"Nieuwe" 900 in NL erbij

1978-1993
Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Berichten: 4169
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Locatie: Bussum

Re: "Nieuwe" 900 in NL erbij: elektrische Aero stoelen probl

Bericht door Gele aero » wo 06 apr, 2016 16:52

Nou dan toch alvast maar de spoiler: omdat ik zoveel rij in de auto, moest het comfort nog verder omhoog. En dan kan na 900 lederen stoelen maar op 1 manier; 9000 Aero stoelen. Het gaat alleen om de bestuurdersstoel, zodat ik ook nog het klapmechanisme voor de bijrijderskant kan gebruiken voor de zeer zeldzame momenten dat ik de twee kleintjes mee heb in de auto.
Op marktplaats een zeer mooie set Aero-stoelen gescoord vanochtend (heel interieur, inclusief de zeer zeldzame lederen deurpanelen mét hout vensterbanken!!!! Nou heb ik aan die laatste niet nodig maar wie komt er (ooit) weer een 9000, en anders is er vast een liefhebber voor te vinden :wink:

Vanmiddag gelijk de bestuurdersstoel schoongemaakt en ingevet en ziet er als nieuw uit! Stoel uit de 900 was zo gepiept, Aero stoel erin, achterste twee bouten vast, zekering 30A onder de achterbank erin en even testen. Maar helaas; geen enkele beweging. Nou zitten er onder de bijrijdersstoel 2 relais, dus wellicht stuurt die ook de bestuurdersstoel aan dacht ik. Bijrijdersstoel eruit, Aero stoel erin, zekering 30A onder de achterbank en even testen. Helaas, helaas, helaas, ook helemaal niets.
Nu de vraag aan jullie kenners: doe ik iets fout? Moet bijvoorbeeld ook de stoelverwarmingsschakelaar worden aangesloten alvorens alles werkt? Zie ik iets over het hoofd?
Of zijn gewoon de stoelen niet meer goed? Kan me haast niet voorstellen dat beide stoelen niet meer werken, lijkt me wel heel toevallig (en pech hebben). De stoelen hebben wel een tijdje opgeslagen gelegen, maar daar moeten ze toch wel tegen kunnen. Heb al redelijk wat elektronisch bediende stoelen 2de hands gehad en nog nooit een probleem gehad.

Wie heeft wijsheid?
Saab 900 2.0i Classic Aero (1994)
Saab 9000 Aero (1994)
Ex: Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
timo
Geregistreerd lid
Berichten: 878
Lid geworden op: za 19 nov, 2005 12:36

Re: "Nieuwe" 900 in NL erbij

Bericht door timo » wo 06 apr, 2016 16:58

Meet eerst of je 12v op de zekeringen hebt staan.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Saab 96 '77, 1700 v4, Rood
Saab 99CC '74, Groen
Saab 99 T16 '83, Jub Rood
Saab 900 Aero, '91 Le mans blue
Saab 9000 Turbo, 04-85 Qúartz roze M
Saab 9000 2,3T aut, '97 LPG Am. violet
Saab 9-5 aero, ´2001 Combi Zilver M

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Berichten: 4169
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Locatie: Bussum

Re: "Nieuwe" 900 in NL erbij

Bericht door Gele aero » wo 06 apr, 2016 17:04

Ben niet de grootste held met stroom meten, maar ik heb op de 2-polige stekker de rode kabel op stand 20v van de meter gemeten en daarop gaf de meter 11.5 a 11.7 aan. Dat betekent dat er stroom naar de stoel gaat toch?
Saab 900 2.0i Classic Aero (1994)
Saab 9000 Aero (1994)
Ex: Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Berichten: 4169
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Locatie: Bussum

Re: "Nieuwe" 900 in NL erbij

Bericht door Gele aero » wo 06 apr, 2016 17:24

Oplossing voor mijn eigen probleem:
viewtopic.php?f=4&t=34232&start=15
Er zitten drie draden (dikke rode, dikke zwarte en dunne rode) aan de kant van de stoel, en op de stekker maar 2, dus ik dacht dat ik die kleine niet hoefde aan te sluiten, blijkbaar wel dus.
Maar even belangrijke vraag: Kun je 1 9000 stoel aansluiten in de 900? Want op de bijrijdersstoel zitten dus 2 relais en op de bestuurdersstoel geen.....
Saab 900 2.0i Classic Aero (1994)
Saab 9000 Aero (1994)
Ex: Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Berichten: 4169
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Locatie: Bussum

Re: "Nieuwe" 900 in NL erbij

Bericht door Gele aero » za 09 apr, 2016 9:35

Opgelost! Bleek inderdaad het probleem met de twee rode draadjes te zijn. Gister weer aan de slag gegaan en stoel zit erin. Mijn hemel wat zit dat toch lekker. Nu de rest netjes opslaan op de zolder van de garage. Zo'n aero setje behoudt zijn waarde wel volgens mij.

Enige nadeel; ook flink lopen speuren naar de stekker voor de aansluiting van de verstelbare stoelverwarming. Na heel veel zoeken, maar 1 schakelaar kunnen vinden, met het oog op de invallende duisternis maar de gok gewaagd en alles weer teruggezet (knieschot etc). Twee keer raden..., idd de verkeerde stekker, dus stoelverwarming staat nu continu op max, snel maar weer even loshalen en op zoek naar de andere stekker.


P.s. De bijrijdersstoel is dus niet nodig qua relais! Bestuurdersstoel werkt ook zelfstandig.
Saab 900 2.0i Classic Aero (1994)
Saab 9000 Aero (1994)
Ex: Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Berichten: 7553
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Locatie: Overveen NH
Contacteer:

Re: "Nieuwe" 900 in NL erbij

Bericht door Ewout » za 09 apr, 2016 10:16

Comfortabele upgrade!

Volgende stappen: rest van het interieur vervangen, 9000-dashboard er omheen, 9000-wielen eronder, carrosserie vervangen voor modelletje 9000, B234 erin. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Berichten: 4169
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Locatie: Bussum

Re: "Nieuwe" 900 in NL erbij

Bericht door Gele aero » zo 10 apr, 2016 10:39

8)
Wie weet... Met tussen de 450 tot 750km gemiddeld per week, knaagt het wel of ik dat die zeer nette en mooie 900 aan moet doen. De auto kan het prima aan, maar een goede 900 wordt schaars en om nou een toekomstige klassieker/ verzamelobject voor intensief gebruik in te zetten... :roll:
Saab 900 2.0i Classic Aero (1994)
Saab 9000 Aero (1994)
Ex: Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 6836
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Locatie: Hilversum

Re: "Nieuwe" 900 in NL erbij

Bericht door Jungleman » zo 10 apr, 2016 22:02

Gele aero schreef: Vraag me inmiddels af met 158km per dag naar het werk (2 a 3 dagen per week) of het niet zonde is om zo'n goede 900 daar voor te gebruiken en ik niet moet overstappen op een 9000.
je kan het een doen en het ander niet nalaten. 'n 9000 op LPG kost ook de wereld niet, in aanschaf. wel zwaarder dan een C900, maar er is best zuinig mee te rijden.

'n waarschuwing is wel op zijn plaats, want als je eenmaal in een 9000 hebt gereden is een C900 qua voetruimte maar behelpen.

zie je C900 met regelmaat staan t.o. de bank.
de Caap: 1994 Mercury Capri 1.6 16v
de Grijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Anni: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
de Daily: 2015 Volvo V60 T3 R-design

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Berichten: 4169
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Locatie: Bussum

Re: "Nieuwe" 900 in NL erbij

Bericht door Gele aero » ma 11 apr, 2016 9:21

Kijk eindelijk een keer gespot! Klopt dat hij regelmatig bij de bank staat ja. Garage is nog niet leeg van de verhuizing, dus de 900 moet nog even op straat bivakkeren. Jij rijdt er vast werktechnisch regelmatig langs :wink:
Wat betreft 900 en 9000, drie auto's is wellicht wat veel van het goede, 900 zou dan w.s. het veld moeten ruimen. Maar elke keer dat ik de auto weer zie en het lijnenspel bewonder, moet ik toch constateren dat het een van de mooiste betaalbare auto's is! Alhoewel ik tot het schaarse kamp behoor dat de 9000 dus ook een prachtige auto vind in de Anni/Aero versie. Tegelijkertijd zag ik deze voorbij komen en dacht, voor dat geld kan ik de 900 ook schorsen en in de garage stallen. Zo'n 2.0 blok van die 9000 moet toch nog wel even meedraaien http://link.marktplaats.nl/m1039591909

Gister nog maar eens een speurtoch gedaan naar de stekker van de regelbare stoelverwarming, maar waar ik ook zoek, ding is niet te vinden :shock: . Kan er maar één vinden en dat is dus die van de bijrijder. Wellicht maar een keer het tapijt aan de bestuurderskant weghalen en de draden gaan volgen. Wel wonderlijk, je zou toch verwachten dat ze die twee stekkers bij elkaar vastzetten..... Voorlopig de stekker van de stoel maar losgetrokken, want de stoel wordt meteen heet. :evil:
Saab 900 2.0i Classic Aero (1994)
Saab 9000 Aero (1994)
Ex: Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 4938
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Locatie: Amstelveen/De Bilt

Re: "Nieuwe" 900 in NL erbij

Bericht door reiernumans » ma 11 apr, 2016 15:17

Is het inbouwen van een LPG installatie in je 900 niet een idee?

Ik ben het met je eens dat 9000's enorm fijn rijden, maar ik haal veel meer lol uit rijden met een 900 classic.. Is toch een ander gevoel.
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Berichten: 4169
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Locatie: Bussum

Re: "Nieuwe" 900 in NL erbij

Bericht door Gele aero » wo 13 apr, 2016 12:53

[]

Het gaat me niet om het rijden op gas of benzine hoor, het gaat me er om dat het met de schaars wordende goede 900's bijna misdadig voelt om de mijne zo intensief te gebruiken en dat een 9000 dan verstandiger is als kilometer vreter en deze 900 gewoon een weekend auto moet zijn (voor mij of iemand anders). Maar 1 blik naar buiten op de 900 brengt al een smile op mijn gezicht en het rijden helemaal. Blijf nog wel even dubben en zo lang genieten van de 900 :wink:

En mijn hemel wat zit een 9000 Aero stoel toch fantastisch!!! Je zit een beetje vreemd t.o.v. de normale stoel, wat hoger iig, maar het comfort is ongekend.
Saab 900 2.0i Classic Aero (1994)
Saab 9000 Aero (1994)
Ex: Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014
Donateur 2014
Berichten: 4938
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Locatie: Amstelveen/De Bilt

Re: "Nieuwe" 900 in NL erbij

Bericht door reiernumans » wo 13 apr, 2016 18:09

Ik denk dat goede/mooie 9000's nog zeldzamer zijn dan goede/mooie 900's. Ik zou lekker genieten van je auto. Met zulke afstanden zie je ze tenminste nog 'ns op de weg in plaats van alleen maar in de garage :).
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Berichten: 7553
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Locatie: Overveen NH
Contacteer:

Re: "Nieuwe" 900 in NL erbij

Bericht door Ewout » wo 13 apr, 2016 21:45

Precies, is het niet misdadig om ze stil te laten staan?

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017
Berichten: 4169
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Locatie: Bussum

Re: "Nieuwe" 900 in NL erbij

Bericht door Gele aero » vr 27 mei, 2016 8:52

Met al deze goede adviezen en de smile die ik iedere dag krijg als ik naar mijn werk rijd en in de weerspiegeling van een glazen gebouw mijn 900 tussen de kia's zie rijden, kan ik natuurlijk niet anders dan lekker in de 900 blijven rijden.

Dus weer korte (goodie) update!
Vorige week een scheurvrij dashboard gekocht! Die scheuren in het huidige dashboard waren me een doorn in het oog. Kreeg van de verkoper ook nog een goed middenconsole mee, aangezien de houdertje voor mijn achter-asbak afgebroken waren, wordt dus nog fraaier allemaal. Hij had zelfs nog een paar van die pluggen liggen om de achterklepbekleding mee vast te klikken, want daar miste ik er drie van. Zit die ook weer mooi strak!

Maar grootste klus met meest comfortabele resultaat: Eergisteren is een gevuld airco systeem afgeleverd en binnenkort haal ik nog een volledig gedemonteerd systeem op zodat ik echt alle onderdelen heb.
Dashboard en airco is een mooi klus om te combineren dus half juni ga ik aan de slag. Want die warme dagen zijn in een 900 wel echt warm....

Nieuwe remschijven en blokken liggen klaar, net als middendemper van de uitlaat. Moet nog even moment vinden om naar Hobbyhal in Amsterdam te rijden, op een brug werkt wel makkelijker met deze klussen. Hobbyhal is nu wat verder dan toen ik in Haarlem woonde, dus is even plannen (met ook nog genoeg werk en thuisklussen).

Toen ik het dashboard kocht liet de verkoper nog wat andere goodies zien. Tegen één daarvan kon ik geen nee zeggen dus na wat twijfelen gisteren opgehaald. Moet even goed gepoetst worden maar dan is het weer prachtig, ach heb toch leerfresh zwart besteld om Aero stoel weer helemaal nieuw te krijgen en houd vast wat over voor het stuur. Ben benieuwd hoe het gaat staan in de auto (als het niet mooi is, dan verkoop ik het gewoon weer). Hierbij even een fotootje van het www, maar is exact hetzelfde type. Vond het wel mooi met die wat gedistingeerdere kleur-inserts blauw/grijz ipv rood.
Afbeelding

En dan nog even een fotootje van de twee 900's bij elkaar tijdens het klussen aan het huis, gewoon omdat het wel een fraai plaatje is. Hopelijk mag ik één foto in twee topics plaatsen :roll:
Afbeelding
Saab 900 2.0i Classic Aero (1994)
Saab 9000 Aero (1994)
Ex: Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Berichten: 7553
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Locatie: Overveen NH
Contacteer:

Re: "Nieuwe" 900 in NL erbij

Bericht door Ewout » vr 27 mei, 2016 10:44

Lekker bezig, hoor! Qua looks gaat er wat dagelijks inzetbare auto's betreft weinig boven een 900 classic inderdaad.

Plaats reactie