Pagina 13 van 20

Re: Reier's 900 T16 Special

Geplaatst: wo 05 dec, 2018 22:17
door olav99
Laten we zeggen dat de stuurkolom niet voor niets samendrukbaar is; google maar eens op 'saab 900 crashtest'.
Het goede nieuws is dat je waarschijnlijk al met je voorhoofd tegen de bovenrand van het stuur (en kort daarop volgens het dashboard) aan zit voordat je met je neus het stalen hart van het stuur weet te raken.

Re: Reier's 900 T16 Special

Geplaatst: wo 05 dec, 2018 22:18
door op
in de 900 heb je inderdaad geen gordelspanner, wel de blokkering, die ervoor zorgt dat de gordel niet naar buiten komt al je er een rukje aan geeft. Is een apk puntje, maar in sommige oudto's werkt dat niet meer helemaal. Bij Reier zal het wel tiptop wezen. 8)

Ik ben benieuwd naar de velgen! neem een band met velgrandbescherming zou ik zeggen :wink:

Re: Reier's 900 T16 Special

Geplaatst: do 06 dec, 2018 17:27
door Pablo
Ik heb vorig jaar een vergelijkbaar (Momo) stuur gemonteerd. Stuurt en zit veel beter met mijn lengte (1.97m); gelijk ook even de zitting wat gekanteld met wat extra ringen tussen de bodem en de stoel zodat mijn bovenbenen meer steun hebben.

Afbeelding

Re: Reier's 900 T16 Special

Geplaatst: do 06 dec, 2018 18:12
door Oosthoek
Pablo schreef:
do 06 dec, 2018 17:27
gelijk ook even de zitting wat gekanteld met wat extra ringen tussen de bodem en de stoel zodat mijn bovenbenen meer steun hebben.
:o why did I never think of this

Re: Reier's 900 T16 Special

Geplaatst: do 06 dec, 2018 19:04
door reiernumans
Pablo schreef:
do 06 dec, 2018 17:27
Ik heb vorig jaar een vergelijkbaar (Momo) stuur gemonteerd. Stuurt en zit veel beter met mijn lengte (1.97m); gelijk ook even de zitting wat gekanteld met wat extra ringen tussen de bodem en de stoel zodat mijn bovenbenen meer steun hebben.

Afbeelding
Mooi!

Ik heb mijn stoel met de standaard verstelmogelijkheden achterover gekanteld staan (voor in de hoge stand, achter in de lage stand). Ik zit in elke 900 eigenlijk wel aan de hoge kant voor comfort, maar dit kleinere stuurtje (scheelt 1-2cm in diameter) dat ook nog iets verder naar me toe zit helpt enorm qua ruimtegevoel om m'n benen.

EDIT: Aan je tellers te zien zal jouw 900 ook al nieuwe type stoelen hebben? Dat is al een merkbare verbetering tov oude rail stoelen, je zit net een stukje lager.

Re: Reier's 900 T16 Special

Geplaatst: vr 07 dec, 2018 9:44
door Pablo
EDIT: Aan je tellers te zien zal jouw 900 ook al nieuwe type stoelen hebben? Dat is al een merkbare verbetering tov oude rail stoelen, je zit net een stukje lager.

Klopt; ik heb de voorkant van de zitting iets opgehoogd (<1cm) zodat mijn benen net wat meer steun hebben. Zitting is niet kantelbaar bij mij; alleen omhoog en omlaag.

Re: Reier's 900 T16 Special

Geplaatst: vr 07 dec, 2018 21:06
door Knissaw
reiernumans schreef:
wo 05 dec, 2018 11:41

In principe word je opgevangen door de gordelspanner, zoals op al aangeeft. Je zou het stuur niet mogen kunnen raken als je een aanrijding hebt. Lijkt me ook niet erg fijn voor je rug/nek, zo'n snoekduik.
Ja word inderdaad opgevangen door de gordelspanner. Maar dat je het stuur niet raakt tijdens een aanrijding geld na mijn weten niet voor elke auto , Echter lijkt het mij dat de 900 dan zo ontworpen zal zijn dat dit niet zal gebeuren?

Ikzelf heb een houten stuur voor de 900 klaar liggen, enkel nog geen hub. Maar heb mijn twijfels, heb geen ervaring (gelukkig) :roll:

Re: Reier's 900 T16 Special

Geplaatst: vr 07 dec, 2018 22:42
door Maus71
Knissaw schreef:
vr 07 dec, 2018 21:06
reiernumans schreef:
wo 05 dec, 2018 11:41

In principe word je opgevangen door de gordelspanner, zoals op al aangeeft. Je zou het stuur niet mogen kunnen raken als je een aanrijding hebt. Lijkt me ook niet erg fijn voor je rug/nek, zo'n snoekduik.
Ja word inderdaad opgevangen door de gordelspanner. Maar dat je het stuur niet raakt tijdens een aanrijding geld na mijn weten niet voor elke auto , Echter lijkt het mij dat de 900 dan zo ontworpen zal zijn dat dit niet zal gebeuren?

Ikzelf heb een houten stuur voor de 900 klaar liggen, enkel nog geen hub. Maar heb mijn twijfels, heb geen ervaring (gelukkig) :roll:
Ik heb een quick release op mijn stuur zitten, die staat zeker 6-7 cm meer naar binnen. Ik weet dus zeker dat ik met mijn kronen in het stuur bijt.

Re: Reier's 900 T16 Special

Geplaatst: vr 07 dec, 2018 23:30
door Ewout
Enige zekerheid is ook wel prettig.

Re: Reier's 900 T16 Special

Geplaatst: za 08 dec, 2018 12:20
door 9323
Ik zit met mijn 2m04 beter in mijn classic dan verwacht, maar ik ga bovenstaande tips toch in het achterhoofd houden :-)

Re: Reier's 900 T16 Special

Geplaatst: za 08 dec, 2018 17:58
door reiernumans
Knissaw schreef:
vr 07 dec, 2018 21:06
Ikzelf heb een houten stuur voor de 900 klaar liggen, enkel nog geen hub. Maar heb mijn twijfels, heb geen ervaring (gelukkig) :roll:
Had in mijn vorige 900 ook een houten stuurtje, ook een botsing mee gehad (met 20km/u achterop iemand) en zat niet met m'n tanden in het stuur. Maar echt hard ging dat dus niet.. ;-)

Ik maak me in ieder geval niet meer zorgen om veiligheid dan ik deed met het standaard stuur. Sowieso lijkt het me dat je vooral de rand van je stuur raakt en niet zozeer het hart. De rand van het stuur is in dit geval zachter dan het originele leren stuur. Typisch ook dat het nu ineens over dit soort dingen gaat, terwijl ik daar in andere stuur-posts (zelfs mijn eigen met het houten stuur) nog nóóit iemand over gehoord heb. :roll:
9323 schreef:
za 08 dec, 2018 12:20
Ik zit met mijn 2m04 beter in mijn classic dan verwacht, maar ik ga bovenstaande tips toch in het achterhoofd houden :-)
Jij hebt ook een 89'er toch? Als het goed is zitten er in jouw auto dan ook nog oude rail stoelen. Die zitten ietsje hoger dan de latere types, maar hebben dus wel de mogelijkheid om de achterkant laag te zetten en de voorkant hoog. Dat scheelt iets in steun, maar (al helemaal met een schuifdak) je zit nog steeds relatief hoog. Beetje Saab eigen lijkt dat wel, alleen in een 9-3ss kan ik de stoel echt laag genoeg zetten, al hindert het me in vrijwel geen enkele Saab om een fatsoenlijke zithouding te vinden. Het liefst zou ik de stoelen zo'n 5cm lager hebben, maar ik weet nog niet precies hoe ik dat wil gaan bereiken. Heb weleens gekeken naar van die 80's-90's recaro's zoals in VW Golf I en II GTI'tjes en BMW E30's weleens te zien zijn, en ook overwogen een setje scherp geprijsde Porsche 944 stoelen op de kop te tikken, maar nog niks gevonden waarvan ik dacht; dit lijkt me perfect voor de 900. Komt vanzelf wel wat op m'n pad, heb gelukkig nog genoeg andere dingen te doen voor ik me ga vervelen. ;-)

Re: Reier's 900 T16 Special

Geplaatst: za 08 dec, 2018 20:53
door 9323
Ha,
Ik heb een 92'er, dus met nieuwe rails. Auto zit dus vrij hoog, maar nog altijd lager dan een 9000 :-)

Overigens zit ik in mijn 9-5 wel echt laag genoeg.

Re: Reier's 900 T16 Special

Geplaatst: do 28 feb, 2019 0:18
door reiernumans
Het heeft even geduurd, maar na veel voorbereiding en vissen naar een leeg weekend in onze beider agenda's was het afgelopen weekend eindelijk tijd om, met de expertise van Sapphire, onderstel versie 2.0 te monteren.

De keuze is gevallen op:

Abbott veren (16" versie)
GAZ rebound verstelbare schokdempers (20 klik verstelbaar rondom volgens GAZ, voor kom ik op 20 uit, achter op 17)
Gepoedercoate originele stabilisatorstang op de achteras
Powerflex busjes in de stabilisator achter (alleen in black series te krijgen)
Super Pro PU bussen op de stabilisator voor (de binnenste twee, de buitenste had ik al eens vervangen voor powerflex paars)
Febi Bilstein stuurkogels en spoorstangen
Nieuwe bouten en borgmoeren voor de onderste draagarmen van de achteras (moesten los voor de- en monteren van de stabilisator) en schokdempers achter
Nieuwe originele moeren voor de schokdemperbevestiging op de onderste draagarmen voor

Voor we begonnen heb ik alle parts uitgelegd op de grond voor de auto, negeer de draagarmbusjes die bij de spullen voor de vooras liggen, die hebben we gelaten voor wat het is (beetje scope-creep van mijn kant):

Afbeelding

Voor dit hele project hebben we de hele zaterdag en zondag uitgetrokken, zodat we ruim de tijd hadden voor eventuele tegenslagen, uitgebreide koffie-/lunch-/dinerpauzes en gezelligheid. Het had met doorpezen opzich wel gekund in één dag, maar sleutelen is veel leuker als je lekker rustig aan kan doen en lekker kan mierenneuken op kleine dingetjes! Al met al ben ik heel blij dat we het hele weekend hadden gepland, dank voor alle hulp, gastvrijheid, expertise en gezelligheid Sapphire! Op nog vele OCD weekendjes. :D

Uiteindelijk zat zondag rond een uurtje of vijf alles onder de auto, op moment, en uitgebreid op de foto gezet (die volgen onderaan deze post). Na montage hebben we alle vier de schokdempers halverwege de verstelbaarheid ingesteld (voor 10 kliks, achter 8 kliks). Toen de auto eenmaal op de grond stond hebben we eerst verbaasd staan kijken dat het hoogteverschil tussen de KCP en Abbott veren eigenlijk maar heel minimaal is, zeker als je het vergelijk van de veren ziet. Vooral de voorveren zijn enorm verschillend als je ze naast elkaar legt. De KCP veer heeft veel dikkere windingen en is een stuk korter. Achter is was het grote verschil voornamelijk de afwerking van de veer.

Al na een paar honderd meter in ons eerste proefritje bleek dat de schokdempers halverwege hun verstelbaarheid resulteerde tot een gigantisch stugge auto, nog véél stugger dan KCP met Bilstein B6. Halverwege de proefrit de auto langs de kant van de weg gezet om de proef op te som te nemen qua bereikbaarheid van de stelwieltjes (voor kun je perfect bij met de wielen maximaal ingedraaid. Via de achterkant is dan het makkelijkst. Om de achteras te verstellen moet het wiel eraf). De vooras vier klikjes teruggedraaid en weer koers gezet richting werkplaats om een krik erbij te pakken zodat de achterkant ook wat softer kon. Het verschil was bij het wegrijden al direct merkbaar. Zeker omdat de achterkant nog enorm stug was, en de voorkant al een stuk beter voelde. Bij elke drempel werd de achterkant nu zo hard afgedempt in verhouding tot de voorkant, dat je richting voorruit gelanceerd werd. Eenmaal bij de werkplaats aangekomen met F1 pitstop snelheid de achterkant opgekrikt, wiel eraf gehaald, en de schokdemper drie klikjes richting zachter gedraaid ter voorbereiding van de rit naar huis.

Ook nu weer was het verschil in demping enorm. Nu de veerweg ook daadwerkelijk bruikbaar werd, merk ik ook goed dat de veerkarakteristiek van de Abbott veren heel anders is dan van de KCP veren.

Gister had ik voor een oliewissel en APK check-up (we hebben eigenlijk alleen de olie hoeven wisselen, was niks aan de hand APK technisch) de auto even op de brug, en heb ik achter nog een klikje zachter gezet, voor heb ik voor ik naar huis reed op de grond nog even gedaan. Huidige stand van zaken: 5 klikjes voor, 4 klikjes achter.

Het resultaat van het weekend sleutelen?

De voorzijde compleet:

Afbeelding

De achterzijde compleet:

Afbeelding

Het verschil tussen de KCP (zwart) en Abbott (groen) voorveren:

Afbeelding

Het verschil tussen de KCP (zwart) en Abbott (groen) achterveren:

Afbeelding

De conclusie?

Ik ben tot dusver enorm tevreden met de overstap. Aangezien dit mijn dagelijkse (en enige) auto is, miste ik het afgelopen jaar een stukje comfort. Hoewel de auto met een noodgang door bochten te jekkeren was op goed asfalt, bleef er weinig van dat rijgedrag over op matig tot slecht asfalt. Daarnaast waren er een aantal drempels in mijn woon-werk route waar ik (zonder dollen) met maximaal 3 km/u overheen kon voor ik de skidplate tegen de grond legde, wat op termijn enorm vervelend wordt. Ook had ik het gevoel dat de auto wat wilde dribbelen op korte ribbels in het asfalt op snelwegen, en werde korte oneffenheden vrijwel onafgeveerd doorgegeven in de auto, terwijl grotere oneffenheden resulteerde in best fors doorslaan van vooral de vooras.

Morgen laat ik de auto uitlijnen, van met name de sporing klopt nu geen reet en het stuur staat behoorlijk scheef na vervanging van de spoorstangen en stuurkogels, dus de definitieve review moet nog even wachten. Ik wil ook nog wat meer met de schokdempers spelen om het rijgedrag helemaal naar wens te krijgen. Maar tot zover is het een enorme, positieve, verandering van wat het was! Ik denk dat de veren het allergrootste verschil hebben gemaakt. Op asfalt dat niet perfect glad is voelt de auto nu een stuk gecontroleerder en zit ik minder met m'n kruin in het schuifdak te stuiteren. Gek genoeg had ik 'm iets minder laag verwacht, maar de stance is nu nog net zo gaaf als met het KCP onderstel 8)

Next project; de nieuwe zomerwielen!

Re: Reier's 900 T16 Special

Geplaatst: do 28 feb, 2019 0:31
door Sapphire
MOOIE VELGEN! :wow:

Re: Reier's 900 T16 Special

Geplaatst: do 28 feb, 2019 8:08
door ROSIER
Mooi werk Reier! Wielkasten en asdoorgangen zien er ook strak uit btw...