"Nieuwe" 900 in NL erbij: verkocht maar.....
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: "Nieuwe" 900 in NL erbij
Vanochtend aan de slag gegaan. Is toch echt een relatief makkelijk klusje die achterveren vervangen. Al lukte het aan 1 kant niet zonder ook even een veerklem te gebruiken, want anders kreeg ik de veer er met geen mogelijkheid uit. Heavyduty veren zitten er nu onder en auto staat mooier op zijn bandjes! Dit weekend ook nog even de richtingaanwijzer APK-proof gemaakt want die bleef niet omhoog staan (het typische kwaaltje). Binnenkort weer de APK, kijken of een jaar stilstaan de auto geen slecht heeft gedaan. Kijk eerst even hoe dit rijdt, wellicht dan ook nog de schokbrekers.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: "Nieuwe" 900 in NL erbij
Wat een fantastische wagen is het toch. Met vlag en wimpel door de APK vanochtend! Wat zijn die 900's toch betrouwbaar.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- reiernumans
- Donateur (2x)
- Berichten: 7754
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: "Nieuwe" 900 in NL erbij
Ligt er geheel aan hoever je gaat in het 'zo is het goed genoeg' syndroom ben ik inmiddels wel achter .
Als je in bovenstaande doorschiet heb je vaak ook enorm veel last van het 'while you're in there' syndroom
Als je in bovenstaande doorschiet heb je vaak ook enorm veel last van het 'while you're in there' syndroom
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: "Nieuwe" 900 in NL erbij: Gek stilvallen
Pfffffff het zit me niet mee met de saabs!
Toen ik vrijdag de gevlakte kop op ging halen van de 9000, viel de motor na 100 meter vanaf de kopvlakker uit. Onder de kap kijken, hmm scheurtje in de vacuumslang richting die witte plastic cilinder in wielkast aan de bijrijderszijde. Beetje afscheuren en er op zetten. Na 2x starten deed hij het toen weer. Daarna bij J&D zo weggereden, niets aan de hand.
Gister dus ook met de 900 op pad omdat de 9000 nog niet klaar is. Heen geen enkel probleem, terug op de dijk bij Schipluiden starten, wegrijden en na nog geen 150 meter valt de auto plots uit. Geen gestotter of wat dan ook, maar gewoon meteen hop 0 toeren. Ik weer onder de kap kijken. Slangetje zit er nog op, slangetje bekijken bij de witte plastic cilinder en daar lijkt ook een scheurtje te zitten, stukken afknippen, er op wurmen. Na 2x start de auto weer. Rijden maar! Alleen na 400 meter plop weer de toerenteller zonder gestotter op 0. Pfff, klep weer open, ik kijken maar slangen zitten goed. College van me wacht gelukkig even terwijl ik sta te prutsen. Alles nalopen, kan niks vinden. Starten maar weer niets, de startmotor draait overigens wel. Dan de benzinepomp maar een tik geven, al heb ik die 3000km geleden vervangen. Plaat in de achterbank weghalen, afdekkap eraf en collega gevraagd de auto te starten (Zonder klap er op dus nog) zodat ik kan horen of de pomp zoemt. Huh auto start?!? Nou dan snel alles in de auto want we blokkeren de heel smalle dijk en dat neemt niet iedereen (lees niemand) ons in dank af in de avondspits.
Collega bleef nog een kilometer of 20 achter me rijden, maar gelukkig bleef de auto het prima doen.
Alleen echt relaxed rijden is het niet als je niet zeker weet of de auto blijft rijden. Vreemde is dat het zich vooral lijkt voor te doen binnen korte tijd na het starten en het dus zowel bij koude als warme motor gebeurt. Vandaag even relais gewisseld, en de bobine-contact-punten schoon gespoten, alsmede de AIC.
Wie heeft tips wat het zou kunnen zijn? Wat ik vind op het forum, is een slechte bobine (heb een gebruikte liggen, die leg ik maar voor de zekerheid achterin), of dus een slecht relais (hopelijk heeft het wisselen geholpen). De verdelerkap en rotor zijn overigens nieuw.
Toen ik vrijdag de gevlakte kop op ging halen van de 9000, viel de motor na 100 meter vanaf de kopvlakker uit. Onder de kap kijken, hmm scheurtje in de vacuumslang richting die witte plastic cilinder in wielkast aan de bijrijderszijde. Beetje afscheuren en er op zetten. Na 2x starten deed hij het toen weer. Daarna bij J&D zo weggereden, niets aan de hand.
Gister dus ook met de 900 op pad omdat de 9000 nog niet klaar is. Heen geen enkel probleem, terug op de dijk bij Schipluiden starten, wegrijden en na nog geen 150 meter valt de auto plots uit. Geen gestotter of wat dan ook, maar gewoon meteen hop 0 toeren. Ik weer onder de kap kijken. Slangetje zit er nog op, slangetje bekijken bij de witte plastic cilinder en daar lijkt ook een scheurtje te zitten, stukken afknippen, er op wurmen. Na 2x start de auto weer. Rijden maar! Alleen na 400 meter plop weer de toerenteller zonder gestotter op 0. Pfff, klep weer open, ik kijken maar slangen zitten goed. College van me wacht gelukkig even terwijl ik sta te prutsen. Alles nalopen, kan niks vinden. Starten maar weer niets, de startmotor draait overigens wel. Dan de benzinepomp maar een tik geven, al heb ik die 3000km geleden vervangen. Plaat in de achterbank weghalen, afdekkap eraf en collega gevraagd de auto te starten (Zonder klap er op dus nog) zodat ik kan horen of de pomp zoemt. Huh auto start?!? Nou dan snel alles in de auto want we blokkeren de heel smalle dijk en dat neemt niet iedereen (lees niemand) ons in dank af in de avondspits.
Collega bleef nog een kilometer of 20 achter me rijden, maar gelukkig bleef de auto het prima doen.
Alleen echt relaxed rijden is het niet als je niet zeker weet of de auto blijft rijden. Vreemde is dat het zich vooral lijkt voor te doen binnen korte tijd na het starten en het dus zowel bij koude als warme motor gebeurt. Vandaag even relais gewisseld, en de bobine-contact-punten schoon gespoten, alsmede de AIC.
Wie heeft tips wat het zou kunnen zijn? Wat ik vind op het forum, is een slechte bobine (heb een gebruikte liggen, die leg ik maar voor de zekerheid achterin), of dus een slecht relais (hopelijk heeft het wisselen geholpen). De verdelerkap en rotor zijn overigens nieuw.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- gertram
- Donateur (3x)
- Berichten: 2407
- Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: "Nieuwe" 900 in NL erbij: Gek stilvallen
Toerenteller meteen op nul toen hij uitviel zeg je, als de motor toen nog gewoon toeren draaide lijkt het de BDP-sensor te zijn. Als hij nog eens uit is gevallen en niet wil starten kijk dan wat de toerenteller doet. Als hij helemaal niet uit de hoek komt is de BDP-sensor de eerste verdachte.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.
- reiernumans
- Donateur (2x)
- Berichten: 7754
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: "Nieuwe" 900 in NL erbij: Gek stilvallen
Klinkt als BDP inderdaad.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: "Nieuwe" 900 in NL erbij: Gek stilvallen
Ja die BDP-sensor had ik ook bedacht, maar dat zou toch eerder moeten gebeuren bij warme motor en dan wachten tot hij koud is? Het gebeurt bij mij dus altijd net na het starten vreemd genoeg. Zal volgende keer opletten wat de toerenteller doet!
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- Martindr
- Donateur
- Berichten: 140
- Lid geworden op: di 13 jun, 2017 13:36
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: "Nieuwe" 900 in NL erbij: Gek stilvallen
mooie combi inderdaad, geniet ervan. Beetje laat wel (dacht dat er maar 1 pagina was) en een 900 rijder blijft altijd rijden, inmiddels a 3 jaar toch?
900 LPT 1991 zwart cabrio
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: "Nieuwe" 900 in NL erbij: Gek stilvallen
Thanks, blijft ook een prachtige auto!
Qua troubleshooting: opvallend is ook de benzinegeur na stoppen. Blijft altijd wel even een geur van benzine rond/in de auto hangen. Kan dat nog een verklaring zijn voor de problematiek? Hoop niet dat het de BDP is, want schijnt een rotklus te zijn. Maar als het de BDP is dan zou de auto het toch met name uitvallen als hij echt warm is ipv steeds net na het starten? Of werkt deze BDP anders dan die van de 9-5?
Qua troubleshooting: opvallend is ook de benzinegeur na stoppen. Blijft altijd wel even een geur van benzine rond/in de auto hangen. Kan dat nog een verklaring zijn voor de problematiek? Hoop niet dat het de BDP is, want schijnt een rotklus te zijn. Maar als het de BDP is dan zou de auto het toch met name uitvallen als hij echt warm is ipv steeds net na het starten? Of werkt deze BDP anders dan die van de 9-5?
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
-
- Donateur (2x)
- Berichten: 2626
- Lid geworden op: vr 20 jul, 2007 19:56
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: "Nieuwe" 900 in NL erbij: Gek stilvallen
Mijn 900 had exact dezelfde problematiek... en het was echt wel de bdp-sensor.
Waterpomp er even af en eventueel een extra dop kopen en er iets af slijpen om er tussen te kunnen.
Waterpomp er even af en eventueel een extra dop kopen en er iets af slijpen om er tussen te kunnen.
Saab 900 2.1i 16V 4-drs sedan
- gertram
- Donateur (3x)
- Berichten: 2407
- Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: "Nieuwe" 900 in NL erbij: Gek stilvallen
Als de ontsteking er mee stopt en de injectoren blijven inspuiten zal de benzine daarna nog een tijdje uit je uitlaat blijven dampen.
Verzuipen kan ook nog
- Vijfde injector (2.0i 16V heeft die toch ook?) die aan gaat kan in theorie. Stekker er na de start af om uit te sluiten.
- Lambda-sensor met een verkeerd signaal / slechte bedrading zou een check engine lampje moeten geven. LMM idem.
maar dan zou je m.i. net voor uitvallen nog wel even een beroerd lopende motor moeten hebben. Dat alle 4 bougies tegelijk verzuipen kan haast niet. En opnieuw starten na verzuipen duurt altijd lang.
Verzuipen kan ook nog
- Vijfde injector (2.0i 16V heeft die toch ook?) die aan gaat kan in theorie. Stekker er na de start af om uit te sluiten.
- Lambda-sensor met een verkeerd signaal / slechte bedrading zou een check engine lampje moeten geven. LMM idem.
maar dan zou je m.i. net voor uitvallen nog wel even een beroerd lopende motor moeten hebben. Dat alle 4 bougies tegelijk verzuipen kan haast niet. En opnieuw starten na verzuipen duurt altijd lang.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.
- mba
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2519
- Lid geworden op: vr 23 jul, 2004 12:41
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: "Nieuwe" 900 in NL erbij: Gek stilvallen
Ecu kan ook verdacht zijn.
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: "Nieuwe" 900 in NL erbij: Gek stilvallen
Sorry, helemaal niet gereageerd op de suggesties, door werk en het werk aan de 9000 nog niet toegekomen aan de 900. Wel een snelle scan gedaan bij de benzinepomp die ik vervangen heb. Kon niets vreemd zien behalve dat ik me afvroeg of ik de pomp wel precies goed heb vastgezet. Kon zo snel geen streepje op de tank herkennen, maar als ik op internet kijk lijkt het wel alsof ze net iets anders gepositioneerd zijn. Zal dat nog een oplossing kunnen zijn of denk ik te makkelijk?
Overigens het besluit genomen dat de 900 weg gaat, in 2 jaar nog geen 700km mee gereden en altijd achter staan daarvoor is de 900 veel te mooi en te goed! W.s wordt het “een Ewoutje doen”; de 900 en 9000 weg en daarvoor in de plaats 1 9-5 die aan alle eisen voldoet.
Overigens het besluit genomen dat de 900 weg gaat, in 2 jaar nog geen 700km mee gereden en altijd achter staan daarvoor is de 900 veel te mooi en te goed! W.s wordt het “een Ewoutje doen”; de 900 en 9000 weg en daarvoor in de plaats 1 9-5 die aan alle eisen voldoet.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- Ewout
- Donateur (4x)
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
- Contacteer:
Re: "Nieuwe" 900 in NL erbij: Gek stilvallen
Dat kan de naamgever van het voornemen alleen maar aanmoedigen natuurlijk
Het is wel een beetje saai hoor, een Saab die aan alle kanten bevalt, betrouwbaar is, praktisch prima en ook nog eens fun.
Het is wel een beetje saai hoor, een Saab die aan alle kanten bevalt, betrouwbaar is, praktisch prima en ook nog eens fun.
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: "Nieuwe" 900 in NL erbij
Saab's blijven eigenzinnige auto's... Afgelopen weken de auto incidenteel gebruikt, maar na alles te hebben nagelopen, vastgezet en schoongespoten start en rijdt de auto als een zonnetje! Vandaag maar fotoserie gemaakt voor de verkoop van de auto ( ) op verschillende locaties, wel 10x gestopt en gestart en elke keer slaat de motor prachtig aan. Lijkt dus opgelost!
Gaat nog pijn doen de auto te verkopen, wat krijg je toch een glimlach als je er in rijdt en wat rijdt die 2.0 injectie toch eigenlijk soepel! En dan die blikken van iedereen langs/naast je op de weg...
Zet de auto eerst te koop op het forum, probeer dat deze week nog te doen. Mocht je al interesse hebben, stuur me even een PB!
Gaat nog pijn doen de auto te verkopen, wat krijg je toch een glimlach als je er in rijdt en wat rijdt die 2.0 injectie toch eigenlijk soepel! En dan die blikken van iedereen langs/naast je op de weg...
Zet de auto eerst te koop op het forum, probeer dat deze week nog te doen. Mocht je al interesse hebben, stuur me even een PB!
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.