Ik heb nu reeds meer dan twee jaar mijn oude T16 MY '92 bijgehouden. Aan deze auto mankeerde motorisch niets, maar ik heb hier jammer genoeg een botsing mee gemaakt waardoor er ernstige schade aan het chassis is opgelopen.
De auto altijd bijgehouden met het idee "het kan wel eens ooit van pas komen" voor stukken voor zijn opvolger, een T8 K-jetronic. Zoveel jaar later moet ik echter vaststellen dat naast een alternator er nog niets geplunderd is uit de T16.
Nu zijn er een aantal "grotere" werken die ik al lang in mijn hoofd heb om uit te voeren, maar nooit aan begonnen ben omdat ik niet weet of deze zaken effectief kunnen overgezet worden van de T16 naar de T8. Daarom mijn vraag aan jullie: welke van volgende onderdelen kunnen van de T16 naar de T8 overgezet worden (en zijn de klusjes te doen voor een amateur?):
- verlaagde vering en schokdempers
- short shifter (verkorte versnellingspook)
- instrumentencluster (de verlichting van de T8 hapert en de km-teller hapert ook soms)
- radio + automatisch uitschuifbare antenne
En als klap op de vuurpijl: is het mogelijk om de cilinderkop van de T16 over te zetten op de T8 (en dus een T16 K-jet te maken)? Ik veronderstel dat dit te ver gaat?
Compatibiliteit T8 '89 en T16 '92
-
- Donateur
- Berichten: 214
- Lid geworden op: di 17 jan, 2012 12:58
- Regio: BE - Oost-Vlaanderen / Flandre-Orientale
Compatibiliteit T8 '89 en T16 '92
- Braakhuis 9-5
- Geregistreerd lid
- Berichten: 279
- Lid geworden op: ma 04 apr, 2016 9:47
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Compatibiliteit T8 '89 en T16 '92
Je kan het hele T16 blok wel overzetten.
Snelheidsmeter past volgens mij niet 1 op 1, de rest van het dashboard geloof ik wel.
Veren zouden wel passen. Velgen en remmen, assen, enz. zouden misschien ook kunnen passen omdat volgens mij de T8 nieuwe steek heeft.
Snelheidsmeter past volgens mij niet 1 op 1, de rest van het dashboard geloof ik wel.
Veren zouden wel passen. Velgen en remmen, assen, enz. zouden misschien ook kunnen passen omdat volgens mij de T8 nieuwe steek heeft.
Saab 900 T8 Sedan 1985 (25-12-2016 tot 8-10-2017 R.I.P na het ongeluk)
Saab 9-3 2.0i 1998 (11-02-2018 tot 17-04-2021) viewtopic.php?f=7&t=162410
Alfa Romeo 916 Spider (03-06-2018 tot heden)
Saab 9-3 2.0i 1998 (11-02-2018 tot 17-04-2021) viewtopic.php?f=7&t=162410
Alfa Romeo 916 Spider (03-06-2018 tot heden)
- reiernumans
- Donateur (2x)
- Berichten: 7754
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Compatibiliteit T8 '89 en T16 '92
Veren, schokdempers en short shifter kun je zo overzetten. Instrumentcluster is een lastige. '89 is een overgangsjaar, als de kilometerteller aansluiting en cruise control stekkers hetzelfde zijn zou het moeten kunnen volgens mij.
Wat betreft de 16 klepper kop; ik denk dat het dan makkelijker is het gehele blok over te zetten. Je zult wel wat dingen moeten aanpassen om KJet erop aan de praat te krijgen though, distributieketting en geleiders zijn anders bij een 8-klepper. Je boekt denk ik meer winst met het overzetten van de motor + het injectiesysteem, als je graag weer een 16 klepper wil.
Uitschuifbare antenne ligt waarschijnlijk al een stekker voor achter de bekleding in de kofferbak, kun je zo controleren. Anders zul je draden moeten trekken, de antenne past sowieso. Radio is ook hetzelfde formaat, maar ook hier geldt dat misschien de stekkers anders zijn en je dus misschien moet prutsen met draadjes.
Op de motorwissel na is het meeste prima te doen voor de thuisklusser. Als je niet bang aangelegd bent en wat skills hebt lukt zo'n motorwissel denk ik ook wel. An sich zijn 900 Classics niet hele lastige auto's om aan te klussen in mijn ervaring.
Wat betreft de 16 klepper kop; ik denk dat het dan makkelijker is het gehele blok over te zetten. Je zult wel wat dingen moeten aanpassen om KJet erop aan de praat te krijgen though, distributieketting en geleiders zijn anders bij een 8-klepper. Je boekt denk ik meer winst met het overzetten van de motor + het injectiesysteem, als je graag weer een 16 klepper wil.
Uitschuifbare antenne ligt waarschijnlijk al een stekker voor achter de bekleding in de kofferbak, kun je zo controleren. Anders zul je draden moeten trekken, de antenne past sowieso. Radio is ook hetzelfde formaat, maar ook hier geldt dat misschien de stekkers anders zijn en je dus misschien moet prutsen met draadjes.
Op de motorwissel na is het meeste prima te doen voor de thuisklusser. Als je niet bang aangelegd bent en wat skills hebt lukt zo'n motorwissel denk ik ook wel. An sich zijn 900 Classics niet hele lastige auto's om aan te klussen in mijn ervaring.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
-
- Donateur (2x)
- Berichten: 383
- Lid geworden op: zo 25 jan, 2009 18:57
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Compatibiliteit T8 '89 en T16 '92
Wanneer je de 16-V in de 8V wil bouwen, dan is dat toch nog wel een klusje. Mechanisch valt het wel mee, maar vergeet vooral de electronica niet.
De computers ,draadboom etc. lukt niet helemaal in een middagje
De computers ,draadboom etc. lukt niet helemaal in een middagje
-
- Donateur (7x)
- Berichten: 31470
- Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Compatibiliteit T8 '89 en T16 '92
Het kan wel, maar als het je moet vragen lijkt het me geen goed idee er aan te beginnen, als ik het zo mag formuleren.
-
- Donateur
- Berichten: 214
- Lid geworden op: di 17 jan, 2012 12:58
- Regio: BE - Oost-Vlaanderen / Flandre-Orientale
Re: Compatibiliteit T8 '89 en T16 '92
Fair enough.
Bedankt voor de input. Als er nog stukken zijn die ik (bij wijze van reserve of omdat ze moeilijker verkrijgbaar worden) best van de oude demonteer alvorens deze te verpatsen, dan is dat advies ook steeds welkom!
Nogmaals dank voor de inzichten.
Bedankt voor de input. Als er nog stukken zijn die ik (bij wijze van reserve of omdat ze moeilijker verkrijgbaar worden) best van de oude demonteer alvorens deze te verpatsen, dan is dat advies ook steeds welkom!
Nogmaals dank voor de inzichten.