Reier's 900 T16 Special - End of an Era
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Reier's 900 T16 Special
Ja we wachten allemaal vol spanning!
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- reiernumans
- Donateur (2x)
- Berichten: 7754
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Reier's 900 T16 Special
Sorry voor het lange wachten jongens! Ik ben afgelopen week begonnen het hele verhaal een beetje uit te tikken en foto's af aan het gaan. Is nog best een uitdaging om het allemaal op papier te krijgen. Het verhaal volgt snel in ieder geval!
Voor nu; een plaatje van mijn weekendje weg, natuurlijk de 900 meegenomen. Ik had het ècht gemist om ermee te karren, heerlijke auto is 't!
Voor nu; een plaatje van mijn weekendje weg, natuurlijk de 900 meegenomen. Ik had het ècht gemist om ermee te karren, heerlijke auto is 't!
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
- Marius0404
- Donateur (6x)
- Berichten: 5485
- Lid geworden op: do 22 dec, 2005 11:01
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Reier's 900 T16 Special
Dit is al mooi!
Je hebt die fietsen bij je voor het geval dat...
Je hebt die fietsen bij je voor het geval dat...
95'74
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71
- reiernumans
- Donateur (2x)
- Berichten: 7754
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Reier's 900 T16 Special
Ameland is maar klein he, kun je zo'n Saab nieteens op warm rijden..
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
- Ewout
- Donateur (4x)
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
- Contacteer:
Re: Reier's 900 T16 Special
Hahaha, plaaggeest!
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut
- Marius0404
- Donateur (6x)
- Berichten: 5485
- Lid geworden op: do 22 dec, 2005 11:01
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Reier's 900 T16 Special
Ik heb altijd een vouwfietsje bij me...
95'74
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71
-
- Donateur (7x)
- Berichten: 31470
- Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Reier's 900 T16 Special
Ik neem aan dat 'ie na deze maiden final trip dan eindelijk wordt gesloopt i.v.m. ontbrekende bumperstrip?
- reiernumans
- Donateur (2x)
- Berichten: 7754
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Reier's 900 T16 Special
Nouja, ik was eigenlijk van plan om 'm met koude motor (Ameland is immers te klein om 'm warm te rijden) volgas de schans in de haven af te rijden als het eb is. Kijken hoe ver we de Waddenzee in komen, paar plaatjes maken en vervolgens mooi laten staan.
Maar demonteren is misschien toch wat vriendelijker voor de portemonnee...
Maar demonteren is misschien toch wat vriendelijker voor de portemonnee...
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
- reiernumans
- Donateur (2x)
- Berichten: 7754
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Reier's 900 T16 Special
Goed, laten we bij het begin beginnen. Zoals hier te lezen is geweest ben ik afgelopen augustus, onderweg naar Zuid-Frankrijk, in Luxemburg gestrand. De rit naar het Zuiden verliep eigenlijk heel lekker, tot we aansloten in een file bij Luxemburg stad en ik na het intrappen van de koppeling opeens merkte dat de auto op drie cilinders liep. Gelukkig was er een tankstation vlakbij, dus ik ben de snelweg afgegaan en heb ‘m daar neergezet. Alles wat ik met basic tools langs de weg kon proberen heb ik geprobeerd, telefonische hulptroepen ingeschakeld om verder te komen, maar op vier cilinders lopen zat er niet in. Na een uur klooien toch maar de ANWB gebeld, helaas was de conclusie al snel dat er intern iets niet goed was met de motor. De wegenwachter had het in gebrekkig Engels over teveel olie in een cilinder, zuigerveren gaar. De auto is afgesleept naar een lokale garage, die na een dag zoeken belde met ‘le moteur est mort’, bel je verzekering maar en laat ‘m naar Nederland brengen.
Zo gezegd zo gedaan, de vakantie voortgezet met vervangend vervoer van de ANWB (een Golf 1.5TSI) en de auto naar het depot voor transport naar Nederland. Een kleine week later kwam het verlossende woord van de garage waar de auto heen ging (thuisadres mocht namelijk onder geen beding); de auto is aangekomen! Maar de vervoerder vertelde wel dat de sleutel niet meer wilde draaien in het contactslot. Toen ik later die week even langs ging om een kijkje te nemen bleek dat ook de uitlaat verbogen was... De claim heeft uiteindelijk ruim twee maanden gelopen, maar na een rapport van een onafhankelijk expert en meerdere offertes van een specialist heeft de ANWB netjes uitbetaald. Het grote plannen kon eindelijk beginnen!
Gezien de onheilspellende verwachtingen van de ANWB’er en de garage in Luxemburg ben ik er bij het plannen van mijn vervolgstappen vanuit gegaan dat de motor in zijn geheel vervangen moest worden. Vervangende motor, uitlaat en schakelmechanisme (incl contactslot blokkering) geritseld (in de vorm van een auto waar alles op zat), een zo compleet mogelijke lijst van must-haves en ‘laten we dat maar gelijk meenemen’ bestel items opgesteld en natuurlijk aangeschaft, en toen werd het zoeken naar een gaatje in de agenda. Helaas was dit nog een van de grotere uitdagingen, maar eind februari konden we allebei een lang weekend plannen om aan de slag te gaan!
Bij Dik's een oprijwagen gehuurd om de auto vanaf mijn huis naar Sapphire's werkplaats te vervoeren, ideaal om dat zo te kunnen regelen en nieteens idioot duur!
Donderdag avond al direct begonnen met het eerste probleem; het defecte contactslot. De sleutel wilde geen kant meer op en ik kon met de pook gewoon bij alle versnellingen, eigenlijk een manier van kapot gaan die ik nog niet eerder had gezien. Na het uitbouwen en open schroeven van de pookbehuizing werd snel duidelijk wat er gebeurd was;
Het haakje dat de pook fysiek blokkeert in de achteruit was gewoon afgebroken. Volgens mij breek je eerder de pook dan dit haakje (als je genoeg kracht zet), dus hoe dit gebeurd is zou ik niet weten, maar het was met een onderdeel uit een los mechaniek snel verholpen. Dat betekende dat we door konden naar fase twee; nu het contactslot weer werkt konden we makkelijk een compressietest doen. Cilinders 1, 2 en 4 scoorden allemaal goed. Nummer drie had ergens zo'n groot lek dat de meter nieteens een beetje uitsloeg. Hmm.. De vervolgstap was een simpele leak-down test, waarbij het in cilinder 3 direct duidelijk was dat er een mega lek richting de uitlaat was.
De volgende dag hebben we de cilinderkop gedemonteerd, omdat we steeds sterkere vermoedens hadden dat er in het onderblok helemaal geen probleem zat, maar het puur in de cilinderkop zou zitten. En jawel, nadat de kop eraf was leek de oorzaak van het compressieverlies en op drie cilinders lopen ineens wel heel duidelijk;
Een uitlaatklep op cilinder drie flink verbrand, alle andere kleppen op de overige cilinders was niks geks mee aan de hand.
Tijd om eens goed na te denken over wat hier de achterliggende oorzaak nou van was. Deze cilinderkop was ongeveer twee jaar en 50dkm oud na revisie. Bij het monteren destijds heb ik een set gebruikte T7 klepstoters gemonteerd omdat de stoters in de originele kop niet heel stil waren.
Volgende post meer!
Zo gezegd zo gedaan, de vakantie voortgezet met vervangend vervoer van de ANWB (een Golf 1.5TSI) en de auto naar het depot voor transport naar Nederland. Een kleine week later kwam het verlossende woord van de garage waar de auto heen ging (thuisadres mocht namelijk onder geen beding); de auto is aangekomen! Maar de vervoerder vertelde wel dat de sleutel niet meer wilde draaien in het contactslot. Toen ik later die week even langs ging om een kijkje te nemen bleek dat ook de uitlaat verbogen was... De claim heeft uiteindelijk ruim twee maanden gelopen, maar na een rapport van een onafhankelijk expert en meerdere offertes van een specialist heeft de ANWB netjes uitbetaald. Het grote plannen kon eindelijk beginnen!
Gezien de onheilspellende verwachtingen van de ANWB’er en de garage in Luxemburg ben ik er bij het plannen van mijn vervolgstappen vanuit gegaan dat de motor in zijn geheel vervangen moest worden. Vervangende motor, uitlaat en schakelmechanisme (incl contactslot blokkering) geritseld (in de vorm van een auto waar alles op zat), een zo compleet mogelijke lijst van must-haves en ‘laten we dat maar gelijk meenemen’ bestel items opgesteld en natuurlijk aangeschaft, en toen werd het zoeken naar een gaatje in de agenda. Helaas was dit nog een van de grotere uitdagingen, maar eind februari konden we allebei een lang weekend plannen om aan de slag te gaan!
Bij Dik's een oprijwagen gehuurd om de auto vanaf mijn huis naar Sapphire's werkplaats te vervoeren, ideaal om dat zo te kunnen regelen en nieteens idioot duur!
Donderdag avond al direct begonnen met het eerste probleem; het defecte contactslot. De sleutel wilde geen kant meer op en ik kon met de pook gewoon bij alle versnellingen, eigenlijk een manier van kapot gaan die ik nog niet eerder had gezien. Na het uitbouwen en open schroeven van de pookbehuizing werd snel duidelijk wat er gebeurd was;
Het haakje dat de pook fysiek blokkeert in de achteruit was gewoon afgebroken. Volgens mij breek je eerder de pook dan dit haakje (als je genoeg kracht zet), dus hoe dit gebeurd is zou ik niet weten, maar het was met een onderdeel uit een los mechaniek snel verholpen. Dat betekende dat we door konden naar fase twee; nu het contactslot weer werkt konden we makkelijk een compressietest doen. Cilinders 1, 2 en 4 scoorden allemaal goed. Nummer drie had ergens zo'n groot lek dat de meter nieteens een beetje uitsloeg. Hmm.. De vervolgstap was een simpele leak-down test, waarbij het in cilinder 3 direct duidelijk was dat er een mega lek richting de uitlaat was.
De volgende dag hebben we de cilinderkop gedemonteerd, omdat we steeds sterkere vermoedens hadden dat er in het onderblok helemaal geen probleem zat, maar het puur in de cilinderkop zou zitten. En jawel, nadat de kop eraf was leek de oorzaak van het compressieverlies en op drie cilinders lopen ineens wel heel duidelijk;
Een uitlaatklep op cilinder drie flink verbrand, alle andere kleppen op de overige cilinders was niks geks mee aan de hand.
Tijd om eens goed na te denken over wat hier de achterliggende oorzaak nou van was. Deze cilinderkop was ongeveer twee jaar en 50dkm oud na revisie. Bij het monteren destijds heb ik een set gebruikte T7 klepstoters gemonteerd omdat de stoters in de originele kop niet heel stil waren.
Volgende post meer!
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
- Ewout
- Donateur (4x)
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
- Contacteer:
Re: Reier's 900 T16 Special
Mooi (deel)verslag van een minder mooie gebeurtenis! Fijn, zo'n verhalend topic met keurig beeldmateriaal, af en toe een cliffhanger en ook nog oplossingen.
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut
- busy
- Donateur (4x)
- Berichten: 4169
- Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Reier's 900 T16 Special
Volg het met belangstelling...
SAAB 9-3 5-deurs 2.0. Lpt 2002, Hazelnut
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs
SAAB HobbyClub Amersfoort
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs
SAAB HobbyClub Amersfoort
- Marius0404
- Donateur (6x)
- Berichten: 5485
- Lid geworden op: do 22 dec, 2005 11:01
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Reier's 900 T16 Special
koffiemok hier bij de hand...
95'74
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71
- Ruud 9.3
- Donateur
- Berichten: 1268
- Lid geworden op: wo 03 jan, 2007 19:46
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Reier's 900 T16 Special
Ik hoop dat je cilinderwand nog onbeschadigd is.
Ik zou mij zo voor kunnen stellen dat het stukje metaal eerst even een paar toeren mee heeft gedraaid in de cilinder.
Ik zou mij zo voor kunnen stellen dat het stukje metaal eerst even een paar toeren mee heeft gedraaid in de cilinder.
Sedan 9.3 SS 2007, Cabrio 9.3 SE 2002, 9000 Anni 1997, Volvo S60 2018
projecten: 900 T16S Aero 1992 en 96 V4 1971 Megasquirt
ex 900 T8 APC 1983, 9000i CC 1987, 900i 1985, Cabrio 900S Aero T5 1993, 9000i CSE 1994, 9000i CD 1990
Rijkdom zit tussen de oren, niet in je portemonnee
projecten: 900 T16S Aero 1992 en 96 V4 1971 Megasquirt
ex 900 T8 APC 1983, 9000i CC 1987, 900i 1985, Cabrio 900S Aero T5 1993, 9000i CSE 1994, 9000i CD 1990
Rijkdom zit tussen de oren, niet in je portemonnee
- DV 9-3
- Donateur
- Berichten: 1945
- Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Reier's 900 T16 Special
Reier! Ga door, ga door! Desnoods betalen we bij!
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".
Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434
I dream things that never were and say "Why not".
Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434
-
- Donateur (7x)
- Berichten: 31470
- Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Reier's 900 T16 Special
Het gaat hier om een verbrande klep. Die fikt gewoon weg, het is niet dat er een brok vanaf breekt, meer een snijbrander effect. Vind je niks meer van terug. De cilinderwand heeft geen enkele schade.