Trionic project inbouwen

1978-1993
Gebruikersavatar
Jeroen van 't Hul
Geregistreerd lid
Berichten: 79
Lid geworden op: wo 23 sep, 2015 12:58
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Trionic project inbouwen

Bericht door Jeroen van 't Hul » za 18 nov, 2017 16:39

De diode bedoel je? In de motor ruimte zo'n 10 cm voordat de draad bij D+ op de dynamo uitkomt. Normaal zit die diode op het instrumentenpaneel, maar ik denk dan vanaf 1985. Mijn wagen is uit 1984 maar daar heb ik geen schema's van.
84-er 5 deurs, 900 T16 met Trionic 5.5 :O:

Gebruikersavatar
Jeroen van 't Hul
Geregistreerd lid
Berichten: 79
Lid geworden op: wo 23 sep, 2015 12:58
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Trionic project inbouwen

Bericht door Jeroen van 't Hul » ma 27 nov, 2017 23:35

Saabje rijdt echt lekker. Momenteel nog op basisdruk, maar dat spint al flink in de 2e versnelling met dit weer. Snelheidssignaal moet namelijk nog aangesloten worden en de APC klep. Ik heb een soort omvormer gemaakt die de sinus wat achteruit de snelheidsmeter komt, naar een blokgolf omzet. Ik was eerst in de veronderstelling dat dit blokgolf signaal van 0-5 volt zou moeten gaan, maar nu lees ik ook her en der dat dit van 0-12 volt moet zijn. Kan iemand helderheid bieden?
Enige probleem wat er nog speelt is dat de motor uitvalt of dreigt uit te vallen wanneer ik bij het afremmen op de motor (wat trouwens niet echt bijzonder hard gaat) de koppeling intrap. Beetje tussen-gas en het gaat prima. Ik dacht eerst dat het alleen voorkwam wanneer ik de rem erbij intrap maar dit lijkt er niet mee te maken te hebben. Bij het op-schakelen is er niks aan de hand. Alleen dan blijft het toerental heel lang hangen op het toerental waar ik de koppeling intrapte. Ik heb een sterk vermoeden dat dit ook met het ontbreken van het snelheidssignaal te maken kan hebben, alhoewel ik daar weinig over kan vinden. Ook niet in de trionic 5 documentatie. Wel zijn er in de t5 suite opties voor een 'fixed idle ignition, gear 1 & 2' hierdoor vermoed ik dat er meerdere van dit soort interne verwijzingen zijn naar de versnellingspositie en wagensnelheid, die invloed zouden kunnen hebben op het rijgedrag.
84-er 5 deurs, 900 T16 met Trionic 5.5 :O:

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 11885
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Trionic project inbouwen

Bericht door Krizzie » di 28 nov, 2017 18:43

Vergeleken met Bosch/Lucas blijft het toerental wat langer hangen inderdaad. Ben het zelf wel gewend inmiddels eigenlijk. :P

Er zal vast mee gespeeld kunnen worden in T5Suite inderdaad..
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier

Gebruikersavatar
Ruud 9.3
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 1065
Lid geworden op: wo 03 jan, 2007 19:46

Re: Trionic project inbouwen

Bericht door Ruud 9.3 » di 28 nov, 2017 23:01

Ja dat klopt wat Krizzie zegt. In T5 kun je instellen of bij gas los je toerental gelijk terug zakt naar stationair of dat hij de toeren nog even vast houdt,
Mooi hè T5 :D :D
Sedan 9.3 2007, Cabrio 9.3 SE 2002, Sedan 9000i CC 1987, Volvo S60 2018
projecten: 900 T8 1983, 900i 1985

ex Cabrio 900S Aero T5 1993, Sedan 9000i CSE 1994, Sedan 9000i CD 1990

Rijk zijn zit tussen de oren, niet in je portemonnee

Gebruikersavatar
Jeroen van 't Hul
Geregistreerd lid
Berichten: 79
Lid geworden op: wo 23 sep, 2015 12:58
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Trionic project inbouwen

Bericht door Jeroen van 't Hul » za 24 mar, 2018 20:20

Afslaan probleem is opgelost m.b.v. het trionictuning forum. Gasklep moest worden bijgesteld, stond te ver dicht. Rijdt nu heel soepel. Kan de computer ook online uitlezen met canbus, dat is wel heel gaaf :D.
Nu de stuurbekrachtiging nog en dan uit laten lijnen.
84-er 5 deurs, 900 T16 met Trionic 5.5 :O:

Gebruikersavatar
DionHPT
Geregistreerd lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Trionic project inbouwen

Bericht door DionHPT » zo 25 mar, 2018 1:05

leuk project Jeroen! Lees het nu pas.
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '09 Hirsch300 pk / 430 nm
9-5 NG TTID Vector '11 DionHPT 240 pk / 480 nm
BMW 318is '89 B204 DionHPT 265 pk / 390 nm

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 7096
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Trionic project inbouwen

Bericht door Vyv » do 07 jun, 2018 22:07

Ik ben ook begonnen met een T5 conversie project. Erg leuk om te doen! Zal voortgang in dit topic bijhouden.

Kabelboom uitpluizen:
Afbeelding
'04 9-3 1.8t Cabrio. Stage1Vyv
'08 9-3 TTiD Aero Sedan
'92 c900 T5.5 Cirrus white
'93 c900 i16v Aero Lemans blue

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 5232
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Trionic project inbouwen

Bericht door Steve-O » vr 08 jun, 2018 3:02

Blijft leuk en leerzaam, dit soort projecten. :bluethumb:

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 5503
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Trionic project inbouwen

Bericht door reiernumans » vr 08 jun, 2018 15:48

Gaaf Vyv! Staat ook nog op mijn wensenlijst..
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 7096
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Trionic project inbouwen

Bericht door Vyv » zo 10 jun, 2018 19:56

Stukje kabelboom wat bij de voetjes van passagier zit is klaar:

Volgende AMP stekkers zijn zichtbaar:

* Aansturing van de 2 twee relais, Main en Fuel (stukje origineel 900 kabelboom) OUT, switched power IN.
* Aansluiting permanente 12V
* Aansluiting CAN
* Aansluiting RPM/SPEED/CE met originele stekker voor op bestaande kabelboom
* Aansluiting AC en PRUGE/EVAP (ik heb geen Airco maar wel stekker voorzien, je weet maar nooit)
* Stekkertje voor remlicht
* Stekkertje voor cruise control

Afbeelding
'04 9-3 1.8t Cabrio. Stage1Vyv
'08 9-3 TTiD Aero Sedan
'92 c900 T5.5 Cirrus white
'93 c900 i16v Aero Lemans blue

Gebruikersavatar
Jeroen van 't Hul
Geregistreerd lid
Berichten: 79
Lid geworden op: wo 23 sep, 2015 12:58
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Trionic project inbouwen

Bericht door Jeroen van 't Hul » ma 11 jun, 2018 9:42

Ziet er professioneel uit! Nieuwe stekkers?
Airco wil ik binnenkort ook aansluiten. Trionic ECU heeft AC in en AC out pinnen. Waarschijnlijk gewoon de AC knop via alle temperatuur en druk beveiligen naar AC in. Maar dan AC out naar de relais... Schakelt de ECU naar ground om de relais in te schakelen of levert hij accu spanning richting de relais.
84-er 5 deurs, 900 T16 met Trionic 5.5 :O:

Gebruikersavatar
Ruud 9.3
Donateur 2019
Donateur 2019
Berichten: 1065
Lid geworden op: wo 03 jan, 2007 19:46

Re: Trionic project inbouwen

Bericht door Ruud 9.3 » ma 11 jun, 2018 15:03

Signaal AC in wordt door Trionic vertraagd doorgegeven aan AC out.
Dat geeft Trionic de gelegenheid om de motor voor te bereiden op de extra weerstand van de airco poelie.

Vertagingstijd, hoger toerental ect. zijn instelbaar.
Sedan 9.3 2007, Cabrio 9.3 SE 2002, Sedan 9000i CC 1987, Volvo S60 2018
projecten: 900 T8 1983, 900i 1985

ex Cabrio 900S Aero T5 1993, Sedan 9000i CSE 1994, Sedan 9000i CD 1990

Rijk zijn zit tussen de oren, niet in je portemonnee

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 7096
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Trionic project inbouwen

Bericht door Vyv » ma 11 jun, 2018 21:26

AC out gaat richting pootje 85 van het relais en dat is normaal gesproken een massa pootje. Dus ECU schakelt ground als ik het schema lees.

Ja allemaal nieuwe connectors, alle inwendige pinnekes doorgesoldeerd in de stekkers, en check check dubbel check of we piepjes horen op de multimeter bij de ECU stekker en alles individuele stekkers.
'04 9-3 1.8t Cabrio. Stage1Vyv
'08 9-3 TTiD Aero Sedan
'92 c900 T5.5 Cirrus white
'93 c900 i16v Aero Lemans blue

Gebruikersavatar
Jeroen van 't Hul
Geregistreerd lid
Berichten: 79
Lid geworden op: wo 23 sep, 2015 12:58
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Trionic project inbouwen

Bericht door Jeroen van 't Hul » di 12 jun, 2018 8:25

Bedankt voor de informatie! Ga het binnenkort proberen
84-er 5 deurs, 900 T16 met Trionic 5.5 :O:

Gebruikersavatar
DionHPT
Geregistreerd lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Trionic project inbouwen

Bericht door DionHPT » di 12 jun, 2018 22:59

reiernumans schreef:
vr 08 jun, 2018 15:48
Gaaf Vyv! Staat ook nog op mijn wensenlijst..

Nee Reier, hier hebben we over gepraat. Er komt gewoon T7 op :) :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '09 Hirsch300 pk / 430 nm
9-5 NG TTID Vector '11 DionHPT 240 pk / 480 nm
BMW 318is '89 B204 DionHPT 265 pk / 390 nm

Plaats reactie