uitlaat roodgloeiend en vlammen, opgelost!

1978-1993
Plaats reactie
Wouter96
Geregistreerd lid
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 26 jan, 2011 23:03
Regio: Kies een regio:

uitlaat roodgloeiend en vlammen, opgelost!

Bericht door Wouter96 » vr 18 sep, 2015 11:03

Beste mede-saabisten,

Gisteren reed ik op een provinciale weg (waar men 80km/h mag) met iemand voor me
die beduidend langzamer reed(lees sloom 50km/h ofzo). Dus ik denk: inhalen.
ik terug naar m'n 3 volgas, nadat ik de auto voorbij was, ging mn check-engine-lampje branden.
en kreeg ik minder vermogen.

Toen ik thuis was meteen maar even gekeken wat er precies aan de hand was.
- als ik de bekabeling van de ontsteking beweeg, dan hoor ik dat de injectoren geactiveerd worden,
- ook zag ik dat het stekkertje wat vanuit draadboom naar ontsteking gaat, dat daar de draden(3 stuks) wat van gebroken zijn
- de ontsteking zelf zit een 3 potig contactje op wat al eens gelijmd is zag ik, dus waarschijnlijk toch al eerder problemen mee gehad.
- als de auto stationair loopt, en de 3 draadjes naar ontsteking bewogen worden dan hoor ik de injectoren openspringen en slaat de auto af (te rijk).
- als de ontsteking afgekoppelt is en ik aan de draadjes beweeg, dan worden de injectoren niet geactiveerd, lijkt mij dan toch een probleem in de ontsteking?

enig idee wat het nog eventueel meer zou kunnen zijn?

alvast bedankt voor het meedenken.

gr wouter
Laatst gewijzigd door Wouter96 op wo 28 okt, 2015 16:51, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
sb129h
Donateur 2014 + 2015
Donateur 2014 + 2015
Berichten: 4601
Lid geworden op: wo 08 dec, 2004 21:48
Regio: Kies een regio:

Re: Check engine en minder vermogen. FPT 175 pk

Bericht door sb129h » vr 18 sep, 2015 12:40

Check engine code al kunnen uitlezen?

Er is al het een en ander geschreven over foutcodes en het speciale tooltje voor onder de achterbank (zoekmachine), bij het op contact zetten gaat het CE-lampje dan met een bepaalde frequentie knipperen, en die code staat voor een manko, eventjes kort samengevat.

Link: http://www.hexfiles.com/users/shan/Fuel ... System.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Op blz 34 staan de codes.
900cv 2.1i 1991 + 9000cs 2.3t 1997

Wouter96
Geregistreerd lid
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 26 jan, 2011 23:03
Regio: Kies een regio:

Re: Check engine en minder vermogen. FPT 175 pk

Bericht door Wouter96 » vr 18 sep, 2015 16:25

top! dankjewel,

Is er ook zoiets als een uitleeskast voor de 900classic?

gr wouter

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 11940
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Check engine en minder vermogen. FPT 175 pk

Bericht door Krizzie » vr 18 sep, 2015 17:50

Welk bouwjaar is je classic? Want als je Bosch injectie hebt gaat dat niet werken namelijk. :)
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier

Wouter96
Geregistreerd lid
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 26 jan, 2011 23:03
Regio: Kies een regio:

Re: Check engine en minder vermogen. FPT 175 pk

Bericht door Wouter96 » vr 18 sep, 2015 20:44

De mijne is van 87, met oude steek (wordt binnenkort ook veranderd)
volgens mij heeft ie dan nog de bosch injectie, maar dat weet ik niet zeker.

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 11940
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Check engine en minder vermogen. FPT 175 pk

Bericht door Krizzie » vr 18 sep, 2015 20:49

Dat klopt.
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier

Wouter96
Geregistreerd lid
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 26 jan, 2011 23:03
Regio: Kies een regio:

Re: Check engine en minder vermogen. FPT 175 pk

Bericht door Wouter96 » vr 18 sep, 2015 23:02

aha, zijn er dan nog wel andere manieren om er een foutcode uit te krijgen?

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 11940
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Check engine en minder vermogen. FPT 175 pk

Bericht door Krizzie » za 19 sep, 2015 9:37

http://www.saabnet.com/tsn/faq/lhoverview.html

Hier staat een bak tekst over Bosch Injectie.

Code: Selecteer alles

 To pull the fault codes from the ECU memory, perform the following:

    Using a jumper lead with a on-off switch, ground the single pin test socket on the driver's side under the hood. The test socket consists of three test attaching plugs - round, square w/4 plugs, and L-shaped w/4 plugs. The grounding pin is attached to the toe plug of the L-shaped w/4 plugs.
    Switch on the ignition. The CHECK ENGINE light will now come on.
    Set the switch to ON which provides ground to ECU pin 16 signaling the ECU to send the fault codes. The CHECK ENGINE light will now turn off.
    Watch the CHECK ENGINE light carefully. After about 2.5 seconds, it will flash briefly, signifying that the first code will now be displayed. As soon as the light has flashed, move the grounding switch that you have set-up immediately to the OFF position.
    The first of three possible error codes will now be displayed by a series of short flashes of the CHECK ENGINE light. Note that the error code series starts and finishes with a long flash of the CHECK ENGINE light. These long flashes are not part of the code itself, but serve to indicate the beginning and end of the code.
    Each short flash of the CHECK ENGINE light is counted as a "1". The sum of the short flashes indicates the digits number. When the switch is set to OFF, the error code will be flashed repeatedly. The next error code cannot be displayed until the switch has been set to the ON position. Note that if the test is run with the engine not running, the first code displayed will be 12231 (no rpm signal).
    To retrieve the next error code, set the switch to ON. After a short flash of the CHECK ENGINE light, set the switch back to the OFF position. The next error code will now be displayed in a series of flashes.
    Follow the same procedure to display the error code for the third fault, if any. If no third fault has been detected or all the faults have been fixed, the system will indicate this by a continuous series of five long flashes (00000).
    To delete the memory contents, set the switch to ON. After three short flashes, set the switch to OFF. Note that the memory contents cannot be deleted until all codes have been read and code 00000 has been displayed. 

Error Codes - CHECK ENGINE light - Malfunction indicated
12231     Off  No ignition signal
12221     On   No air mass meter signal
12214     On   Temperature sensor signal faulty
12211     Off  Incorrect battery voltage
12225     On   Oxygen sensor faulty or preheat defective
12223     On   Fuel-air mixture lean
12224     On   Fuel-air mixture rich
12232     Off  Memory voltage >1V
12212     Off  Throttle position sensor malfunction of idle contact
12213     Off  Throttle sensor malfunction - full throttle contact
12222     Off  AIC system faulty
12111     Off  Oxygen sensor adaptation fault - throttle open
12112     Off  Oxygen sensor adaptation fault - idle position
12113     Off  AIC adaptation fault, pulse ratio too low
12114     Off  AIC adaptation fault, pulse ratio too high
00000     Off  No more error codes or no faults detected
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier

archibald
Geregistreerd lid
Berichten: 472
Lid geworden op: wo 23 dec, 2009 1:24
Regio: Kies een regio:

Re: Check engine en minder vermogen. FPT 175 pk

Bericht door archibald » ma 21 sep, 2015 21:12

Bosch van 87 : dat zal LH2.2 zijn en ik dacht dat je die niet zelf kon uitlezen. Heb er ook nooit een foutcodelijst van gezien.
1992 900s LPT
ex 1993 900i LPG
ex 1989 900t FPT

Wouter96
Geregistreerd lid
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 26 jan, 2011 23:03
Regio: Kies een regio:

Re: uitlaat roodgloeiend FPT 175 pk check engine

Bericht door Wouter96 » do 24 sep, 2015 0:16

De ontsteking is gerepareerd en op tijd gezet, loopt nu snaarstrak stationair, dus dat is opgelost.

Maar het check engine lampje brand nog steeds en nog steeds minder vermogen.
Toen ik gas gaf kwamen de vlammen uit de uitlaat en maakt ie n beetje n flop flop flop flop geluid.
Ook perst de auto koelvloeistof tussen de thermostaatpakking uit, ik begin aan een kapotte
Koppakking te denken, zijn er manieren waarop ik dit bevestigd kan krijgen/uitsluiten?
De uitlaat werd trouwens zo verschrikkelijk heet dat de steenslagcoating begon te roken, evenals het
Interieur, snel uitgezet en laten afkoelen, de auto begint nu met starten zodra ie op contact wordt gezet,
Maar dat zit waarschijnlijl in het contactslot.

Weet iemand toevallig ook wat de symptomen van een kapotte turbo zijn?
Gr wouter

Wouter96
Geregistreerd lid
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 26 jan, 2011 23:03
Regio: Kies een regio:

Re: uitlaat roodgloeiend en vlammen, ook raar geluid station

Bericht door Wouter96 » vr 25 sep, 2015 11:40

ik heb gisteren nog even naar de bougies gekeken,
bij cilinder 1 en 4 verschil als de bougiekabels erafgetrokken worden tijdens het lopen.
cilinder 2 en 3 geven geen verschil, maar vonken wel als de bougie eruitgedraaid is.

De bougies waren gitzwart, te rijk dus.
ik begin de luchtmassameter te verdenken, deze gaf ook geen verschil toen ik m lostrok.
of de temperatuursensor van de ecu, weet iemand waar deze zit?

Is de ecu zelf ook nog een mogelijkheid of is dat niet waarschijnlijk?

gr wouter

Wouter96
Geregistreerd lid
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 26 jan, 2011 23:03
Regio: Kies een regio:

Re: uitlaat roodgloeiend en vlammen, ook raar geluid station

Bericht door Wouter96 » wo 28 okt, 2015 16:50

het probleem is gevonden, ik had een nieuw topic geopend om mogelijk nog meerdere reacties te krijgen, maar het bleek uiteindelijk een kapotte koppakking.
Besteld nu nog monteren, ik houd jullie op de hoogte.

Van mijn lambda sensor is echter wel 1 draadje afgebroken, dus die moet ik vervangen, maar zoals ik begreep kan dit gewoon door een universele, daar de waardes
van deze sensoren altijd hetzelfde zijn.

bedankt voor het meedenken in ieder geval.

Wouter96
Geregistreerd lid
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 26 jan, 2011 23:03
Regio: Kies een regio:

Re: uitlaat roodgloeiend en vlammen, opgelost!

Bericht door Wouter96 » ma 18 mar, 2019 15:05

na heel lange tijd weer wat aan de cabrio geknutseld.

ik heb er de afgelopen jaren het volgende aan gedaan:

- alle pakkingen incl koppakking vervangen
- 3 ply turboslangenset geinstalleerd.
- een donor bijgekocht 900 2.0 16v uit 1990 (wegens dezelfde motor en versnellingsbak)
- ik heb de donor ondertussen een heel eind afgebroken en alle onderdelen welke ik niet ga gebruiken zijn te koop trouwens.
- verder:
- de voorfusees gewisseld met die van 1990.
- afgelopen zaterdag de achteras en tank onder de donor uitgehaald
- tank en achteras onder de cabrio uitgehaald, omdat ik deze dan a.s. zaterdag kan beginnen met het laswerk van de kofferbakbodem.
- tapijtset uit de cabrio gehaald om de voetenbakken te repareren.

to do:

- laswerk kofferbak
- laswerk dorpels (2 kleine gaatjes in de hoeken)
- laswerk voetenbakken (deze haal ik uit de donor)
- laswerk linkerachterwielrand (binnen en buitenrand)
- daarna alles behandelen met antiroest en de onderzijde voorzien van een nieuwe bodyschutz laag.
- hierna laat ik de cabrio volledig overspuiten in hoogglans uni zwart.

nog opzoek naar:
16" deep dish aero wielen (voor een beetje een normaal bedrag)
remklauwen van een 9000 (voor wat extra remvermogen)

weet iemand toevallig of de remklauwen van de achteras van een 9000 ook op een classic 900 passen, of zijn dit al dezelfde?

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 5837
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: uitlaat roodgloeiend en vlammen, opgelost!

Bericht door reiernumans » ma 18 mar, 2019 18:55

Achterremmen van een 9000 zijn exact hetzelfde als die van een 900 Classic.

Als je 9000 remmen voor gaat monteren zou ik je aanraden een (bijv goodridge) complete slangenset met staalomvlochten slangen te kopen. Komt je pedaalgevoel enorm ten goede, en voor de voorklauwen zul je toch aan andere slangen moeten.
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Wouter96
Geregistreerd lid
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 26 jan, 2011 23:03
Regio: Kies een regio:

Re: uitlaat roodgloeiend en vlammen, opgelost!

Bericht door Wouter96 » do 11 apr, 2019 17:46

tnx voor de tip.

het laswerk is er echter nog niet van gekomen,
ik ga proberen a.s. zondag wat te knutselen, want ik wil ermee naar italie met de caravan deze september :)

Plaats reactie