Embassy blue 900

1978-1993
Gebruikersavatar
Knissaw
Geregistreerd lid
Berichten: 175
Lid geworden op: di 04 jul, 2017 23:46
Regio: NL - Provincie Overijssel

Embassy blue 900

Bericht door Knissaw » za 20 jan, 2018 17:21

20-1-2018

Eindelijk is het zo ver....

Ik heb mijn eigen auto gekocht, Betreft een Saab 900 S uit 1992 in de geweldige kleur: Donkerblauw
Via het kenteken word mij verteld dat het een Griffen uitvoering is, geen idee of dit klopt maar het heeft wel wat 8)
Vorige week heb ik al even gespiekt bij de auto, maar gisteren heb ik hem dan eindelijk op kunnen halen.

Foto's....
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Motorisch is de auto nog perfect, Dit geld ook voor de bak. Mijn pa heeft nog een Bordeauxrode 900 staan, maar die schakelt lang niet zo goed als mijn auto (terwijl mijne bijna 50.000 meer op de teller heeft staan)

Paar mankementen zijn zoals je al kan zien een deuk in de auto.... (samen met een kapotte wielkast) Er is een trekker tegen de auto aan gereden bij de vorige eigenaar, maar heeft het nooit laten maken. Dat ga ik dan mooi doen. De deuk kan ik er waarschijnlijk nog wel uit laten kloppen. op de foto's lijkt het een tennisbal, terwijl die in het echt niet veel groter is dan een golfbal... Voor de rest is de auto in z.g.a. perfecte staat. Roest heeft hij bijna niet, Wielkasten zijn helemaal strak, Ophanging en bodem is ook hard. Logootjes achter hebben losgelaten, Maar die heb ik erbij en kan ik er ook zo weer opplakken.... (iemand een idee welke lijm ik hier het best voor kan gebruiken?)
Wat betreft lak staat hij er nog goed in, Enkel is op de 3e foto wat wit te zien boven het achterraam. Dit is permanent, weet niet hoe dit komt, maar ik stoor me er niet aan.

Verder doen mijn ruitenwissers het (nog) niet, En is het lampje van links afslaan in het dashboard kapot. Maar ik denk dat er elektrisch iets niet helemaal 100 is.... Ik meende dat het lampje het gisteren in het begin van de middag voordat ik de auto teruggereden had deed, Terwijl deze het later op de dag toen de auto eenmaal thuis was (2 uur rijden) niet meer deed. Starten doet de auto altijd zonder enige problemen.

Ben van plan de auto te gaan tunen, Wil er breedstaal velgen onder hebben en nog wat andere dingen... Zal eens een lijstje moeten gaan maken

Dat was het wel, Ik ga rijden :O:

31-1-2018

Ruitenwissers zijn gefixt, Ook heb ik een nieuwe Do88 bypass slang geïnstalleerd. Auto rijd weer piekfijn :)

Blowoff valve zit dan ook weer op z'n plek
Afbeelding

Afbeelding

De blauwe slang moet ik nog gaan vervangen door een zwarte... Moet de hele enginebay nog strak gaan maken, komt nog wel. Auto gaat met een kleine 2 weken geschorst de schuur in :)

Effe leuke foto tussendoor
Afbeelding

En een familliefoto
Afbeelding


3-2-2018

Vandaag met de auto naar Frysländ gereden waar ik hem op de brug heb gezet bij een maat. Mooi kunnen bekijken wat de staat is van de onderkant van de auto. Kwam er achter dat er toch wel iets lekt/zweet aan de onderkant. Heb zo mijn vermoedens dat dit de stuurbekrachtiging is, but I'm not sure. Na zo'n lang stuk rijden heb ik wel gemerkt dat in het begin als de auto koud is, hij minder soepel stuurt dan wanneer de auto warm is. Verder wel wat roest tegen gekomen, de foto's spreken voor zich. Verder ook wat laswerk, niet heel erg mooi afgewerkt but hey, het zit aan de onderkant, niemand die er iets van ziet....

Afbeelding

Afbeelding

^
|
Het laswerk... Ga t wel netjes maken... Mooi zwart is niet lelijk ofzo :roll:

Afbeelding

Stuurhuis zit onder een olie... Echter alleen aan de rechterkant... Zit er zelf aan te denken dat de rechterkeering lek is....

Afbeelding

Nogmaals alleen olie aan de rechterkant

Afbeelding

Afbeelding

Slang die naar mijn weten naar het stuurhuis loopt... rechterkant, ook onder de olie....


Nu de achterkant....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Enkel wat aangekoekte roest, maar geen rot. Ook onder handen nemen en weer netjes maken dus.

Verder kwam ik de intercooler nog tegen. Men beweerde dat ie klein zou zijn. Maar zó klein had ik m niet verwacht... Daar mag een grotere op :wink:
Afbeelding

Nog 1 vraagje... Hoor als ik rap heen en weer stuur een gebonk dat volgens mij van rechts voor komt. Deed me denken aan de stuurkogel, echter heb ik hier vandaag geen speling op gevoelt :?: Iemand een idee?

Nouja dat was het wel weer zo'n beetje... :shifty:
Laatst gewijzigd door Knissaw op do 18 feb, 2021 17:11, 5 keer totaal gewijzigd.

theun
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 2623
Lid geworden op: vr 20 jul, 2007 19:56
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: 1992 Saab 900 S Griffin Blue

Bericht door theun » za 20 jan, 2018 19:19

Prachtige kleurstelling! Veel plezier ermee. Bijzonder gevoel he?! In jouw eigen 900 Classic, je eigen icoon, de wegen fraaier maken. :D

Een paar manco’s zijn goed. Dat is net als een jonge hond opvoeden. Krijg je een leuke band met je Saab! :wink:

Veel plezier! En ik blijf je draadje in de gaten houden. Wel plaatjes blijven posten he?!
Saab 900 2.1i 16V 4-drs sedan

Gebruikersavatar
Oosthoek
Geregistreerd lid
Berichten: 5926
Lid geworden op: di 30 mar, 2004 22:08
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: 1992 Saab 900 S Griffin Blue

Bericht door Oosthoek » zo 21 jan, 2018 19:28

Yeah 8) Gefeliciteerd met je eerste Saab!!
900i 8v 3drs MY85 cochenille rood, sinds 2004
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart, sinds 2019

Gebruikersavatar
Knissaw
Geregistreerd lid
Berichten: 175
Lid geworden op: di 04 jul, 2017 23:46
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 1992 Saab 900 S Griffin Blue

Bericht door Knissaw » ma 22 jan, 2018 15:39

Dankuwel mannen! 8)

Gebruikersavatar
Knissaw
Geregistreerd lid
Berichten: 175
Lid geworden op: di 04 jul, 2017 23:46
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 1992 Saab 900 S Griffin Blue

Bericht door Knissaw » wo 24 jan, 2018 22:50

Het probleem met het lampje blijkt toch iets anders dan verwacht, ik denk vraag het even na. Het lampje zelf blijkt niet kapot, het knippert enkel de ene keer wel, en de andere keer niet. Los contactje? Iemand een tip waar ik het eerst t beste even naar kan kijken? :o

Verder... Welke lijm kan ik het beste gebruiken voor mijn logootjes? Zit te denken aan dubbele componentenlijm, maar ik weet niet hoe leuk de lak dat zou vinden :|

Gebruikersavatar
Oosthoek
Geregistreerd lid
Berichten: 5926
Lid geworden op: di 30 mar, 2004 22:08
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: 1992 Saab 900 S Griffin Blue

Bericht door Oosthoek » wo 24 jan, 2018 23:05

Toch maar even dat lampje vervangen om zeker te weten. Het kan ook een moeilijk zichtbare breuk zijn. Als dat niet werkt dan is het mogelijk dat de 'folie' achter het dashboard niet helemaal goed meer is, maar dat zie je dan wel weer. Eerst even het lampje uitsluiten als oorzaak door er een andere in te draaien (of om te wisselen). Door het speaker rooster weg te halen kun je er eenvoudig bij.

De logo's kun je vastmaken met dikke dubbelzijdige montagetape. Het spul is ongeveer 1mm dik en voelt als dikke doorzichtige kit. Vast wel verkrijgbaar bij de Brezan of misschien zelfs de bouwmarkt. Heb zelf een jaar of 10 geleden mijn logo's daarmee vastgemaakt en ze zitten er nog steeds.
900i 8v 3drs MY85 cochenille rood, sinds 2004
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart, sinds 2019

Gebruikersavatar
Knissaw
Geregistreerd lid
Berichten: 175
Lid geworden op: di 04 jul, 2017 23:46
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 1992 Saab 900 S Griffin Blue

Bericht door Knissaw » wo 24 jan, 2018 23:08

Oosthoek schreef:Toch maar even dat lampje vervangen om zeker te weten. Het kan ook een moeilijk zichtbare breuk zijn. Als dat niet werkt dan is het mogelijk dat de 'folie' achter het dashboard niet helemaal goed meer is, maar dat zie je dan wel weer. Eerst even het lampje uitsluiten als oorzaak door er een andere in te draaien (of om te wisselen).

De logo's kun je vastmaken met dikke dubbelzijdige montagetape. Het spul is ongeveer 1mm dik en voelt als dikke doorzichtige kit. Vast wel verkrijgbaar bij de Brezan of misschien zelfs de bouwmarkt. Heb zelf een jaar of 10 geleden mijn logo's daarmee vastgemaakt en ze zitten er nog steeds.
Goeie... Ga ik proberen. Thanks!!

Gebruikersavatar
Rik H.
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 630
Lid geworden op: zo 06 mar, 2011 1:50
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: 1992 Saab 900 S Griffin Blue

Bericht door Rik H. » za 27 jan, 2018 19:20

Leuk zo’n DV-**-** broertje van mijn scarabee groene 900 S Griffin met Aero skirts!
Veel plezier en maak er wat moois van.
Saab 90 1985 Leisteen blauw, schuurvondst
Saab 9-3 2.0T SE Anniversary 2002 Polar White
Saab 900i 16v 1992 Nocturne blauw

Gebruikersavatar
Knissaw
Geregistreerd lid
Berichten: 175
Lid geworden op: di 04 jul, 2017 23:46
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 1992 Saab 900 S Griffin Blue

Bericht door Knissaw » za 03 feb, 2018 22:13

2 Nieuwe updates in de beginpost!! :O:

Gebruikersavatar
Robinson1
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1469
Lid geworden op: zo 15 mei, 2011 14:53
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: 1992 Saab 900 S Griffin Blue

Bericht door Robinson1 » za 03 feb, 2018 22:23

Leuke wagen waar je veel plezier mee zal beleven.
De afbeelding die je maakte van de “intercooler”is in werkelijkheid de “oliekoeler”.

Standaard heeft een lpt geen intercooler, maar dat is zo ingebouwd (hoewel ik liever die FMIC van DO88 zie).

Succes met het klussen en alvast veel fijne en veilige km toegewenst.
9-5 ‘04 Vector Steelgrey B235L op LPG de daily SOLD
9000 2.3 Anni 1997 Scarabee
900 T8 combi coupe ‘84
900 i, 8 klapper uit 1984. De 2-deurs Sedan (project car)
9-3 FPT stage 1, sold

(p.s. I Know that you are just jealous that the little voices are talking to ME)

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7746
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: 1992 Saab 900 S Griffin Blue

Bericht door reiernumans » za 03 feb, 2018 22:24

Die laatste foto is je (motor)oliekoeler :lol: .

Intercooler heeft jouwe niet, te zien aan de buis die van turbo direct naar gasklep loopt.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
Knissaw
Geregistreerd lid
Berichten: 175
Lid geworden op: di 04 jul, 2017 23:46
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 1992 Saab 900 S Griffin Blue

Bericht door Knissaw » zo 04 feb, 2018 1:38

Ik vond het al zo raar dat die 'intercooler' niet tussen de turbo en de inlaat zat :lol:

Verklaard verschrikkelijk veel :roll:

Oja enne... Mannen, Bedankt!!

Idel
Geregistreerd lid
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 19 okt, 2008 10:34
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: 1992 Saab 900 S Griffin Blue

Bericht door Idel » zo 04 feb, 2018 13:24

Onwijs leuk dit project, ben zelf ook bezig met een kersenrode FTP uit hetzelfde bouwjaar, allleen die van jouw ziet er strakker uit want die van mij was wel heel slecht van onder . Blijf met veel aandacht, jouw hopelijke fequente updates volgen.
MBT de olielekkage onder bij je stuurhuis, is mogelijk en blijft een zwakke plek van 900. Maar er is nog een mogelijkheid en dat is de keerring(O ring)/ pakking van je oliepomp. Die geeft dezelfde lekkage en zit boven je stuurhuis. Lekkage daar besmeurt ook het stuurhuis en kan verwarring geven waar de lekkage eigenlijk zit. Toch goed om te controleren want een stuurhuis reparatie is wel wat kostbaarder dan de pakkingen van de oliepomp.(wel wat arbeid)

Heel veel succes met die prachtige auto!

Gebruikersavatar
Sonab
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 4147
Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: 1992 Saab 900 S Griffin Blue

Bericht door Sonab » zo 04 feb, 2018 16:17

Wat een gave auto! Goede smaak om hiermee te starten! :D
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood, duh
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart

Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)

Gebruikersavatar
Knissaw
Geregistreerd lid
Berichten: 175
Lid geworden op: di 04 jul, 2017 23:46
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 1992 Saab 900 S Griffin Blue

Bericht door Knissaw » di 06 feb, 2018 12:07

Idel schreef:Onwijs leuk dit project, ben zelf ook bezig met een kersenrode FTP uit hetzelfde bouwjaar, allleen die van jouw ziet er strakker uit want die van mij was wel heel slecht van onder . Blijf met veel aandacht, jouw hopelijke fequente updates volgen.
MBT de olielekkage onder bij je stuurhuis, is mogelijk en blijft een zwakke plek van 900. Maar er is nog een mogelijkheid en dat is de keerring(O ring)/ pakking van je oliepomp. Die geeft dezelfde lekkage en zit boven je stuurhuis. Lekkage daar besmeurt ook het stuurhuis en kan verwarring geven waar de lekkage eigenlijk zit. Toch goed om te controleren want een stuurhuis reparatie is wel wat kostbaarder dan de pakkingen van de oliepomp.(wel wat arbeid)

Heel veel succes met die prachtige auto!

Zal dr eens naar kijken wanneer de auto op de assteunen staat ;)

Vandaag was t -5, hartstikke leuk krabben enzo. Deuren gingen niet goed open.... Dat word de rubbers even invetten...

Start echter wel in 1x :)

Plaats reactie