, of met aluminium kop die langzaam inslijten. . .
84-er 5 deurs, 900 T16 met Trionic 5.5 :O:

Plaats reactie