Toch maar wel? Waarom? Sommige mensen zullen het toch kunnen waarderen, sommige niet, maar dat is met alles. Nietwaar?
Hoe kwam de racekroket tot zijn bestaan?
Zoals sommige weten misschien heb ik nog een 9-5. Deze is eigenlijk E85 only, omdat ik veel korte stukken rijd belaste ik hem onnodig veel (zit een volledig gesmeden blok in). De brandstof kosten liepen de pan uit met 1 op 6 gemiddeld en alle E85 pompen in nederland gesloten
Dus kwam ik met het genialen idee, een 2e auto, een daily. Eisen: een Saab, ik moet er lol mee kunnen hebben, moet een turbo hebben, en een 900c moest het zijn.
Het ding mocht krokant zijn, als het blok en bak maar OK was. Uiteindelijk kwam onze grote vriend Niels met zijn classic bij ons op het bedrijf, ding was lekker krokant, rechtsvoor bovenste draagarm was meer een banaan geworden door iemand zijn stuurlieden in het verleden. beide voorschermen kats verrot.
Aan de zijkant zaten al aero skirts (al ontbreekt daar ook de helft van...), het is een zwarte coupe met elektrisch dak en zijramen. En het belangrijkste! Een goed werkende T16 met fijn schakelende bak.
Ik mocht de 900 overnemen voor 3 appels, 5 kamelen en een schaap. En zo was ik plots eigenaar van een kroket.
Door mijn verslaving naar vermogen de eerste "upgrade" gedaan.
Gezien de auto een lpt is en geen apc aanwezig is kon het lekker simpel. Dankzij mijn home made manual boost controller (aka een T stukje met 4mm aansluiting) kon ik al netjes 0,9 bar draaien. AFR even gecheckt met een losse AFR meter en deze was keurig. Geen knock sensor aanwezig dus voor de zekerheid altijd maar BP98 erin.
De oldschool mitsh turbo produceert niet alleen druk, maar ook warmte, dus een 9000 intercooler was een must, deze er dus opgefrommeld met wat gebruikte spullen die ik nog had. Toppie upgrade voor noppie
Nog een gat in de bumper gemaakt en kenteken aan de zijkant gepopt.
De 900 trok al best, maar was niet persoonlijk genoeg. De kroket moest omlaag! Nou zijn er geen veren in omloop die een 900 20cm omlaag gooien. Dus vakkundig de veren ingekort.
In swede nog een heerlijk verrot dak rek gekocht, paste mooi bij de rest van de roestigheid en mijn custom bloemetjes/roest voorscherm.
Nu stond hij mooi laag op zijn 16" stalen Citroën velgen. Met 195/40/16 erop. Drempels zijn beetje onhandig en schraapt over ieder blaadje, vonken op de snelweg is hij ook niet vies van.

Nadat ik moeite had om een gechipte GTD bij te houden had ik meer power nodig, de ontsteking maar is wat vervroegd. Nice nu trok hij wel en was de naam racekroket geboren.
Nogmeer extra vermogen word geproduceerd de de berg aan stickers en de imitatie whale tail.

Omdat ik ook nog friends heb met een auto passie (ja ik heb nog vrienden..), gingen we een dagje 200 meter sprinten bij dragmotion. Veel V-tec's (stomme dingen zijn verrekte snel) maar ook een groot deel poep gereden met de 900.

http://youtu.be/XPIs8Tt0Eao" onclick="window.open(this.href);return false;
En toen een week later, heel vreemd, koppakking ertussenuit.. Kop eraf geklust, nieuwe klepseals erin, kop gevlakt. En weer knallen!

Verder nog een dikke upgrade voor extra handeling gedaan, een vet gaaf QSP stuurtje:

En toen kwam daar de snert meeting, ships, neem ik de 9-5 of de 900 mee? Why not both
Toen kreeg ik het voor elkaar om de versnellingsbak van de 9-5 op de heenweg al te slopen (tanden van de 3e versnelling getrokken, die dieselbakken van tegenwoordig kunnen ook niks meer hebben..). Dus nu was ik echt afhankelijk van de 900, die laat me vast niet in de steek.
2 dagen later trok ik z'n rook gordijn met de 900 dat ik de auto 2 meter achter me niet meer zag.. Nooooo! Was de gedachten.
Was de slang van de vervroeger eraf geschoten. Veel te veel vooronsteking als gevolg. Motor had zwaar gepingeld, 3 van de 4 zuigers beschadigt en 1 cilinder wand ingevreten. De bak sprong inmiddels uit zijn eerste versnelling..
Tot 10 geteld en mezelf als schuldige aangewezen.
Vervolgens motor eruit gehaald, blok laten vlakken, honen, had nog een set b204 zuigers liggen, deze erin gestopt met nieuwe zuiger veren. Krukas en drijfstang lagers vervangen, nieuwe distributie ketting + geleiders en overal nieuwe pakkingen in.

Komende week gaat de versnellingsbak uit elkaar. Met een beetje mazzel alles eind van komende week weer terug de auto in.
Omdat de turbo ook al flink af is komt er binnenkort een Td04 15t op. (Iemand wilde ruilen voor een setje subwoofer kabels.
Verder word er nog getwijfeld over een elektronische boost controle en methanol injectie, of gewoon T5.. Doel: 250/260pk.