Reier's 900 T16 Special - End of an Era

1978-1993
Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7746
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Reier's 900 T16 Special - End of an Era

Bericht door reiernumans » ma 29 jan, 2018 1:27

Goed, tentamens, presentaties, essays en groepsopdrachten weer achter de rug. Tijd om weer ’ns lekker van me af te schrijven. En waar kan dat nou lekkerder dan op Saabforum?

De meeste van jullie zullen me waarschijnlijk koppelen aan mijn vorige auto, die door vrienden liefkozend het Gehoorapparaat gedoopt werd. Ik heb die naam natuurlijk overgenomen, en in twee jaar tijd met voornamelijk heel veel plezier ruim 25.000km gereden in die auto. Een 900 Classic uit 1981, met 8-klepper carburateurmotortje. Heerlijke studentenbak, maar eigenlijk kriebelde het al vanaf het begin om iets met wat meer power te gaan rijden. In de twee jaar die ik met het Gehoorapparaat heb gereden heb ik veel geleerd, en m’n eerste stapjes in het sleutelen gezet. Met hulp van vrienden en collega’s ging het gestaag van gezapig slome boot met vier versnellingen naar een stabiele cruisemobiel met vijfbak, stabi’s, frisse schokdempers, en nog veel meer. Ik heb er gigantisch veel plezier aan gehad, maar ergens bleef het kriebelen.

Ik werk bij een niet nader te noemen specialist tussen Utrecht en Amsterdam, waar in de twee jaar dat ik lekker met het gehoorapparaat doorkachelde zo af en toe een inruilertje voorbij kwam, waarvan vaak geroepen werd dat ‘die wel iets voor jou is Reier!’. Ik heb het een paar keer volgehouden vriendelijk te bedanken, tot er een pareltje voorbij kwam waar ik geen nee tegen kón zeggen. Mijn droom 900 werd ingeruild, en ik kon het me nog veroorloven ook! Een combi-coupé in Odoardo grijs, met Aero pakket en ventcovers, fabrieks schuifdak en een compleet donkerrood interieur. De legendarische 900 T8 Special. Maar wacht eens, hier zit helemaal geen achtklepper in, maar nog iets mooiers! Een T16 motor, met intercooler en APC, volledig naar MY89 specificaties ingebouwd, tot op de laatste bout. Die moet ik hebben!!

Het Gehoorapparaat moest er dus uit. Ik had afgesproken dat ik het twee weken zou geven om ‘m voor redelijk geld te proberen te verkopen, zou dat niet lukken bleef ik er lekker mee doorrijden, zou het wel lukken gingen we de T16 klaarmaken om ermee te gaan rijden. Toen ging het snel. Ik heb samen met een vriend van me goede foto’s gemaakt van de auto en veel tijd gestoken in het opbouwen van een goede, complete advertentie. Zaterdagmiddag de advertentie in drie Facebookgroepen gepubliceerd, met het plan om zondag dan wel even te gaan zitten voor een vergelijkbare advertentie op Autoscout en nog wat andere sites. Dat plan bleek achteraf onnodig, want toen ik zondagochtend, ietwat katerig na een iets te gezellige avond, wakker werd liep mijn Facebook inbox over. Het gros wilde slechts het louvre, of de short shifter, of de skidplate, of wilde de auto voor 500 euro wel op komen halen, maar er waren ook een paar serieuzere gegadigden. Een van die gegadigden wilde direct zondagmiddag al komen kijken, en zo geschiede. Nog geen kilometer in de proefrit hadden we de hand al geschud. Verkocht, voor de vraagprijs. Woensdag zou ‘ie ‘m ophalen.

En zo geschiede. Op woensdag samen naar het postkantoor gereden waar hij het gehoorapparaat op zijn naam zette en ik de T16 op mijn naam. Tijd voor een nieuw hoofdstuk!

En het begon direct goed. De auto die ik had gekocht was ingeruild met een kapotte pedaalcilinder van de koppeling, en nu die vervangen was bleef het koppelingspedaal maar vager en vager aanvoelen. Daarnaast viel het me op dat de temperatuur een beetje opliep bij hogere snelheden in zomers weer. Tijd voor het eerste beun-avondje aan de nieuwe aanwinst! Verse thermostaat, radiateur, koppelingscilinder, koppelingsset en leiding erin en we konden weer. De eerste paar duizend kilometer waren probleemloos, op een wat moeizame koude start na. Vlak voor de Dyno dag bij KCP de katalysator verwijderd, 184PK en 285NM op de bank gescoord en elke dag met een idiote glimlach op m’n gezicht in de auto van en naar werk, life doesn’t get any better!

Op een dag, toen ik vrolijk zat te glimlachen achter het stuur, viel het me op dat de kachel maar niet warm werd. Ik zag geen gekke dingen op de meters, dus ben maar doorgereden. Achteraf had ik dat niet moeten doen. De bovenste kachelslang was gaan lekken, waardoor niet alleen de kachel het niet deed, maar er ook luchtbellen in het koelsysteem gekomen waren en de kop het iets te warm had gekregen. Nadat er steeds vaker een nieuwe Paus bevestigd werd door de uitlaat en de koude start nog maar op drie cilinders gebeurde de auto op m’n werk achtergelaten met het plan in het weekend aan de slag te gaan. Zoals dat wel vaker gaat, liep de klus weer lekker uit de hand en ging er een 2.1 cilinderkop op met wat kleine aanpassingen. Het gevolg? De auto loopt beter dan ooit tevoren! Hij heeft nog nooit zo krachtig aangevoeld en zo hard geschreeuwd dat ‘ie het leuk vindt. De glimlach is er weer!

Na de koppakking affaire is het tijd om de plannen op te pakken waar ik ze had achtergelaten. Afgelopen zomer al in contact gekomen met de huidige eigenaar van de oude cabrio van forummer taaffert, die het KCP onderstel er onderuit had laten halen en vervangen voor een origineel onderstel. Nou wilde ik het gehoorapparaat destijds al verlagen en uitvoeren met Bilstein B6 schokdempers, met de T16 stond dat natuurlijk ook op de lijst. Zodoende vorige week de complete onderstelsetup opgehaald, tijd om een dagje te gaan vinden om het spul te monteren!

Als het onderstel er eenmaal onder zit is de auto natuurlijk nog niet af. Het lijstje is niet super lang, al zal het vast kostbaar worden. Het einddoel is een strakke, modern rijdende daily driver met een soepele motor. Piekvermogen vind ik niet zo interessant, ik heb liever lekker veel koppel in het middengebied en een soepel oppakkende motor. Om dat te bewerkstelligen is de wishlist als volgt:

AP Turbo Ultimate Wastegate; 3” V-band aansluiting direct op de turbo, om zo min mogelijk restrictie in het systeem te hebben.
3” Downpipe, racekat als overloop naar een 2.5” catback met één of twee dempers. Luider dan ‘ie nu is moet het niet worden, eerder zelfs misschien wat stiller. Zolang de roffel er maar blijft!
do88 Performance front mount intercooler setup
Trionic ombouw; want een beter verbruik en meer performance met één (heel uitgebreide) upgrade. Wie wil dat nou niet?

Verder wil ik wat isolatie aanbrengen in de kofferbak en de deuren en ben ik aan het uitzoeken hoe ik m’n radio zo lekker mogelijk ga laten klinken. Daarnaast heb ik een setje 16" wielen op het oog die er op termijn ook onder moeten komen. Aangezien ik voorlopig niet van plan ben de auto weg te doen, ga ik overal lekker m’n tijd voor nemen en zorgen dat alles wat ik doe goed gebeurt.

Omdat een verhaal van ruim 1100 woorden niet zonder plaatjes kan blijven;

Afbeelding
Afbeelding

En de huidige winterlook:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door reiernumans op zo 31 jul, 2022 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
Christiaan94
Donateur
Donateur
Berichten: 2671
Lid geworden op: zo 01 jul, 2012 21:10
Regio: Sverige - Zweden

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door Christiaan94 » ma 29 jan, 2018 8:12

Pareltje!

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12484
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Limburg
Contacteer:

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door Krizzie » ma 29 jan, 2018 8:54

Mooi spul!

Nu alleen de koppeling nog even fixen dat'ie het bij iedereen goed doet en niet alleen bij jezelf! :lol:
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 11310
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door Ewout » ma 29 jan, 2018 10:14

En je bent los! :-P+ Heerlijk om te lezen. En natuurlijk ook een beetje trots dat deze nu al beroemde bolide mijn oprit al eens heeft aangedaan. :wink:
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7746
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door reiernumans » ma 29 jan, 2018 10:54

Krizzie schreef: Nu alleen de koppeling nog even fixen dat'ie het bij iedereen goed doet en niet alleen bij jezelf! :lol:
Hij is ontlucht hè! 'T is even aankijken hoe het gaat nu, leek nauwelijks lucht in te zitten..
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15925
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door ReinO » ma 29 jan, 2018 11:03

appels en peren maar qua reisplezier natuurlijk de fijnere. Straks nog een 9-3 of 900ng en dan kun je daar je speelauto van maken?
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
relaxed
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 257
Lid geworden op: za 15 nov, 2014 19:03
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door relaxed » ma 29 jan, 2018 11:06

Prachtig apparaat in super kleurstelling! En wie wil dat nou niet, een strak rijdende daily driver met genoeg power :D

Gebruikersavatar
joep97
Donateur
Donateur
Berichten: 2859
Lid geworden op: do 04 aug, 2011 21:32
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door joep97 » ma 29 jan, 2018 13:14

Gaaf ding heb je Reier! Uit ervaring kan ik zeggen dat ie ook geweldig goed vooruit gaat :O: Ben benieuwd of ik over twee jaar ook in een driedeurs turbo rijd :lol:
'83 900 CD ONK
'65 96 tt ONK
‘08 9-3 TiD “Griffin”
‘01 9-3 Aero cabrio
‘02 9-3 Anni
‘96 Jag XK8
Verkocht: '83 900Gls, '01 9-3, ‘73 99 Verona groen, ‘03 Jaguar XJ, ‘72 Jaguar XJ, '92 900S, '07 9-3 V6, '99 9-3, '92 caab, ‘73 Jag XJ, ‘84 99, '11 9-3 caab, '89 en ‘90 900 turbo cabrio

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7746
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door reiernumans » ma 29 jan, 2018 14:20

ReinO schreef:Straks nog een 9-3 of 900ng en dan kun je daar je speelauto van maken?
Voorlopig hou ik het even bij één auto, kost me al genoeg centen.. :wow:
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
Daan Paul
Donateur
Donateur
Berichten: 535
Lid geworden op: za 15 feb, 2014 1:58
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door Daan Paul » ma 29 jan, 2018 17:23

Prachtig! Het is dat ik al een klassieker heb. Blijf een zwak houden voor de 900 T16 Aero.
BMW 428i coupé - Imperial Blau (2023-heden)
MG Midget Mk III 1972 - BRG RWA 1275cc - 75pk (1997-heden)

Saab 9³ Aero 2001 - vijfdeurs zwart automaat (2017-2023)
Saab 9³ SE Business Edition LPT 2001 - vijfdeurs Steel Grey (2007-2017)
Saab 9³ S LPT 2000 - vijfdeurs zwart (2003-2007)

Gebruikersavatar
Vlietmark
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 29
Lid geworden op: za 18 jul, 2015 22:43
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door Vlietmark » ma 29 jan, 2018 20:16

Supermooi! In het echt is ie nog mooier dan op de foto. Vooral combinatie met het rode interieur is erg fraai [WINKING FACE].
Doet me deugd dat de KCP set bij jou goed terecht is gekomen. Want het blijft een fraaie upgrade die een echte liefhebber verdient.

Gebruikersavatar
Injectie
Moderator
Berichten: 10439
Lid geworden op: wo 20 aug, 2003 20:49
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door Injectie » ma 29 jan, 2018 22:45

Regel eerst maar eens een verse APK. Want die keurmeester die jouw auto tot nu toe elk jaar gedaan heeft vertrouw ik voor geen cent. :-P+ :-P+ :-P+
Saab rijders zwaaien nou eenmaal. En ook op de fiets kan ik dat niet onderdrukken.

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7746
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door reiernumans » ma 29 jan, 2018 23:11

Zul je zien dat ze me weer troep aansmeren daar in Vinkeveen... :wow: :wow:

Mag jij ook eindelijk eens een rondje rijden met de laatste power upgrades, ben benieuwd wat je ervan vindt!
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
DionHPT
Geregistreerd lid
Berichten: 2703
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door DionHPT » di 30 jan, 2018 12:24

Mooie bak :)

Eindelijk een duo dat elkaar echt verdient :P :D
Trionic ombouw; want een beter verbruik en meer performance met één (heel uitgebreide) upgrade. Wie wil dat nou niet?
Dat komt met een beetje hulp van Maggi helemaal goed :mrgreen:
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '10
BMW 318is '89 met een B204 motor
9-5 Troll Estate Aut '04
Mini F56 JCW '18

Gebruikersavatar
Tubefreak
Donateur
Donateur
Berichten: 2258
Lid geworden op: di 24 apr, 2007 22:22
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door Tubefreak » di 30 jan, 2018 12:35

Toffe bak man, snap goed dat je die niet aan je voorbij laat gaan. Veel plezier!

Plaats reactie