fasten belts

1978-1993
Plaats reactie
sten1944
Geregistreerd lid
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 09 jun, 2017 13:30
Regio: NL - Provincie Limburg

fasten belts

Bericht door sten1944 » ma 21 aug, 2017 12:52

Sinds twee jaar rij ik een 900i uit 1992. Na grondige opknapbeurt van drie maanden en een motorrevisie en fijne dagelijkse rijder. Alleen stoort het me dat ik destijds mijn lampjes niet heb gecontroleerd en dus mijn fasten belts lampje niet brandt. Laats de dash vervangen voor een houten exemplaar en alle lampjes doorgemeten en vervangen. Lampje gaat nog steeds niet branden. Dit geldt trouwens voor beide voorstoelen. Er lopen een hoop stekkers waaronder ook enkele losse. Zou hier het probleem zitten of moet ik het ergens anders zoeken?

Gebruikersavatar
olav99
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1052
Lid geworden op: vr 24 okt, 2008 9:41
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: fasten belts

Bericht door olav99 » ma 21 aug, 2017 14:44

Even op basis van herinnering:
Onder mijn voorstoelen uit 1983 zit een kettinkje met een verende schakelaar. Het kettinkje zit vast aan de onderzijde van de zitting en trekt de verende schakelaar aan, zodat deze geen contact maakt. Ga je zitten op de stoel, dan zakt de zitting iets in waardoor het kettinkje naar beneden komt en de verende schakelaar voldoende kan inveren om intern contact te maken zodat het fasten lampje gaat branden. Klinkt misschien wat wazig maar kijk eens onder de stoel, dan wijst het zich vanzelf (als het systeem uit 1992 in ieder geval vergelijkbaar is met dan uit 1983).
Wanneer je de schakelaar even loshaakt van het kettinkje zal deze inveren zodat het lampje zeker gaat branden, als de stekkers onder de stoel in ieder geval zijn aangesloten.
Onder de stoel heb ik zowel stekkers voor de stoelverwarming als voor het lampje, dus even draden volgen en je weet of de juiste stekkers vast zitten.

Vergeet daarbij niet dat de gordel los moet zijn om het lampje te kunnen zien branden. Mogelijk dat er in de bedrading naar de gordelsluiting toe nog iets anders mis kan zijn.

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 6578
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: fasten belts

Bericht door RoccoH » di 22 aug, 2017 9:53

olav99 schreef:... als het systeem uit 1992 in ieder geval vergelijkbaar is met dan uit 1983...
Ja, is hetzelfde systeem.

Gebruikersavatar
falskdansker
Donateur
Donateur
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 03 mar, 2010 22:43
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: fasten belts

Bericht door falskdansker » di 22 aug, 2017 12:09

Alleen de passagiersstoel heeft zo'n ingewikkeld systeem trouwens: als de motor draait en de bestuurdersgordel niet vastgeklikt is, brandt het lampje ook.
900i (MY91; YS3AC55E8Mxxxxxxx)

Plaats reactie