Proefrit 88' sedan

1978-1993
Gebruikersavatar
Peter de Klerk
Geregistreerd lid
Berichten: 488
Lid geworden op: zo 08 okt, 2006 10:11
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Proefrit 88' sedan

Bericht door Peter de Klerk » za 21 okt, 2017 18:10

Goedenavond,

Vanmiddag heb ik een proefrit gemaakt met een 900 sedan uit '88 en naar aanleiding daarvan had ik wat vragen. misschien dat iemand hier er antwoord op heeft.
Het gaat om een roze quartz metallic sedan uit '88, automaat, 8 kleppen.
Ten eerste: toen ik op de snelweg 110 reed, vond ik dat hij veel toeren maakt, zo'n 3300 - 3500. is dat normaal voor dit type? Uit hoeveel trappen bestaat de automaat? Vier of vijf? Het klonk mij in de oren alsof je bij een handgeschakelde auto nog in z'n 4 reed.
Ten tweede: kan het kloppen dat dit type geen centrale vergrendeling had? Hij is vrij kaal; geen elektrische ramen of spiegelafstelling, vaste antenne.
Verder reed hij heerlijk en zag het interieur er nog prima uit (afgezien van het hangende hemeltje).
Ook de buitenkant zag er goed uit, geen roest onderaan de portieren of in de lekbakken voorin. Alleen één gat in een portier bovenin en dat zou hersteld kunnen worden.
De kilometerstand was laag, 161 duizend.

Alvast bedankt voor de reactie.

Groeten, Peter
Laatst gewijzigd door Peter de Klerk op za 21 okt, 2017 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
SAAB 9-5 2.3T Vector 2002
SAAB 900i 8v sedan 1988
singlehoesjes.nl
foto's

Gebruikersavatar
S@@bman
Geregistreerd lid
Berichten: 13086
Lid geworden op: vr 01 jul, 2005 19:04
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Proefrit 88' sedan

Bericht door S@@bman » za 21 okt, 2017 18:49

Dus het was een 900i?
Ik denk dat dat kan kloppen en dat die ook geleverd is zonder centrale vergrendeling.

Fijn zo'n kale classic.
Dan kan er ook weinig aan kapot gaan en als het er iets moet gerepareerd worden, kan je het makkelijk zelf.
Prachtige kleur ook 8) .
Saab 900c (2d) 1986
Saab 900 GLs (5d) 1979
Saab 99 GL (4d) 1982

Gebruikersavatar
Christiaan94
Donateur
Donateur
Berichten: 2671
Lid geworden op: zo 01 jul, 2012 21:10
Regio: Sverige - Zweden

Re: Proefrit 88' sedan

Bericht door Christiaan94 » za 21 okt, 2017 19:11

Peter de Klerk schreef:Uit hoeveel trappen bestaat de automaat? vier of vijf?
Geen 5, geen 4 maar slechts 3 trappen. Toerental klopt dus.

Gebruikersavatar
Peter de Klerk
Geregistreerd lid
Berichten: 488
Lid geworden op: zo 08 okt, 2006 10:11
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Proefrit 88' sedan

Bericht door Peter de Klerk » za 21 okt, 2017 19:34

Bedankt voor de informatie.
Hierbij nog twee plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Peter
SAAB 9-5 2.3T Vector 2002
SAAB 900i 8v sedan 1988
singlehoesjes.nl
foto's

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur
Berichten: 15106
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Proefrit 88' sedan

Bericht door verde900 » za 21 okt, 2017 20:04

Wat n gaaf ding!
SAAB, värd varje krona.........

Deltid Skåning..

Gebruikersavatar
Peter de Klerk
Geregistreerd lid
Berichten: 488
Lid geworden op: zo 08 okt, 2006 10:11
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Proefrit 88' sedan

Bericht door Peter de Klerk » za 21 okt, 2017 21:45

Wat ik wel wat zorgwekkend vond, was dat de koelvloeistof er als roestwater uitzag.
Kan dat komen omdat iemand er een.keer gewoon water i.p.v. koelvloeistof heeft ingegooid?
SAAB 9-5 2.3T Vector 2002
SAAB 900i 8v sedan 1988
singlehoesjes.nl
foto's

Gebruikersavatar
Christiaan94
Donateur
Donateur
Berichten: 2671
Lid geworden op: zo 01 jul, 2012 21:10
Regio: Sverige - Zweden

Re: Proefrit 88' sedan

Bericht door Christiaan94 » za 21 okt, 2017 21:56

Dat kan zeker, belangrijk is is dat er geen olie in de koelvloeistof zit. Heb je verklikkertjes voor en je merkt het vlot genoeg aan de consistentie. Ook even met lopende motor, niet te warm, zonder dop kijken of het borrelt. Zo ja, lekker koppakking.

Gebruikersavatar
Peter de Klerk
Geregistreerd lid
Berichten: 488
Lid geworden op: zo 08 okt, 2006 10:11
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Proefrit 88' sedan

Bericht door Peter de Klerk » za 21 okt, 2017 22:02

Nee, er zat geen olie in, het was echt roestwater.
Dat moet dan in ieder geval vervangen.worden.
SAAB 9-5 2.3T Vector 2002
SAAB 900i 8v sedan 1988
singlehoesjes.nl
foto's

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 11312
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Proefrit 88' sedan

Bericht door Ewout » za 21 okt, 2017 23:06

Leuke auto! Hij ziet er nog erg netjes uit op die twee miniatuurfoto's en die radio is al helemaal kicken. En dat 'kale' spreekt echt voor deze auto, vind ik. Een keer de bumpers netjes ophalen en (mijn keus) wat minder belegen wielen eronder en je hebt een prachtige classic.

De 3-traps automaat (ik heb er twee) is een lekker conventioneel stuk mechaniek. Niet bedoeld om veelvuldig het uiterste van te vragen, wel bedoeld om lekker ontspannen van te genieten, met het juiste gevoel voor nostalgie. Persoonlijk geniet ik er aanmerkelijk meer van dan van een moderne nep-automaat (gerobotiseerde handbak of erger) met veel piekvermogen maar evenzoveel toeren en lawaai of multitraps-automaten die steeds zoeken naar het juiste verzet (de hoger geprijsde limousines daargelaten).

Het roestwater in je expansievat komt mogelijk door een gare radiateur. Een nieuwe is goed verkrijgbaar (reken op zo'n 150 euro) en betrekkelijk eenvoudig te vervangen. Paar keer spoelen en het zou over moeten zijn.

Houd je ons op de hoogte van je overwegingen en besluit?
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut

Gebruikersavatar
Rik H.
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 632
Lid geworden op: zo 06 mar, 2011 1:50
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Proefrit 88' sedan

Bericht door Rik H. » za 21 okt, 2017 23:42

Mooie auto, dat bordeaux rode interieur past geweldig bij de kleur.
Mijn vrouw vindt het een schijt kleur, maar ik vind het altijd een bijzondere verschijning.
Heb ooit een roze quartz twee deurs sedan gehad met zo’n grote rubberen spoiler op de achterklep, die was wat verlaagd en lag als een blok op de weg.
Behalve op die donderdagavond in september 2001 toen ik in de stromende regen binnendoor van Zwartsluis naar Meppel iets te sportief reed en vlak voor een bocht uit moest wijken voor een alleraardigste dame die mij tegemoet kwam.
Kwam met het rechter wiel in de drassige berm en schoot zo van de wal in de sloot.
De sedan lag half in het water, is er uitgesleept door een boer, heeft twee dagen op zijn erf uit staan lekken, is door Wim Timmer afgesleept en na 5 keer starten en wat witte damp, liep alles weer.
Alleen kortsluiting in het contactslot en de versnellingsbakolie vervangen en een jaar probleemloos doorgereden.
Na een jaar begaf de versnellingsbak het alsnog en toen heb ik ‘m ingeruild op een 900 S cc uit 1992.
De bak is vervangen en daarna heeft er iemand anders nog een aantal jaren plezier van gehad.
Ewout schreef:. Een keer de bumpers netjes ophalen……
Waarmee kun je die bumpers ophalen Ewout?
Dat is iets wat ik nog met mijn huidige 900S wil doen.

Ben benieuwd of deze leuke sedan binnenkort hier te bewoneren is op het forum.
Veel plezier met het beslissen en de eventuele aankoop Peter!
Saab 90 1985 Leisteen blauw, schuurvondst
Saab 9-3 2.0T SE Anniversary 2002 Polar White
Saab 900i 16v 1992 Nocturne blauw

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12486
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Limburg
Contacteer:

Re: Proefrit 88' sedan

Bericht door Krizzie » za 21 okt, 2017 23:52

Ewout schreef:De 3-traps automaat (ik heb er twee) is een lekker conventioneel stuk mechaniek. Niet bedoeld om veelvuldig het uiterste van te vragen.
De grap is dat de automaat juist behoorlijk wat geweld kan hebben vergeleken de handbakken.. :lol:
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier

rudolphw
Geregistreerd lid
Berichten: 363
Lid geworden op: za 24 apr, 2004 2:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Proefrit 88' sedan

Bericht door rudolphw » zo 22 okt, 2017 2:06

Peter de Klerk schreef:Wat ik wel wat zorgwekkend vond, was dat de koelvloeistof er als roestwater uitzag.
Kan dat komen omdat iemand er een.keer gewoon water i.p.v. koelvloeistof heeft ingegooid?
Ook de buitenkant zag er goed uit, geen roest onderaan de portieren of in de lekbakken voorin. Alleen één gat in een portier bovenin en dat zou hersteld kunnen worden.
Naar aanleiding van dat gat (zie foto)......hoe is de staat van beide aandrijfas doorvoeren ........evt. ooit grondig ontroest en secuur met tectyl behandeld/geconserveerd......hoe is het met de sterkte van het plaatwerk rondom beide voorwielophangingen....e.e.a. ivm de naderende APK.......?

Overigens.....uit onderzoek blijkt dat deze 900 door de laatste (2e) eigenaar recent gekocht is in juni 2017 en na ca. 2 maanden weer van de hand is gedaan / augustus 2017 ...... :shock: ..........de APK keuring staat er volgende maand/november 2017 aan te komen.................. :-S+


Afbeelding

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur
Berichten: 15106
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Proefrit 88' sedan

Bericht door verde900 » zo 22 okt, 2017 8:34

Bumpers worden met lijnolie weer mooi donker.
Heerlijke auto om te onthaasten
SAAB, värd varje krona.........

Deltid Skåning..

Gebruikersavatar
Peter de Klerk
Geregistreerd lid
Berichten: 488
Lid geworden op: zo 08 okt, 2006 10:11
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Proefrit 88' sedan

Bericht door Peter de Klerk » zo 22 okt, 2017 9:51

Hartelijk bedankt voor de reacties en de waarschuwing.
Het gekke is dat de auto op die ene roestplek na vrijwel roestvrij is. Ik heb de bekende plekken nagelopen, zoals onderaan de portieren bij de rubbers, aan de zijkant van de motorkap ter hoogte van der Saab embleem, de bak waar de accu in staat, de wielkastranden, maar dat gat is de enige plek. Ook in de kofferbak bij het reservewiel was alles droog en roestvrij.
Hij is al nagekeken voor de APK en dat waren drie puntjes: een knipperlicht lampje, een ruitenwisser en de stuurhuishoes.
Het leek erop dat de auto onlangs een kokende motor heeft gehad omdat de koelvin niet aansloeg. Er was namelijk roestwater uit het expansievaatje gekomen en ik zag dat er onlangs een nieuwe sensor die de koelvin aanstuurt bovenin de radiateur was gezet. Misschien was dat de reden dat de laatste eigenaar hem weer zo snel weg heeft gedaan. Kennelijk geen zin om er een nieuwe radiateur in te zetten.

Groeten.
Peter
SAAB 9-5 2.3T Vector 2002
SAAB 900i 8v sedan 1988
singlehoesjes.nl
foto's

Gebruikersavatar
Peter de Klerk
Geregistreerd lid
Berichten: 488
Lid geworden op: zo 08 okt, 2006 10:11
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Proefrit 88' sedan

Bericht door Peter de Klerk » di 07 nov, 2017 23:05

Vandaag de Saab 900i sedan opgehaald en hier wat eerste foto's. Het gat in het portier is netjes gelast een gespoten. Binnenkort een nieuwe radiateur er in zetten en en thermostaat. Er zijn nog wat kleine dingetjes die hersteld moeten worden, er ontbreekt b.v. een knopje voor de portier vergrendeling, een handvat van een raamslinger is kapot, het plafond lampje ontbreekt, net als de sigarettenaansteker. Verder zit de achterbank los, die moet nog vastgezet worden aan de beugel. AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Peter de Klerk op wo 08 nov, 2017 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
SAAB 9-5 2.3T Vector 2002
SAAB 900i 8v sedan 1988
singlehoesjes.nl
foto's

Plaats reactie